2021-04-12, 09:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om du inte svarar på frågorna i inlägget så kan du vänligen skita i att citera.

De har förnekat att det är en luftburen smitta, fram till i höstas då de rekommenderade munskydd i rusningstrafik. Visste du förresten att personalen i hemtjänsten fick FFP2 skydd först förra veckan? Det tog ett helt år innan man gjorde rätt.
Citera
2021-04-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi får väl se hur det går med det, hittills har det ju gått...sisådär med leveranserna.

545 670 Förra veckan
396 840 Denna veckan
386 240 Nästa vecka

Nästan 1.4 miljoner doser på tre veckor bara.

Sen fortsätter det med 500.000 doser eller mer i veckan. Vi bör vara på ca 20% som fått första dosen någon gång imorgon.
Citera
2021-04-12, 10:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
545 670 Förra veckan
396 840 Denna veckan
386 240 Nästa vecka

Nästan 1.4 miljoner doser på tre veckor bara.

Sen fortsätter det med 500.000 doser eller mer i veckan. Vi bör vara på ca 20% som fått första dosen någon gång imorgon.

Det ser ju bra ut, hoppas det fortsätter så.
Citera
2021-04-12, 10:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det blir ju lite missvisande att titta på förra våren, man nekade en hel del äldre IVA vård då. Men borde kanske jämföra våg 2 och denna, jag tror man tar in äldre mer likt dessa två senaste vågar.

Jo, det är ju knäppt att de visar under 60. För det som personalen på IVA säger i klippet är att de nu har personer födda på 90-70 talet och att dessa nu är också riktigt sjuka. Det hade ju varit intressant och kolla mer den gruppen de som är födda på 90-70talet. Se om den gruppen ökar och om den gruppen även blir sjukare (hur man nu kan se det).

Jag tittar själv på covidstatistik men jag tycker inte att jag kan se något så tydligt att jag är övertygad åt något håll.

Läser gärna din uppfattning och vad du kommer fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kollade lite snabbt "andra vågen" jämfört med "tredje vågen". Andra vågen tog jag 22/10-8/2 och tredje vågen från 9/2 till nu. Gränsdragningen är ju lite godtycklig men baserad på Hallands "vågor".

Våg 2: 73 vårdade, 21 under 60 (29 %), 5 under 40 (7%)
Våg 3: 62 vårdade, 27 under 60 (44%), 7 under 40 (11%)

Så visst är det rätt att fler under 60 vårdas nu. Däremot kan jag inte se att man kan påstå annat än att under 40 är inom felmarginalen, dvs skulle säga att det är samma som våg 2.

Tittade specifikt på gruppen 40-49 år, dvs 70-talisterna. Där syns faktiskt en markant skillnad.

I våg 2 vårdades bara 3 personer, medan i våg 3 är man uppe i 12 i Halland. Det var lite anmärkningsvärt.
Citera
2021-04-12, 10:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De har förnekat att det är en luftburen smitta, fram till i höstas då de rekommenderade munskydd i rusningstrafik. Visste du förresten att personalen i hemtjänsten fick FFP2 skydd först förra veckan? Det tog ett helt år innan man gjorde rätt.

Du snackar som vanligt skit. Om FoHM ”förnekat” att det är en luftburen smitta, varför har dom då tjatat så jävligt om hålla avstånd och begränsa antalet människor på en given yta.

Ge mig gärna en definition på luftburen smitta och droppsmitta.
Citera
2021-04-12, 10:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Tittade specifikt på gruppen 40-49 år, dvs 70-talisterna. Där syns faktiskt en markant skillnad.

I våg 2 vårdades bara 3 personer, medan i våg 3 är man uppe i 12 i Halland. Det var lite anmärkningsvärt.
Tack, vad snabb du var!

Ja, det var det, verkligen.

I ditt förra inlägg tänkte jag att vaccinationen kunde förklara att det var fler under 60.

Men 12st 70-talisterna redan. Det kryper väl ner i åldrarna då.

Kaptenstjärt kom med en iakttagelse alldeles nyss, jag tycker att det finns något i det som berör detta också.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och där gick man om den andra vågen:

391 på IVA nu.
102 i Stockholm.
28 i Uppsala.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Man hade som mest 26 i våras i Uppsala
Samtidigt så är det ungefär 2/3 av toppen i vintras när det gäller sjukhusvård. Verkar som folk blir betydligt sjukare av den brittiska varianten.

Det bästa skulle vara om våg tre vänder ner nu. Även om antal avlidna inte ökar är detta en påfrestning på vården och det är ju inte bra att folk blir alvarligt sjuka även om de inte dör. Det tar lång tid att återhämta sig om de ens gör det.
Citera
2021-04-12, 10:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
391 på IVA nu, toppnoteringen från andra vågen är därmed passerad.

Ja, detta är mycket oroväckande. Mer på IVA nu än i toppen av andra vågen!

Jag tror det i det närmaste är fullt nu och jag tvivlar starkt på att personalen förmår öka platserna på IVA så som de gjorde första vågen (då låg det 550 på IVA). Jag tror de är tämligen slutkörda nu.

Därmed tror jag att det kan bli svårt att komma in på IVA, dvs det kan bli triage igen som i första vågen - och nu av betydligt yngre patienter.
Senast redigerad av Madagascar 2021-04-12 kl. 10:16.
Citera
2021-04-12, 10:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Du kan säkert ha rätt, men det är nog bättre om du tittar på en större region? Man måste kanske också titta på hur många i varje åldersgrupp som är sjuka också.
Citera
2021-04-12, 10:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Jag tror det i det närmaste är fullt nu och jag tvivlar starkt på att personalen förmår öka platserna på IVA så som de gjorde första vågen (då låg det 550 på IVA). Jag tror de är tämligen slutkörda nu.

Därmed tror jag att det kan bli svårt att komma in på IVA, dvs det kan bli triage igen som i första vågen - och nu av betydligt yngre patienter.

Du har verkligen en positiv inställning!
Citera
2021-04-12, 10:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och där gick man om den andra vågen:

391 på IVA nu.
102 i Stockholm.
28 i Uppsala.

Man hade som mest 26 i våras i Uppsala

Det kan vi tacka Uppsalastudenterna för!
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Jag tvivlar starkt på att personalen förmår öka platserna på IVA så som de gjorde första vågen. Jag tror de är tämligen slutkörda nu.

Denna vända är vårdpersonalen vaccinerad. Iaf i Stockholm.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Du kan säkert ha rätt, men det är nog bättre om du tittar på en större region? Man måste kanske också titta på hur många i varje åldersgrupp som är sjuka också.

Fast nu var det ju Halland, eftersom läkare på IVA i just Halland gick ut och sa att det var yngre som vårdas där. Vore ju dumt att kolla en annan region då.

Jag kollade Uppsala för ett tag sedan när en läkare sa samma sak om situationen där och där fanns inga belägg för det i IVA-statistiken. Läkaren som uttalade sig där jobbade dock på infektion så det är ju inte lika lätt att kolla uppgifterna om de som är inlagda där, på "vanlig" avdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in