2021-04-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag kräver inte att andra ska tvingas respektera religionens innehåll eller att visa respekt för någon religion. Med det så gör jag skillnad på religioner och deras individuella anhängare.

Som icktroende har jag också förståelse för att religion har stor betydelse för många nu levande människor och att det tar tid och mycket arbete för att överge dessa ofta underliga föreställningar om världens beskaffenhet. Synen på just islam som en övergående fluga är en uppfattning som tycks vara från tidig medeltid och muslimerna skulle finna Jesus och överge Muhammeds läror. Eller om man ska vara mer generös, från upplysningstiden då all religion förväntades överges. Religionerna har överlevt och deras särarter förblivit förhärskande, trots dessa förhoppningar.

Att i desperation att klargöra för världen om att man inte är troende och undviker alla överlevande religiösa inslag i kulturen och mellanmänskliga relationer innebär att man måste slå knut på sig själv då man ska kryssa mellan korset på svenska flaggan, nationalsångens tredje vers (som nämner Gud), påtala kristendomens närvaro i uttryck som "herregud" eller islams i "vid profetens skägg", kalla julen för "vinterfest" och en mycket stor mängd annat; det är ett minfält som jag helst rundar, då risken för att göra skada är för stor. Detta trots - eller snarare på grund av - min icketro. Detta för att jag respekterar vårt lands och vår gemensamma historia trots dess blodiga inslag. Islam är också en del av denna.

Kanske vänder jag mig inte bara till dig med detta.

Med det sagt så får du kritisera religion hur mycket du vill, men det måste ske på ett städat sätt om du vill bli tagen på allvar. Ohyggligheterna i Centraleuropa under 1930- och 1940-talen riskerar annars att förringas och omtolkas som "kritik av judendomen". Som jag ser det sker det genom ett fortsatt försvar av det sekulära förhållandet mellan religion och politik, inte genom kulturkrig.
Varför skriver du det då? Du ställer dig avvisande till att yttrandefriheten "skulle börja inbegripa kritik av religion" och förfasar dig över hur den "främlingsfientlige politikern" inte visar "respekt för den platsen".

Citat:
Yttrandefriheten är inte hotad. Den är starkare och mer tillgänglig nu än någonsin tidigare. Den kan förstås gå längre, men att den med det skulle börja inbegripa kritik av religion - i synnerhet islam - till den grad att "kritiken" gör mer skada snarare än nytta försvagar yttrandefriheten. Den enes frihet gäller bara så långt som till där den andres dito börjar. Reformerad islam har därmed plats även i Sverige, i religionsfrihetens namn och under yttrandefrihetens premisser. Men för den främlingsfientlige politikern som iklädd sig en roll som kritiker finns ingen respekt för den platsen. Negativa aspekter som tvångs- och våldshandlingar begångna i religionens namn hanteras på individuell nivå utan respekt för religionens innehåll. Sekularismen gäller åt bägge håll.

Sedan, när du gjort bort dig totalt, drar du fram Hitlerkortet. Ledsen, men det duger inte.
Citera
2021-04-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Islamofobi är ett vedertaget ord för hat mot muslimer precis som antisemtism är ett vedertaget ord för hat mot judar. Det användes första gången redan 1910 i en fransk avhandling. För mer om ordets betydelse, se mina inlägg här:

(FB) Varför är många rädda för Sharia lagar?

(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta

Vad gäller SD, så kommer de att få svårt att samarbeta med de borgerliga partierna så länge de tolererar islamofober i sina led. Detta oavsett hur många procent de får i opinionsundersökningarna.
Islamofob är inget vedertaget ord utan ett hittepå av muslimer för att försöka undanröja all kritik av islam.
Citera
2021-04-10, 09:52
Avslutad
Islamofobi är självförsvar. Islam är en kamp- och erövrarideologi och att vara vaksam på och orolig för den är inte bara rimligt, det är nödvändigt.

Den som inte är islamofob är en säkerhetsrisk och bör behandlas som en dylik.
Citera
2021-04-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Genom att kräva, att "den som kritiserar islam (eller andra religioner) måste väga sina ord" (!) så exkluderas gemene man från den politiska debatten.

Det är ett krav - som i likhet med den godtyckliga stämpeln "islamofobi", "rasism", "antisemitism" - *skrämmer* folk från att delta i debatten och därmed utarmas demokratin.

Instämmer här. Folket representeras av olika partier och respektive väljarbas ser olika ut. Det får inte vara så, enligt min mening, att väljargrupper som inte tillhör välformulerad medelklass/har jobb där uttryckssätt tränas dagligen/formas av Stockholms just nu aktuella jobbklimat, stängs ute från det politiska samtalet på grund av ständiga stämplingar.

Det var precis detta elände som hindrade den naturliga diskussionen vid migrationskrisen 2015. I princip varenda avvikande åsikt stämplades som rasism. Åsikter som idag inte gör det. Vi hade haft ett betydligt bättre läge idag i landet om stämplingarna hade motats bort.
Citera
2021-04-10, 11:17
Medlem
bulletproofsouls avatar
Är man kristendomsfobiker om man är emot kristendomen? Nej det är endast islamofobiker man kan vara. I ett öppet och friskt samhälle kan man förstås kritisera vilken religion som helst. Det är inget synd om våra världreligioner. De har miljader av anhängare och är bokstavligt talat rika som troll. De förtrycker och skapar konflikter än idag och de oräkneliga människor som genom historien har dödats i religionens namn är svindlande.

Så nej religioner ska ha kritik. De förtjänar riktig hård och skoningslös kritik.
Citera
2021-04-10, 14:16
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Många muslimer är sekulära. Dom är som dig och mig ungefär.
Det är ju dom radikala som är dom farliga.
Radikalism finns i alla religioner.

Om du bara visste hur sjukt det är nere i bibelbältet i USA. Personer som avsäger sig tron och blir ateister behandlas som paria.
Dom kan till och med bli hotade.

Så ditt försvar av islam är att många muslimer är sekulära, alltså icke-troende.

Det har redan sagts av flera att extremism är det normala för en troende muslim. Den stora massan troende muslimer är extremister enligt våra mått.

Nebeltag #84
"Att paketera allt dåligt med Islam som ”islamism” och isolera det från resterande idésamling är okunnigt.Homofobin i Islam är inte islamism, Kvinnosynen i Islam är inte islamism, I
intoleransen mot icke-muslimer inom islam är inte bara islamism. Det är bara strikt Islam."
https://twitter.com/hanifbali/status...39779848708096

Radikala inom andra religioner, tex. Kristendomen, är fortfarande harmlösa kristna. De har på sin höjd stränga interna regler men inget som sträcker sig utanför gruppen. De "radikala" inslagen är ofta uppfattningar som inte har riktigt stöd inom kristendomen så de lyckas aldrig fånga någon större massa . De blir på sin höjd byatyranner.
Senast redigerad av Patrik2108 2021-04-10 kl. 14:19.
Citera
2021-04-10, 19:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Islamofob är inget vedertaget ord utan ett hittepå av muslimer för att försöka undanröja all kritik av islam.

Islamofobi har varit ett vedertaget ord för hat och hets mot muslimer i mer än 100 år, och det var en fransman som först använde det.
Citera
2021-04-10, 20:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det finns inget positivt med klantraditioner i ett land som Sverige. INGET!

Klantraditioner är inget annat än ett socialt system som krävs för att överleva i länder/områden där staten inte är organiserad som i Sverige. Sverige har sedan länge lämnat klansamhället och istället så skapades ett land med fri sjukvård, pensionsutbetalningar och en trygghet där statens våldsmonopol stod för det s.k. våldskapitalet.

Tvångsäktenskap och kvinnoförtryck är enbart en liten del av klantraditionerna och tyvärr det enda som okunniga Svenska skräppolitiker vågar peta i. Det är dock så mycket mer och allt hänger på våldskapitalet.

Med ditt inlägg så bevisar du att du inte har en susning om vad klantraditioner verkligen innebär. Men oroa dig inte, du är inte ensam om detta i Sverige!

Religioner skapar inte klansamhällen eller klantraditioner. Religioner är ett verktyg för klanerna, ett verktyg som brukas för att stärka klanens makt över sina medlemmar. Om det sedan handlar om Kurder, Somalier eller Kristna i Södertälje är av underordnad betydelse.

Skall Sverige få ordning på massimporterade klanmedlemmar så måste Sverige se till att Statens våldsmonopol erhåller ett våldskapital som vida överstiger klanernas dito. Allt annat är okunniga politikers löjliga kosmetika.

Till sist, klanerna i Sverige TAR INTE hand om sina gamlingar, Svenska skattebetalare tar hand om deras gamlingar samtidigt som Svenska skattebetalare tar han om arbetsföra klanmedlemmar.

Jag har inte påstått att vi bör ha klantraditioner i Sverige, och jag är väl medveten om de problem det redan lett till. Min poäng var att vi förlorade en social sammanhållning när det gamla bondesamhället med dess storfamiljer gick i graven och svenskarna plötsligt satt där ensamma i sina lägenheter.

Kan vi återvinna något av detta, dvs. att folk bryr sig mer om sina gamla föräldrar och träffar sina kusiner ibland, utan att gynna kriminalitet och göra avkall på det statliga väldsmonopolet, tror jag att det skulle gynna både nya och gamla svenskar.
Citera
2021-04-10, 20:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Många muslimer är sekulära. Dom är som dig och mig ungefär.
Det är ju dom radikala som är dom farliga.
Radikalism finns i alla religioner.

Om du bara visste hur sjukt det är nere i bibelbältet i USA. Personer som avsäger sig tron och blir ateister behandlas som paria.
Dom kan till och med bli hotade.

Sant talat. De flesta muslimer är inte islamister, och det finns kristna fundamentalister i Sverige också som kan vara ganska otäcka.
Citera
2021-04-10, 20:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som du kanske har noterat så bot och arbetar jag utomlands sedan snart 30 år. En majoritet av den tiden var och är i "muslimska länder" och länder med klantraditioner.

I Shiamuslimska Iran så hängs t.ex. homosexuella på löpande band. Enligt Islam så är homosexualitet en synd. Om homosexuella hatar Islam, är detta då Islamofobi?

I Sunnimuslimska Saudiarabien så piskas och fängslas kvinnan som kärat ned sig i en kristen man (hon kan även avrättas). Är det Islamofobi när den Muslimska kvinnan uttrycker hat mot religionen som inte tillåter henne att älska en man?

Eller vad säger vi om typ Iranskorna som tidigare flydde till Sverige för att få smaka på friheten, som idag inte längre kan sitta på balkongen i Husby och ta ett glas vin p.g.a. shariaptrullerna och nyinvandrade muslimers fundamentalism? För att inte råka illa ut så tvingas kvinnorna att återigen skyla håret när de är utomhus.

Är det helt enkelt så att man inte kan hata Islam utan att vara Islamofob?

Som en sann liberal så borde du istället stå på barrikaden och kämpa för individens fri och rättigheter som självklart inkluderar (borde!) rätten att hata en religion och även uttrycka ringaktning.

Självfallet ska vi kritisera islamister och andra muslimer som begår övergrepp både i Sverige och andra länder. Men vi måste undvika att muslimer i allmänhet stigmatiseras, som skedde när Jomshof kallade islam en avskyvärd religion. Religiöst hat är svårt att stoppa när det väl tagit fart.
Citera
2021-04-10, 20:31
Medlem
hashs avatar
Att försvara Islam, då är man en bra duktig idiot.
Bara att räkna att alla terrordåd i Islams namn varje år jämfört med andra religioner.
Citera
2021-04-10, 20:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är man kristendomsfobiker om man är emot kristendomen? Nej det är endast islamofobiker man kan vara. I ett öppet och friskt samhälle kan man förstås kritisera vilken religion som helst. Det är inget synd om våra världreligioner. De har miljader av anhängare och är bokstavligt talat rika som troll. De förtrycker och skapar konflikter än idag och de oräkneliga människor som genom historien har dödats i religionens namn är svindlande.

Så nej religioner ska ha kritik. De förtjänar riktig hård och skoningslös kritik.

Nu heter det islamofob, inte "islamofobiker". Islamofobi är inte abstrakt religionskritik, utan hat och hets mot muslimer. Ofta är det kopplat till rasism riktat mot de folk som utövar religionen, araber och andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in