2021-04-09, 19:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Peak-Fourcade spöar skiten ur JTB alla dagar i veckan.
De flesta skulle nog hålla med om att Nadal peakade typ 2008-2013.
Att trycka in "kulminera" där låter rätt keff. Särskilt i det första fallet.

Dock skulle jag givetvis undvika "peak" och "peaka" i mer formella sammanhang, och givetvis också i TV-inslag.
I det förta fallet har vi inget verb peaka alls, utan ett produktnamn som innehåller ordet peak, vad jag kan förstå tänkt som sustantiv och inte som verb. Då kan man naturligtvis inte ersätta produktnamnet med något annat, i synnerhet inte med ord av fel ordklass.

I det andra fallet pekar du på att peaka kan användas dels om mer utdragna tidsförlopp, och dels inte bara om processer, utan också om personer. Då är kulminera mycket riktigt inte användart, utan då för man ta till ett yttryck som Nadal hade sin storhetstid 2008-2013.

Fortsatt gäller dock att verbet peaka är onödigt i svenskan.
Citera
2021-04-09, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det förta fallet har vi inget verb peaka alls, utan ett produktnamn som innehåller ordet peak, vad jag kan förstå tänkt som sustantiv och inte som verb. Då kan man naturligtvis inte ersätta produktnamnet med något annat, i synnerhet inte med ord av fel ordklass.

"Produktnamn"? Lite löjligt exempel, förvisso, men Fourcade är en skidskytt. Ett annat exempel: "Peak-Ronaldo var grymt jävla bra, det är bara för att han hade så kort karriär som folk nu tycker han är sämre än Messi."

Hursomhelst, ser det där ofta i sportsammanhang, och orkar själv inte leta efter nåt mer lämpligt uttryck på svenska. Tycker det är bekvämt och uttrycksfullt, som en smiley.

Citat:
I det andra fallet pekar du på att peaka kan användas dels om mer utdragna tidsförlopp, och dels inte bara om processer, utan också om personer. Då är kulminera mycket riktigt inte användart, utan då för man ta till ett yttryck som Nadal hade sin storhetstid 2008-2013.

Fortsatt gäller dock att verbet peaka är onödigt i svenskan.

Tja, onödigt och onödigt. Kanske det. Som sagt, jag hade undvikit det själv i mer formella sammanhang.

Gjorde en google på "peakade" och tycker det är rätt sällan "kulminerade" fungerar. "Hade sin storhetstid" och andra omskrivningar går dock normalt bra:
Det var på 80-talet man peakade… | Paolos mat och träning
(Paolo Roberto - trodde dock han peakade förra året? )
Aras Lindh on Twitter: "Han peakade i Juventus ☺️… "
Manne minns hur livet peakade för två år sedan.
("kulminerade" skulle låta lite slutgiltigt här, tycker jag, och för formellt)
ELLE Sverige (@ellesverige) on Instagram: “Man kan säga att festen peakade när Icona Pop gick upp på scen och ...
Hjälp, tänk om jag också peakade 1978 och sen dess har det ...
Peakade med Zlatanreklam – nu kan Jon vinna internationellt ...
Saker som peakade på 80-talet: Jaromir Jagr och BK-46.
Minns du platsen för första kyssen eller i vilken stad kompisresan peakade?
Och kanske peakade allt när Fredrik sträckte sina lortiga fingrar mot Stefan Löfvens kebabtallrik, frågade om han fick smaka och som vore det chips plockade ...
Men visst, "peaka" är talspråkligt och lite löjligt svengelskt, om man vill.
Citera
2021-04-09, 23:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
"Produktnamn"? Lite löjligt exempel, förvisso, men Fourcade är en skidskytt. Ett annat exempel: "Peak-Ronaldo var grymt jävla bra, det är bara för att han hade så kort karriär som folk nu tycker han är sämre än Messi."
Ja, där förstod jag uppenbarligen inte alls hur vad du menade, vilket väl ger en fingervisning om att man inte ska svänga sig med uttrycket bland folk som inte använder det själva om man ska vara säker på att bli förstådd. Här är det väl Fourcade [när han var] på toppen som är det lämplga standardsvenska uttrycket. Hursomhelst är det ju inte fråga om något verb peaka här.

Citat:
Hursomhelst, ser det där ofta i sportsammanhang, och orkar själv inte leta efter nåt mer lämpligt uttryck på svenska. Tycker det är bekvämt och uttrycksfullt, som en smiley.

Tja, onödigt och onödigt. Kanske det. Som sagt, jag hade undvikit det själv i mer formella sammanhang.

Gjorde en google på "peakade" och tycker det är rätt sällan "kulminerade" fungerar. "Hade sin storhetstid" och andra omskrivningar går dock normalt bra:
Processer kulminerar, och det är i första hand om processer jag personligen har hört peaka. Däremot kan ju inte människor kulminera, och i den mån det används om t ex idrottare måste man ju använda andra konstruktioner.
Citat:
Måhända, men peaka här är väldigt vagt och blaskigt och allmänt oklart till betydelsen.. Jag antar att nåt i stil med livet var som bäst är den bästa normalsvenska återgivningen, men det beror ju alltså på vad som egentligen menas.

Citat:
ELLE Sverige (@ellesverige) on Instagram: “Man kan säga att festen peakade när Icona Pop gick upp på scen och ...
Här passar väl däremot kulminera alldeles förträffligt?
Citat:
Hjälp, tänk om jag också peakade 1978 och sen dess har det ...
Peakade med Zlatanreklam – nu kan Jon vinna internationellt ...
Här väl måste peaka felanvändas? Om denne Jon nu kan gå vidare på någon typ av ryktarhetens stig, då har han ju inte redan peakat med någon zlatanreklam, utan bara vunnit uppmärksamhet med den.

Citat:
Minns du platsen för första kyssen eller i vilken stad kompisresan peakade?
Och kanske peakade allt när Fredrik sträckte sina lortiga fingrar mot Stefan Löfvens kebabtallrik, frågade om han fick smaka och som vore det chips plockade ...
Också här passar det väl bra med kulminera?
Citera
2021-04-09, 23:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Ok. Jag har alltid kopplat ihop etern med bara radio. Alltså att program som sänds ut över etern alltid handlar om radio och inte tv. Men kanske det inte alltid varit.

NE:

[PHP]etermedier, sammanfattande benämning på radio och television.[/PHP]

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/etermedier
Citera
2021-04-10, 00:07
Avslutad
Citat:
Ja, där förstod jag uppenbarligen inte alls hur vad du menade, vilket väl ger en fingervisning om att man inte ska svänga sig med uttrycket bland folk som inte använder det själva om man ska vara säker på att bli förstådd. Här är det väl Fourcade [när han var] på toppen som är det lämplga standardsvenska uttrycket. Hursomhelst är det ju inte fråga om något verb peaka här.

Well, ogillar man verbet "peaka" är väl sannolikheten hög att man ogillar "peak" också. Visst, det går med omskrivningar, men det är en bra förkortning när man snackar sport: peak-Messi är lätt bättre än peak-Ronaldo.

Citat:
Processer kulminerar, och det är i första hand om processer jag personligen har hört peaka. Däremot kan ju inte människor kulminera, och i den mån det används om t ex idrottare måste man ju använda andra konstruktioner.

Måste-schmåste.

Citat:
Citat:
Måhända, men peaka här är väldigt vagt och blaskigt och allmänt oklart till betydelsen.. Jag antar att nåt i stil med livet var som bäst är den bästa normalsvenska återgivningen, men det beror ju alltså på vad som egentligen menas.

Så oklar tycker jag väl meningen inte är: som du säger, allt var som bäst på 80-talet, och Zlatan, troligen, nådde sin karriärs höjdpunkt i Juve. Men visst, det är talspråkligt.

Citat:
Citat:
Här passar väl däremot kulminera alldeles förträffligt?

Jo. Tror inte jag menade så inte var fallet heller. Eller "nådde sin kulmen". Men det är ELLE.

Citat:
[/i]Här väl måste peaka felanvändas? Om denne Jon nu kan gå vidare på någon typ av ryktarhetens stig, då har han ju inte redan peakat med någon zlatanreklam, utan bara vunnit uppmärksamhet med den.

Jon-exemplet fattar jag inte heller. Orkar dock inte klicka på det.

Citat:
Citat:
Också här passar det väl bra med kulminera?

Jag tycker det låter fel att säga att Jagr "kulminerade" på 80-talet. "Peakade" är i mitt tycke bättre, även om det är svengelska.

Ska dock sägas att Jagr kom till NHL 1990, vann Stanley Cup 91 och 92, OS-guld 98, och VM-guld 2005 och 2010, så att han skulle ha peakat på 80-talet är ju okunnigt nonsens.

Hursomhelst: hela tråden har ju en subjektiv inriktning, och om man diggar "peaka" eller ej är ju snarast en fråga om preferenser. Jag bestrider ingalunda att man åtminstone i mer formella sammanhang bör använda "kulminera" eller nån annan synonym konstruktion.
Citera
2021-04-10, 07:24
Medlem
"Pika" skulle väl funka utmärkt på svenska; det handlar ju om att nå en spets, och jag tror inte det ofta skulle missförstås som "ge någon en gliring"! Menvisst, tycker man "kulminera" är svenskare så..!
Citera
2021-04-10, 09:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Annars finns ju redan ”toppa” (”to peak” på engelska).

”Karriären toppade i slutet av nittiotalet för att sedan sakta sjunka till dagens nivå.”
Citera
2021-04-10, 09:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Peak-Fourcade spöar skiten ur JTB alla dagar i veckan.
Att trycka in "kulminera" där låter rätt keff. Särskilt i det första fallet.

Dock skulle jag givetvis undvika "peak" och "peaka" i mer formella sammanhang, och givetvis också i TV-inslag.

Fast nedan han man väl tidigare alltid använt »topp«?
Topp-Fourcade spöar skiten ur JTB alla dagar i veckan.
I nästa mening låter det oerhört märkligt med ett så långt intervall. Man kulminerar väl inte under sex år?
Det vore ju avgjort bättre och mer rättvisande att skriva: De flesta skulle nog hålla med om att Nadal var som bäst 2008-2013. Det känns helt fel att använda »peaka« där.

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Annars finns ju redan ”toppa” (”to peak” på engelska).

”Karriären toppade i slutet av nittiotalet för att sedan sakta sjunka till dagens nivå.”

Ursäkta såg inte ditt inlägg innan jag postade, men vi är ju inne på samma spår.
Citera
2021-04-10, 10:47
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I nästa mening låter det oerhört märkligt med ett så långt intervall. Man kulminerar väl inte under sex år?
Det vore ju avgjort bättre och mer rättvisande att skriva: De flesta skulle nog hålla med om att Nadal var som bäst 2008-2013. Det känns helt fel att använda »peaka« där.

Ursäkta såg inte ditt inlägg innan jag postade, men vi är ju inne på samma spår.

Dessutom finns på normal svenska uttrycken ”ha sin topp” och ”nå en topp”.

”Björn hade sin topp på 80-talet.” ”Oljepriset nådde en topp 1973.”
Citera
2021-04-10, 11:14
Avslutad
Citat:

Nadal är lite av en anomali, då hans peak varade så länge. Men samtidigt, snackar du peak-Federer, peak-Nadal eller peak-Fourcade menar man den version av dessa som var absolut bäst, och när det var går alltid diskutera.

Sant dock, har man så lång peak kanske man kan hitta en annan formulering. Jämför dock med följande från Expressen:
Maradonas karriär peakade när han vann VM med Argentina 1986. Han förde också Napoli till två ligatitlar, 1987 och 1990.
Tycker själv det är lite tveksamt att använda "peaka" om en idrottskarriär och då bara syfta på en händelse. Här hade jag skrivit "nådde sin höjdpunkt" eller nåt liknande, medan peak Maradona (som ju skribenten är inne på) fanns några år efter 86 också. Själv verkade Maradona vara nästan gladare över ligaguldet, då han fick fira det i Napolis egna arena.

Men visst, som jag sagt är jag inte emot att man kör med en mer sedvanlig svensk term istället. Däremot förefaller det ju rätt klart att termen förekommer en del, och i många fall tycker jag nog man får omformulera en hel del för att säga samma sak. Ta denna rubrik från Expressen:

https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-peak-kulturmedelklass/
Jag köpte den som vykort i shopen och satte upp det över hennes skötbord när vi kom hem, medan jag självmedvetet tänkte ”Det här är peak kulturmedelklass”.
Visst, du kan ersätta det med nån form av "kulmen" eller till och med "topp", men det har liksom inte samma konnotationer. Eller här av Csaba Perlenberg:
Jag lärde mig i klassrummet att en människa är vad hon kan bli – inte bara vad hon har varit.” Peak folkpartism, så att säga.
Du hittar en hel del såna grejer på Expressen. Här är en formulering från en Kulturgigant som Hynek Pallas (och gillar du inte den kan då få på käften):
Varpå även polisers privatliv fick stort utrymme – vem minns inte Sven Wollters diskbänksrealistiska snopp i ”Mannen på taket” 1976? En kombination som på allvar peakade i USA först med ”The Wire” 2002.
Eller:
Malmö FF pikar konkurrenterna efter guldet: "har inte peakat".
”Peak 2020”, skriver ESPN på Twitter och skickar med en emoji som skrattar och gråter samtidigt. (kiss cam med munskydd)
Den här är lite skön också, då det är degeneration som peakat :
Men Sveriges peak som moraliskt degenererad nation kom alltså 18 år senare.
Hursomhelst, man har typ runt 1000 såna exempel på Expressen. När Tegnell snackar om att pandemin "peakat" kan jag förbehållslöst hålla med om att han borde säga "nått sin kulmen" istället, men det är inget jag blir aslack av. Men sen finns det ju andra fall där man vill sexa upp vårt fattiga svenska språk lite ( ), och då har jag mer förståelse för det. Vet egentligen inte riktigt vad vi argumenterar om här. Att en dela stör sig på "peakar" är inget jag bestrider.
Citera
2021-04-10, 11:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nadal är lite av en anomali, då hans peak varade så länge. Men samtidigt, snackar du peak-Federer, peak-Nadal eller peak-Fourcade menar man den version av dessa som var absolut bäst, och när det var går alltid diskutera.

Sant dock, har man så lång peak kanske man kan hitta en annan formulering. Jämför dock med följande från Expressen:
Maradonas karriär peakade när han vann VM med Argentina 1986. Han förde också Napoli till två ligatitlar, 1987 och 1990.
Tycker själv det är lite tveksamt att använda "peaka" om en idrottskarriär och då bara syfta på en händelse. Här hade jag skrivit "nådde sin höjdpunkt" eller nåt liknande, medan peak Maradona (som ju skribenten är inne på) fanns några år efter 86 också. Själv verkade Maradona vara nästan gladare över ligaguldet, då han fick fira det i Napolis egna arena.

Men visst, som jag sagt är jag inte emot att man kör med en mer sedvanlig svensk term istället. Däremot förefaller det ju rätt klart att termen förekommer en del, och i många fall tycker jag nog man får omformulera en hel del för att säga samma sak. Ta denna rubrik från Expressen:

https://www.expressen.se/kultur/det-har-ar-peak-kulturmedelklass/
Jag köpte den som vykort i shopen och satte upp det över hennes skötbord när vi kom hem, medan jag självmedvetet tänkte ”Det här är peak kulturmedelklass”.
Visst, du kan ersätta det med nån form av "kulmen" eller till och med "topp", men det har liksom inte samma konnotationer. Eller här av Csaba Perlenberg:
Jag lärde mig i klassrummet att en människa är vad hon kan bli – inte bara vad hon har varit.” Peak folkpartism, så att säga.
Du hittar en hel del såna grejer på Expressen. Här är en formulering från en Kulturgigant som Hynek Pallas (och gillar du inte den kan då få på käften):
Varpå även polisers privatliv fick stort utrymme – vem minns inte Sven Wollters diskbänksrealistiska snopp i ”Mannen på taket” 1976? En kombination som på allvar peakade i USA först med ”The Wire” 2002.
Eller:
Malmö FF pikar konkurrenterna efter guldet: "har inte peakat".
”Peak 2020”, skriver ESPN på Twitter och skickar med en emoji som skrattar och gråter samtidigt. (kiss cam med munskydd)
Den här är lite skön också, då det är degeneration som peakat :
Men Sveriges peak som moraliskt degenererad nation kom alltså 18 år senare.
Hursomhelst, man har typ runt 1000 såna exempel på Expressen. När Tegnell snackar om att pandemin "peakat" kan jag förbehållslöst hålla med om att han borde säga "nått sin kulmen" istället, men det är inget jag blir aslack av. Men sen finns det ju andra fall där man vill sexa upp vårt fattiga svenska språk lite ( ), och då har jag mer förståelse för det. Vet egentligen inte riktigt vad vi argumenterar om här. Att en dela stör sig på "peakar" är inget jag bestrider.

Fast jag får nog säga att det mesta du hänvisar till är usla kvällstidningsjournalisters slasksvenska. Jag brukar hoppa över sådant.

Det man kan säga är att de borde variera sitt språk bättre. Dock blir det omöjligt att föra en konstruktiv diskussion om den ska handla om att det inte går att ersätta ett visst ord för att den som skriver bestämt sig för att den vill använda just det ordet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-04-10 kl. 11:41.
Citera
2021-04-10, 11:47
Avslutad
Citat:
Fast jag får nog säga att det mesta du hänvisar till är usla kvällstidningsjournalisters slasksvenska. Jag brukar hoppa över sådant.

Härlig kommentar, peak Gickhan där!

Eller Gickhan i sitt esse, om du föredrar det.

Nu inkluderade ju de exemplen förvisso kulturgiganter som Pallas och Perlenberg, men visst, det är Expressen-lingo. Men det har jag heller aldrig bestridit.

Du kan annars hitta det också under strecket på SvD:
Dags för Hasse Ekman att kliva fram ur Bergmans skugga?
"...Det har gått drygt 70 år sedan Hasse Ekman peakade 1950...."
Liberalism ”cancer som ska utrotas” – S-skribent leder korståg
"...Just när svensk politik med januariavtalet når ”peak liberalism” så utbryter något som liknar en tävling om snabbast möjliga ”avliberalisering”...."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in