2021-04-10, 14:00
Medlem
Norpheuss avatar
Många flashbackare som argumenterar att bara för att svenska befolkningen är si och så emaskulerade idag så skulle 40-talets generation kriga på samma vis. Skrämmande låg nivå.
Citera
2021-04-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så vad är sanningen?
Sanningen är att det blev inget krig och vi hjälpte tyskarna med transitering och järnmalm. Vi försökte prisgiva Tyskland angående Barbarossa men Sovjetunionen trodde oss inte. I stort sett så. Allt annat är komplett meningslösa spekulationer.
Citera
2021-04-10, 14:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Sanningen är att det inte blev en fajt. Tyskarna ville åka genom Sverige in till Norge och tillät man inte det skulle Tyskland förklara krig emot oss. Så man valde att inte fajta utan lät dem åka in till Norge.
Sen fick andra länder slåss och dö i kampen mot nazism medans Sverige tjänade pengar.

Det är så tramsigt och historielöst att idag komma med påståenden och att stå upp emot nazism när kriget slutade för snart 80 år sen. Idag upprepar sig historien och nu är det islam som är fienden men denna gång kommer inga länder att rädda Sverige. Mein Kampf är en storsäljare i mellanöstern så den nazism man slapp då kommer att bli sju resor värre med islam.
Men vänsterfolk sitter hellre och tjatar om nazism än dagens invasion...

Jo men man visste ju inte heller då. Vad nassarna gjorde. Det kom lite saker om det men på det stora hela visste man inte. 1943 som sagt skulle nog tysken få lida. Då låg varenda djävul i Sverige vid gränsen med ett vapen. Men 1940 hade nog blivit ungefär som Danmark för beredskapen var usel.
Citera
2021-04-10, 14:13
Medlem
jj_6s avatar
Tyskland hade ingen anledning att invadera Sverige. Varför invadera en allierad? Sveriges affärer med Tyskland var i högsta grad avgörande för Wehrmachts enorma styrka. Familjen Wallenberg var som vanligt de som skötte ruljangsen så framgångsrikt att Adolf Hilter 1941 (Norge och Danmark ockuperat) delade ut Storkorset av Tyska örnens orden till Jacob Wallenberg för sina insatser för Tredje Riket. Familjen Wallenberg skulle egentligen ha åtalats vid Nürnbergrättegången men tack vare sina kontakter och PR-tricket med vita bussarna så kom de undan.

https://www.wikiwand.com/sv/Jacob_Wallenberg_(1892%E2%80%931980))

Carl Bildt har åtminstone sedan åttiotalet arbetat som agent för den amerikanska djupa staten. Hans lojalitet till svenskarna är obefintlig. Svårt att bedöma vad hans uttalande syftar till men det finns säkert en baktanke.
Citera
2021-04-10, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men man visste ju inte heller då. Vad nassarna gjorde. Det kom lite saker om det men på det stora hela visste man inte. 1943 som sagt skulle nog tysken få lida. Då låg varenda djävul i Sverige vid gränsen med ett vapen. Men 1940 hade nog blivit ungefär som Danmark för beredskapen var usel.

Italien kapitulerade och bytte sida 1943. Tyskarna ockuperade det mesta av landet på ett par dagar. Ungern försökte byta sida 1944. Tyskarna kidnappade statsöverhuvudets son, och efter några timmar tog ungerska nazistsympatisörer över landet utan motstånd. En stor del av Slovakiens armé bytte sida på hösten 1944. Det tog lite tid, men efter några veckor hade tyskarna slagit ner det upproret också. T.o.m. ett tjeckiskt uppror i maj 1945 slogs ner ganska fort.

Ingen chans att Sverige hade klarat något redan 1943.
Citera
2021-04-10, 14:15
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Jag har inte flytt från nåt.

Har bara svenskt medborgarskap

Ni kom väl hit av någon orsak, ni ville undkomma något.
Citera
2021-04-10, 14:16
Medlem
Solituds avatar
Ett sånt där klassiskt "skrika-när-den-som-tidigare-konfronterade-en-är-långt-borta-och-inte-längre-är-farlig", eller när timida personer säger "om jag bara inte hade haft en dom på mig redan så hade jag knockat honom!"

Sverige hade inte gjort ett skit.

Titta på hur feminina svenskarna är idag. Folk på den tiden var av bättre virke, men det var också resten av världen. Jag tror inte att 60-talisterna blev så mesiga och vänster för inget.
Citera
2021-04-10, 14:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Italien kapitulerade och bytte sida 1943. Tyskarna ockuperade det mesta av landet på ett par dagar. Ungern försökte byta sida 1944. Tyskarna kidnappade statsöverhuvudets son, och efter några timmar tog ungerska nazistsympatisörer över landet utan motstånd. En stor del av Slovakiens armé bytte sida på hösten 1944. Det tog lite tid, men efter några veckor hade tyskarna slagit ner det upproret också. T.o.m. ett tjeckiskt uppror i maj 1945 slogs ner ganska fort.

Ingen chans att Sverige hade klarat något redan 1943.

Jo de hade en extremt bra militär. Inget att säga om den saken. Men de hade ingen bra flotta. De tappade nära 1/3 av den bara för att ta Norge. För att ta Sverige hade de ju behövt ännu mer flotta och Sverige hade som sagt en ganska bra flotta redan 1940. Det kunde gjort att det var inte mödan värt för dom.
Citera
2021-04-10, 14:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Ett sånt där klassiskt "skrika-när-den-som-tidigare-konfronterade-en-är-långt-borta-och-inte-längre-är-farlig", eller när timida personer säger "om jag bara inte hade haft en dom på mig redan så hade jag knockat honom!"

Sverige hade inte gjort ett skit.

Titta på hur feminina svenskarna är idag. Folk på den tiden var av bättre virke, men det var också resten av världen. Jag tror inte att 60-talisterna blev så mesiga och vänster för inget.

Jo du kan ju inte jämföra med idag. Folk 1940 de var av ett helt annat virke. De skulle ju inte acceptera att bli invaderade av varken Sovjet eller tysken.
Citera
2021-04-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad har du fått det ifrån?

Visst kan en statschef resa vart han vill, det är inte Nazi-tyskland som dikterar villkoren för andra länders statsöverhuvuden, det har du fått lite om bakfoten.

Sveriges kungahus och nazi-vänliga politiker, affärsmän hade säkert tagit emot Adolf Hitler och kanske också har gjort det vid hemliga besök, vem vet? Mycket om Sveriges nazi-kontakter är fortfarande hemligt.

Det vanliga var att medlemmar ur Sveriges kungahus reste till Nazi-tyskland för att träffa Adolf Hitler och andra högt uppsatta nazister. Som exempel reste Gustav V till Tyskland för att träffa Adolf Hitler och andra högt uppsatta nazister.
Det jag menar är att om Sverige gömt krigande statschefer så skulle inte sverige varit neutralt.
Citera
2021-04-10, 14:34
Medlem
Angående Carl Bildt så har han i USA beskrivits som "a small dog with a big dog attitude"
Citera
2021-04-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Vad är det för Arnstad fantasier Att Finland skulle anfalla Sverige tillsammans med Nazityskland?

När tyskarna yppade frågan med Mannerheim 1943 svarade han: Över min döda kropp.
Menade såklart att de anföll sovjet under på.barbarossa.

Jag kanske missförstod frågeställaren angående mot vem anfallet skulle ske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in