2021-04-02, 15:09
Medlem
Fått några otrevliga utsättningssymtomer sedan jag avslutade elvansen i tisdags. Tur nog har jag varit ledig men har inprincip legat i soffan och varit totalt utmattad och slö, inte ens kaffe hjälper. Misstänkte att detta skulle hända dock. För er som haft liknande, varade det länge för er tills kroppen gick tillbaka till det "normala" tillståndet igen?
Citera
2021-04-02, 15:33
Medlem
bongloards avatar
t:0.00 B-Complex, 400mg L-Tyrosin, 200mg L-Theanin
t:0.30 Proteinpulver (ex vassle, hampa) i 300ml vatten. Elvanse/Vyvanse i 100ml vatten.
t:1.30 Måltid/snack rikt på protein och fett, ej surt och absolut inget som innehåller C-Vitamin
t:2.30 Ät vad du vill. Glöm inte att dricka minst 1L vatten utspritt under dagen, helst 2L.
t:12.00 Det viktigaste av allt, sömn. Du kan må lika bra imorgon.

L-Tyrosin och L-Theanin är
Citera
2021-04-03, 10:33
Avstängd
flowerpower900s avatar
Går det använda elvanse en gång i veckan vid plugg och ändå undvika toleransökning/utsättningssymptom?
Citera
2021-04-04, 02:14
Medlem
krinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Går det använda elvanse en gång i veckan vid plugg och ändå undvika toleransökning/utsättningssymptom?

Ja. 3 till 4 dagars uppehåll räcker för mig
Citera
2021-04-04, 20:38
Medlem
bongloards avatar
Vet någon hur länge man ska undvika c vitamin efter man tagit lisdexamfetamin? Jag har hört 2 timmar före och 1 timme efter intag. Men hittar även att man bör undvika c-vitamin ända fram till kvällen.
Citera
2021-04-04, 21:43
Medlem
Mrhealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Högsta styrkan på kapslarna då, du och läkaren gör fortfarande fel som började med 70 mg oavsett vilka doser andra personer har. Det lät som du blev tjackad redan första dagen?

Hitta dosen som passar gör man genom att börja på 30 mg och långsamt höja. Man bestämmer inte från början att måldosen ska vara 100 mg.

Höga doser ska hanteras på beroendemottagning. En del med höga doser försöker uppenbart få ut så mycket narkotika som möjligt som de sedan missbrukar, sen går det oftast åt helvete.

Det var kanske för högt att börja med den dosen.
Vilket jag också sa till min läkare när vi satte in den.
Han sa. Vi kan börja på 50 mig också.
Men jag tog gärna 70 mig. Hade precis gjort upptrappning på Concerta till 54+54. Så ville helst slippa det igen.
Hade jag inte redan ställt in mig på Concerta hade jag aldrig börjat på denna dosen. Utan då 30mg.
Men det var helt klart en hög dos och kände det, dom första dagarna. Men det jämnade ut sig efter en vecka.
Citera
2021-04-05, 12:36
Medlem
Jag tycker Elvanse även funkar jättebra mot min depression. Enligt min läkare används den även mot depression.
Jag äter 30mg på morgonen och 30 efter lunch. Men en tablett funkar bara 4 timmar för mig. Skulle behöva en på kvällen också, men det lär jag inte få. Jag testade att ta ena tabletten på kvällen och jag hade inga problem med sömnen
Citera
2021-04-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Vet någon hur länge man ska undvika c vitamin efter man tagit lisdexamfetamin? Jag har hört 2 timmar före och 1 timme efter intag. Men hittar även att man bör undvika c-vitamin ända fram till kvällen.
C-vitamin har ingen påverkan på lisdexamfetamin då det omvandlas till dexamfetamin i blodet, är en allmän förvirring då många tror att det är samma som för rent amfetamin/dexamfetamin.

Hade kunnat förklara bättre men har väldigt ont om tid just nu.
Citera
2021-04-07, 11:25
Medlem
Såg nyss att det finns nya läkemedelsbolag som börjat göra elvanse, det var bara Shire som gjorde det förut va? Aldrig sett att det funnits andra, någon som testat och upplever någon förändrad effekt?

Skulle inte kunna tänka mig det men vem vet, priset skiljer dock typ 10kr/burk så det var ju ganska värdelöst iallafall.
Citera
2021-04-10, 01:28
Medlem
bongloards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
C-vitamin har ingen påverkan på lisdexamfetamin då det omvandlas till dexamfetamin i blodet, är en allmän förvirring då många tror att det är samma som för rent amfetamin/dexamfetamin.

Hade kunnat förklara bättre men har väldigt ont om tid just nu.

Där har du fel. Man ska inte ta C-vitamin samtidigt som lisdexamfetamin då det blir sämre upptag.

Jag har läst mycket på nätet och fått för mig att lisdexamfetaminet går till levern via mage, där lysinet klyvs beroende på hur snabbt enzymerna arbetar. Och kvar blir dexamfetamin. Så det absorberas först i magen som lysin och om allt absorberas lagras det i levern för att bearbetas tills det inte finns något kvar. Om man tar t.ex 300mg slår man i ett tak för hur hög man blir, däremot blir man hög väldigt länge då det ligger kvar och utsöndrar dexamfetamin över en längre tid.

Det som förvirrar mig mest är att jag läst en svensk typ forskningsrapport menat för läkare, antar jag. Där nämde de att man kan ta det med eller utan mat, att det inte har någon betydelse. Men att bikarbonat kan förstärka upptaget och askorbinsyra kan försämra upptaget. Alltså, alkaliskt är bra och surt är dåligt. Det nämde dock inte något om levern, som andra instanser förklarat allt. Här påstod man att lisdexamfetaminet går ut i blodet och att det är dom röda blodplättarna som sköter konverteringen.

Eftersom att det är lite oklart eller verkar finnas flera teorier, men att det klart och tydligt fungerar så att höga doser får lisdex att ligga kvar och utsöndras länge. Då bör man väl kanske undvika sådant som är surt för att undvika att lisdexet utsöndras till urinet innan det konverterats till dexamf? Detta är något jag hittat flera andra nämna, att undvika t.ex C-vitamin tills kvällen för att inte gå miste om något. Jag vill veta mer om detta, elvanse effekt är fascinerande. Upplever stor skillnad beroende på vad jag äter under dagen. Mat som är rik på fett och protein under dagen utan sura ingredienser gör helt klart skillnad för mig.
Citera
2021-04-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Där har du fel. Man ska inte ta C-vitamin samtidigt som lisdexamfetamin då det blir sämre upptag.

Jag har läst mycket på nätet och fått för mig att lisdexamfetaminet går till levern via mage, där lysinet klyvs beroende på hur snabbt enzymerna arbetar. Och kvar blir dexamfetamin. Så det absorberas först i magen som lysin och om allt absorberas lagras det i levern för att bearbetas tills det inte finns något kvar. Om man tar t.ex 300mg slår man i ett tak för hur hög man blir, däremot blir man hög väldigt länge då det ligger kvar och utsöndrar dexamfetamin över en längre tid.

Det som förvirrar mig mest är att jag läst en svensk typ forskningsrapport menat för läkare, antar jag. Där nämde de att man kan ta det med eller utan mat, att det inte har någon betydelse. Men att bikarbonat kan förstärka upptaget och askorbinsyra kan försämra upptaget. Alltså, alkaliskt är bra och surt är dåligt. Det nämde dock inte något om levern, som andra instanser förklarat allt. Här påstod man att lisdexamfetaminet går ut i blodet och att det är dom röda blodplättarna som sköter konverteringen.

Eftersom att det är lite oklart eller verkar finnas flera teorier, men att det klart och tydligt fungerar så att höga doser får lisdex att ligga kvar och utsöndras länge. Då bör man väl kanske undvika sådant som är surt för att undvika att lisdexet utsöndras till urinet innan det konverterats till dexamf? Detta är något jag hittat flera andra nämna, att undvika t.ex C-vitamin tills kvällen för att inte gå miste om något. Jag vill veta mer om detta, elvanse effekt är fascinerande. Upplever stor skillnad beroende på vad jag äter under dagen. Mat som är rik på fett och protein under dagen utan sura ingredienser gör helt klart skillnad för mig.
Enda sättet att bryta ner lysin är att låta dom röda blodkropparna göra det, lisdexet tas upp i blodet, och bryta sedan ner till den aktiva metaboliten dexamfetamin i blodet, c-vitamin intag före eller efter du tagit det har ingen betydelse, om det hade varit rent dexamfetamin (attentin) hade det varit en annan sak.
Citera
2021-04-10, 10:35
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Enda sättet att bryta ner lysin är att låta dom röda blodkropparna göra det, lisdexet tas upp i blodet, och bryta sedan ner till den aktiva metaboliten dexamfetamin i blodet, c-vitamin intag före eller efter du tagit det har ingen betydelse, om det hade varit rent dexamfetamin (attentin) hade det varit en annan sak.
Ni har båda fel, c-vitamin gör urinen surare vilket ökar urinutsöndringen vilket snabbar på elimineringen av dexamfetamin och minskar halveringstiden för dexamfetamin i blodet.

Om det var lisdexamfetamin från början spelar ingen roll då det inte är upptaget utan elimineringen som påverkas.

Elvanse påverkas av maten och är varför många säger att den bara verkar några timmar. Tyvärr har inte alla läkare koll på detta utan bara höjer dosen och lägger till fler tillfällen och det behöver inte sluta bra. Man bör ta Elvanse med fet mat för att den ska sitta i längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in