Citat:
Nä, men här kan du likafullt göra en mycket exakt översättning från engelskan och skriva Det här är höjden av svensk kulturmedelklass.
Men visst, som jag sagt är jag inte emot att man kör med en mer sedvanlig svensk term istället. Däremot förefaller det ju rätt klart att termen förekommer en del, och i många fall tycker jag nog man får omformulera en hel del för att säga samma sak. Ta denna rubrik från Expressen:
https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-peak-kulturmedelklass/
https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-peak-kulturmedelklass/
Jag köpte den som vykort i shopen och satte upp det över hennes skötbord när vi kom hem, medan jag självmedvetet tänkte ”Det här är peak kulturmedelklass”.Visst, du kan ersätta det med nån form av "kulmen" eller till och med "topp", men det har liksom inte samma konnotationer.
Citat:
Antingen, som i det förra exemplet, höjden av folkpartism, eller, om man vill markera att man behärskar också lite ovanligare svenska idiom, folkpartism i sin prydno.
Eller här av Csaba Perlenberg:
Jag lärde mig i klassrummet att en människa är vad hon kan bli – inte bara vad hon har varit.” Peak folkpartism, så att säga.
Citat:
Tror jag inte ett ögonlick att jag kan få. Han slår väl bara tjejer?
Du hittar en hel del såna grejer på Expressen. Här är en formulering från en Kulturgigant som Hynek Pallas (och gillar du inte den kan då få på käften):
Citat:
Det förvånar mig inte ett skvatt att detta stilistiskt och tankemässigt usla ärkepretto felanvänder ordet. Vadå peakade på riktigt? Antingen peakar man vid ett visst tillfälle eller under en viss period, eller också gör man det inte. Det går ju inte att avgöra vad karln menar med någon som helst precision. Uselt, som vanligt när det gäller Pallas.
Varpå även polisers privatliv fick stort utrymme – vem minns inte Sven Wollters diskbänksrealistiska snopp i ”Mannen på taket” 1976? En kombination som på allvar peakade i USA först med ”The Wire” 2002.
Har inte mycket att tillägga till den sågningen. Även om jag undrar om ditt närminne sviktade lite där, då han skrev "på allvar peakade" och inte "peakade på riktigt". Även om det går på ett ut. Eller om jag citerade några tidigare visdomsord från honom där han skrev det. Hursom, Hynek är en fjant.