2021-04-09, 12:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kom på en till sak som övertygar mig, som faktiskt övertygar mig mest, och det är existensen av kristenheten, som uppenbart lär ut läror som är emot bibeln, bara för att hålla på traditioner och läror som dom har ärvt i generationer, med start från avfallet på Johannes tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Det är uppenbart att dessa antikrister är sådana som säger sig vara kristna, eftersom dom "utgått från oss", alltså kristna.

Det här avfallet syns historien igenom, där sådana som säger sig vara kristna, går helt emot kristna värderingar. T.ex. att kriga och döda andra människor, när Jesus sade att "älska sina fiender" och "vända andra kinden till".

Jag tror faktiskt denna fråga är det som övertygar mig mest om att Gud existerar, och att bibeln är sann. Jag är egentligen tacksam för att kristenheten finns, för då blir det så tydligt var den sanna kristendomen finns.

Det illustrerade Jesus med ogräset och vetet:

"Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – ’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada." (Matt 13:28-30 Bibel2000)

Och den här profetian från Jesus, om kristenheten är träffsäker:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Skulle det vara långsökt att en rörelse förutspår att det kommer finnas avfällingar? Jag förstår ärligt inte.
Citera
2021-04-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Skulle det vara långsökt att en rörelse förutspår att det kommer finnas avfällingar? Jag förstår ärligt inte.

Jag kan bara svara kort just nu.

Det intressanta är att kristna värderingar och läror är dokumenterade i skrift. Och ändå motsäger man det skriftliga, ofta väldigt tydligt. T.ex. med treenighetsläran som är väldigt ologiskt, och ändå tror kanske 95% av dom som påstår sig följa bibeln på treenighetsläran.
Citera
2021-04-09, 12:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag kan bara svara kort just nu.

Det intressanta är att kristna värderingar och läror är dokumenterade i skrift. Och ändå motsäger man det skriftliga, ofta väldigt tydligt. T.ex. med treenighetsläran som är väldigt ologiskt, och ändå tror kanske 95% av dom som påstår sig följa bibeln på treenighetsläran.
Du borde nog verkligen deklarera att du tillhör JV när du skriver sånt där som går emot vad nästan hela den övriga kristenheten säger.
Citera
2021-04-09, 15:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur skulle Bibeln kunna vara sann? Det är en samling böcker skrivna av människor, precis som Koranen och alla andra religiösa skrifter. Människor som bryr sig om sanningen får inget inflytande i Satans värld.

Gud tillät inte att att Jesus ord försvann utan det skulle spridas över hela världen, men Satan lät människorna förvanska budskapet. På domens dag skalla dömas av Jesus ord och de religiösa kommer att dömas hårdast.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-04-09 kl. 16:42.
Citera
2021-04-09, 16:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag har avslöjat ett antal lögner, men ger inte exempel.

Nej, det är klart, då skulle du ju stå med rumpan bar eftersom det inte är sant.
Citera
2021-04-09, 16:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det är klart, då skulle du ju stå med rumpan bar eftersom det inte är sant.
Fast en osanning, så envist försvarad att den sedermera gott kan kallas lögn, kunde du bli påmind om redan genom begreppet Par-o-o.
Ring any bells?
Citera
2021-04-09, 16:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur skulle Bibeln kunna vara sann?
Genom att vara det.
Text måste inte vara osann, och Gud kan naturligtvis verbalinspirera människor till att skriva just det han vill ha nedtecknat.
Citera
2021-04-09, 16:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag förstod det också, du är alltså en "frilansare", du behöver inte ta ansvar för andra kristna i en kristen församling
Du har fel, erbarmligt fel.
Citera
2021-04-09, 16:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Genom att vara det.
Text måste inte vara osann, och Gud kan naturligtvis verbalinspirera människor till att skriva just det han vill ha nedtecknat.
Det finns och har funnits många versioner av Bibeln, där böcker har lagts till eller tagits bort, och inga av böckerna har varit helt sanna.
Citera
2021-04-09, 16:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
... dogmatiska bokstavstrogenhet ...
ja men precis ett stabilt gudsord pålitligt till karaktär ett hoppets ankare något att bygga på i liv och död

muchas gracias
Citera
2021-04-09, 16:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns och har funnits många versioner av Bibeln, där böcker har lagts till eller tagits bort, och inga av böckerna har varit helt sanna.
Fel. Faktoid. Du har blivit lurad. Onödigt!
Citera
2021-04-09, 16:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Fel. Faktoid. Du har blivit lurad. Onödigt!
Du vet mycket väl att GT-böcker har tagits bort och att Uppenbarelseboken lades till sist av alla efter att människor diskuterat dess värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in