2021-04-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Min uppfattning är att sitter väldigt långt inne innan en polis skulle gå ut i media med nån form av intern kritik. Det händer bara i Tunna blå linjen.

"...mina jävla kollegor! Men säg för fan inte att du hörde det från mig!" var slutklämmen på vad en polis (ej Örebro, orelaterat detta fall) sa till mig angående slarv.

Gällande just Örebropolisen, vid tiden för utredningen i LWs fall så blev jag kontaktad av en vän vars tonårsson blivit intrasslad i en förväxling av person.

Örebropolisen hade tagit upp en anmälan där någon hade blandat ihop honom med någon annan. Polisen hade inte kollat upp saker ordentligt vilket fick konsekvenser.

Utan att gå in mer på det så var det en rätt anmärkningsvärd historia. Så pass att jag tog mig tid att hjälpa till att kontakta polisen. (Den pojken fick sen en fin personlig ursäkt med handskakning av polisen).

Det i sig säger kanske inget om fallet LW.
Slarv, bad apples och mänskliga faktorn kan ju hända.

Men jag vill ändå nämna det iom att det kan ju vara en del i ett mönster av hur det fungerade inom Örebropolisen vid tiden. Slarvet alltså. Oavsett orsak.
Eller så är det bara slumpen.

Jag hoppas på halmstrån nu i hovrätten.

Jag tror inte det behövs några halmstrån. De håller på att knyta ihop säcken och skall fortsätta göra så ett tag till. Och betänk nu att det är en heeeelt annan rätt än lagmannen och rådmannen Lindén i högsätet. Vi har flera juridiska domare denna gång - och jag hoppas verkligen de skiljer på "utom rimligt tvivel" och "110 procents säkerhet" (missförstå mig rätt).
Citera
2021-04-10, 19:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte det behövs några halmstrån. De håller på att knyta ihop säcken och skall fortsätta göra så ett tag till. Och betänk nu att det är en heeeelt annan rätt än lagmannen och rådmannen Lindén i högsätet. Vi har flera juridiska domare denna gång - och jag hoppas verkligen de skiljer på "utom rimligt tvivel" och "110 procents säkerhet" (missförstå mig rätt).
Haha, ja, den juridiska termen! Den verkar bekväm att luta sej mot!
Citera
2021-04-10, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Mmmm... jag vet ju det. Men man kan tycka att en psykopat borde veta om han lider av störningen eller ej. Men du har rätt, det är inte någon psykisk sjukdom på något sätt.
Det vet de nog om det är höga score på Pcl-r, brukar grandiost kalla sig alfahannar. Narcissistiskt arroganta, förmer än alla andra. Men det hör även till NPD, likt manipulativ. Kan vara svårt att skilja på, The devil is in the details.

SD har absolut psykopatiska drag men han har annat som ter sig paradoxalt, en märklig man.
Nåt galet är det iaf. Som passar i ett fängelse. Länge.
Citera
2021-04-10, 19:08
Medlem
Citat:

Jag väljer att tänka positivt och sätta tilltro till det du säger!

Finns så många "om de bara" bara...

Om de bara hade haft tillgång till Telegramkonversationerna så hade det kanske varit klappat och klart redan i tingsrätten osv.
Citera
2021-04-10, 19:13
Medlem
Citat:

Om de bara hade haft tillgång till Telegramkonversationerna så hade det kanske varit klappat och klart redan i tingsrätten osv.
Nej, allt berodde på Lindén. Hade han dömt i Tova-målet så hade han kunnat förklara bort vartenda enskilt indicium och Billy gått fri. Här handlar det om personer - människor - som dömer. Och eftersom juridiken inte är en exakt vetenskap utan också handlar om personliga tolkningar så är det människan bakom skranket som avgör i slutändan. Och jag hoppas, och tror, att SD får på sig handfängsel nån dag i slutet av förhandlingarna, kanske t o m sista dagen efter slutplädering. Det är ju inte så att de avslutar förhandlingarna för att SEDAN sitta och tänka i några veckor. Nej - det är avgjort innan dess. Fast de kan ju få för sig att vänta till strax innan dom meddelas. Fan vet.
Citera
2021-04-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det vet de nog om det är höga score på Pcl-r, brukar grandiost kalla sig alfahannar. Narcissistiskt arroganta, förmer än alla andra. Men det hör även till NPD, likt manipulativ. Kan vara svårt att skilja på, The devil is in the details.

SD har absolut psykopatiska drag men han har annat som ter sig paradoxalt, en märklig man.
Nåt galet är det iaf. Som passar i ett fängelse. Länge.

Vittnet HÅ (reviewer som kände både LW och SD) hade i första polisförhöret direkt sagt "han är ju psykopat" när hon fått frågor om hur SD är.
Sen rättade hon sig själv för att hon tyckte att hon som vårdpersonal inte kunde sitta och slänga diagnoser på folk lättvindigt.

Men hennes första impuls var att svara just "han är psykopat".
Och hon hade ju ändå umgåtts med honom.

Hon nämnde att något alltid känts lite skevt (mitt ordval) med SD men det var svårt att sätta fingret på vad. Hon tänkte efter och nämnde att hon upplevt att SD brukar skratta åt istället för med folk, vilket hon inte uppskattar. Hon uppfattade honom även som inställsam (edit pgs min autocorrect ändrade till misstänksam).

Så pass många av vittnena uppfattar SD som rätt obehaglig...
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-10 kl. 19:38.
Citera
2021-04-10, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Porrpastorn var ju ett uttryck som vissa svängde sig med väldigt frekvent här i tråden för något år sedan eller så, alltid i syfte att misskreditera och förlöjliga LW. Vet inte vem som myntade uttrycket.

Jag brukar ju inte var konspiratorisk, men nu ska jag göra ett avsteg från det.

När blev FUP offentligt?
Ja, dvs för oss i tråden?

Åtal väcktes när stämningsansökan : "INKOM: 2020-02-14" till Örebro Tingsrätt?
Efter det jobbade några i tråden intensivt med att få ut FUP i tråden. Jag vet att @Picasso, @Puttenot och @kmkr (?) och en till (?) var involverade i arbetet.

Men kolla här:

https://www.flashback.org/sp69832485

Skribenten har inte varit aktiv i tråden på länge, så vi kan tyvärr inte fråga honom. Men jag minns att skribenten hade en liten pippi som sjöng...

Det känns ganska osannolikt (för mig) att det ska vara slumpen...

Citera
2021-04-10, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det nämndes ett par ggr i fupen, men tråden gödslades med detta av vissa här, som tack och lov verkar ha krupit tilbaka under de stenar de kom ifrån. Borta är dom ialla fall, peppar peppar.

Ja, förlåt.
Hoppas jag inte väcker den björn som sover...
Citera
2021-04-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

När blev FUP offentligt?

Efter det jobbade några i tråden intensivt med att få ut FUP i tråden. Jag vet att @Picasso, @Puttenot och @kmkr (?) och en till (?) var involverade i arbetet.

Men kolla här:

Skribenten har inte varit aktiv i tråden på länge, så vi kan tyvärr inte fråga honom. Men jag minns att skribenten hade en liten pippi som sjöng...

Intressant.
Vill du utveckla?

Ping Picasso om du läser här!
Citera
2021-04-10, 19:43
Medlem
Citat:

Som skyldig är det här att radera meddelanden efter polisförhör själva definitionen av kortsiktigt tänkande.

Även om Telegram inte gett svar om själva mordet i sig så kanske en inblick i deras relation sista tiden där.
Citera
2021-04-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra fråga.
En annan fråga (obs spekulation!) jag skulle vilja ha svar på är om det där med det sönderslagna bordet på Apoteket ... om det nu har hänt...kan det ha varit att han inte fick ut mer Tramadol, att det var för tidigt för nytt uttag och han blev förbannad av den anledningen?

Vore så fallet så klarnar en hel del gällande våldsamheten i mordet lite mer i mina ögon..

Narkotikafriskola.se om tramadol:

"Kännetecken: slöhet, trötthet, kramper, ångest, depression, svettningar, influensasymptom och darrningar men även kraftiga humörväxlingar och aggressivitet vid blandmissbruk"

https://www.narkotikafriskola.se/läsvärt/drogfakta/opioider-42095035

Tog SD andra läkemedel eller droger som kan krocka med Tramadol?
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-10 kl. 19:51.
Citera
2021-04-10, 19:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

När blev FUP offentligt?

Men kolla här:

Efter snart tre år med denna tråd så kan mycket hända med en. Man läser mellan raderna, försöker hitta kryptiska budskap, letar mönster i klockslag, ser dolda meddelanden i initialer, anstränger sej för att kunna tolka en svart bild...
Så atteh... du är inte ensam.

(Instämmer också i din sista spoiler.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in