2021-04-11, 21:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kinesiska produkter har jag undvikit så gott det går, vill inte stötta en diktatur oavsett om de sprider coronavirus eller inte.

Det borde jag också göra, men det kan vara ganska svårt. När butikspersonalen har plockat fram en vara som jag har frågat efter, så vill jag inte gärna rynka på näsan för att det står "Made in China" på varan. I så fall kan jag upplevas som besvärlig av butikspersonalen, som har tagit sig besväret att leta upp varan som jag har efterfrågat.

Men på något sätt så känns det bättre att gå hem med en vara där det står "Made in Germany" istället för "Made in China".

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Många virusepidemier har ju startat i länder där man har mera "anorlunda" vilda djur i sin kost så det är inte uteslutet att detta är ännu ett sådant "naturligt" utbrott även om det ligger ett labb i närheten.

Om Kina skulle vilja undvika kopplingen till labbet hade det väl varit bättre att skylla på en marknad längre ifrån labbet, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag är inte insatt i virusets ursprung. Skribenten "qwerty-66" har länkat till den här intervjun som handlar om detta:

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant intervju.

"The theory COVID-19 leaked from the Wuhan Institute of virology is possibly “more likely” than the current working hypothesis due to “overwhelming” circumstantial evidence, according to the WHO advisory committee’s Jamie Metzl"

https://youtu.be/-gZGQM0dtsQ

Fladdermusen i fråga är inte hemmahörande i området kring Wuhan.

Kineserna må äta annorlunda djur. Men ifall en kines vill äta fladdermus, varför välja en fladdermus som inte lever i närområdet?
Citera
2021-04-11, 21:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Taffligt och virrig hantering av utrikes resenärerna.

Inkompetent att förlita sig på gamla sanningar om flockimmunitet.

Aningslöst inte minst vad avser smittans allvarlighetsgrad för äldre och sårbara på boenden men mycket personal som spred det..

Handlingsförlamat, man såg på trodde inte det skull bli så allvarligt, de väntade på att det snabbt skulle "blåsa över" efter några hundra dödsfall.

Skyla över bristerna när de upptäckte den katastrofala bristen på skyddsutrustning.

Försök att blanda bort korten när de sa att ansiktsmask och visir inte behövdes. Långärmade skyddskläder, heldräkter handskar princip allt saknades.

Korkad hantering när de försökte skaffa saker via EU som sket i Sverige och stal våra leveranser.

Dumhet flathet inför byråkraterna i Bryssel De lät oss vara ett tredje rangens medlemsland när det kom till vaccinupphandlingen. Inkompetenta EU byråkrater fick sköte det det inte kunde upphandling.

Historiska brister ska vi inte helt lasta helt på regeringen för men de har inte gjort någonting alls under sin regeringstid för att återupprätta beredskapsförråden.

Dårar de har låtit tonvis med materiel brännas för att bäst före tiden gått ut. I ett krisläge låter man inte datum styra hur man kan använda fullgod materiel.

Det blev bättre senare det är väl oundvikligt så när yrkesfolk kunde börja arbeta med frågorna mer vardagligt. Men i förlorade 6 månader på grund av inkompetenta myndigheter och en svag regering.

Kanske hade vi utan sossar och Tegnell kunnat vara i klass med Norge men inte nått upp till Finland som varit absolut bäst i klassen.

Jag vill lägga till:
Arrogant att avfärda varningarna från Asien.
Citera
2021-04-11, 22:03
Avslutad
Hur har svensken mått under vintern?

Tänkte på hur många som har kännt sig förkylda och haft influensa? Har det varit mindre vabb?

Eftersom alla jobbar hemmifrån, bär skyddsmask och spritar händerna bör ju smittorisken för en enkel förkylning aldrig skett.
Citera
2021-04-11, 22:03
Medlem
WimHofs avatar
Alla ni som förespråkar hårdare åtgärder, jag hoppas verkligen att ni fattar vilka konsekvenser de kommer att få. Självmorden ökar lavinartat bland ungdomar.

https://childrenshealthdefense.org/defender/covids-deadly-toll-youth-suicides/

https://www.nyatider.nu/sjalvmordspandemi-bland-varldens-unga-i-sparen-av-coronarestriktioner/
Citera
2021-04-11, 22:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Varför skulle jag vilja det. Självklart önskar jag att de är friska.

Och jag misstror dig inte, säger du att det är så är det så, men det stämmer inte med de uppskattningar och de undersökningar som gjorts, det vet ju både du och jag.

Detta håller jag med om. Jag är väldigt förundrad över dessa resultat.
Jag känner verkligen inte någon som har problem, och ändå hör man om detta dagligen i media.
Det är helt klart något som inte stämmer med rapporteringen.

Dock gör det mig egentligen inte något om det överdrivs.. Vi behöver sparka folk i arslet för att hålla ut ett tag till innan alla slappnar av..
Citera
2021-04-11, 22:29
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och återigen så skrev jag inte det heller.

Nej, felskrivning Alzheimers menar jag såklart men faktum kvarstår att det står ingenting om att coronsmittade får Alzheimers eller hur?
Citera
2021-04-11, 22:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej, felskrivning Alzheimers menar jag såklart men faktum kvarstår att det står ingenting om att coronsmittade får Alzheimers eller hur?

Finns ju forskare som misstänker att covidpatienter kan öka sin risk att utveckla Alzheimers.

"A team of researchers has reported in the January issue of Alzheimer's & Dementia that the brain inflammation and mini-strokes observed in Covid-19 patients may place them at increased risk of developing Alzheimer's disease and other dementias."
Citera
2021-04-11, 22:57
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Finns ju forskare som misstänker att covidpatienter kan öka sin risk att utveckla Alzheimers.

"A team of researchers has reported in the January issue of Alzheimer's & Dementia that the brain inflammation and mini-strokes observed in Covid-19 patients may place them at increased risk of developing Alzheimer's disease and other dementias."

Ja att människor som är i uselt skick löper högre risk att utveckla Alzheimers är inget nytt. Ser man till att vara i gott skick (ja det är till mycket stor del något man själv är ansvarig för) så behöver man varken oroa sig för Alzheimers eller covid.
Citera
2021-04-11, 23:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Indien är veckans raket när det gäller positiva PCR. 170000 positiva idag. Undrar när det dyker upp vaccinresistenta varianter i Indien? Med så stor befolkning o hög smittspridning borde risken vara stor.

"Two resident doctors who tested positive had received both doses of the coronavirus vaccine, AIIMS told CNN"

"The rise in cases comes as India's top researchers announced last month that there are nearly 800 variants of concern present in the country."

https://www.cnn.com/2021/04/11/india/india-second-wave-vaccinations-intl/index.html
Citera
2021-04-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja att människor som är i uselt skick löper högre risk att utveckla Alzheimers är inget nytt. Ser man till att vara i gott skick (ja det är till mycket stor del något man själv är ansvarig för) så behöver man varken oroa sig för Alzheimers eller covid.

Alla har inte samma förutsättningar att vara i gott skick, man väljer inte sina gener.
Citera
2021-04-11, 23:24
Avslutad
Citat:
Indien är veckans raket när det gäller positiva PCR. 170000 positiva idag. Undrar när det dyker upp vaccinresistenta varianter i Indien? Med så stor befolkning o hög smittspridning borde risken vara stor.

"Two resident doctors who tested positive had received both doses of the coronavirus vaccine, AIIMS told CNN"

"The rise in cases comes as India's top researchers announced last month that there are nearly 800 variants of concern present in the country."

https://www.cnn.com/2021/04/11/india/india-second-wave-vaccinations-intl/index.html

Kanske låter cyniskt , men Indien lider ju inte direkt av några miljoner möjliga dödsfall.
Citera
2021-04-12, 01:05
Medlem
Surtrutens avatar
Varför är jag inte förvånad.
Forskare i Brasilien har funnit att det kinesiska vaccinet Sinovacs effektivitet mot sjukdom kan vara så pass låg som 50,4 procent. Det kan jämföras mot Pfizer Biontechs vaccin som har visats ha 97 procents effektivitet.
https://omni.se/a/OQdLq3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in