2021-04-09, 22:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är allmänt känt. Fråga vem som helst med insyn så får du se.

De äldre är ju ofta vaccinerade nu, så vilka är det då som hamnar i coronas klor? De yngre så klart. Och viruset är aggressivare. Folk får inte bara lungorna helt förstörda nu utan från vad jag har hört så blir det nu även blodproppar, hjärtstillestånd, slaganfall, njurar som helt stänger ner. Det är en kamp mot klockan vi bevittnar. Det gäller att vaccineringen kommer igång ordentligt.

Uppsala är ju just nu hårt drabbat. Där ligger 24 st under 50 år inlagda av totalt 138 st.
5 av dessa på IVA.

Om detta är hysteriskt många, är nog upp till var och en att avgöra
Citera
2021-04-09, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Uppsala är ju just nu hårt drabbat. Där ligger 24 st under 50 år inlagda av totalt 138 st.
5 av dessa på IVA.

Och du har varit där och kollat att det verkligen förhåller sig så?
Citera
2021-04-09, 22:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Och du har varit där och kollat att det verkligen förhåller sig så?
Eftersom du väljer att ifrågasätta uppgifterna utgår jag ifrån att DU har varit där och kollat..?
Citera
2021-04-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
5 av dessa på IVA.

Ja varje fall på IVA med någon under 50 är så klart en katastrof för den personen och för omgivningen. Om de har tur och överlever så tar det nog månader att komma tillbaka till någorlunda funktionell status. Blir inte kul för de små barnen när pappa dyker upp på skolträffen och rullar en syrgastub efter sig som en lungsjuk nittioåring.
Citera
2021-04-09, 23:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vaccineringen har nu pågått i över 3 månader, med en hastighet som icke imponerar. Regeringen har nu haft tid på sig att hitta lösningar på problemet med långsamma leveranser. Dom har haft tid på sig att överväga andra leverantörer, eller starta upp inhemsk vaccintillverkning på licens. Det är inte tillräckligt att bara säga "Jag blir väldigt upprörd." när leveransen av vacciner går trögt.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten har inget engagemang att göra vaccineringen till en framgång.
Vet du hur det har gått för andra länder som försökt köpa vaccin ungefär nu?

Vet du hur lång tid det tar att bygga och driftsätta en vaccinfabrik?

Jag har inte svaren, men jag har inte hört om några stora leveranser till de länder som tecknat avtal de senaste månaderna och jag bedömer att det tar mellan tre och sex år att bygga och ta i drift en vaccinfabrik.
Kostnad kanske 1,5 miljarder.
Kanske går det snabbare och blir billigare med dagens lite modernare vaccin, men vi talar sannolikt om flera år i alla fall.
Citera
2021-04-09, 23:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vaccinationerna i Stockholm verkar fördelas beroende på vilken vårdcentral man är listad på. I går den 8 april fanns det en möjlighet att på 1177.se för Region Stockholm boka tider för den som är född 1946 eller tidigare. På ssl.se står däremot att den som är född 1951 eller tidigare nu kan boka tid. I dag den 9 april är även 1177.se uppdaterat med information om att den som är född 1951 eller tidigare kan boka tid. Men redan i går kunde den som är född 1956 eller tidigare och är listad hos Familjeläkarna i Saltsjöbaden vaccineras i en drop in-mottagning
Är det svar på frågan jag ställde?
Men varför ska man kunna boka redan nu en månad i förväg för att vaccinationerna ska kunna komma igång i maj.
Citera
2021-04-09, 23:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Blev det någon referens eller skall vi som vanligt behöva sortera in dina påståenden under "okvalificerat och substanslöst skitsnack som trots uppmaningar inte kan styrkas"...?

Det enda du behöver göra är att infoga en referens till källan. Det kan ju knappast vara för mycket begärt?
Varför fattar du inte att man driver med dig?

Välj dina strider!

Skriv om corona/covid istället för att tramsa vidare.
Citera
2021-04-09, 23:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Enig, men jag tror också att tjänsteresandet kommer gå ner kraftigt. Och det kommer medföra att nöjesresorna kommer bli dyrare. London t.o.r. för 399kr hör till historien.

Kan turisterna då få återgå till att åka färja istället?

En resa till London innebär då 23 timmar på Nordsjön. Det är kanske inte är lockande för alla under vår och höst när vågorna går höga, men jag tror inte det är bra att vara alltför beroende av enbart flyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag kan absolut hålla med om att det kommer att finnas ett resbehov på kort sikt, men alla dyra tjänsteresor som nu visat sig vara ganska onödiga i många fall har varit basen i många flygbolags ekonomi. De bakom skynkena i kabinens bakre del har ofta fått följa med till så högt pris som möjligt (men lågt) och i mån av plats.

Ingen företagsledare med förståndet i behåll kommer att acceptera en massa tjänsteresande om det inte bedöms helt nödvändigt.

Jag hoppas att epidemi får folk att inse hur sårbart samhället är, såvida man är beroende av ett konstant flöde av varor över gränserna. Förhoppningsvis så ökar vi självförsörjningen, istället för att köpa allt möjligt från avlägsna delar av Världen. Ifall vi köper mindre av våra varor från avlägsna länder, så minskar behovet av affärsresor.

Och så kan vi fundera hur gärna vi vill köpa stora mängder varor från ett land som exporterar virus till omvärlden. Det förefaller som att fladdermössen är oskyldiga. Platsen där epidemin startade ligger långt från fladdermusgrottorna, men desto närmare viruslaboratoriet som sysslar med Coronavirus.
Citera
2021-04-09, 23:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ny variant i Brasilien.

The new super variant made headlines at a critical time when Brazil registered record-high single-day COVID-19 deaths with more than 4,000.

https://www.aa.com.tr/en/americas/brazil-finds-new-virus-variant-combining-18-mutations/2201998

Mer än 4000 döda på ett dygn, käre värld..!

Men vi ska förstås inte på något sätt förhindra människor som varit i Brasilien, att komma in i Sverige... ingen obligatorisk testning på flygplatsen, inget karantänhotell...
Citera
2021-04-10, 00:03
Medlem
Höga temperaturer på många ställen i Brasilien också, skulle inte förvåna ifall Sverige får stor spridning av det Brasilianska viruset i sommar.
Citera
2021-04-10, 00:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan turisterna då få återgå till att åka färja istället?

En resa till London innebär då 23 timmar på Nordsjön. Det är kanske inte är lockande för alla under vår och höst när vågorna går höga, men jag tror inte det är bra att vara alltför beroende av enbart flyg.

Jag hoppas att epidemi får folk att inse hur sårbart samhället är, såvida man är beroende av ett konstant flöde av varor över gränserna. Förhoppningsvis så ökar vi självförsörjningen, istället för att köpa allt möjligt från avlägsna delar av Världen. Ifall vi köper mindre av våra varor från avlägsna länder, så minskar behovet av affärsresor.

Och så kan vi fundera hur gärna vi vill köpa stora mängder varor från ett land som exporterar virus till omvärlden. Det förefaller som att fladdermössen är oskyldiga. Platsen där epidemin startade ligger långt från fladdermusgrottorna, men desto närmare viruslaboratoriet som sysslar med Coronavirus.
Kinesiska produkter har jag undvikit så gott det går, vill inte stötta en diktatur oavsett om de sprider coronavirus eller inte.

Många virusepidemier har ju startat i länder där man har mera "anorlunda" vilda djur i sin kost så det är inte uteslutet att detta är ännu ett sådant "naturligt" utbrott även om det ligger ett labb i närheten.

Om Kina skulle vilja undvika kopplingen till labbet hade det väl varit bättre att skylla på en marknad längre ifrån labbet, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2021-04-10, 00:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mer än 4000 döda på ett dygn, käre värld..!

Men vi ska förstås inte på något sätt förhindra människor som varit i Brasilien, att komma in i Sverige... ingen obligatorisk testning på flygplatsen, inget karantänhotell...
Ähh, det är bara 0,0002 % av befolkningen och då har jag lärt mig här på FB att det är så lite att det inte är något att bry sig om.

Jag tror inte att Regeringen kommer att bry sig om att stoppa några smittade vid Sveriges gräns, hur skulle det se ut!?

Läste nyss att EU jobbar på att köpa in vaccin till 2022 och 2023 också.
https://omni.se/a/WOMnzd

Det blir ett evigt vaccinerande framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in