2021-04-12, 10:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det kan vi tacka Uppsalastudenterna för!

Det är väl i de ”socioekonomiskt utsatta” områdena som det skenar i Uppsala?
Citera
2021-04-12, 10:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast nu var det ju Halland, eftersom läkare på IVA i just Halland gick ut och sa att det var yngre som vårdas där. Vore ju dumt att kolla en annan region då.

Jag kollade Uppsala för ett tag sedan när en läkare sa samma sak om situationen där och där fanns inga belägg för det i IVA-statistiken. Läkaren som uttalade sig där jobbade dock på infektion så det är ju inte lika lätt att kolla uppgifterna om de som är inlagda där, på "vanlig" avdelning.

Är det någon speciell mutation i Halland?

Eftersom det är samma mutation som dominerar hela Sverige så finns det ingen anledning för Halland att sticka ut. Lite data -> mycket brus.
Citera
2021-04-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De har förnekat att det är en luftburen smitta, fram till i höstas då de rekommenderade munskydd i rusningstrafik. Visste du förresten att personalen i hemtjänsten fick FFP2 skydd först förra veckan? Det tog ett helt år innan man gjorde rätt.
Det är ju bra nu när nästan alla äldre är vaccinerade, samt de flesta av personalen. Nu borde man väl i stället kunna skippa munskydden och visiren, eller?
Citera
2021-04-12, 10:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du snackar som vanligt skit. Om FoHM ”förnekat” att det är en luftburen smitta, varför har dom då tjatat så jävligt om hålla avstånd och begränsa antalet människor på en given yta.

Ge mig gärna en definition på luftburen smitta och droppsmitta.
Skillnaden i definition mellan en droplet och en aerosol är - vad jag förstått - att aerosoler är så små (mindre än 5μm) att de dunstar fortare än de faller till marken.

Hope that helps.
Citera
2021-04-12, 10:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du har verkligen en positiv inställning!
Do you want me to sugar coat it for you? Allt kommer ordna sig!
Citat:
Denna vända är vårdpersonalen vaccinerad. Iaf i Stockholm.
Sant. Det bör underlätta en del.
Citera
2021-04-12, 10:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, detta är mycket oroväckande. Mer på IVA nu än i toppen av andra vågen!

Jag tror det i det närmaste är fullt nu och jag tvivlar starkt på att personalen förmår öka platserna på IVA så som de gjorde första vågen (då låg det 550 på IVA). Jag tror de är tämligen slutkörda nu.

Därmed tror jag att det kan bli svårt att komma in på IVA, dvs det kan bli triage igen som i första vågen - och nu av betydligt yngre patienter.

Svårt att säga det utifrån en totalsiffra. Minns jag rätt så var det ungefär 210 personer på IVA i Stockholm förra våren när det var som värst. Det var väl egentligen bara där som det var riktig kris när det gällde vårdplatser för IVA. Ändå behövde man inte använda fältsjukhuset i Älvsjö.
Citera
2021-04-12, 10:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Skillnaden i definition mellan en droplet och en aerosol är - vad jag förstått - att aerosoler är så små (mindre än 5μm) att de dunstar fortare än de faller till marken.

Hope that helps.

Nej, det hjälper inte. Jag frågade efter definitionen på en luftburen och droppsmitta.

Kan inte se att FoHM hävdat att det inte sprids även via aerosoler.
Citera
2021-04-12, 10:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Är det någon speciell mutation i Halland?

Eftersom det är samma mutation som dominerar hela Sverige så finns det ingen anledning för Halland att sticka ut. Lite data -> mycket brus.

Man får väl studera både nationellt och regionalt. Som du ser i bl.a. IVA-statistiken så är inte smittspridning och vårdbehov lika nationellt vid any given time. Vågorna kommer vid olika tider. Nu var det Halland som upplever en tredje våg och där sjukvården säger att det är fler yngre som behöver IV, vilket också bekräftas av statistiken. Åtminstone om man ser till 70-talisterna. Små volymer skapar brus, visst, men för Halland kan du inte säga att en fördubbling av vårdade i 40-årsåldern inte är signifikant, vi talar ändå om en volym på 60-70 patienter per "våg".

Nationellt står 70-talisterna för 11% av IV-behovet under tredje vågen, mot 8 % under andra vågen (med Hallands vågor mätt). Men då har vi en stor felkälla i det jag skrev ovan, vågorna är inte simultana för regionerna. Skåne har t.ex. inte haft någon tredje våg, inte heller Jönköping (även om det kanske är på väg upp där igen). Dalarna hade knappt någon andra våg (eller de har sin andra våg nu).
Senast redigerad av Beaver14 2021-04-12 kl. 10:39.
Citera
2021-04-12, 10:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nej, det hjälper inte. Jag frågade efter definitionen på en luftburen och droppsmitta.

Kan inte se att FoHM hävdat att det inte sprids även via aerosoler.
En luftburen smitta är en smitta som sprids via aerosoler och en droppsmitta är en smitta som sprids via droppar (droplets).

Hope that helps.
Citera
2021-04-12, 10:37
Medlem
14-day death notification rate per 1 000 000 inhabitants (vecka 12 och vecka 13)

Hungary - 355.90
Bulgaria - 225.85
Czechia - 210.12
Slovakia - 181.39
Poland - 148.58
Estonia - 115.13
Italy - 102.08
Romania - 99.44
Greece - 85.65
Croatia - 73.19
France - 64.96
Latvia - 55.04
Slovenia - 52.48
Luxembourg - 51.11
Malta - 50.53
Spain - 47.32
Lithuania - 46.17
Austria - 39.66
Belgium - 38.45
Germany - 27.64
Ireland - 26.39
Cyprus - 20.27
Netherlands - 19.47
Portugal - 9.81
Sweden - 8.33
Finland - 6.88
Norway - 5.03
Denmark - 4.81
Liechtenstein - 0.00
Iceland - 0.00

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Citera
2021-04-12, 10:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför skulle man göra det när nästan alla över 18 år då har fått MINST en vaccin?
Du har en extremt överoptimistisk syn på hur snabbt vaccineringen ska framskrida om du tror att nästan alla över 18 är vaccinerade till sommaren.

Med tanke på att Astras vaccin är mycket osäkert och vi inte vet hur länge man kommer att fortsätta köra det samt att man för tillfället inte ens kommit halvvägs i vaccineringen av första dosen för åldersgrupp 70-79 så lär det dröja hela sommaren innan de över 18 fått första dosen.
Citera
2021-04-12, 10:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur ser smittspridningen ut på skolan?
Och hur har den sett ut historiskt, sedan i höstas?
Vi har varit lyckligt förskonade såvitt vi vet. med närmare 700 elever så har det inte varit några större utbrott. Vissa i personalen har varit sjuka i pandemin, likt vissa familjer i klassen. Vi vet dock ej om de blivit smittade via skolan eller på annat vis.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det låter ju helt vansinnigt!

Vad har regeringen gjort för att förbättra situationen?
Ingenting!
Instämmer!

Om man anser att det är så viktigt att skolorna hålls öppna så bör man vara lika öppen för åtgärder som kan minska riskerna för smittspridning.

Lunch i klassrummen (istället för att trängas 100 elever plus personal i matsalen)
Idrott utomhus
Fritidsverksamhet utomhus
Antigentester
Munskydd
Distansundervisning om smittspridningen i upptagningsområdet är för hög enligt t.ex. CDCs rekommendationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in