2021-04-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte jag heller. Tvärtom så beskriver man en typ av person som inte finns i verkligheten... Hade det varit sekretess på delar av undersökningen så hade det framkommit.
Det är rena faktafel i p7an. Lögner rakt igenom.
Har det inte ifrågasatts? Läser man dagboksbladet, framkommer att massor av olika handlingar har skickats till rättspsyk inför SDs p7a.
Någonting säger mig att SD lyckats förföra/charma utföraren
Citera
2021-04-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså om man kikar lite internationellt så är det ofta amerikanare som vanligt är mest högljudda och besserwissrar.

Men då är det ofta de som jobbar som ”penetration testers”, alltså med att hitta sårbarheter i system. De tycker de själva är rätt tuffa.

IT-forensiker är annars ofta rätt sympatiska. Man hör i tingsrättens förhör att det inte är några cowboys som varit i farten här. Men själva utredningen hade kunnat göras med lite mer självförtroende.

Framtoningen hos åklagare och utredare får ju tyvärr inte vara så aggressiv i rätten. Det är på gott och ont.

Man märker hur de väljer sina ord om de vittnar om sina analyser. Samma med åklagaren måste gå försiktigt fram. Jämför man med jänkare igen så brukar det vara rena rama teaterkonsterna från åklagarna där ibland.

Sen ligger det väl i sakens natur att det är stökigt inom polisen med tanke på all skit de behöver ta hand om varje dag. Men det finns utrymme för förbättringar på alla områden. Framförallt effektiviteten.

Inte bara det. Mycket skitsnack och backstabbing internt enligt de poliser jag pratat med privat. En rädsla att vara visselblåsare. 0 debriefing och 0 erbjudanden om stödsamtal efter tuffa grejer osv.

Jag träffar en del poliser i mitt jobb. De flesta upplever jag som väldigt sympatiska.
Men det finns stora strukturella problem och som flera har nämnt i tråden (turerna kring PS mfl) så är det ju troligen en bidragande faktor till stöket i den här utredningen.

Gällande IT-forensikerna så är det väl samma sak där? styrningen uppifrån...

Och samma med forensikerna som kollat DNA spår...

Bara en sån sak som att inte alla LWs kläder tycks ha analyserats...

Trist att gnälla men känns bedrövligt om en mördare som hade kunnat bindas till mordet om allt skötts annorlunda ska gå fri.
Citera
2021-04-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hans diskbråck lär väl inte vara fejk om han är på apotek och får spel, eller?
Han betonar sina sjukgymnastövningar i rätten.
Så då undrar jag kring journalhandlingar rent generellt. Hon skriver ju att han han är frisk.
Det låter mer likt en personutredning där det noteras det uppgiftslämnaren säger, vilket förvånar mig. Alltså undrar hur djuplodande det är.
För övrigt är det helt sjukt det han säger om maktövertag, bråk, gräl och sexuell tändning.
Noteras och passerar.
Oavsett om hon tycker han var frisk och sund i juridisk mening vid gärningstillfället.
Om han har såna besvär av diskbråcken, hur kan han klassas som fysiskt frisk?
Har drogklassade mediciner till hands?
Citera
2021-04-10, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror också att det handlar om att visa att han har superkoll. Det här är ju bara fyra dagar före TBs förhör.

TB är en kvinna som har huvudet på skaft här, är ärlig mot SD i vad hon tänker och smyger inte med att om han är skyldig till mordet...

A150/77

[...]"Jag är arg på dej och det vet du.
Det har jag inte hymlat med. Jag
begriper inte hur du kunde gå
bakom ryggen på H så länge. Och
dessutom blåneka när hon ställer
dej mot väggen. Får dessutom
signaler på att ditt och Ls
förhållande inte "bara" pågick
några år utan många fler. Vet inte
hur jag ska hantera vad jag känner
kopplat till det. Arg. Ledsen.
Besviken. Förlorad respekt. Massor
av saker. Huruvida du är skyldig till
mordet har jag svårt att ens orka
tänka över. Sveket mot H är mer än
nog för att jag ska vara arg.
"

"och det kan tyckas konstigt, men
det känns även som att du svikit
mej genom att visa dej vara någon
annan än jag trott.
"

SD har all anledning att vara orolig över henne och hennes förhör hos polisen.

Jag är inte lika säker på att SD skiter i det sociala, men här är prioriteringen omvärderad. Prio ett är att visa att han har superkoll och det får ju den effekt han vill; hon upplever det obehagligt.

Det är bara det att det inte biter på just den har kvinnan.
Effekten blir ju precis den omvända...
Hon blir mer misstänksam och vaksam.
Han vet vad hon går för, han har haft mycket kontakt för rådgivning när H var sjuk.
Hon är nog inte den som blir så lätt bortkollrad.

Han vill ju luncha innan och högst troligt bearbeta henne själv. Men nu brukar de liksom inte luncha så hon tycker hans inviter är weird.
Han må manipulera men han är awkward och det är inte värst finlir när han ska interagera med andra.

Då hamnar det tydligen på HDs bord, varav hon i sin tur inte tycks ha nåt emot att omhulda sin exmake i dessa frågor. Ses fortsatt i förhör.

Plötsligt städa hans hus trots att det brann långt innan dess, hon har skilt sig och flyttat.
Fram tills dess gick det bra att döttrarna levde med skitiga golvbrunnar.
Senast redigerad av develi 2021-04-10 kl. 15:20.
Citera
2021-04-10, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Om han har såna besvär av diskbråcken, hur kan han klassas som fysiskt frisk?
Har drogklassade mediciner till hands?
Jupp, är väl just det jag undrar.... Och då undrar jag över annat också ang bedömningen.
Han kanske kjamade henne?
Citera
2021-04-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror också att det handlar om att visa att han har superkoll. Det här är ju bara fyra dagar före TBs förhör.

TB är en kvinna som har huvudet på skaft här, är ärlig mot SD i vad hon tänker och smyger inte med att om han är skyldig till mordet...

A150/77

[...]"Jag är arg på dej och det vet du.
Det har jag inte hymlat med. Jag
begriper inte hur du kunde gå
bakom ryggen på H så länge. Och
dessutom blåneka när hon ställer
dej mot väggen. Får dessutom
signaler på att ditt och Ls
förhållande inte "bara" pågick
några år utan många fler. Vet inte
hur jag ska hantera vad jag känner
kopplat till det. Arg. Ledsen.
Besviken. Förlorad respekt. Massor
av saker. Huruvida du är skyldig till
mordet har jag svårt att ens orka
tänka över. Sveket mot H är mer än
nog för att jag ska vara arg.
"

"och det kan tyckas konstigt, men
det känns även som att du svikit
mej genom att visa dej vara någon
annan än jag trott.
"

SD har all anledning att vara orolig över henne och hennes förhör hos polisen.

Jag är inte lika säker på att SD skiter i det sociala, men här är prioriteringen omvärderad. Prio ett är att visa att han har superkoll och det får ju den effekt han vill; hon upplever det obehagligt.

Det är bara det att det inte biter på just den har kvinnan.
Effekten blir ju precis den omvända...
Hon blir mer misstänksam och vaksam.

Här berättar T vad hon känner för detta (en bit ner). Ljudupptagning från TR, plus flera andra personer:

https://jonehrsson.se/rattegangspodd-hjarstamordet-i-orebro/
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-10 kl. 15:31.
Citera
2021-04-10, 15:32
Medlem
Citat:
Jag tror han trivdes bra i häktet, han fick ju prata med kvinnor och allt fokus och ljus var på honom.
Prästen i fängelset, som han tyckte om, var det en kvinna, månne?

Vad gäller kvinnor borde det vara skyddsavstånd 50 meter från den här killen.
Citera
2021-04-10, 15:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ojdå!
Var hon med vid mordet eller har hon hjälpt till med att recognosera på platsen innan mordet?
Liksom SD planterar hon saker i förväg ifall det skulle finnas spår av henne på mordplatsen.
Ja, om hon nu redan varit där i februari, vad ska hon ränna där igen för.
Hon avskyr LWs burkar om de nu inte har ett ego syfte för henne - obrutna sviter, skriva kryptiska och obehagliga meddelanden på wig till SD strax innan mordet, logga och reta upp LW och demonstrativt logga igen då hon mördats.

Hon verkar ha paret med som vittnen att hon varit där om spår hittas.
Men varför.

Snokade hon, rekade hon, förberedde hon nåt i klass med SD pillande på sårskorpor.

Rent mjöl i påsen ger väl ett mer avslappnat beteende. Hon är ju inte misstänkt vid den tidpunkten. Beppe och andra dravlar inte om sånt heller.
Citera
2021-04-10, 15:35
Medlem
Citat:
Vem var det som påstod att SD var en "stabil person" eller liknande därför att han var bra på simträningen?
Den som sade det var knappast trovärdig.

I förhör hade PW sagt nåt om att SD var stabil som person. Har inte koll på det ordagrannt nu men sen i tingsrätten så ställde åklagaren just en fråga om det uttalandet och då kom det fram att det var som dykinstruktör SD hade agerat stabilt typ.
Citera
2021-04-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har du möjligen dokumentet? Jag kan inte hitta det i min dator.

Ska kolla när jag har datorn framför mig.
Citera
2021-04-10, 15:38
Medlem
Citat:
Tack för bra info.
HD kan ha hur bra koll som helst på det tekniska men hon ligger lågt.
Vi har ingen aning om hur kunnig hon är.

Sett i webbläsarens historik?
Syftar du då på att han har varit inne direkt på hennes dator?
Jag trodde att hon menade att han hade loggat in på hennes dator via en egen dator.
Fast det kanske går att se webbhistoriken från en annan dator också?

Med webbläsaren där så menade jag om han kikat i hennes dator.

Om han loggat in med sin dator eller mobil så har hon sett det när hon själv loggat in och kollat historiken kanske då.
Citera
2021-04-10, 15:44
Medlem
Citat:
Det slarvades bort redan från början.
Genom att beskylla PS som ytterst ansvarig för att utredningen misslyckades, är grundorsaken.
Jag har sagt det förr, läs boken, med öppna ögon. Det går att faktagranska vad som skrivs.
Många ogillade PS inom polisen, de såg sin chans att beskylla honom för att ha sumpat och vanskött ärendet, när han inte var den som beslutade. När Lena hittades död, blev det enkelt att lägga skulden på PS.
Hur var det egentligen med de som tog egna beslut, utsåg sig själv till spaningsledare?
Att inte ge allt pga misstankarna om att en vän möjligtvis är gm?
Många sitter inne med flera sanningar om SD och HD.
En människa är mördad och faktum är att rätt insatser uteblev.
Många är det inom polisen som är skyldiga till att viktiga spår inte följts upp.
Svågerpolitik

Ja och sen gick polischefen ut och sa att PS och JR inte gjort nåt fel i utredningen så man vet inte vad man ska tro.
Nu valsar väl alla vidare på sitt håll så får vi se vad det blir av det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in