2021-04-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Ni har båda fel, c-vitamin gör urinen surare vilket ökar urinutsöndringen vilket snabbar på elimineringen av dexamfetamin och minskar halveringstiden för dexamfetamin i blodet.

Om det var lisdexamfetamin från början spelar ingen roll då det inte är upptaget utan elimineringen som påverkas.

Elvanse påverkas av maten och är varför många säger att den bara verkar några timmar. Tyvärr har inte alla läkare koll på detta utan bara höjer dosen och lägger till fler tillfällen och det behöver inte sluta bra. Man bör ta Elvanse med fet mat för att den ska sitta i längre.
Citat:
Ascorbic acid is reported to have antiamphetamine effects in rodents. The effect of ascorbic acid (1 g/kg ip) on the half-life of amphetamine (10 mg/kg) in rat brain using 3H-amphetamine and on amphetamine-induced stereotyped behaviour was investigated. Ascorbic acid had no effect on amphetamine-induced stereotyped behaviour or on the half-life of amphetamine in brain. If ascorbic acid antagonizes amphetamine-induced behavioural responses this is unlikely to be a result of altering the pharmacokinetics of amphetamine.

Källa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3628833/

Detsamma gäller människor, C vitamin har ingen effekt alls på eliminerings eller halveringstiden i blodet, dock att rent amfetamin tas upp dåligare i magen om det är surt är sant, inte lisdex däremot.
Citera
2021-04-10, 14:54
Medlem
bongloards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT

Detsamma gäller människor, C vitamin har ingen effekt alls på eliminerings eller halveringstiden i blodet, dock att rent amfetamin tas upp dåligare i magen om det är surt är sant, inte lisdex däremot.

Verkar isåfall vara en stor och stark missuppfattning runtom i hela världen. Det står i Elvanse bipack sedel att man kan hälla ut pulvret i t.ex juice eller yoghurt. Reddit och många användare inkl mig själv svär på att effekten blir sämre i kombination med surt eller c-vitamin i bilden.

"Askorbinsyra och andra medel och tillstånd (kost som är rik på frukt och grönsaker, urinvägsinfektion och kräkningar) som surgör urinen, ökar urinutsöndringen och minskar halveringstiden för amfetamin. Natriumbikarbonat och andra medel och tillstånd (tiaziddiuretika, kost som är rik på animaliskt protein, diabetes och respiratorisk acidos) som alkaliserar urinen, minskar urinutsöndringen och förlänger halveringstiden för amfetamin."

Källa: http://www.adhdcenter.n.nu/elvanse#:~:text=Dosering.%20Dosen%20ska%20anpassas %20till%20patientens%20terapeutiska%20behov,mg%20s om%20tas%20en%20g%C3%A5ng%20dagligen%20p%C3%A5%20m orgonen.

Om detta stämmer bör man alltså undvika surt och c-vitamin så länge det går under dagen. Och att det kan vara bra att ta c-vitamin 2-4 timmar före läggdags för att underlätta sömn.
Citera
2021-04-11, 23:10
Medlem
Elvanse hjälper mig i vardagen otroligt mycket, jag får mycket mer jobb klart, jag kan fokusera utan problem - ja u name it, allting blir enklare.
Men tyvärr så har ju absolut noll matlust när jag käkat Elvanse, vilket har lett till att jag rasat i vikt då jag ätit mycket mindre och har svårt att tvinga i mig maten så dessvärre har jag slutat käka Elvanse nu då jag inte kan gå ner mer, så jag undrar ifall ni har några tips på hur man får i sig käk, vill egentligen inte sluta med medicinen..
Finns det exempelvis någon annan medicin man kan få utskrivet som hjälper en med aptiten?
Citera
2021-04-11, 23:27
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT

Inte troligt, det står inte ens vad som testas.

"Table 1 gives the amount of amphetamine and total (free plus conjugated) hydroxyamphetamine excreted in the urine of the rats during the first 24 hr after injection of dexamphetamine. The rats with acid urine excreted more than four-times as much of the unchanged drugs compared to the output in the animals with alkaline urine, a highly significant difference. "

http://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC1704066&blobtype=pdf

"The plot of plasma half- life against mean urinary pH during the first 20 hr yielded a striking correlation. For every increase in unit of urinary pH, there was an increase of plasma half-life of about 7 hr."

https://link.springer.com/article/10.1007/BF01059787
Citera
2021-04-12, 05:49
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utropstecknet
Men tyvärr så har ju absolut noll matlust när jag käkat Elvanse, vilket har lett till att jag rasat i vikt då jag ätit mycket mindre och har svårt att tvinga i mig maten så dessvärre har jag slutat käka Elvanse nu då jag inte kan gå ner mer, så jag undrar ifall ni har några tips på hur man får i sig käk, vill egentligen inte sluta med medicinen..
Vilken dos har du haft? Tagit den varje dag?
Citera
2021-04-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utropstecknet
Elvanse hjälper mig i vardagen otroligt mycket, jag får mycket mer jobb klart, jag kan fokusera utan problem - ja u name it, allting blir enklare.
Finns det exempelvis någon annan medicin man kan få utskrivet som hjälper en med aptiten?

Hade samma problem med aptiten initialt med elvansen. Detta blev dock bättre med tiden, jag måste ha rutiner dock dagligen från frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Om du tycker det är så odrägligt att få i dig mat tycker jag du ska kompensera med drycker som är kalorierika, alternativt proteinbars (muslibars) men dryck är så mycket enklare att få i sig och det är lätta kalorier. Kolla på Ica maxi, jag använder mig av en blender där hemma där jag mixar smoothies, blåbär, hallon, proteinpulver, havregryn, honung, kvarg, mjölk, valnötter eller jordnötssmör osv osv.
Citera
2021-04-12, 11:19
Medlem
graffdatshits avatar
Varför jag måste ta attentin ihop med elvanse förstår jag, oavsett elvansens dosering. Vad jag inte förstår är varför koffein är så viktigt att jag intar med, utan kaffe fungerar ju skiten knappt!
Citera
2021-04-12, 14:14
Medlem
Ni som tog upp diskussionen ovan angående C vitamin och minskad halveringstid, är det någon som dricker apelsinjuice eller liknande nära inpå läggdags, eller några timmar innan för att underlätta sömn? Har det hjälpt?
Citera
2021-04-13, 09:25
Medlem
bongloards avatar
Under förmiddagen blir jag blek med svart under ögonen. Får ofta röda ögon och känner mig dåsig, lite förvirrad och trött. Tar en dos kl 7 och en kl 11. Känner ofta detta mellan 8 och 16. På kvällen ser jag friskare ut och känner att Elvanse fungerar som det ska.

Har jag problem med levern och är Attentin snällare mot levern än Elvanse?

Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Ni som tog upp diskussionen ovan angående C vitamin och minskad halveringstid, är det någon som dricker apelsinjuice eller liknande nära inpå läggdags, eller några timmar innan för att underlätta sömn? Har det hjälpt?

Om sömn är ett problem skulle jag se till att inte dricka svart té eller kaffe minst 8 timmar före läggdags samt undvika snabba kalorier och mat/dryck rik på socker helst 2-4 timmar innan läggdags. Jag är känslig för socker, dricker jag juice blir jag pigg och får svårt att somna.
Citera
2021-04-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Under förmiddagen blir jag blek med svart under ögonen. Får ofta röda ögon och känner mig dåsig, lite förvirrad och trött. Tar en dos kl 7 och en kl 11. Känner ofta detta mellan 8 och 16. På kvällen ser jag friskare ut och känner att Elvanse fungerar som det ska.

Har jag problem med levern och är Attentin snällare mot levern än Elvanse?

Om sömn är ett problem skulle jag se till att inte dricka svart té eller kaffe minst 8 timmar före läggdags samt undvika snabba kalorier och mat/dryck rik på socker helst 2-4 timmar innan läggdags. Jag är känslig för socker, dricker jag juice blir jag pigg och får svårt att somna.

Tar det lång tid för dig då att somna menar du?
Citera
2021-04-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Hade samma problem med aptiten initialt med elvansen. Detta blev dock bättre med tiden, jag måste ha rutiner dock dagligen från frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Om du tycker det är så odrägligt att få i dig mat tycker jag du ska kompensera med drycker som är kalorierika, alternativt proteinbars (muslibars) men dryck är så mycket enklare att få i sig och det är lätta kalorier. Kolla på Ica maxi, jag använder mig av en blender där hemma där jag mixar smoothies, blåbär, hallon, proteinpulver, havregryn, honung, kvarg, mjölk, valnötter eller jordnötssmör osv osv.
Mycket bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare haha, tusen tack kompis!
Citera
2021-04-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Vilken dos har du haft? Tagit den varje dag?
60mg 5 dagar i veckan, men har testat både 20mg och 40mg och har ingen aptit på de doserna heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in