2021-04-12, 09:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
ja men precis ett stabilt gudsord pålitligt till karaktär ett hoppets ankare något att bygga på i liv och död

muchas gracias

Ja visst.
Oföränderlighet är ytterst pålitligt. Det säger dock ingenting om dess sanningshalt. Det kan vara pålitlig lögn som aldrig ändras.
Jag vet inte varför oföränderlighet skulle vara en dygd.
Citera
2021-04-12, 09:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja visst.
Oföränderlighet är ytterst pålitligt. Det säger dock ingenting om dess sanningshalt. Det kan vara pålitlig lögn som aldrig ändras.
Jag vet inte varför oföränderlighet skulle vara en dygd.
Tack för medgivandet. Motsatsen är opålitligt, när det är än det ena, än det andra. Som Rymdvarelsens vetenskap.
Då är vi klara här.
Citera
2021-04-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad baserar du denna uppfattningen på? En saga?
Nej, Guds ord. Samma Gud som du gör till en lögnare när du inte tror på evangeliet.
Citera
2021-04-12, 10:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var ju du själv som påstod det.
Jag korrigerade mitt påstående baserat på vad du själv faktiskt skrev efter att ha tittat efter (eftersom du skrev att jag mindes fel).
Ljög du alltså och nu har glömt vad du själv ljög om eftersom du tydligen är osäker på om det verkligen var 30 år som du hade skrivit?
Eller vill du bara göra dig dum för att avleda diskussionen till något annat så du slipper svara med belägg?
(Du har ju fortfarande inte kommit med ett enda namn ...)

Jag påstod "30 år"?

När man avfaller från kristendomen händer det saker med en. Likaså när man blir ateist.

Men tillbaka till ämnet, Moseböckernas författarskap:

O Store Farao,

tillika förföljare av den kristna tron, det sanna Israel,

vilket är ditt tyngsta argument för idén att frånkänna Moseböckerna (utom slutet) deras mosaiska författarskap?
Senast redigerad av Calovius 2021-04-12 kl. 10:03.
Citera
2021-04-12, 10:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Matematik är ingen naturvetenskaplig gren, om det är det du menar.
Enligt Wikipedia är matematik en abstrakt och generell vetenskap om problemlösning och metodutveckling.
Jag lämnar dig i din egen förvirring nu, åtm. för ett tag.
Citera
2021-04-12, 10:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tack för medgivandet. Motsatsen är opålitligt, när det är än det ena, än det andra. Som Rymdvarelsens vetenskap.
Då är vi klara här.

Så skulle du välja en pålitlig lögn över en ärlig sanning?
Är vetenskap och bibeln ömsesidiga motsatser i det att om man väljer en kan man inte tro på den andra?
Jag tror inte du svarat på detta än.
Citera
2021-04-12, 10:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så skulle du välja en pålitlig lögn över en ärlig sanning?
Är vetenskap och bibeln ömsesidiga motsatser i det att om man väljer en kan man inte tro på den andra?
Jag tror inte du svarat på detta än.
Dixi quod dixi. Causa finita est.
Citera
2021-04-12, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Dixi quod dixi. Causa finita est.
Tänk vad bekvämt att sluta svara så fort det blir obekvämt men ändå ha hög svansföring och tro att man är lite tuffare och smartare än andra för att man använder latin helt i onödan.

Däremot är det ju talande att du flyr diskussionen så fort det blir lite besvärligt för dig.
Jag tror det värker lite i den kognitiva dissonansen.
Citera
2021-04-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, Guds ord. Samma Gud som du gör till en lögnare när du inte tror på evangeliet.
Evangeliet = Bibeln = en saga.
(eller egentligen, för att vara mer exakt, enligt Svenska Kyrkan: historiska berättelser, lagtexter, poesi, brev, släktkrönikor, myter)

Inte ens de främsta religiösa förespråkarna i Sverige säger att Bibeln är "Guds ord". Du lever i en fantasivärld.
Citera
2021-04-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Evangeliet = Bibeln = en saga.
(eller egentligen, för att vara mer exakt, enligt Svenska Kyrkan: historiska berättelser, lagtexter, poesi, brev, släktkrönikor, myter)

Inte ens de främsta religiösa förespråkarna i Sverige säger att Bibeln är "Guds ord". Du lever i en fantasivärld.
Det är osant intygande enligt Gud.

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Joh 1:1

Men att kalla Bibeln för Guds ord är väl bruk av osann urkund enligt svensk lag eftersom flera trosinriktningar hävdar att deras heliga skrift är Guds ord. Så Svenska kyrkan består inte av troende, de vill bara vara PK.

De kallade in dem och sade åt dem att aldrig tala eller undervisa i Jesu namn. Men Petrus och Johannes svarade dem: »Tänk efter själva om det är rätt inför Gud att lyda er mer än honom. Vi kan inte tiga med vad vi har sett och hört. Apg 4
Citera
2021-04-12, 12:51
Medlem
CogniTioniss avatar
Är Bibeln sann?
Sannolikt lika sann eller osann som Koranen, eller för all del även andra världsreligioners heliga skrifter.
Citera
2021-04-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CogniTionis
Är Bibeln sann?

Den som söker den skall finna står det i den heliga skriften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in