2021-04-11, 00:40
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Nej det som räddade oss 1939-1941 var att Hitler såg Sverige och Svearnas rike som lite av idealet för hans folk (Wagner med Der Ring des Nibelungen typ).

Sannolikt såg Hitler Sverige som ett lydrike under krigets första 1-2 år.

Du skämtar aprillo, utrycket "Die dummen Schveden" myntades av Hitler.

Det var av rent praktiska och taktiska skäl som Hitler lät bli.
Före och under kriget så gick 80% av vår export till Tyskland.
Citera
2021-04-11, 00:44
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så vad är sanningen? Mina äldre låg vid gränsen, de hade dött för Sverige. De sa till dagen de dog fan vi hade dödat de här tyskarna! Men hade vi haft en chans egentligen? Sedan ja detta återkommande vi släppte förbi tyska soldater för våra nära kära finnar bad om det!

Tyskarna var ju egentligen sjukt överlägsna. Om de inte blivit stoppade då hade världen sett annorlunda ut. Förmodligen till det bättre. Tänk VW, BMW, och korv med surkål.
Senast redigerad av Flashsmash 2021-04-11 kl. 00:48.
Citera
2021-04-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är bara ett försök att släta över att Sverige redan stod på nazisternas sida. Det finns bara ett skäl till att Hitler inte attackerade Sverige: det behövdes inte.

Varför attackerade varken de allierade eller Sovjet svenska gruvor och järnvägar då, om nu Sveriges malm var så värdefull för Nazityskland?
Citera
2021-04-11, 00:49
Medlem
Sverige hade max klarat sig i några dagar mot nazi-Tyskland. Alltså hade det bara varit dumt att ens försöka. Det enda som det hade lett till är att några tusen män hade dött och en massa broar osv hade blivit förstörda.

Supertöntigt av Carl Bildt att nu försöka hävda sig, spela tuffing och - alltid bergsäkert - uttala sig om saker som i bästa fall bara är ren spekulation. Han vill vara alfahane men han framstår mest som en tönt som försöker vara hård och tuff.
Citera
2021-04-11, 00:50
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Varför attackerade varken de allierade eller Sovjet svenska gruvor och järnvägar då, om nu Sveriges malm var så värdefull för Nazityskland?
Det är väl lite som idag. Varför plockar Putin inte Gotland?
Citera
2021-04-11, 00:50
Medlem
Min farfar som var född 1903 i Dalsland (Brålanda) sa att han var stationerad under andra världskriget vid gränsen mellan Norge och Sverige i Nordvästra delarna av Dalsand och Västra delen av Värmland.

Han berättade att den delen av gränsavsnittet där han befanns sig vid så få fanns det en bro och på den bron var gränsen avdelad mitt på bron där tyskar fanns fram till halva bron, men det fick absolut inte vara några svenskar i närheten av bron.

(Nu när när jag tänker tillbaka på minnena så kommer jag ihåg att det här var Väster om Dals-ed i Dalsland.)

Farfar, Anders, sa att de det var absolut förbjudet för svenskarna att gå fram till till mitten av bron. Man observerade endast var tyskarna gjorde.

Han berättade att de hade några granatkastare, men mestadels var det väldigt ont om vapen.

Han sa att det var knappt att alla hade varsitt vapen som kunde användas vid ett tyskt anfall.

När farfar berättade om den här tiden så uttryckte han att de inte hade haft en chans mot tyskarna om de väl hade anfallit. Jag vet inte om hade tänkte att han var i första linjen och hade blivit totalt överkörda, eller om han tänkte hur det svenska försvaret överlag hade hanterat ett tyskt anfall.

Jag uppfattade att vid ett ev. krigstillfälle så hade svenskarna varit svårt underbemannade jämfört med fienden.

//
N.I.
Citera
2021-04-11, 00:57
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror ärligt att svenskarna hade gömt sig i skyttegravarna och lekt kurragömma.
Det finns en anledning att vi hade så många gömställen / bergrum i skogen.
Vi var rädd för både tysken och ryssen under andra världskriget.

Japp, enkelt för bleka mesen Calle att påstå att vi skulle fajtas.
Han skulle ju själv kissa på sig av skräck, han som knappt har gjort lumpen.
Citera
2021-04-11, 01:00
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuzupetals
Min farfar som var född 1903 i Dalsland (Brålanda) sa att han var stationerad under andra världskriget vid gränsen mellan Norge och Sverige i Nordvästra delarna av Dalsand och Västra delen av Värmland.

Han berättade att den delen av gränsavsnittet där han befanns sig vid så få fanns det en bro och på den bron var gränsen avdelad mitt på bron där tyskar fanns fram till halva bron, men det fick absolut inte vara några svenskar i närheten av bron.

(Nu när när jag tänker tillbaka på minnena så kommer jag ihåg att det här var Väster om Dals-ed i Dalsland.)

Farfar, Anders, sa att de det var absolut förbjudet för svenskarna att gå fram till till mitten av bron. Man observerade endast var tyskarna gjorde.

Han berättade att de hade några granatkastare, men mestadels var det väldigt ont om vapen.

Han sa att det var knappt att alla hade varsitt vapen som kunde användas vid ett tyskt anfall.

När farfar berättade om den här tiden så uttryckte han att de inte hade haft en chans mot tyskarna om de väl hade anfallit. Jag vet inte om hade tänkte att han var i första linjen och hade blivit totalt överkörda, eller om han tänkte hur det svenska försvaret överlag hade hanterat ett tyskt anfall.

Jag uppfattade att vid ett ev. krigstillfälle så hade svenskarna varit svårt underbemannade jämfört med fienden.

//
N.I.

Tyskarna hade då både iscensatt och planerat ubåtar, stora som satan, stridsvagnar större än verkligt, steatlhplan som skulle avgöra strider innan de ens börjat. M.M.
Senast redigerad av Flashsmash 2021-04-11 kl. 01:04.
Citera
2021-04-11, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinx.Khan
Som vanligt har egocentriska svenskar en trut som går loss i takt med deras narcissism. Verkligheten är något helt annat. I tal stora men i världen små och fega.

Vad du snackar skit din okunniga lilla tönt.
Vad härstammar du själv från för hjältemodigt folk som fegt har flytt från ditt hemland.
Troligtvis är det sociala skyddsnätet starkt här så du stannar kvar, och gnäller.
Norge saknade flygvapen och när dom redan hade fallit var det smart att underlätta för tyskarna
att hjälpa finnarna att slåss mot Sovjet.

På ett sätt har Carl Bildt rätt, men det var ett korkat uttalande.
Sverige hade ett bättre försvar än Finland som inte hade vapen till alla utan försvarade sej med jaktvapen, och Norge saknade flyg.
Senare när Sverige hade upprustat så stängde dom gränsen för Tyskarna och slutade sälja malm.
Det räddade både Sverige och Finland.

https://www.svd.se/darfor-skot-sverige-ner-15-tyska-plan-i-varldskriget
Citera
2021-04-11, 01:17
Medlem
Bildt borde titta på denna och lära sig lite:

https://www.youtube.com/watch?v=w941j12XUAs
Citera
2021-04-11, 01:17
Medlem
Cuckslayers avatar
Varför skulle Hitler ha invaderat sin inofficellt närmsta allierade? Sverige och Tyskland har stått varandra otroligt nära sedan hundratals år tillbaka. När Tyskland har bett Sverige om någonting så har det legat framför dem inom några dygn.

Judelakejen och globalisten Bildt är för övrigt en ond, sorglig ursäkt till människa. Undrar hur många lik han har klivit över egentligen.
Senast redigerad av Cuckslayer 2021-04-11 kl. 01:44.
Citera
2021-04-11, 01:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966

Dom hade planer på det, dom allierade hade flygplan uppradade i Norge vilka Hitler slog ut.
Sovjet attackerade Finland 1939 för att lägga Finland under sig och för att komma närmre Sverige, det misslyckades.

I efter det så blev det svårare och att dom allierade skulle ha attackerat en neutralt land det hade inte sett bra ut, dom allierade var ju dom "Goda" och att Sovjet stod som blockerat med händerna fulla av invaderande tyskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in