2021-04-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Varför jag måste ta attentin ihop med elvanse förstår jag, oavsett elvansens dosering. Vad jag inte förstår är varför koffein är så viktigt att jag intar med, utan kaffe fungerar ju skiten knappt!
Jag brukar också dricka kaffe och tycker också det känns som att medicinen börjar verka efter en kopp. Ibland kan dock en kopp resultera i att jag blir lite småspeedad, på ett äckligt sätt. Kaffe är ju också centralstimulerande så kan vara därför kaffe hjälper.
Citera
2021-04-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utropstecknet
Elvanse hjälper mig i vardagen otroligt mycket, jag får mycket mer jobb klart, jag kan fokusera utan problem - ja u name it, allting blir enklare.
Men tyvärr så har ju absolut noll matlust när jag käkat Elvanse, vilket har lett till att jag rasat i vikt då jag ätit mycket mindre och har svårt att tvinga i mig maten så dessvärre har jag slutat käka Elvanse nu då jag inte kan gå ner mer, så jag undrar ifall ni har några tips på hur man får i sig käk, vill egentligen inte sluta med medicinen..
Finns det exempelvis någon annan medicin man kan få utskrivet som hjälper en med aptiten?

Jag har bara läst det här inlägget så jag vet inte mer om dej så jag undrar om du tar dom för att du har adhd eller om du tar dom ändå för kicken?
Citera
2021-04-13, 15:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Ni som tog upp diskussionen ovan angående C vitamin och minskad halveringstid, är det någon som dricker apelsinjuice eller liknande nära inpå läggdags, eller några timmar innan för att underlätta sömn? Har det hjälpt?

Jag brukade göra det. Jag tycker det hjälper, för min del är det extra sockret ganska bra, då jag ofta åt för lite under dagen och kunde även få svårt att sova pga det.
Citera
2021-04-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Jag har bara läst det här inlägget så jag vet inte mer om dej så jag undrar om du tar dom för att du har adhd eller om du tar dom ändå för kicken?
Tar det för ADHD!
Citera
2021-04-13, 16:08
Medlem
Citat:
Tar det för ADHD!

ok, tack för svar. Jag skulle behöva veta vad som händer om man inte har ADHD och tar. Kanske kan någon som har egen erfarenhet i tråden svara?
Citera
2021-04-13, 16:24
Medlem
Citat:
ok, tack för svar. Jag skulle behöva veta vad som händer om man inte har ADHD och tar. Kanske kan någon som har egen erfarenhet i tråden svara?
Alla personer får väldigt skiftande resultat av Centralstimulantia så går inte riktigt att säga vad du kommer få för effekt.
Elvanse innehåller en mindre mängd tjack och det utlöser dopamin över en längre period, så jag förmodar att du lär bli gladare än vanligt, du blir piggare och det blir säkert lättare att arbeta/plugga effektivt.
Citera
2021-04-13, 16:26
Medlem
Citat:
Alla personer får väldigt skiftande resultat av Centralstimulantia så går inte riktigt att säga vad du kommer få för effekt.
Elvanse innehåller en mindre mängd tjack och det utlöser dopamin över en längre period, så jag förmodar att du lär bli gladare än vanligt, du blir piggare och det blir säkert lättare att arbeta/plugga effektivt.

Jag ska inte ta dom själv men det sägs att det finns i omlopp bland ungdomar och därför undrar jag. Tänkte om man kan märka i alla dom har tagit om dom blir speedade eller får stora pupiller eller liknande?
Citera
2021-04-13, 16:55
Medlem
Citat:
Jag ska inte ta dom själv men det sägs att det finns i omlopp bland ungdomar och därför undrar jag. Tänkte om man kan märka i alla dom har tagit om dom blir speedade eller får stora pupiller eller liknande?
Ja man kan få stora pupiller.
Mina pupiller brukar bli större på kvällen när Elvansen håller på att sluta värka.
Det går väl att märka ifall personen i fråga som tagit det blir speedad, då pratar personen mer, kan ha svårt att sitta still och så vidare. Man kan även få ticks av Elvanse.
Citera
2021-04-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag brukade göra det. Jag tycker det hjälper, för min del är det extra sockret ganska bra, då jag ofta åt för lite under dagen och kunde även få svårt att sova pga det.

Brukade? Hur mycket drack du på ett ungefär? Försöker hitta någon balans där jag inte får i mig för mycket c vitamin i dryck men ändå tillräckligt för att få ur elvansen ur kroppen någorlunda innan läggdags.
Citera
2021-04-13, 19:12
Medlem
Citat:
Vissa blir extremt pratglada, lite sådär typ nästanintill maniska när dom pratar.
Citera
2021-04-13, 20:20
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
60mg 5 dagar i veckan, men har testat både 20mg och 40mg och har ingen aptit på de doserna heller.
Om du inte tagit den länge skulle jag provat 20mg eller 40mg varje dag i några veckor. Att ta uppehåll ger fler biverkningar.
Citera
2021-04-13, 23:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Brukade? Hur mycket drack du på ett ungefär? Försöker hitta någon balans där jag inte får i mig för mycket c vitamin i dryck men ändå tillräckligt för att få ur elvansen ur kroppen någorlunda innan läggdags.

Jag har slutat med elvanse sedan ett år drygt och har varit sjukskriven utan mediciner, därför brukade.

Jag drack sådär en liter eller kanske ibland lite mer. Som sagt ingen bra idé om man av någon anledning bör undvika socker. Vatten med massor av pressad citron drack jag också ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in