2021-04-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Måste man skylla på någon då? OM man måste skylla på någon så är det väl personen som begår självmordet som skall belastas. Trots sin machoutbildning mm, så hade han kunnat söka hjälp, precis som alla andra. Om han sen hade blivit hjälpt av statens insatser är ju en annan femma.

Jag tycker inte det. Däremot får jag känslan av att Lacus gärna vill belasta Ds omgivning som inte "såg honom" och därmed inte hjälpte honom. Utan att egentligen ha någon som helst kännedom om vad som faktiskt skett eller inte skett bakom stängda dörrar. Eller så vill Lacus provocera fram ett svar från någon i sorg som kanske erbjudit D en hjälpande hand? Vad vet jag...

Jag är helt övertygad om att D hade minst hundra andra valmöjligheter den där fredagen i november. Av någon tragisk anledning var ändock detta det enda val han såg. 💔
Citera
2021-04-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Jägare och militärer har varit på plats och dokumenterat här på flashback. Det är en sprängning.

Haha, du är så jävla slut i huvudet så det är otroligt. Sluta skriv bara. Du har inte ett rätt.
Du kan sluta kommentera mina inlägg eftersom du inte vetkar kapabel att svara på ett vettigt sätt!!
Citera
2021-04-09, 17:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbiisbabbas
Jag tycker inte det. Däremot får jag känslan av att Lacus gärna vill belasta Ds omgivning som inte "såg honom" och därmed inte hjälpte honom. Utan att egentligen ha någon som helst kännedom om vad som faktiskt skett eller inte skett bakom stängda dörrar. Eller så vill Lacus provocera fram ett svar från någon i sorg som kanske erbjudit D en hjälpande hand? Vad vet jag...

Jag är helt övertygad om att D hade minst hundra andra valmöjligheter den där fredagen i november. Av någon tragisk anledning var ändock detta det enda val han såg. 💔
Det är oftast en depression som ligger bakom ett självmord.
Då kan det ibland vara svårt att se en annan utväg/lösning.
Det finns folk som har småbarn men som ändå ser detta som enda valet.
Det kan vara svårt för någon utomstående att förstå. Varför?
Citera
2021-04-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Måste man skylla på någon då? OM man måste skylla på någon så är det väl personen som begår självmordet som skall belastas. Trots sin machoutbildning mm, så hade han kunnat söka hjälp, precis som alla andra. Om han sen hade blivit hjälpt av statens insatser är ju en annan femma.

Jag tänkte svara direkt på inlägget du svarade på. Men tycker du svarade bra, så jag kommenterar vidare här.
Man behöver inte skylla på någon.
Det jag reagerat på från första början är att familj och vänner så otroligt kategoriskt sagt att självmord är fullständigt uteslutet. DA var en superman, och det fanns inte minsta tillstymmelse till signal.

Att göra ett sådant uttalande, och sedan fortsätta att driva frågan om andras skuld i frågan känns konstigt.

Det låter säkert Besserwisser, men min åsikt var i stort sett från dag 1 att det rörde sig om ett självmord. Jag fattar ju att anhöriga inte lyssnar på random kommentarer på Flashback. Men jag förslog att de skulle söka professionell hjälp. Istället för att röra upp hela världen med konspirationsteorier.

Jag känner flera familjer som drabbats av självmord. Jag har aldrig sett nåt sånt här beteende förut. Alla har fattat, och frågat sig vad som gick fel. Oavsett om de sett signaler innan eller ej. Sen har de hanterat det och gått vidare. På olika sätt
Senast redigerad av Lacus 2021-04-09 kl. 18:10.
Citera
2021-04-09, 18:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:

Då är vi helt överens.
Citera
2021-04-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Du slår spiken på huvudet. Precis. FAST PRECIS FEL.

Problemet i hela DA fallet är ju att ingen av alla runt honom kan se att han har problem.
Ingen hjälper honom. Istället utmålar alla honom som stålmannen.

Det är tragiskt. Inte ens in i döden kan ha få ett erkännande som en person som behövde hjälp av sin omgivning. Det är ju hur tydligt som helst.
Men hur ska omgivningen kunna hjälpa någon som inte ger några signaler om att något är fel?
Citera
2021-04-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tydligt? Hur vet du att DA mådde dåligt? Att sprida rykten om en människa man inte könner visar mer på att ryktesspridaren mår dåligt och måstd se ner på andra för att må bättre själv. Föräldrarna är inga konstiga människor varför tror ingen på dem?
Mamman jobbar som lärare, ingen garanti dock, men hon borde ju vara ganska smart om hon har det yrket. Visst kan omdömet svikta när det inträffar en såpass tragisk händelse men jag tror ändå hon känner sin egna son så väl att hon vet när något inte är som det ska. Tänk paniken när polisen säger att det är självmord och hon själv är övertygad att det kan inte stämma. Vad gör man i en sådan situation? Det måste vara en fruktansvärd känsla att bära på
Citera
2021-04-09, 18:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Men hur ska omgivningen kunna hjälpa någon som inte ger några signaler om att något är fel?
Med facit i hand så var han i behov av hjälp.
Men om han visade att något var fel eller inte är det väl ingen här i tråden som vet.
Citera
2021-04-09, 20:06
Medlem
5549s avatar
Citat:
Du utgår ifrån att alla i det tillståndet tror sig kunna bli "hjälpta", vilket är helt fel.

"Alltså, varför tar folk överhuvudtaget ens livet av sig när allt dom bara behöver göra är att be om hjälp för att bli hjälpta och friska från sina problem?" Alla problem, mentala eller fysiska, kan lösas enligt denna pragmatiska syn på livet såklart. Enkelt.

Om det mänskliga psyket vore så enkelspårigt så hade ingen psykiskt sjuk någonsin tagit sitt liv.
Citera
2021-04-09, 21:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Med facit i hand så var han i behov av hjälp.
Men om han visade att något var fel eller inte är det väl ingen här i tråden som vet.

Egentligen är inte "visat signaler" något avgörande ändå. Det är ytterst svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Summa summarum: i tråden saknas kännedom om D psykiska hälsa. Om han bett om hjälp eller ej. Man kan anta, med respekt för omständigheter som framkommit, att detta var D egna val. Han var beslutsam och ville inte att någon skulle stå i hans väg. Han kanske såg det som ett "uppdrag".
Citera
2021-04-09, 22:18
Medlem
Citat:

Jag har inget svar på det. Det har kanske ingen.
Det jag vill ta upp är att även efter ett fullbordat självmord så verkar det som att han förvägras rätten att vara svag ( svag är kanske fel begrepp men jag kommer inte på något bättre just nu).
Om omgivningen inte bara sett honom som superman. Om inte mamman hoppats så starkt att han skulle gå på Chalmers som storebror, eller blir en världsberömd krigare. Ja då kanske han kunde skickar signaler.

Det är egentligen ganska taskigt att skriva som jag gör. Men jag blir påverkad över att hans självmord inte kan erkännas.
Citera
2021-04-09, 22:20
Medlem
Citat:
Egentligen är inte "visat signaler" något avgörande ändå. Det är ytterst svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Summa summarum: i tråden saknas kännedom om D psykiska hälsa. Om han bett om hjälp eller ej. Man kan anta, med respekt för omständigheter som framkommit, att detta var D egna val. Han var beslutsam och ville inte att någon skulle stå i hans väg. Han kanske såg det som ett "uppdrag".

Klokt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in