2021-04-09, 14:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vaccinpassen är ju bara ännu ett corona-trams som inte kommer fylla någon funktion och som ingen kommer kontrollera. För vem ska ha resurser att kontrollera detta?

Gör som UK istället. När tillräckligt många (50-70%) är vaccinerade så återgår vi till normalitet och öppnar upp rubbet.
Flygbolagen och andra transportörer har säkert den kapaciteten, eller så kommer det att ställas krav på dem.

Även vid inresa i olika länder kommer det att finnas kapacitet.

Om det kommer att bli kontroll när man går på fotboll, det återstår att se.
Kanske sker kontrollen i samband med att man köper biljetterna.
Citera
2021-04-09, 14:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Likadant här. Skolan gör ingenting. I sonens klass kör man till och med pardans på idrotten
Situationen är densamma på sonens skola. De har haft idrotten inomhus sedan höstterminen med undantag för ett par veckor i vintras då det var pulka- och skridskoåkning.

De är över 100 elever i matsalen samtidigt.
Citera
2021-04-09, 14:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Antialles, ovan, nämner något intressant. Vill dock inte citera då jag inte vill ha in diskussionen på lockdowns vara eller inte vara.

Sverige kontra Polen. Varför sticker dödstalen iväg så i Polen när de sjunker i Sverige.

De båda ländernas kurvor över bekräftade fall har likheter. Började sin uppgång i slutet av september där Polen fick en kraftigare exponentiell ökning men också en snabbare nedgång. Båda länderna vände dock ner för att sedan vända upp ungefär samtidigt igen, i slutet av februari.
Ser man på hela hösten så har Sverige haft en högre incidens bekräftade fall från början av december till mitten av mars och även om Polen gick om där så är det bara under drygt en vecka som de stack iväg.

Men det som är intressant är ju just dödsfallen. Trots att Sverige alltså har en högre incidens fall under hela hösten har Polen högre dödstal under större delen av hösten, undantaget slutet av december/början av januari (som till viss del påverkats av Sveriges obefintliga rapportering under jul och nyår)

Ännu mer intressant blir det när man tittar på vaccinationerna. Länderna har vaccinerat näst intill identiskt, Polen ligger t.o.m. marginellt före. Men medan Sveriges dödstal har fortsatt nedåt (trots ökad smitta) skjuter Polens nu i höjden igen. Har Polen gjort som Italien och vaccinerat "fel" människor? Jag vet inte hur det ser ut på äldreboenden där, men vi vet ju att i Sverige har vaccineringen nästan utrotat såväl smitta som dödsfall på äldreboenden (undantaget nåt i Skåne då).

Jag har inte svaren, vad tror ni?

edit: Sverige testar dubbelt så mycket som Polen, vilket ju kan indikera att den faktiska smittspridningen är större i Polen än vad incidensen visar. Dödstalen tyder på det.

Jämförelser Sverige och Polen
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=213..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~POL

Polen är ett kindpussarland, de verkar ha stora problem i sådana länder.
Citera
2021-04-09, 14:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Antialles, ovan, nämner något intressant. Vill dock inte citera då jag inte vill ha in diskussionen på lockdowns vara eller inte vara.

Sverige kontra Polen. Varför sticker dödstalen iväg så i Polen när de sjunker i Sverige.

De båda ländernas kurvor över bekräftade fall har likheter. Började sin uppgång i slutet av september där Polen fick en kraftigare exponentiell ökning men också en snabbare nedgång. Båda länderna vände dock ner för att sedan vända upp ungefär samtidigt igen, i slutet av februari.
Ser man på hela hösten så har Sverige haft en högre incidens bekräftade fall från början av december till mitten av mars och även om Polen gick om där så är det bara under drygt en vecka som de stack iväg.

Men det som är intressant är ju just dödsfallen. Trots att Sverige alltså har en högre incidens fall under hela hösten har Polen högre dödstal under större delen av hösten, undantaget slutet av december/början av januari (som till viss del påverkats av Sveriges obefintliga rapportering under jul och nyår)

Ännu mer intressant blir det när man tittar på vaccinationerna. Länderna har vaccinerat näst intill identiskt, Polen ligger t.o.m. marginellt före. Men medan Sveriges dödstal har fortsatt nedåt (trots ökad smitta) skjuter Polens nu i höjden igen. Har Polen gjort som Italien och vaccinerat "fel" människor? Jag vet inte hur det ser ut på äldreboenden där, men vi vet ju att i Sverige har vaccineringen nästan utrotat såväl smitta som dödsfall på äldreboenden (undantaget nåt i Skåne då).

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=213..latest&pic kerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~POL
Vi har vänners som var i Polen över jul- och nyårshelgen och de kändes väldigt tryggt tyckte de, faktiskt "bättre" än i Sverige.

Det är väl i princip det statistiken från OWiD visar också, men vad som sedan hände vet jag inte.
Jag måste fråga om de vet något. Ett av deras barn har en flickvän i Warszawa.
Citera
2021-04-09, 14:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Situationen är densamma på sonens skola. De har haft idrotten inomhus sedan höstterminen med undantag för ett par veckor i vintras då det var pulka- och skridskoåkning.

Hur ser smittspridningen ut på skolan?
Och hur har den sett ut historiskt, sedan i höstas?
Citera
2021-04-09, 14:43
Medlem
Region Stockholms famösa vaccingeneral Magnus Thyberg räknar med att regionen skall kunna börja vaccinera alla personer som är över 18 år vecka 19 vilket är den andra veckan i maj. Detta förutsätter väl att det går att anmäla sig redan nu för gruppen 18+ om tidtabellen skall hållas.
Citera
2021-04-09, 14:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Den ende som har fått obotliga skador är DU och ett tiotal skitnödiga andra personer i denna patetiska tråd. Ni tror på vilket skit som helst som media påstår.
Hade det stått att en dildo i röven hjälper mot Corona så är jag 100% säker på att ni hade gått med en dildo i röven och krävt att alla andra ska göra det också. Era patetiska kryp...
Är detta dina mest genomtänkta svar på frågorna
  1. Varför ligger det en massa människor inlagda på sjukhus?
  2. Är det skådespelare eller har de fått näst intill obotliga skador av att bära munskydd?

Fråga två kan jag hålla med om är felformulerad.
Är det skådespelare på sjukhusen eller kräver de sjukhusvård/intensivvård för att de har burit munskydd?
Citera
2021-04-09, 14:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Region Stockholms famösa vaccingeneral Magnus Thyberg räknar med att regionen skall kunna börja vaccinera alla personer som är över 18 år vecka 19 vilket är den andra veckan i maj. Detta förutsätter väl att det går att anmäla sig redan nu för gruppen 18+ om tidtabellen skall hållas.
Hur menar du då?
Jag kan hålla med om att vissa kan behöva en månads framförhållning för att kunna boka en tid för vaccination, men de flesta klarar sig nog med betydligt kortare framförhållning.
Citera
2021-04-09, 14:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Manipulation av data. Finns ingen annan logisk förklaring?

Sveriges CFR har störtdykt efter nyår i takt med att pajasregeringen infört restriktioner.

Gå själv igenom länderna i västeuropa så ser du att det är nått lurt. Vaccineringarna gör såklart sin beskärda del men det borde inte påverka Sverige på ett unikt sätt utan följa övriga västvärlden.

Sverige vaccinerar inte långt snabbare än övriga Europa, man ligger snarare runt snittet. Andelen positiva prover har inte minskat utan hela tiden legat runt 10% för att öka lite på senare tid. Man testar alltså inte heller mer än andra. Länder som drabbats hårdare än Sverige med flera dödsfall har fortsättningsvis flera dödsfall/högre CFR. Så det är inte så att viruset fått slut på "brännved" i Sverige heller.

Men CFR har under kort tid gått från runt 2% på hösten till runt 0,4%. Inga andra demokratiska länder har visat nått liknande. Snarare har övriga länder i väst ungefär halverat sin CFR när vaccineringen kommit igång, Sverige ligger på en femtedel av vad man gjort.

Så det skulle vara intressant att se en förklaring till detta? Det vad jag tror är att man slutat räkna in såna som dör på boenden i statistiken för att rädda regeringen. Jag kan inte se nån annan förklaring än det.
Citera
2021-04-09, 14:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Manipulation av data. Finns ingen annan logisk förklaring?

Sveriges CFR har störtdykt efter nyår i takt med att pajasregeringen infört restriktioner.

Gå själv igenom länderna i västeuropa så ser du att det är nått lurt. Vaccineringarna gör såklart sin beskärda del men det borde inte påverka Sverige på ett unikt sätt utan följa övriga västvärlden.

Sverige vaccinerar inte långt snabbare än övriga Europa, man ligger snarare runt snittet. Andelen positiva prover har inte minskat utan hela tiden legat runt 10% för att öka lite på senare tid. Man testar alltså inte heller mer än andra. Länder som drabbats hårdare än Sverige med flera dödsfall har fortsättningsvis flera dödsfall/högre CFR. Så det är inte så att viruset fått slut på "brännved" i Sverige heller.

Men CFR har under kort tid gått från runt 2% på hösten till runt 0,4%. Inga andra demokratiska länder har visat nått liknande. Snarare har övriga länder i väst ungefär halverat sin CFR när vaccineringen kommit igång, Sverige ligger på en femtedel av vad man gjort.

Så det skulle vara intressant att se en förklaring till detta? Det vad jag tror är att man slutat räkna in såna som dör på boenden i statistiken för att rädda regeringen. Jag kan inte se nån annan förklaring än det.

Problemet med den teorin är dock att det är just på boenden som man har vaccinerat procentuellt flest. Detta skulle betyda att vaccinet är verklingslöst, och de äldre fortsätter att att dö, men att "man" mörkar detta.
Citera
2021-04-09, 14:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Om vi nu ska tro på siffrorna...

Så har Sverige med det mesta öppet 26 döda. Polen (fyra gånger Sveriges befolkning) har 768!!! döda senaste dygnet trots lockdown och munblöjetvång även utomhus.

Vad krävs det för att förstå att lockdowns i allmänhet och munblöjor i synnerhet inte hjälper ett jävla skit?
Nu är jag förvisso övertygad om att hela pandemin är hoax, men om vi låtsas att den är på riktigt så kan man fråga sig hur jävla dumma i huvudet är ledarna i Polen, Frankrike och de andra lockdown länderna?
Hur länge ska dessa clowner få fördärva livet för vanligt folk innan folk får nog och gör processen kort?
OM du inte tror att corona, covid-19 och pandemin finns bör du göra dina inlägg i trådar om konspirationsteorier kan jag tycka.

Alternativt bör du framföra sakliga och styrkta argument för att corona, covid-19 och pandemin inte finns.
Citera
2021-04-09, 14:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Likadant här. Skolan gör ingenting. I sonens klass kör man till och med pardans på idrotten

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur ser smittspridningen ut på skolan?
Och hur har den sett ut historiskt, sedan i höstas?
Det låter ju helt vansinnigt!

Vad har regeringen gjort för att förbättra situationen?
Ingenting!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in