2021-04-09, 23:35
  #4993
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbiisbabbas
Egentligen är inte "visat signaler" något avgörande ändå. Det är ytterst svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Summa summarum: i tråden saknas kännedom om D psykiska hälsa. Om han bett om hjälp eller ej. Man kan anta, med respekt för omständigheter som framkommit, att detta var D egna val. Han var beslutsam och ville inte att någon skulle stå i hans väg. Han kanske såg det som ett "uppdrag".

Många som har gjort självmordsförsök men överlevt är senare glada över att vara vid liv.
Det kan ha funnits möjlighet att ha fått D "på andra tankar" men nu är det för sent.
Citera
2021-04-10, 00:13
  #4994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Många som har gjort självmordsförsök men överlevt är senare glada över att vara vid liv.
Det kan ha funnits möjlighet att ha fått D "på andra tankar" men nu är det för sent.

Som sagt, det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Säg mig hur det skulle ha gått till? D har planerat detta noggrant och länge - många omständigheter som faktiskt tyder på det. Att misslyckas var inget alternativ för honom. Därav tror jag han såg det som ett "uppdrag". Dessutom tycker jag att det är rätt uppenbart att D inte var en puckad man. Han visste mycket väl om att hans omgivning skulle söka efter honom. Och inte gjorde han det lätt för dem direkt utan valde att vilseleda med "löpspåret". För att citera hans kompis H: "Inte ens i mina vildaste drömmar". Jag låter mina andra tankar kring detta förfarande vara osagt. Det är trots allt en person som lämnat jordelivet, vilket är väldigt tragiskt för alla inblandade.

Jag tvivlar inte på att många som överlevt senare är tacksamma över livet. Kanske just därför de fortfarande lever. Finns även många som fortsätter sina försök tills de lyckas. Dessvärre finns, av självklara skäl, svårigheter med att inhämta synpunkter från de som begått ett fullbordat självmord. Med andra ord är den uppfattningen inhämtad endast från en sida av myntet (som har två). Men vad vet jag...
Citera
2021-04-10, 00:48
  #4995
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbiisbabbas
Som sagt, det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Säg mig hur det skulle ha gått till? D har planerat detta noggrant och länge - många omständigheter som faktiskt tyder på det. Att misslyckas var inget alternativ för honom. Därav tror jag han såg det som ett "uppdrag". Dessutom tycker jag att det är rätt uppenbart att D inte var en puckad man. Han visste mycket väl om att hans omgivning skulle söka efter honom. Och inte gjorde han det lätt för dem direkt utan valde att vilseleda med "löpspåret". För att citera hans kompis H: "Inte ens i mina vildaste drömmar". Jag låter mina andra tankar kring detta förfarande vara osagt. Det är trots allt en person som lämnat jordelivet, vilket är väldigt tragiskt för alla inblandade.

Jag tvivlar inte på att många som överlevt senare är tacksamma över livet. Kanske just därför de fortfarande lever. Finns även många som fortsätter sina försök tills de lyckas. Dessvärre finns, av självklara skäl, svårigheter med att inhämta synpunkter från de som begått ett fullbordat självmord. Med andra ord är den uppfattningen inhämtad endast från en sida av myntet (som har två). Men vad vet jag...
Det kan ju vara den deprimerade "hjärnan" som säger att man inte vill ha någon hjälp.
Den kanske säjer att det är bäst för alla om man försvinner för gott.
Att man är en belastning för omgivningen osv.
Får man bukt med depressionen så kanske man kan se ljusare på tillvaron. Men det går förstås inte att rädda alla.
Citera
2021-04-10, 14:09
  #4996
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lassinanti76
Är obduktionen klar?

Efter att det gått så lång tid, så kan vi vara tämligen säkra på att obduktionen är utförd JA.
Hela utredningen är sannolikt polisiärt utredd, klar och arkiverad.
Citera
2021-04-10, 20:08
  #4997
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Efter att det gått så lång tid, så kan vi vara tämligen säkra på att obduktionen är utförd JA.
Hela utredningen är sannolikt polisiärt utredd, klar och arkiverad.

Föräldarna har inte fått tillbaka kroppen och DA är inte begravd än. Enligt andra postare så är det tydligen standard att det kan ta en stund, när det gäller lite mer udda dödsorsaker eller skick.
Citera
2021-04-10, 22:55
  #4998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag har inget svar på det. Det har kanske ingen.
Det jag vill ta upp är att även efter ett fullbordat självmord så verkar det som att han förvägras rätten att vara svag ( svag är kanske fel begrepp men jag kommer inte på något bättre just nu).
Om omgivningen inte bara sett honom som superman. Om inte mamman hoppats så starkt att han skulle gå på Chalmers som storebror, eller blir en världsberömd krigare. Ja då kanske han kunde skickar signaler.

Det är egentligen ganska taskigt att skriva som jag gör. Men jag blir påverkad över att hans självmord inte kan erkännas.

Är det till 100 procent fastställt att det var ett självmord nu?
Citera
2021-04-10, 22:58
  #4999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Är det till 100 procent fastställt att det var ett självmord nu?

Nej. 100 % är det inte. Ingen officiell slutsats är redovisad. Så vi får lita på våra egna analyser.
Citera
2021-04-11, 09:39
  #5000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassinanti76
Jag misstänker främmande makt... lite Hamilton över detta

Visst är det det! Börjar luta åt föräldrarnas tro (?) att killen hade hemliga uppdrag, uppdragsgivaren vete fan? 🤔
__________________
Senast redigerad av cactaceae 2021-04-11 kl. 09:42. Anledning: Felstavning
Citera
2021-04-11, 09:48
  #5001
Medlem
Detta kanske står längre bak i tråden... men kan någon förklara hur D gick bort?
Citera
2021-04-11, 10:10
  #5002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassinanti76
En sådan person tar inte bort sig själv... detta är beställning

Vad menar du med "en sådan person"?
Citera
2021-04-11, 10:39
  #5003
Medlem
b00b00s avatar
När polisen nu gått ut med att inget brott ligger bakom, varför läggs inte denna tråden ihop med (FB) Officeren Deniz Arda försvunnen i Stockholm sedan 2020-11-12
Citera
2021-04-11, 10:51
  #5004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassinanti76
Högutbildad inom militären, ingen familj, osv... uppenbart var han SSG eller annat förband

Bra helgardering. Ja, han tillhörde annat förband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in