2021-04-11, 08:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Här har vi det. "Kompromiss".

Detta handlar INTE om en kompromiss.
Ebba är i stort behov av ett hus, och det finns ETT hus tillgängligt i Mariannelund.
ETT.

Att endast andas en tanke på "kompromiss" säger allt, varför ska man kompromissa?
Ebba ska självklart betala för sig.

Värderingen 4.4 + 15% är skäligt.
Säg att någon står vid vägkanten, undrar om du har bensin att sälja, låt oss säga att du har en reservdunk med fem liter.
Utnyttjar du då dennes stora behov av bensin och kräver tre hundra för dessa fem liter, det är ju trots allt billigare än en bärgare?
2021-04-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Säg att någon står vid vägkanten, undrar om du har bensin att sälja, låt oss säga att du har en reservdunk med fem liter.
Utnyttjar du då dennes stora behov av bensin och kräver tre hundra för dessa fem liter, det är ju trots allt billigare än en bärgare?

"utnyttjar" - om det är min bensin och jag tänkt använda den till gräsklipparen så är det klart att det kostar extra att köpa. Men.. ingen som säger det kosta så mycket rimligt.

Ebba vill betala mindre än 15kr/litern för att det finns ingen annan som är intresserad av den här bensinen som bara står. Och hon drog upp två stycken 20-lappar. 40kr, men Esbjörn kontrade med 50kr och fick en guldtia.

Esbjörn är nöjd, för 8kr/liter x 5 är 40kr, men nu fick han lite extra.

Esbjörn vet inte vad bensin kostar idag. Och blev utnyttjad i den här situationen.

Se Ebba är en bensintjuv med! Visste det!
2021-04-11, 09:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om han sålt till dom menade jag förstås. Det fattade nog alla utom du. Det är inte jag som verkar korkad i den här, det är faktiskt du.
Som sagt jag vet det. Men vad jag vet har ju ingen betydelse, för jag känner inte Esbjörn. Så vad som är intressant är ju vad han vet.
vad Margareta vill med huset är ju irrelevant. Hon har ju inte lyckats få det på de 10 år Esbjörn bott på pensionatet.
Vad Esbjörn vill lägga på renovering är ju inte heller relevant. Vill ha ha det bösigt ut runt hans hus är det ju hans ensak.
Fast vem fan har med att göra hur han har det vid hans hus?

Hon hjälpte sin vän, det är ju inget konstigt med det.

Med tanke på att du ylar om att det var för billigt.
Om prisetr var viktigt borde han nog ha rensat lite.
2021-04-11, 09:35
Medlem
MarryBlunts avatar
Spot on

https://m.youtube.com/watch?v=MsUoF6MpmiI
2021-04-11, 09:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Du får väl inte fylla tomten med skrotbilar tunnor etc det trodde jag verkligen DU visste!!!
Jag har ett skräpigt hus i mitt närområde. Så skräpigt att ägaren inte kan bo där. Mer och tomten fylls ständigt på med skräp. Kommunen ger vite och inget händer. Det är en tvist som pågått 15 år utan att någonting förändrats.
2021-04-11, 09:40
Medlem
Citat:
Spot on

https://m.youtube.com/watch?v=MsUoF6MpmiI
Eller bara en massa obegåvade personer som vad det ser ut sm sitter hemma hos sina mammor - i svettigt mjukisbyxor - och utan att aldrig ha köp något annat än chips, mascara och tuggummi i sina liv.
Du kanske ska fundera på vad det är som gör att ett land fungerar.... Du vet LAGARNA. Det är dess man har att förhålla sig till - inte fantasier, vanföreställningar, sagor, magkänslor också vidare.
Inse att Ebba har gjort precis allt rätt - och att du endast är arg för att hon är ingen men inte vill ligga med dig.
2021-04-11, 09:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"utnyttjar" - om det är min bensin och jag tänkt använda den till gräsklipparen så är det klart att det kostar extra att köpa. Men.. ingen som säger det kosta så mycket rimligt.

Ebba vill betala mindre än 15kr/litern för att det finns ingen annan som är intresserad av den här bensinen som bara står. Och hon drog upp två stycken 20-lappar. 40kr, men Esbjörn kontrade med 50kr och fick en guldtia.

Esbjörn är nöjd, för 8kr/liter x 5 är 40kr, men nu fick han lite extra.

Esbjörn vet inte vad bensin kostar idag. Och blev utnyttjad i den här situationen.

Se Ebba är en bensintjuv med! Visste det!

Nej, en tjuv tar, utan tillåtelse, något som inte tillhör tjuven. Det är möjligt att Ebba utnyttjade Esbjörns okunskap om dagens bensinpris, men det gör inte henne till tjuv.

Sedan är bensinens kvalité obeständig, som en icke underhållen fastighet. Inget av dessa ökar i värde av tidens tand. Bensin kan du förvara nåt år eller två bara. Så Esbjörn tjänar ingenting på att hålla på bensinen.
2021-04-11, 09:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej alla som bjuder på ett hus har inte ett sjukligt begär. Men bara att bjuda på ett hus utan till salu skylt är ju lite suspekt.

Att hon pratar fikar, presenterar för mamma och barnen är ju oxå lite sjukligt faktiskt. Lite som att invagga honom i tron att han är en del av familjen. Lite som att försöka påverka honom att sälja kan man säga. Det är lite sjukligt faktiskt.

Esbjörn har velat betala tillbaka handpenningen men inte kunnat. Anledningen till att han inte kunnat är att Ebba inte låtet honom. Anledningen till all hon inte låtet honom är att det skulle försämra hennes chanser i tvisten.
det är inte något suspekt med affärer utan mäklare eller skylt, bara mycket billigare.
Artighet mot en ev säljare, eller kund, är ett måste. Kanske hade de trevligt, tror jag, annars blev det inget fika.

låt bli att kalla det sjukligt, det är normalt beteende
2021-04-11, 09:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller bara en massa obegåvade personer som vad det ser ut sm sitter hemma hos sina mammor - i svettigt mjukisbyxor - och utan att aldrig ha köp något annat än chips, mascara och tuggummi i sina liv.
Du kanske ska fundera på vad det är som gör att ett land fungerar.... Du vet LAGARNA. Det är dess man har att förhålla sig till - inte fantasier, vanföreställningar, sagor, magkänslor också vidare.
Inse att Ebba har gjort precis allt rätt - och att du endast är arg för att hon är ingen men inte vill ligga med dig.
Tänk att alla som har kritik mot Ebbas agerande är obegåvade idioter.

Att inte själv se att genom att bemöta all kritik på det sättet så underminerar man sin trovärdighet väldigt mycket
2021-04-11, 09:56
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
det är inte något suspekt med affärer utan mäklare eller skylt, bara mycket billigare.
Artighet mot en ev säljare, eller kund, är ett måste. Kanske hade de trevligt, tror jag, annars blev det inget fika.

låt bli att kalla det sjukligt, det är normalt beteende
Att be att få köpa någons hus är i min värld inte ett normalt beteende.
Det är skillnad på artighet och manipulation.
Ebbas narcissistisk beteende är genomgående i hela denna historia.
2021-04-11, 09:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, en tjuv tar, utan tillåtelse, något som inte tillhör tjuven. Det är möjligt att Ebba utnyttjade Esbjörns okunskap om dagens bensinpris, men det gör inte henne till tjuv.

Sedan är bensinens kvalité obeständig, som en icke underhållen fastighet. Inget av dessa ökar i värde av tidens tand. Bensin kan du förvara nåt år eller två bara. Så Esbjörn tjänar ingenting på att hålla på bensinen.
Mitt fetade.
Men gör det henne iallafall inte till bedragare?
2021-04-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

hehe, nej ingen tjuv - men hon vet hur man utnyttjar en situation

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in