Citat:
Ursprungligen postat av
Skylin
Enig, men jag tror också att tjänsteresandet kommer gå ner kraftigt. Och det kommer medföra att nöjesresorna kommer bli dyrare. London t.o.r. för 399kr hör till historien.
Kan turisterna då få återgå till att åka färja istället?
En resa till London innebär då 23 timmar på Nordsjön. Det är kanske inte är lockande för alla under vår och höst när vågorna går höga, men jag tror inte det är bra att vara alltför beroende av enbart flyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag kan absolut hålla med om att det kommer att finnas ett resbehov på kort sikt, men alla dyra tjänsteresor som nu visat sig vara ganska onödiga i många fall har varit basen i många flygbolags ekonomi. De bakom skynkena i kabinens bakre del har ofta fått följa med till så högt pris som möjligt (men lågt) och i mån av plats.
Ingen företagsledare med förståndet i behåll kommer att acceptera en massa tjänsteresande om det inte bedöms helt nödvändigt.
Jag hoppas att epidemi får folk att inse hur sårbart samhället är, såvida man är beroende av ett konstant flöde av varor över gränserna. Förhoppningsvis så ökar vi självförsörjningen, istället för att köpa allt möjligt från avlägsna delar av Världen. Ifall vi köper mindre av våra varor från avlägsna länder, så minskar behovet av affärsresor.
Och så kan vi fundera hur gärna vi vill köpa stora mängder varor från ett land som exporterar virus till omvärlden. Det förefaller som att fladdermössen är oskyldiga. Platsen där epidemin startade ligger långt från fladdermusgrottorna, men desto närmare viruslaboratoriet som sysslar med Coronavirus.