Citat:
Ursprungligen postat av
RetardedHaT
C-vitamin har ingen påverkan på lisdexamfetamin då det omvandlas till dexamfetamin i blodet, är en allmän förvirring då många tror att det är samma som för rent amfetamin/dexamfetamin.
Hade kunnat förklara bättre men har väldigt ont om tid just nu.
Där har du fel. Man ska inte ta C-vitamin samtidigt som lisdexamfetamin då det blir sämre upptag.
Jag har läst mycket på nätet och fått för mig att lisdexamfetaminet går till levern via mage, där lysinet klyvs beroende på hur snabbt enzymerna arbetar. Och kvar blir dexamfetamin. Så det absorberas först i magen som lysin och om allt absorberas lagras det i levern för att bearbetas tills det inte finns något kvar. Om man tar t.ex 300mg slår man i ett tak för hur hög man blir, däremot blir man hög väldigt länge då det ligger kvar och utsöndrar dexamfetamin över en längre tid.
Det som förvirrar mig mest är att jag läst en svensk typ forskningsrapport menat för läkare, antar jag. Där nämde de att man kan ta det med eller utan mat, att det inte har någon betydelse. Men att bikarbonat kan förstärka upptaget och askorbinsyra kan försämra upptaget. Alltså, alkaliskt är bra och surt är dåligt. Det nämde dock inte något om levern, som andra instanser förklarat allt. Här påstod man att lisdexamfetaminet går ut i blodet och att det är dom röda blodplättarna som sköter konverteringen.
Eftersom att det är lite oklart eller verkar finnas flera teorier, men att det klart och tydligt fungerar så att höga doser får lisdex att ligga kvar och utsöndras länge. Då bör man väl kanske undvika sådant som är surt för att undvika att lisdexet utsöndras till urinet innan det konverterats till dexamf? Detta är något jag hittat flera andra nämna, att undvika t.ex C-vitamin tills kvällen för att inte gå miste om något. Jag vill veta mer om detta, elvanse effekt är fascinerande. Upplever stor skillnad beroende på vad jag äter under dagen. Mat som är rik på fett och protein under dagen utan sura ingredienser gör helt klart skillnad för mig.