2021-04-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Tack för infon sossen 👌🏻
Herregud, har du inget bättre att komma med.
Har lyssnat på sådana som faktiskt var med på den tiden. Har du? Eller hittar du på efter dina egna önskemål och eget skön? Tror det, va.
Citera
2021-04-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
...dom hade kunnat flyga bomräder raka vägen från Berlin 24/7 och bomat sönder varenda stad till ruiner.

På en vecka?
Citera
2021-04-10, 18:32
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så vad är sanningen? Mina äldre låg vid gränsen, de hade dött för Sverige. De sa till dagen de dog fan vi hade dödat de här tyskarna! Men hade vi haft en chans egentligen? Sedan ja detta återkommande vi släppte förbi tyska soldater för våra nära kära finnar bad om det!

Klart vi inte hade slagits mot Tyskland, de som alltid skyddat oss från allt ont.
Citera
2021-04-10, 18:40
Medlem
Thraxxs avatar
Hade Hitler invaderat Sverige 1940 när han tog Danmark & Norge samma år så hade Sverige inte haft en chans. Luftwaffe hade svept över med sina Stuka bombare och sen sina Messerschmitt följt av en invasion av pansarvagnar & infanteri på marken i snabbt utförande, Hans Guderian stil.

Jag tror om jag inte minns fel det fanns en operation färdig av en invasion på Sverige. Dock så lät vi tyskarna passera genom & fraktade järnmalm till dom. Sen vet jag att lite upp i Nazi herakin att dom såg oss Skandinaver som mer eller mindre jämlika med tyskarna så det fanns inget ont Hitler iallafall såg ner på oss Svenskar, vi hade ju egna förband i tyska armén. Division Nordland & Division Viking!
Citera
2021-04-10, 18:40
Medlem
Alla ni intresserade, läs boken Affärer till varje pris av Gerard Aalders & Cees Wiebes.
Citera
2021-04-10, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Klart vi inte hade slagits mot Tyskland, de som alltid skyddat oss från allt ont.

Sverige var kompakt socialdemokratiskt vid den här tiden. Furugårdarna var en mycket marginell företeelse..

Ytterst få svenskar åkte exempelvis till Tyskland för att kriga under VKII. Betydligt fler norrmän och danskar, om minnet inte sviker..

Gustav V var inte nazivänlig.
Senast redigerad av Macke85 2021-04-10 kl. 18:45.
Citera
2021-04-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Sen vet jag att lite upp i Nazi herakin att dom såg oss Skandinaver som mer eller mindre jämlika med tyskarna så det fanns inget ont Hitler iallafall såg ner på oss Svenskar, vi hade ju egna förband i tyska armén. Division Nordland & Division Viking!

Nej svenskar hade inte egna förband i tyska armén eller SS. De var alldeles för få. Du ljuger så det sjunger om det!
Senast redigerad av Macke85 2021-04-10 kl. 18:50.
Citera
2021-04-10, 18:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Mina reflektioner:

1. Svenska krigsmakten (som den hette då) hade en mängd problem i April 1940.
-Materiella, då det rådde brist på flera viktiga komponenter < flygplan, pansar, kpistar, tält m.m)
- Att inte varit i krig sen 1814, det är ingen stor organisatorisk skillnad mellan en svensk fördelning anno 1940 och en norsk division.

2. Sverige är svårt att ockupera, det hade krävts en avsevärt stor tysk styrka för att ockupera Sverige, samtidigt som det finns gott om plats för svenska motståndsmän och frikårer att fritt husera ostört (tex Smålands skogar, bergslagen, Norrlands inland etc.

Jag tror Sverige hade fallit snabbt men sen förvandlats till en nordiskt version av VK2 Jugoslavien med motståndsrörelser, repression och terror.

Det intressant i Carl Bildts tweet är inte hans påståendet utan de faktum att det klart visar att det var tyskarna som avgjorde om Sverige fick vara neutrala eller inte, inte som vi själv lurar oss att tro: vi själva.

Alltså, Sverige var neutral i september 1939 precis som Polen, Estland, Lettland, Litauen Finland, Danmark, Norge, Luxemburg, Belgien, Holland, Grekland, Jugoslavien, det som skiljer oss från dessa är alltså inte att de valde en annan väg än neutralitet, utan att Sverige inte anfölls av vare sig Tyskland eller Sovjet.

Intressant analys. Finland var allierad med Tyskland mot Sovjetunionen. Danmark och Norge höll på att ockuperas av de allierade och därför gick Tyskland in i dessa länder först. Att ha de allierade i tex Danmark och inte komma åt tungt vatten i Norge var väl några av anledningarna? Inte att döda danskar och norrmän i alla fall. Sverige mitt emellan och som var neutrala fanns det ingen anledning att ockupera.

Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vi öppnade våra hjärtan för tysken när han fick fri lejd för att döda norrmännen.

Jaså? Varför i hela friden skulle Tyskland vilja döda de folk som de såg upp till? Det är en efterhandskonstruktion. Naturligtvis vill inget land bli ockuperat men att tro att tyskarna hatade danskar och norrmän eller ens britter så har man inte fattat någonting. Förkovra dig och sluta läs hjärntvätten i MSM/Hollywood etc.

Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Sverige var ”neutralt” för att man i högsta grad samarbetade med Tyskland.

Det svenska ”exportundret” uppstod under 30- och 40 talen med en ny industri designad uteslutande för Tyskland.

1. Om dina farföräldrar stod vid norska o finska gränsen var det säkerligen dom som förbjöd de till Sverige flyende motståndsmännen att komma in, utan istället skickade dessa rakt i armarna på de efterföljande tyskarna!

Har alltid haft respekt för
Bildt, medan från nu aldrig mer.

Tyskarna hade aldrig för avsikt att anfalla Sverige! Varför skulle dom?

Sverige sålde dom krut o kanoner och golade på sina grannländer.

2. Fegt, slugt och dubbelmoraliserande folk är vad vi svenskar är.

Off topic; Skydda svensk natur medan vi skövlar o avvecklar skog i Sydamerika och Indonesien; svensken i ett nötskal!

3. Detta enda vi som nation tagit ställning för de senaste 400 åren är för 600.000 muslimer från muhammedanien som inte önskar integreras men som fortsätter riva o få allt gratis!

Visst är vi duktiga!...

Jag skäms!!

1. Intressant spaning. Zeadrews är vettig, men jag tror han villat bort sig i propagandan likt många andra. Även jag var hjärntvättad. Det går att bryta sig fri.

2. Håller inte alls med dig. Tvärtom är svenskar kända för att vara ärliga, lojala, trogna, hårt arbetande, intelligenta, snälla osv men även naiva, dumsnälla och lättlurade. Vad våra ledare har gjort de senaste decennierna kan inte avspegla svenska folket. De flesta håller inte med om vad Sverige gör eller utvecklingen.

3. Det tycker jag är ett tramsigt påstående. Svenskar är lika kidnappade av sina ledare som tex amerikanska folket. Det finns en liten grupp människor man aldrig får kritisera som styr MSM, vilket styr opinionen. Utvecklingen har inte stöd hos de europeiska folken och de håller på att vakna. Hade jag varit PK eller politiker skulle jag varit rädd. Mycket rädd. Europa har en blodig historia. Man ska inte glömma bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Ett väldigt korkat och otajmat inlägg av Bildt på årsdagen av ockupationen av våra brödrafolk.

Tyskarna hade klippt Sverige ganska enkelt 1940, om de hade velat det. Trots Carl Bildts förfäder.
Nu lämnade Sverige Walk Over så de slapp det besväret, och kunde i stället rikta in sig på sitt Blietzkrig genom Ardennerna.
Nej vi vet alla hur historien ser ut, de åkte skytteltrafik genom Sverige och fick sin behövliga järnmalm.

Tidigare hade vi ett bra samarbete med de nordiska länderna, nu verkar Sverige köra sitt eget race i många frågor. Integration, Corona med mera.

Bildt har väl hybris eller så är han a small dog in a big suit. Sverige hade goda förbindelser med Tyskland. Tyskland kunde lika gärna ha blivit en stormakt motsvarande USA om utvecklingen av kriget blivit annorlunda. Tyskland stod upp emot kommunismen och Europas länder fruktade den. Det talas rätt tyst om det.

Många i Sverige såg upp till Tyskland under 30/40-talet. Inte bara Sverige det fanns 3 gånger fler registrerade nazister i Danmark respektive Norge visavi Sverige, procentuellt sett ca 6 gånger fler. Det fanns garanterat många som inte var registrerade som sympatiserade med dem - vänster som höger, hög som låg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vadå tusen år?
Från hundrafemtio år sedan och fram till nu.
Det är den tiden jag beskriver.

Det har alltid varit högern som skurit ner, lagt ner, förstört, osv svenska försvaret.
Det eftersom det har varit Liberaler som haft inflytandet, och de har bara varit intresserade av att det sk näringslivet ska kunna tjäna så mkt pengar som bara möjligt, och att inge en jävla krona ska gå till någon som inte förtjänat det.

De konservativa i högern däremot, det har varit adeln och officerarna.
Och de har alltid Hatat tanken på att "vanliga hjon" ska få en plats i militären.
Särskilt i samband med allmän värnplikt.

Före det så fanns det indelta soldater, och de hade officerarna trots allt viss respekt för.
Men inte iom värnplikten - för då var det "avskummet från Sveriges avkrokar" som kom in till deras fint mässingsglänsande herrklubbsmilitärmakt.
Det hatade officerskåren mer än något annat.

Återigen - det var bara och uteslutande pga Socialdemokraterna som Sverige lyckades bygga upp en av Världens allra mest slagkraftiga och välutbildade försvarsmakt.
Högern gjorde ingenting för att det skulle gå i den riktningen - mer än åt andra riktningen.

När Högern fick tillbaka makten så började de med att lägga ner robotförsvar.
Det allra mest teknikst avancerade vi hade för att skydda våra städer osv, det lade Högern alltså ner direkt de fick makten.

Hur kan du ens blunda för att detta.
Sanningen om Högern och Försvarsmakten är ju att Högern aldrig varit FM vän.
Om Högern alltid haft kvar regeringsmakten så hade Sverige inte haft något försvar.

Det är ju därför som Högern hela tiden kräver Nato-medlemsskap.
Dvs för att de hoppas att Nato ska ta över försvaret av Sverige, så att inga av Moderaternas väljares skattepengar ska behöva gå till bidragstagare som Försvarsmakten.

Intressant om högern. Så har jag aldrig sett det. Jag trodde högern var för ett starkt försvar, det är i alla fall en av anledningarna till att jag varit moderat. Mörkblå sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Bildts farfar stod på I16 och övade på hitlerhälsningar och många lokala moderater var pronazister. Det är lite märkligt att han överhuvudtaget spekulerar om detta.

Många sympatiserade med och såg upp till Tyskland. Inte bara i Sverige utan i Danmark, Norge, Storbritannien osv. Propagandan från MSM/Hollywood sedan 50-talet är massiv. Vi är alla hjärntvättade från skolan och sedan i TV, tidningar, filmer osv. Vilka styr dessa? En liten grupp som inte får kritiseras men som såg till att få enorma fördelar efter kriget. Eget land, skadestånd, carte blanche mot kritik osv osv.
Citera
2021-04-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extreem
Har du läst historia i ett parallellt universum?

Sverige klarade sig genom att böja sig framåt och bli en vassal stat åt Tyskland.

Görings fru var svensk och Göring hade spenderat sina somrar i Sverige när han var ung (Det ryktade om att det det var han som övertygade Hitler om att ej ockupera Sverige).

Hade Tyskland anfallit så hade Sverige nog högst klarat sig högst en halvtimme innan fallskärmsjägare hade synts över Stockholm.

Du talar om ett av världshistoriens fegaste folk här (Svenskarna) vad tror du Sverige hade kunnat göra?

Sveriges kung på den tiden Gustav V hade höga nazist sympatier och hotade även med att säga upp sig tronen ifall Svenskarna inte hjälpte Tyskland (Midsommarkrisen).

Det fanns ingen anledning att invadera eftersom Sverige var redan en Vassalstat åt Tyskland!

Det är inte svårt att vara militärt starkare än Finland och Norge.
Det var mer Norges saknad av infrastruktur, broar mm som bekämpade tysken än skidåkandet.

Finland hade militärt samarbete med Tyskland redan under inbördeskriget och
Sovjet var Sveriges,Tysklands och Finlands gemensamma fiende man hade ett försvars samarbete
och Tyska ingenjörer som inte fick utveckla försvarsmatriel gjorde det i flera länder i smyg i bland
annat i Sverige och Finland.
Sverige utnyttjade läget och lätt Tyskarna hjälpa Finland.
Tyskarna bombade inte heller sönder städer och miljöer som dom ansåg hade kulturellt värde som
Prag och Trondheim, det kanske var en kombination av att Sverige tog för mycket resurser att ta
och att Tyskarna visste vilka vapen dom hjälpt svenskarna att utveckla som gjorde att dom inte
anföll Sverige.
Senare så ändrade Sverige strategi när dom kommit i kapp med upprustningen och avbröt
tåg transporter genom landet och försäljning av malm.

https://www.svd.se/darfor-skot-sverige-ner-15-tyska-plan-i-varldskriget

En stor del av Sovjets arme bestod av soldater från ockuperade stater som Ukraina och Vitryssland
och som inte hade någon anledning att strida mot Finland och inte ville vara en del av Sovjet.
Dessutom var dom inte vana vid vinter och Stalin var inte populär.
Dom första bomberna som fälldes av Sovjet missade ju helt Helsingfors och det tyder på
att dom fälldes fel med flit och att vilja att strida mot Finland saknades.
Citera
2021-04-10, 18:57
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej svenskar hade inte egna förband i tyska armén eller SS. De var alldeles för få. Du ljuger så det sjunger om det!

Vi hade iallafall frivilliga i Waffen SS nog att det var få men det fanns. Läs om "Svenskarna Som Stred För Hitler"
Citera
2021-04-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Intressant analys. Finland var allierad med Tyskland mot Sovjetunionen.

Nej inte i april 1940!

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Många sympatiserade med och såg upp till Tyskland. Inte bara i Sverige utan i Danmark, Norge, Storbritannien osv. Propagandan från MSM/Hollywood sedan 50-talet är massiv. Vi är alla hjärntvättade från skolan och sedan i TV, tidningar, filmer osv. Vilka styr dessa? En liten grupp som inte får kritiseras men som såg till att få enorma fördelar efter kriget. Eget land, skadestånd, carte blanche mot kritik osv osv.

Nej sådär jättemånga i Sverige var det inte som sympatiserade med Hitler. Det är en sån där modern myt som den svenska kulturvänstern spridit på grund av okunskap tror jag.

Sverige var kompakt socialdemokratiskt vid den här tiden. Furugårdarna var en mycket marginell företeelse..

Jag är svensk och hade släktingar som levde vid den tiden som berättat att ytterst få svenskar var tyskvänliga, även om de fanns. Men de som nu var det styrde inte alltid Sverige heller så..

Knappast så att regeringen eller försvarsstaben hade ringt runt till olika landsändar och förvissat sig om att det inte fanns några nazister i bygden som kunde ha åsikter innan man fattade beslut.
Senast redigerad av Macke85 2021-04-10 kl. 19:05.
Citera
2021-04-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Vi hade iallafall frivilliga i Waffen SS nog att det var få men det fanns. Läs om "Svenskarna Som Stred För Hitler"

Ja goddag yxskaft!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in