• 1
  • 2
2021-04-11, 20:11
Bannlyst
Jiddisch är ett judespråk som pratas av ca 3,2 miljoner i hela världen. Av någon konstig är detta språk ett minoritets språk? Judarna har ett eget land att vara i, varför är jiddisch minoritetsspråk språk i Sverige för?

Enligt Wikipedia ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Jiddisch#Sverige )

Uppskattningen av antalet talare varierar mellan 2000 och 6000 personer enligt de olika sammanställningar och enkäter som gjorts i Sverige. Bland dessa ingår personer som inte är modersmålstalare och vars kunskaper i jiddisch kan variera mellan "bra eller mycket bra" och att bara kunna enstaka ord.

Knappt någon som pratar språket i Sverige.
Det är inte kulturellt förankrat i Sverige att prata Jiddisch.
Citera
2021-04-11, 20:15
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Troligtvis finns olika typer av fördelar och privilegier med att ha minoritetsstatus. Därför har man arbetat hårt för att få ta del av kakan. Glöm inte vad som hände på 40-talet. Det får aldrig hända igen!
Citera
2021-04-11, 20:19
Medlem
Turist i tidens avatar
Testat att googla?
Citat:
De i Sverige erkända fem nationella minoriteterna är judar, romer, samer, som även är ett urfolk, sverigefinnar och tornedalingar. De historiska minoritetsspråken är jiddisch, romani chib (alla varieteter), samiska (alla varieteter), finska och meänkieli. De fem nationella minoriteterna i Sverige omfattas av den svenska minoritetspolitiken.
Gemensamt är att de har befolkat Sverige under lång tid samt att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. De har även en egen religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet.
Citera
2021-04-11, 20:59
Medlem
GeleZachas avatar
Judarna har befolkat Sverige under lång tid, och har en språklig tillhörighet och önskar behålla sin identitet.
Sen har jag aldrig fattat vitsen med minoritetsspråk generellt
Citera
2021-04-11, 21:20
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Judarna har befolkat Sverige under lång tid, och har en språklig tillhörighet och önskar behålla sin identitet.
Men har parasiterna talat jiddisch i Sverige? Känner ingen jude som talar jiddisch.
Citera
2021-04-11, 21:35
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Men har parasiterna talat jiddisch i Sverige? Känner ingen jude som talar jiddisch.
Kollade upp det nu och verkar som att ca 3000 pers i Sverige kan snacka jiddisch haha
Så var kanske inte så stort som jag trodde
Citera
2021-04-11, 21:45
Medlem
blamages avatar
Citat:
Kollade upp det nu och verkar som att ca 3000 pers i Sverige kan snacka jiddisch haha
Så var kanske inte så stort som jag trodde
Nej, du får nog leta bland de som dödsmarscherat och gått baklänges ur gaskammaren.
Citera
2021-04-11, 22:42
Medlem
Dansflugans avatar
Jag har tittat runt lite och det verkar inte finnas något riktigt bra sätt att jävlas med myndigheterna. Jag kan t.ex. inte kräva att få en allmän handling översatt till jiddish och skickad till mig. I annat fall hade jag beställt Palme-utredningen eller någon annan handling av myndigheten jag ogillar, på detta språk.

Möjligen kan jag att säga att jag identiferar mig som jude och och kräva att modermålsundervisning på jiddisch för min son eller dotter. Här kanske man kan överklaga något sätt om det inte erbjuds i den kommunen jag bor i.

"Rätt till modersmålsundervisning
För dig som tillhör någon av de nationella minoriteterna och har barn i skolan kan det vara bra att veta att ditt barn har särskilt stark rätt till modersmålsundervisning. Ditt barn har rätt att få modersmålsundervisning i sitt minoritetsspråk även om språket inte talas hemma till vardags. Ditt barn behöver heller inte ha några kunskaper i språket från början för att få modersmålsundervisning.

Skolan är skyldig att anordna modersmålsundervisning i de nationella minoritetsspråken om

en elev vill få undervisning (det finns alltså inget krav på att det ska vara minst fem elever)
det finns en lämplig lärare.
Det är rektorn som avgör om en lärare är lämplig att undervisa i modersmål."
Citera
2021-04-12, 06:02
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Jiddisch är ett judespråk som pratas av ca 3,2 miljoner i hela världen. Av någon konstig är detta språk ett minoritets språk? Judarna har ett eget land att vara i, varför är jiddisch minoritetsspråk språk i Sverige för?

Uppskattningen av antalet talare varierar mellan 2000 och 6000 personer enligt de olika sammanställningar och enkäter som gjorts i Sverige. Bland dessa ingår personer som inte är modersmålstalare och vars kunskaper i jiddisch kan variera mellan "bra eller mycket bra" och att bara kunna enstaka ord.

Finska är väl också ett minoritetsspråk i Sverige, och finnarna har ju ett eget land att vara i?

Min teori utan att känna till läget: Jiddisch som minoritetsspråk handlar nog mest om godhetssignalering. Det är knappast någon som uppfostrar sina barn med det språket och ska judar utvandra till Israel så är det hebreiska som gäller. Däremot får det folk att känna sig märkvärdiga.
Senast redigerad av Herostratos 2021-04-12 kl. 06:10.
Citera
2021-04-12, 06:08
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Men är jiddisch ett levande språk i Sverige, eller är språket döende, dvs talas det endast av gamlingar? Har stött på tornedalingar i 30-årsåldern som talar mienkäli, har du stött på judar i den åldern som talar jiddisch med varandra flytande? Vissa minoritetsspråk dör ju bara ut oavsett vilket. T.ex. liviskan i Lettland. Genuint intresserad.
Citera
2021-04-12, 07:19
Bannlyst
Finland har varit en del av Sverige, det är en skillnad. Jiddisch pratas knappt av någon alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Finska är väl också ett minoritetsspråk i Sverige, och finnarna har ju ett eget land att vara i?

Min teori utan att känna till läget: Jiddisch som minoritetsspråk handlar nog mest om godhetssignalering. Det är knappast någon som uppfostrar sina barn med det språket och ska judar utvandra till Israel så är det hebreiska som gäller. Däremot får det folk att känna sig märkvärdiga.
Citera
2021-04-12, 09:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy

Alla språk som talas i ett land som inte är majoritetsspråk är väl minoritetsspråk? Varför tycker du detta är konstigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in