2021-04-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag ska säga något till försvar för utredningen, så är detta trots att många vittnen redan från start förstått/anat vad som hänt, något som man måst utreda.

Lena (och SD) kände en enorm mängd människor, hon kunde skriva snabbare än de flesta (tack vare en vän som lärde henne knep). En person som hade en enorm energi och simultankapacitet.

Den enorma mängd människor, den enorma mängd meddelanden... det är ändå något som man behöver gå igenom för att få fram bevis (indicier).

Även om man som du säger, har missat väsentliga delar, deadlines osv, är det lite av unikum att en människa är aktiv på det här sättet.

Lite synd för utredningen att den har kantats av så många andra problem också.

Jag kan ännu inte smälta att man inte kunde göra en riktig husrannsakan hos SD 15 maj.
Önskar att någon med juridisk kompetens kunde förklara; var det helt omöjligt att få göra den?

Det fetade: I mina ögon är det en av de allra värsta tabbarna i hela utredningen.
Citera
2021-04-10, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
25 febr tror jag den blev färdigskannad och lades ut här. Åtminstone om jag går bakåt och kikar. Men därikring.

Tack!
Och tack för ert fina arbete med att få ut FUP!!!!

Tänk vad mycket positivt det har lett till!

Ända fram i rättssalen!

Och jag hoppas att den kommer att ha nytta även i framtiden om det behövs!

Men det var ju inte det jag ville säga bara, utan att inlägget av Snor-Johan är ju gjort 2020-01-06, dvs innan FUP kom ut.

Varifrån fick ha det uttrycket?
Citera
2021-04-10, 20:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Intressant.
Vill du utveckla?

Ping Picasso om du läser här!

Första gången ordet kom till tråden är före FUP kom ut.
Är det slumpen att skribenten använder detta tillmäle?
Citera
2021-04-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: I mina ögon är det en av de allra värsta tabbarna i hela utredningen.
Reglerna om när polisen får genomföra en husrannsakan regleras i rättegångsbalkens 28 kapitel. I samma kapitel regleras även vem som får besluta om husrannsakan (28 kap. 4 och 5 §§ rättegångsbalken).

Av 28 kap. 1 § rättegångsbalken framgår att en husrannsakan får företas om det finns anledning att anta att brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Grundförutsättningen är alltså att fängelse ska finnas på straffskalan för att polisen ska få genomföra en husrannsakan.

Polisen kan få genomföra en husrannsakan för att eftersöka föremål som kan tas i beslag, förvar eller för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för brottsutredningen eller fråga om förverkande (28 kap. 1 § rättegångsbalken).

Polisen kan också ha rätt att genomföra husrannsakan hos annan än den som är misstänkt för brott men det krävs då antingen att brottet har begåtts på den platsen, den misstänkta gripits där eller om det finns synnerlig anledning att man vid en sådan husrannsakan ska påträffa föremål som kan tas i beslag, förvar eller att annan utredning om brottet kan vinnas samt samt vid fråga om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet (28 kap. 1 § st. 2 rättegångsbalken).

Sist men inte minst måste polisen alltid göra en proportionalitetsbedömning innan en husrannsakan företas. Det innebär att syftet med att genomföra en husrannsakan och det man förväntas vinna av en sådan måste stå i proportion till den olägenhet eller skada en sådan innebär för den enskilde.

Som jag förstår var SD anhållen enbart i några timmar, på kvällen den 15:e. Och man ansåg sig inte ha någon bäring för att genomföra den stora varianten som är mycket mer grundlig och kräver att bostaden spärras av. Men det är min tolkning.

Mord var ju inte heller en rubricering den 15:e. Det var människorov. Och man gjorde en visuell bedömning av läget på Betesvägen 14, samt topsade lite misstänkta skvättar av något samt lite till. Jag kan alltså tänka mig att det inte var aktuellt. Men håller helt klart med. Den missen var INTE bra - men kanske var den polisiärt korrekt? Vad vet jag. Fan vet vad de tänkte där.
Citera
2021-04-10, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad svara SD på detta?

Det första jag själv tänker är ju att TB nämner hans skyldighet/oskyldighet till mordet.
Otroheten borde vara en bisats för de flesta.

Men om någon yttrar de ord som TB gör; " [...]Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg. ", då borde ha väl kommentera det?

Hans svar:

"Det är bra. Ni är blott två som r så
uppriktiga.
"

Varför säger han inget om att han är oskyldig????
Så där jiddrar han väl med JG också i en sms konversation om jag minns rätt. Att det liksom får pressas fram. Är det honom han menar?
Citera
2021-04-10, 20:55
Medlem
Citat:
Tack!

Ända fram i rättssalen!

Men det var ju inte det jag ville säga bara, utan att inlägget av Snor-Johan är ju gjort 2020-01-06, dvs innan FUP kom ut.

Skribenten har jag alltid haft ett Personligt agg mot LW. Om religion är ibetydelsefull eller enbart en skuggmantel vet jag inte.
Citera
2021-04-10, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Blir många sidor när de redovisat Messenger och annat som de gjort.

Man blir lite nyfiken på sidomaterialet. Vad innehåller allt det förutom det uppenbara?
Kontoutdrag? Ännu fler sms? Lite koll på alternativa GM? Men hur får man ihop så många sidor kan man undra?

Ja, en del är väl förhör med människor som inte inte tillför utredningen något, men också de avförda personerna?
Det uppenbara alltså.

Det finns väl en massa "skit" som man varit tvungen att kolla/höra/undersöka som inte har varit av intresse för utredningen. Ja, ännu fler sms och meddelanden. Och undersökta prylar.

Vissa saker är det lätt att i efterhand se att man behövt kolla.
Vissa saker känns märkligt att man inte har kollat.
Citera
2021-04-10, 21:01
Medlem
Citat:
Vet ej, men det räcker alldeles utmärkt med bara Tramadol för att uppleva svår abstinens av att plötsligt vara utan. Om man t.ex ger till någon annan och att det därför inte räcker tills nästa uttag - eller för att man överdoserar för att få ett rus givetvis.

Jag är inte tillräckligt insatt så jag googlade absinensbesvär och biverkningar av Tramadol och vid absinensbesvär kom diarré, djup ångest, depression osv upp.

Jag hittade inget om inget om aggressivitet, bara nedstämdhet, ångest, förvirring etc.

Fass: "humörsvängningar, vanligtvis upprymdhet, ibland nedstämdhet".

Jag kollade å andra sidan inga diskussioner på forum, bara Fass och nån sida som antagligen har Fass som källa.

Det var där det om aggressivitet i kombinationen med annat nämndes, i Fass nämndes inte aggressivitet under den rubriken.
Citera
2021-04-10, 21:02
Medlem
Citat:
Tack!

Ända fram i rättssalen!

Ingen aning. Stod något i tidningarna?
Citera
2021-04-10, 21:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det är väl det jag undrar;

Är det en "tabbe" eller är det något som var svårt att få till rent juridiskt?

Önskar att någon i tråden var juridiskt insatt och kunde svara på den frågan?
Citera
2021-04-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
25 febr tror jag den blev färdigskannad och lades ut här. Åtminstone om jag går bakåt och kikar. Men därikring.

Tack Picasso. Och som nötis sa; tack för allt jobb du och de andra gjorde med att få upp fuppen! Du ska ha en stor eloge för det!⭐️⭐️⭐️ Helt ovärderligt!
Citera
2021-04-10, 21:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet ej, men det räcker alldeles utmärkt med bara Tramadol för att uppleva svår abstinens av att plötsligt vara utan. Om man t.ex ger till någon annan och att det därför inte räcker tills nästa uttag - eller för att man överdoserar för att få ett rus givetvis.
Eller så äter man ordinerad maxdos, spyr som en katt men är lika smärtpåverkad och smått hallucinerar med en känsla av att bakhuvudet växer.

Me and Tram, not kompatibla.

Abstinens och lättirritabel är inte ovanligt.
Till att börja var det inte narkotikaklassat ens.
Fick för mig att han inte åt derivat men jag blandar nog ihop m LWs smärtstillande pga frakturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in