Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Antialles, ovan, nämner något intressant. Vill dock inte citera då jag inte vill ha in diskussionen på lockdowns vara eller inte vara.
Sverige kontra Polen. Varför sticker dödstalen iväg så i Polen när de sjunker i Sverige.
De båda ländernas kurvor över bekräftade fall har likheter. Började sin uppgång i slutet av september där Polen fick en kraftigare exponentiell ökning men också en snabbare nedgång. Båda länderna vände dock ner för att sedan vända upp ungefär samtidigt igen, i slutet av februari.
Ser man på hela hösten så har Sverige haft en högre incidens bekräftade fall från början av december till mitten av mars och även om Polen gick om där så är det bara under drygt en vecka som de stack iväg.
Men det som är intressant är ju just dödsfallen. Trots att Sverige alltså har en högre incidens fall under hela hösten har Polen högre dödstal under större delen av hösten, undantaget slutet av december/början av januari (som till viss del påverkats av Sveriges obefintliga rapportering under jul och nyår)
Ännu mer intressant blir det när man tittar på vaccinationerna. Länderna har vaccinerat näst intill identiskt, Polen ligger t.o.m. marginellt före. Men medan Sveriges dödstal har fortsatt nedåt (trots ökad smitta) skjuter Polens nu i höjden igen. Har Polen gjort som Italien och vaccinerat "fel" människor? Jag vet inte hur det ser ut på äldreboenden där, men vi vet ju att i Sverige har vaccineringen nästan utrotat såväl smitta som dödsfall på äldreboenden (undantaget nåt i Skåne då).
Jag har inte svaren, vad tror ni?
Jämförelser Sverige och Polen
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=213..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~POL
Manipulation av data. Finns ingen annan logisk förklaring?
Sveriges CFR har störtdykt efter nyår i takt med att pajasregeringen infört restriktioner.
Gå själv igenom länderna i västeuropa så ser du att det är nått lurt. Vaccineringarna gör såklart sin beskärda del men det borde inte påverka Sverige på ett unikt sätt utan följa övriga västvärlden.
Sverige vaccinerar inte långt snabbare än övriga Europa, man ligger snarare runt snittet. Andelen positiva prover har inte minskat utan hela tiden legat runt 10% för att öka lite på senare tid. Man testar alltså inte heller mer än andra. Länder som drabbats hårdare än Sverige med flera dödsfall har fortsättningsvis flera dödsfall/högre CFR. Så det är inte så att viruset fått slut på "brännved" i Sverige heller.
Men CFR har under kort tid gått från runt 2% på hösten till runt 0,4%. Inga andra demokratiska länder har visat nått liknande. Snarare har övriga länder i väst ungefär halverat sin CFR när vaccineringen kommit igång, Sverige ligger på en femtedel av vad man gjort.
Så det skulle vara intressant att se en förklaring till detta? Det vad jag tror är att man slutat räkna in såna som dör på boenden i statistiken för att rädda regeringen. Jag kan inte se nån annan förklaring än det.