2021-04-12, 00:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Men visst, som jag sagt är jag inte emot att man kör med en mer sedvanlig svensk term istället. Däremot förefaller det ju rätt klart att termen förekommer en del, och i många fall tycker jag nog man får omformulera en hel del för att säga samma sak. Ta denna rubrik från Expressen:

https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-peak-kulturmedelklass/
Jag köpte den som vykort i shopen och satte upp det över hennes skötbord när vi kom hem, medan jag självmedvetet tänkte ”Det här är peak kulturmedelklass”.
Visst, du kan ersätta det med nån form av "kulmen" eller till och med "topp", men det har liksom inte samma konnotationer.
Nä, men här kan du likafullt göra en mycket exakt översättning från engelskan och skriva Det här är höjden av svensk kulturmedelklass.

Citat:
Eller här av Csaba Perlenberg:
Jag lärde mig i klassrummet att en människa är vad hon kan bli – inte bara vad hon har varit.” Peak folkpartism, så att säga.
Antingen, som i det förra exemplet, höjden av folkpartism, eller, om man vill markera att man behärskar också lite ovanligare svenska idiom, folkpartism i sin prydno.

Citat:
Du hittar en hel del såna grejer på Expressen. Här är en formulering från en Kulturgigant som Hynek Pallas (och gillar du inte den kan då få på käften):
Tror jag inte ett ögonlick att jag kan få. Han slår väl bara tjejer?

Citat:
Varpå även polisers privatliv fick stort utrymme – vem minns inte Sven Wollters diskbänksrealistiska snopp i ”Mannen på taket” 1976? En kombination som på allvar peakade i USA först med ”The Wire” 2002.
Det förvånar mig inte ett skvatt att detta stilistiskt och tankemässigt usla ärkepretto felanvänder ordet. Vadå peakade på riktigt? Antingen peakar man vid ett visst tillfälle eller under en viss period, eller också gör man det inte. Det går ju inte att avgöra vad karln menar med någon som helst precision. Uselt, som vanligt när det gäller Pallas.
Citera
2021-04-12, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nä, men här kan du likafullt göra en mycket exakt översättning från engelskan och skriva Det här är höjden av svensk kulturmedelklass.

"höjden av" funkar fint, visst.

Citat:
Tror jag inte ett ögonlick att jag kan få. Han slår väl bara tjejer?

Citat:
Det förvånar mig inte ett skvatt att detta stilistiskt och tankemässigt usla ärkepretto felanvänder ordet. Vadå peakade på riktigt? Antingen peakar man vid ett visst tillfälle eller under en viss period, eller också gör man det inte. Det går ju inte att avgöra vad karln menar med någon som helst precision. Uselt, som vanligt när det gäller Pallas.

Har inte mycket att tillägga till den sågningen. Även om jag undrar om ditt närminne sviktade lite där, då han skrev "på allvar peakade" och inte "peakade på riktigt". Även om det går på ett ut. Eller om jag citerade några tidigare visdomsord från honom där han skrev det. Hursom, Hynek är en fjant.
Citera
2021-04-12, 10:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ta denna rubrik från Expressen:

https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-peak-kulturmedelklass/
Jag köpte den som vykort i shopen och satte upp det över hennes skötbord när vi kom hem, medan jag självmedvetet tänkte ”Det här är peak kulturmedelklass”.
[indent][i]

Om jag skreve så ytligt på en kultursida skulle jag skämmas. Det heter: ”Det här är medelklassen in excelsis.”
Citera
2021-04-13, 09:10
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Foodie... Matälskare? Hur fan kan man beskriva sig så? När det inte finns äkta matintresse.

Alla gillar god mat inget nytt med det??

Och ordet mångsysslare... Skit ner dig
Citera
2021-04-13, 15:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Köplada. Stör mig något så förbannat på det. Kan ge mig fan på att folk som använder det själva tycker att de är så jävla roliga med en gnutta konsumtionskritik dessutom.
Citera
2021-04-13, 19:36
Medlem
Annacondas avatar
Campus. Att det sen kallas campus även i bestämd form gör det bara ännu mer irriterande.
Eller det jag just läste på SR:s hemsida: "Campusområde".
Citera
2021-04-16, 08:08
Medlem
Arnstads avatar
"Resecentrum". Förjävla fult uttryck. Varför ändras begreppet centralstation eller järnvägsstation till denna styggelse?
Citera
2021-04-16, 08:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
"Resecentrum". Förjävla fult uttryck. Varför ändras begreppet centralstation eller järnvägsstation till denna styggelse?

Det är nog två förklaringar till det:

1. Det sker annat än tågtransporter på denna plats.

2. Folk har en tendens att vilja förnya sig.
Citera
2021-04-16, 09:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Många är de urbota dumma titlarna som vissa arbetsgivare svänger sig med. Frågan är om inte paralegal tar priset?

https://www.phi.se/utbildningar/yh-utbildningar/paralegal-utbildning/
Citera
2021-04-16, 09:05
Medlem
Det får stå för dig - ett uttryck som är vanligt bland imbecilla poliser.

Vem skall vad jag säger annan stå för (som inte sagt) - t ex statsministern - en avliden -
en kines som inte ens skulle förstå
Citera
2021-04-16, 09:45
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är nog två förklaringar till det:

1. Det sker annat än tågtransporter på denna plats.

2. Folk har en tendens att vilja förnya sig.

Tack! Då förstår jag.

Då finns det ju en hel del att ändra namn på. "Bastugatan", här finns ingen bastu längre. "Industrigatan", här finns inga industrier längre, Kontorsgatan passar bättre. "Sjukhus" Varför heter det så när alla som söker sig dit inte är sjuka? Hälsocentrum vore bättre.

Det är ju den meningslösa banala förnyelsen av språket som är en av huvudorsakerna att reta sig på i denna tråd.
Citera
2021-04-16, 09:49
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tack! Då förstår jag.

Då finns det ju en hel del att ändra namn på. "Bastugatan", här finns ingen bastu längre. "Industrigatan", här finns inga industrier längre, Kontorsgatan passar bättre. "Sjukhus" Varför heter det så när alla som söker sig dit inte är sjuka? Hälsocentrum vore bättre.

Det är ju den meningslösa banala förnyelsen av språket som är en av huvudorsakerna att reta sig på i denna tråd.
Språkförnyelse sker vare sig man vill det eller inte. Endast utdöda språk går att bevara i ett fast tillstånd.

Läser man Strindberg eller andra texter skrivna för runt 100 år sedan ser man att mängder av förändringar skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in