2021-04-12, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
300 000:-

Nej, som det sas så ville Ebba ha 400 000kr för det enligt hennes bud på 3.8

Ska man vara stringent med värderingar och intervall så handlar det om att Ebba räknade med att kostnaderna hon drog av för var mellan 200 000 - 600 000kr (!!!!)

Upp till 600 000kr för att städa av pga gamla skrotbilar och fullt hus.

Fråga en mäklare om det är rimligt, ta upp det om du ska köpa ett dödsbo på landet.
Står nästan alltid nån gammal bil bakom ladan, en traktor, eller nån annan maskin från förr då gården var i drift.

Du skulle få ett gapskratt som svar. "upp till SEX HUNDRA TUSEN? För städning? Nej nej... det kan jag inte säga till säljaren."
2021-04-12, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej, inte med en lindrig kognitiv nedsättning det är för liten nedsättning.
Men okej vi säger att han pga denna inte förstod att han sålde fastigheten.
Trots en två månader lång process med Anticimex, värdering, samtal med Sjönära och signering & undertecknande av köpeavtalet
Men då måste köpeskillingen ha varit oskäligt låg mot reellt värde.
Köparen måste även ha utnyttjat sin vetskap om denna nedsättning och därför kunnat köpa oskäligt billigt.
Men allt om 31 Avtl faller ju!
Det är köpt enligt värdet av marknadspris.
Sen köpt i god tro och inte i ond tro.

Joda, det är fullt möjligt hänvisa till §31. Har du sett referade målet på lagen.nu?
Den gubben hade bara minnesproblem.
2021-04-12, 08:27
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om jag hade bett om att få köpa ett hus hade jag ialla fall haft hyfs att säga 4,2.

Men budet gällde ju 4.2 milj för tömt och färdig sanerad fastighet.
Det som sen var budat om var hur mycket nedsättning Ebba skulle få, för att hon övertog säljansvaret med saneringen.
Där måste Esbjörn ha vetat att helt godtagbar nedsättning var 300.000:-.
2021-04-12, 08:31
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Esbjörns hur var värderat till 4.2
Så snacka om att jämföra päron och äpplen.

Varför ska ni konstant se ned på värderingen som felaktig?

Den är ju inte felaktig!
Varken Notars eller Densias är felaktiga egentligen, bara med olika värdetidpunkt och med olika tax.värde och FPI.
Båda ger värdet 4.2 milj vid köp tillfället.
2021-04-12, 08:51
Medlem
Citat:
Nej, som det sas så ville Ebba ha 400 000kr för det enligt hennes bud på 3.8

Ska man vara stringent med värderingar och intervall så handlar det om att Ebba räknade med att kostnaderna hon drog av för var mellan 200 000 - 600 000kr (!!!!)

Upp till 600 000kr för att städa av pga gamla skrotbilar och fullt hus.

Fråga en mäklare om det är rimligt, ta upp det om du ska köpa ett dödsbo på landet.
Står nästan alltid nån gammal bil bakom ladan, en traktor, eller nån annan maskin från förr då gården var i drift.

Du skulle få ett gapskratt som svar. "upp till SEX HUNDRA TUSEN? För städning? Nej nej... det kan jag inte säga till säljaren."

Att det står en gammal traktor eller en bil eller två på en störe fastighet är inget konstigt.
Men då det är en villatomt med flera bilvrak som man inte bara knuffar ut på gatan och bärgar/bogserar bort för att de stått så länge så de sjunkit ned i backen. Har dessa läckt ut drivmedel/olja? Tunnorna som står på tomten, vad innehåller/innehöll de?
Något man bara tippar omkull och rullar ut och lassar på en egen släpvagn eller beställer transport av och kör vart då med, vem tar emot tunnor beroende på innehåll?

Jag har i mitt arbetsliv varit med om extrema fastigheter där det pågått olagliga saker och att gå igenom tomt/uthus/bostad har kostat så mycket så priset har mera än halverats för att få det på status noll och omstart.
(det var extrema saker som lagrats/hanterats där och specialfirmor fick anlitas)
2021-04-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den är ju inte felaktig!
Varken Notars eller Densias är felaktiga egentligen, bara med olika värdetidpunkt och med olika tax.värde och FPI.
Båda ger värdet 4.2 milj vid köp tillfället.

Jag menar att flera menar huset inte ens är värt 4.2.
2021-04-12, 09:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Sen när ska en läkare godkänna hemtjänst?

Du har ingen med hemtjänst i närheten, din ålder är tydligen inte så hög.
Läkaren är alltid den som bedömer ditt behov av LSS åtgärder, både hemtjänst och boende.

Din ansvarige leg.läkare ska fastställa att ett behov av hemtjänst föreligger pga din hälsa, ålder eller psykisk diagnos.
Sen ska LSS teamet få intyget och efter detta göra ett hembesök och en social utredning om din hemsituation görs också.
Det görs då en bedömning om hur mycket hemtjänst du är i behov av.
Sen ska beslut om hemtjänst tas på hela underlaget och hur många timmar du får, samt vilken sorts hemtjänst du ska ha.
Ex. om du ska ha matlåda, städning, handling, tvätt eller duschas varje vecka.
2021-04-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Att det står en gammal traktor eller en bil eller två på en störe fastighet är inget konstigt.
Men då det är en villatomt med flera bilvrak som man inte bara knuffar ut på gatan och bärgar/bogserar bort för att de stått så länge så de sjunkit ned i backen. Har dessa läckt ut drivmedel/olja? Tunnorna som står på tomten, vad innehåller/innehöll de?
Något man bara tippar omkull och rullar ut och lassar på en egen släpvagn eller beställer transport av och kör vart då med, vem tar emot tunnor beroende på innehåll?

Jag har i mitt arbetsliv varit med om extrema fastigheter där det pågått olagliga saker och att gå igenom tomt/uthus/bostad har kostat så mycket så priset har mera än halverats för att få det på status noll och omstart.
(det var extrema saker som lagrats/hanterats där och specialfirmor fick anlitas)

Så nu tar vi till extrema fall - ja, det kan bli jättedyrt. Det vet jag.

Men inget här pekar på att det skulle handla om det här.
Försöker du antyda att Esbjörn haft en olaglig verkstad här?
UPP till 600 000kr dessutom. Liksom... nej nej. Det är ju pinsamt hur ni försöker motivera den summan.

Du säger emot dig själv med - det är inget konstigt med bil traktor på en större fastighet. Självklart menar jag att de stått ett bra tag. Det är vanligt de liksom står... år efter år.
Vad är då skillnaden här? Några fler bilar... går det från noll i kostnader till 600 000kr direkt?

Men ja, det kan vara så, kan kosta mycket - då kan ni gärna säga och erkänna högt och tydligt att ...
det kan vara så att Ebba överdrev för att skrämma upp gubben lite.
Säg det nu...!
Senast redigerad av Garre74 2021-04-12 kl. 09:09.
2021-04-12, 09:11
Medlem
Citat:
Du klarar inte av att läsa långa inlägg. När du har svårt att förstå anklagar du den som skriver för att ha språksvårigheter.

Du måste vara förståndshandikappad om du hävdar att ett hus med ett taxeringsvärde på 730.000:- skulle vara värt 4.2 miljoner.

Du är helt förvirrad i dina inlägg, det beror på att du inte förstår grundläggande begrepp som hus, fastighet, värdering eller sanering.
2021-04-12, 09:13
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Jag tror att vi alla kan enas om att själva huset inte är värt 4.2 miljoner. Tror faktiskt att enda värdet i det, är att det gör att man får ha ett hus så nära stranden. River man och bygger nytt, får man inte det. Men att riva och bygga nytt är billigare.
2021-04-12, 09:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Så nu tar vi till extrema fall - ja, det kan bli jättedyrt. Det vet jag.

Men inget här pekar på att det skulle handla om det här.
Försöker du antyda att Esbjörn haft en olaglig verkstad här?
UPP till 600 000kr dessutom. Liksom... nej nej. Det är ju pinsamt hur ni försöker motivera den summan.

Du säger emot dig själv med - det är inget konstigt med bil traktor på en större fastighet. Självklart menar jag att de stått ett bra tag. Det är vanligt de liksom står... år efter år.
Vad är då skillnaden här? Några fler bilar... går det från noll i kostnader till 600 000kr direkt?

Men ja, det kan vara så, kan kosta mycket - då kan ni gärna säga och erkänna högt och tydligt att ...
det kan vara så att Ebba överdrev för att skrämma upp gubben lite.
Säg det nu...!

Frågan är inte vad det kostar att ta hand om allt skräp, frågan är vad Esbjörn ansåg sig villig att betala, för att Ebba skulle ta hand om den biten.

Att slippa rodda i det, är kanske värt så mycket för honom? Eller så har han dumpat nåt skit på tomten som Ebba inte vet om, än. Något som kostar mer än 300 att sanera bort. Dvs han hat gjort en strålande deal.
2021-04-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du klarar inte av att läsa långa inlägg. När du har svårt att förstå anklagar du den som skriver för att ha språksvårigheter.

Du måste vara förståndshandikappad om du hävdar att ett hus med ett taxeringsvärde på 730.000:- skulle vara värt 4.2 miljoner.

Du är helt förvirrad i dina inlägg, det beror på att du inte förstår grundläggande begrepp som hus, fastighet, värdering eller sanering.

Ok, ursäkta mig. Jag menar självklart hela fastigheten.
Grattis. Jag skrev felaktigt. Fröken Besserwisser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in