2021-04-12, 11:56
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte ett dugg, hon har noll anledning att ränna där.

Inte ett dugg förklarligt och rimligt att HD lämnat spår på brottsplatsen?
Enligt ditt inlägg loggade hon cachen på brottsplatsen den 28/2 och var sedermera där ytterligare en gång med vänner för att då upptäcka att cachen var borta/flyttad.

Eller vad menar du med "inte ett dugg"?
Citera
2021-04-12, 11:59
Medlem
Har för mig att det det diskuterades tidigare i tråden, en teori om att SD kan ha använt 2 olika tillhyggen som använts vid mordet. T.ex ett mer otympligt som han placerat ut i förväg i nära anslutning till MP. ( kofot, domkraft )?, och ett mindre som är lätt att ha med sig i ryggsäcken ( hammare )? Om jag inte är ute och seglar nu, fanns det väl "v-formade" märken på grenar kring MP? Låter ju då mer logiskt att mördaren svingar en hammare med den trubbiga delen mot Lenas huvud, och att då den vassare delen (som man kan dra bort spikar med) orsakar märkena på växtligheten?
Någon mer som minns mer om den här teorin?
Citera
2021-04-12, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Inte ett dugg förklarligt och rimligt att HD lämnat spår på brottsplatsen?
Enligt ditt inlägg loggade hon cachen på brottsplatsen den 28/2 och var sedermera där ytterligare en gång med vänner för att då upptäcka att cachen var borta/flyttad.

Eller vad menar du med "inte ett dugg"?
Planterad info till TB. Likt blodsex.
Strategiskt på BP dess innan, bevittnat, hur ev spår kom dit.

Hon avskyr LWs cacher och hon har redan tagit den, paradoxalt att ränna där.

För att jag tror hon rekar, kollar upp nåt direkt efter hon flyttat in.
En flytt som är lika kontroversiell som allt annat.
Citera
2021-04-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Har för mig att det det diskuterades tidigare i tråden, en teori om att SD kan ha använt 2 olika tillhyggen som använts vid mordet. T.ex ett mer otympligt som han placerat ut i förväg i nära anslutning till MP. ( kofot, domkraft )?, och ett mindre som är lätt att ha med sig i ryggsäcken ( hammare )? Om jag inte är ute och seglar nu, fanns det väl "v-formade" märken på grenar kring MP? Låter ju då mer logiskt att mördaren svingar en hammare med den trubbiga delen mot Lenas huvud, och att då den vassare delen (som man kan dra bort spikar med) orsakar märkena på växtligheten?
Någon mer som minns mer om den här teorin?

Nej, du är inte alls ute och seglar.
Är själv inne på något liknande sen lång tid tillbaka (gällande hammare). Samt ett avklippt järnrör med vassa kanter som redan fanns på platsen och eventuellt också en "passade" sten. Som också redan fanns där. Eftersom mordvapnen tycks vara 2 olika så tänker jag mig också 2 gärningspersoner.
Citera
2021-04-12, 12:29
Avslutad
Citat:
Vart läste du det?
Om han, likt andra, har rättighet att bära munskydd el om det är en skyldighet som på andra ställen är det väl som det är.
Det rapporterades idag om att SD tog på sig munskyddet innan han gick in
Citera
2021-04-12, 12:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Forts från rättegången och NAs rapportering av Stefan Hazianastasiou:

Åklagarna har övergått till att beskriva SDs och HDs relation efter att otroheten avslöjades. Även chattar som avhandlar separationen och andra praktiska detaljer går man igenom.

""Nattis", skriver 46-åringen.
"Nattis, min fina", svarar exhustrun.
"

Chattar som läses av åklagarna följs av domare (via sin skärm) och nämndemän (någon via pappersformatet). Målsägarbiträdet verkar lyssna uppmärksamt och antecknar.

Man har nu kommit till den planerade USA resan. Det verkar vara chattar som läses upp. Inte så många kommentarer från reportern vad som avhandlas nu. Diskussioner om umgänget med barnen avhandlas i chattarna.

Nu verkar det som man har kommit till de dagar med konflikter som SD och HD hade strax före mordet.

SD skriver till HD att han antagligen åker själv till USA.
Ända in till dagen för mordet är det osäkert om resan blir av.

"Ser fram emot att åka bort med dig", skriver exhustrun.
"Jag med", svarar 46-åringen.
"

Enligt reportern är det nu lite svårare att följa åklagarnas linje, lite rörigt i tidslinjen. Åklagarna är åter på 2017 och SDs önskan om död åt Lena på de isiga vägarna och HAT som bubblar i honom.

Åklagare TJ meddelar nu att de är klara med avsnittet som de kallar "relationer".

Istället övergår TJ till SDs förehavanden i maj- 18, via en tidslinje.

"I dag 10.55
– NN har valt att inte lämna ut sina uppgifter till sitt google-konto. Han har sagt att vi själva kan hämta uppgifterna. Men vi har ingen möjlighet att begära ut sådant material. Vi har skickat en förfrågan till USA men det har blivit nekat, säger Therese Johansson.
"

Utredarna har försökt att via Google få ut inloggningsuppgifterna, utan resultat.

Åklagarna har delat ut tidslinjen på stora papper för rätten att titta på.

Det verkar som åklagarna nu är sent på kvällen i tidslinjen. Bild på SDs tvättstuga visas, med SDs blå tröja på tork, och åklagare TJ säger att när SD säger att han tvättar, så kanske det är den här blå tröjan som han tvättar.

Nu övergår åklagarna till aktiviteten i SDS dator mordkvällen.

Det är 23:34- aktiviteten som de kommit till. TJ läser upp ett upprättat PM från forensikern om händelsen och säger att när de skapade tidslinjen visste de inte vad händelsen betydde.

"– Det finns liknande aktivitet i datorn på mordkvällen när vi vet att NN (46-åringen) var på Gustavsvik och inte hade datorn med sig, säger Therese Johansson."

TJ visar på att det är helt "tyst" på SDs dator mellan kl 23-00, förutom den "okända händelsen".

Åklagaren ÅH fortsätter med SDs tidslinje 15 maj.
SDs namn kommer upp redan i första 112 larmet om försvinnandet. Lena anmäls försvunnen efter de första samtalen till polisen, även Lenas jobb hör av sig och berättar om förhållandet till SD och misshandelsanmälan.

SD kallas till förhör vid tre- tiden och kl 16:18 rubriceras försvinnandet som människorov, med SD som misstänkt. SD anhålls efter förhör 17:50.

https://www.na.se/artikel/9-00-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-dag-4-rapport-fran-domstolen

Har Avels hjälp till åklagarna/utredningen rett ut en del problem med 23:34 händelsen??
Frågan är hur de vet att SDs dator inte var med till Gustavsvik?
Det verkar vara svammel från åklagarens sida angående 23.34-händelsen. Finns bara två sådana "händelser", 20.29 då han var på jobbet och sedan 23.34.
Citera
2021-04-12, 12:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Planterad info till TB. Likt blodsex.
Strategiskt på BP dess innan, bevittnat, hur ev spår kom dit.

Hon avskyr LWs cacher och hon har redan tagit den, paradoxalt att ränna där.

För att jag tror hon rekar, kollar upp nåt direkt efter hon flyttat in.
En flytt som är lika kontroversiell som allt annat.

My Real Six String, är inte en av de raderade cacherna, av vad jag har förstått från@piastrone.

Den är en myst, som kräver den del klurande. Kanhända att Lena visste att SD inte var kunnig med gitarren? Eller något annat som gjorde att Lena visste att HD varit delaktig på något sätt?

Du har tankar på att HD varit aktivt delaktig i mordet planerat in sitt DNA på mordplatsen, t ex när hon var där med sina vänner som skjutsade henne?
Citera
2021-04-12, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det verkar vara svammel från åklagarens sida angående 23.34-händelsen. Finns bara två sådana "händelser", 20.29 då han var på jobbet och sedan 23.34.

Jag är ju helt oteknisk i de här händelserna, men jag uppfattade av Avel att alla händelser inte finns redovisade i FUP?

Just det här at SD inte har med sig datorn till gymmet, är ju nytt för oss, iaf att man ska ha dragit den slutsatsen tidigare.

Hur man vet att datorn inte är med till gymmet, vet jag inte, mer än att det är logiskt att man inte släpar med den om man landar hemma först efter arbetet. Idiot-fråga från mig, men kanske hans dator har avsatt spår t ex via WiFi?

Om ingen klarar av att reda ut de här spåren, då får man väl nöja sig med att man varken kan säga att SD har alibi eller inte. Försvaret skulle ju också i praktiken kunna vända sig till någon IT- expert i frågan, om nu SD är så säker på att han inte är skyldig?

Det borde isf vara den mest avgörande punkten för försvaret, då tidpunkten för mordet är svår att spräcka, även om de verkar göra sina försök.

Jag hoppas ändå att man vid en ev friande dom, kan gå vidare med detta. Enligt Avel är det här ingen omöjlig nöt att knäcka.
Citera
2021-04-12, 12:49
Medlem
Citat:
My Real Six String, är inte en av de raderade cacherna, av vad jag har förstått från@piastrone.

Den är en myst, som kräver den del klurande. Kanhända att Lena visste att SD inte var kunnig med gitarren? Eller något annat som gjorde att Lena visste att HD varit delaktig på något sätt?

Du har tankar på att HD varit aktivt delaktig i mordet planerat in sitt DNA på mordplatsen, t ex när hon var där med sina vänner som skjutsade henne?

Andra gången HD var där : kan det vara något hon är rädd att hon tappade där under mordet (om hon nu var med) och desperat bara måste hitta?
Citera
2021-04-12, 13:01
Medlem
Citat:

När MRSS släpptes påstår S att han väntade 59 min innan loggning. Antagligen har H löst mysten åt honom om inte L bjöd på det. Nästkommande mystlösare är på plats en kvart därefter. Tänk om det inte syntes några fotspår alls i den tunna snön när 2orna kom dit eller om det bara syntes spår efter ett par mansskor och inte två par för att fru H inte var med ut just då?

Nån grop i marken syntes inte heller? Fast det vet S ändå att det finns. Precis där L hittades. Hur han nu kan veta exakt var hon hittades.
Citera
2021-04-12, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Andra gången HD var där : kan det vara något hon är rädd att hon tappade där under mordet (om hon nu var med) och desperat bara måste hitta?

Men hon var väl där med sina vänner före mordet?
Citera
2021-04-12, 13:12
Medlem
Citat:
Men hon var väl där med sina vänner före mordet?

Men inte efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in