2021-04-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Själv tycker jag det blir väldigt mycket mer konstigt att jämföra sig med stora land med större befolkning.
Länderna du räcknar upp har 6-8 gånger Sveriges invånare, släpp sargen och inse att Sverige är ingen metropol i Europa. Oavsett hur mycket vissa i tråden önskar det.

Man behöver jämföra med länder som har liknande andel människor som bor i sk utsatta områden.
Sverige är numer ett mångkulturellt land på ett helt annat sätt än våra grannar.

Framförallt har vi varit väldigt "humana/räddat livet" på betydligt fler människor än vi klarar av att hantera/integrera. Där har våra grannländer varit betydligt mer restriktiva.
Vi har som sagt över en halv miljon människor i vårt land som lever i utsatta områden.

Vi kan väl jämföra oss med Belgien då, om vi nu ska jämföra oss med ett land med liknande befolkning och demografi. Kolla deras corona-record vetja. OM man nu ska jämföra sig över huvudtaget, vilket jag vänder mig emot.
Citera
2021-04-08, 17:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant intervju.

"The theory COVID-19 leaked from the Wuhan Institute of virology is possibly “more likely” than the current working hypothesis due to “overwhelming” circumstantial evidence, according to the WHO advisory committee’s Jamie Metzl"

https://youtu.be/-gZGQM0dtsQ
Citera
2021-04-08, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och mer skyddad från att smitta andra. Det är ju lite det som är grejen med respektfrågan här.

Du tog inte med detta som jag skrev. Så lämpligt från din sida.

Respektera mig för fan. Jag respekterar ju dig. Ta sprutorna du. Hur många du vill.

Vad är du ute efter? Vilken är din poäng?
Citera
2021-04-08, 18:18
Medlem
De som har haft Covid får vänta på vaccin tidigast sex månader efter testet, region Uppsala.
Hoppas Stockholm tar efter.

https://www.svd.se/region-uppsala-nya-vaccinregler-for-de-som-haft-covid
Citera
2021-04-08, 18:23
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man behöver jämföra med länder som har liknande andel människor som bor i sk utsatta områden.
Sverige är numer ett mångkulturellt land på ett helt annat sätt än våra grannar.

Framförallt har vi varit väldigt "humana/räddat livet" på betydligt fler människor än vi klarar av att hantera/integrera. Där har våra grannländer varit betydligt mer restriktiva.
Vi har som sagt över en halv miljon människor i vårt land som lever i utsatta områden.

Vi kan väl jämföra oss med Belgien då, om vi nu ska jämföra oss med ett land med liknande befolkning och demografi. Kolla deras corona-record vetja. OM man nu ska jämföra sig över huvudtaget, vilket jag vänder mig emot.

Jag håller med dig i det du skriver, blir bara så trött på alla dessa som fortfarande tror och tycker att Sverige är en stormakt i Europa, nej jag menar världen.
Citera
2021-04-08, 18:25
Medlem
Citat:
Andra stora smittspridare i Sverige är dom ca 200.000 syrianer som beter sig mer eller mindre illa. Har stora bröllop 10 månader in i pandemin.

Känner en syrian från Södertälje, som hade förlorat ca 10 släktingar/vänner hittills i covid. Dom har en lite annan syn på livet om vi säger så..., och hur mitt beteende påverkar andras hälsa... Idioter!

Komiskt! Sprang på en syrian idag som i princip ansåg att det inte finns något virus. Därför att.........han hade bestämt det typ....
Citera
2021-04-08, 18:26
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Men att jämföra Sverige med Norge exempelvis som har dryga hälften antalet invånare jämfört med Sverige går bra?

När har jag sagt det? Jag jämför inga länder, konstaterar bara att det finns olika förutsättningar.
Citera
2021-04-08, 18:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du tog inte med detta som jag skrev. Så lämpligt från din sida.

Respektera mig för fan. Jag respekterar ju dig. Ta sprutorna du. Hur många du vill.

Vad är du ute efter? Vilken är din poäng?

Ursäkta inhoppet. Jag skulle gärna ta ett MRNA vaccin också men det får man antagligen inte.
Citera
2021-04-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Syns på kurvan. Estlands har kraftigt minskat efter nedstängningen. Sveriges ökar sakta.

Den fullständigt empatibefriade postaren Ulf-Utredaren har nu börjat jämföra epidemin med trafikolyckor när det uppdagas att yngre även avlider. Tidigare babblade postaren i fråga om åldringar som ändå sitter i dödens väntrum.

Säg det till familjerna som får en tom stol vid middagsbordet...

Men det är väl inget fel med att upplysa om hur extremt få under 50 års ålder som har avlidit i Covid. Du förstod säkert varför jämförelsen med trafiken användes? Skulle tro att det var i egenskap av en referens. Det får en att tänka. Hysteri är ingen behjälpt av.
Citera
2021-04-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Komiskt! Sprang på en syrian idag som i princip ansåg att det inte finns något virus. Därför att.........han hade bestämt det typ....

Få som tycker det är komiskt med syrianska idioter. Inte ens min syrianska kompis tycker det.
Citera
2021-04-08, 18:48
Medlem
Nu ska den svenska urbaniseringen inte ses som en ursäkt för smittspridningen. Alla normalt funtade har länge insett att det inte är bra för folkhälsan att människor bor och uppför sig som råttor.

Detta borde ett helt dussin regeringar ha insett och bromsat genom åren.

Nu är ju de inflyttade stockholmarna i full färd att flytta ut i landet igen när de äntligen insett att de inte behöver sitta på sitt fula kontor med sina fula kollegor hela dagarna.
Citera
2021-04-08, 18:51
Medlem
Citat:
Detta evinnerliga tjat om att Sverige bör jämföra sig med grannlandet Norge.

Den stora skillnaden mellan ett litet land (till befolkningsmängd) som Norge, och 'mångkulturella' länder som Sverige, Belgien, Tyskland, UK, Frankrike o s v, är att dessa länder har många ghetton med människor som lever socioekonomiskt utsatt. Man lever trångbott, man är inte integrerad i samhället, styrs av andra normer än ursprungsbefolkningen, man har i grunden rätt dålig folkhälsa o s v o s v. Man kan/vill/förstår inte att skydda sig själv och andra.

Sverige (och en del andra länder) och dess befolkning blir hårt straffade för att vi tagit emot alldeles för många som inte blivit en del av samhället. Syns även i andra problemområden som gängkriminalitet, skjutningar o s v.

Så att jämföra Sverige med små nationer (t ex Norge, Finland) med avsevärt mer homogen och integrerad befolkning blir en helt 'felaktig' jämförelse.

Det finns fler orsaker som gör att det kan vara svårt att jämföra olika länder. Sverige hade också riktigt dålig pandemiberedskap t ex inom äldreomsorgen.
Ja. Man kan börja med att undersöka kvoten mellan Svenska och Norska utlandsresor i början av 2020, Det utfaller inte till Sveriges fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in