Citat:
Min uppfattning är att sitter väldigt långt inne innan en polis skulle gå ut i media med nån form av intern kritik. Det händer bara i Tunna blå linjen.
"...mina jävla kollegor! Men säg för fan inte att du hörde det från mig!" var slutklämmen på vad en polis (ej Örebro, orelaterat detta fall) sa till mig angående slarv.
Gällande just Örebropolisen, vid tiden för utredningen i LWs fall så blev jag kontaktad av en vän vars tonårsson blivit intrasslad i en förväxling av person.
Örebropolisen hade tagit upp en anmälan där någon hade blandat ihop honom med någon annan. Polisen hade inte kollat upp saker ordentligt vilket fick konsekvenser.
Utan att gå in mer på det så var det en rätt anmärkningsvärd historia. Så pass att jag tog mig tid att hjälpa till att kontakta polisen. (Den pojken fick sen en fin personlig ursäkt med handskakning av polisen).
Det i sig säger kanske inget om fallet LW.
Slarv, bad apples och mänskliga faktorn kan ju hända.
Men jag vill ändå nämna det iom att det kan ju vara en del i ett mönster av hur det fungerade inom Örebropolisen vid tiden. Slarvet alltså. Oavsett orsak.
Eller så är det bara slumpen.
Jag hoppas på halmstrån nu i hovrätten.
"...mina jävla kollegor! Men säg för fan inte att du hörde det från mig!" var slutklämmen på vad en polis (ej Örebro, orelaterat detta fall) sa till mig angående slarv.
Gällande just Örebropolisen, vid tiden för utredningen i LWs fall så blev jag kontaktad av en vän vars tonårsson blivit intrasslad i en förväxling av person.
Örebropolisen hade tagit upp en anmälan där någon hade blandat ihop honom med någon annan. Polisen hade inte kollat upp saker ordentligt vilket fick konsekvenser.
Utan att gå in mer på det så var det en rätt anmärkningsvärd historia. Så pass att jag tog mig tid att hjälpa till att kontakta polisen. (Den pojken fick sen en fin personlig ursäkt med handskakning av polisen).
Det i sig säger kanske inget om fallet LW.
Slarv, bad apples och mänskliga faktorn kan ju hända.
Men jag vill ändå nämna det iom att det kan ju vara en del i ett mönster av hur det fungerade inom Örebropolisen vid tiden. Slarvet alltså. Oavsett orsak.
Eller så är det bara slumpen.
Jag hoppas på halmstrån nu i hovrätten.
Jag tror inte det behövs några halmstrån. De håller på att knyta ihop säcken och skall fortsätta göra så ett tag till. Och betänk nu att det är en heeeelt annan rätt än lagmannen och rådmannen Lindén i högsätet. Vi har flera juridiska domare denna gång - och jag hoppas verkligen de skiljer på "utom rimligt tvivel" och "110 procents säkerhet" (missförstå mig rätt).