2021-04-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men detta är väl taget från Löhrs egna minne? För anteckningar från mordplatsen finns ju inte.

Huvudbonad blir hon osäker på och skyller på att hon kunde blanda ihop olika personers uppgifter.
Ja just det. Det är Jan Länninge som tar emot hennes uppgifter muntligen 860326.
Citera
2021-04-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att NF ser mördaren är inte säkert.
Nej, i inlägget nämnde jag YN. Inte NF.
Citera
2021-04-10, 01:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Nej fan jag mindes rätt! Lena Löhr tog upp första signalementet från AB på plats, då säger han blå täckjacka och jämför med sin egen!

https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view

"En man som satt i en bil uppmärksammade henne på [...]" Det kan väl inte vara någon annan än JA, eller möjligen LL?

Det var en kvinnlig polis som tog vittnesuppgifter på plats alltså? Kom att tänka på ett förhör med SE, där han nämner "en relativt kort ung polisman, också ung till åldern". Kan det vara så att han på avstånd misstog en tjej för en kille, p.g.a. uniformen?

Bara en gissning. Alla tjejer är förstås inte relativt korta. Eller så kallades även tjejer 1986 för "polismän"?

Pa = polisassistent, en yngre polis?

Undras om denna polis har något minne av SE?

Intressant att flera på plats tycks ha reagerat på stackars AB:s utseende och beteende. Så även SE:

"F: [...] du benämner honom som att han var lite högljudd. Han hade också skägg, men du har minnesbild av att det skulle vara lite rödare. På vad sätt var han högljudd?

E: Jag tyckte inte att han verkade riktigt nykter egentligen."

(Eftersom förhöret meddelar att SE la märke till AB först efter sin språngmarsch inne på Tunnelgatan, måste han ha befunnit sig med ryggen mot Dekorimas port hela tiden. Annars hade han antagligen sett AB tidigare.)

P.S.
Anmärkningsvärt det här med "mörk stickad mössa". IM säger i förhören "mörk mössa" och "någon typ av stickad mössa" med upprullad kant, en sån som Jack Nicholson har i "Gökboet". Även det med fickan stämmer: "han tog upp handen ur [högra] fickan och så small det", enligt IM.

Men ingen handledsväska i sikte?

Analys: Revolvern i fickan tyder på ett förberett dåd snarare än på impuls. Antagligen tyckte GM att kusten var klar för att sätta tillbaka revolvern i hölstret eller fodralet när han kommit uppför trappen. Han kunde inte veta att YN med sällskap skulle svänga in från en annan gata ...

Det verkar som om dragkedjan kärvade något. Eller så blev det bråttom när det plötsligt var folk på ingående.

Även stickad mössa tyder på förberedelse. Den sitter stabilt och blåser inte av lika lätt som en keps.
Senast redigerad av Dalulven 2021-04-10 kl. 01:49.
Citera
2021-04-10, 08:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
De fyra främsta vittnena som såg GM (NF, AB, LP, LJ) säger blå täckjacka. Så det är inte solklart att det är GM som YN ser.
Det kan vara bättre att gå på de förstahandsuppgifter som finns i förhören med vittnena själva. Att även Anders B och Lars J skulle ha sagt att gm hade blå täckjacka verkar vara hörsägen, dvs. andrahandsuppgifter som kommer till när olika poliser förhör varandra en månad efter mordet. Det är illa nog att vittnen kan ha misstagit varandra för att vara gärningsmannen. Ännu rörigare blir det om man lägger vikt vid de här senare förhören där poliser förhör poliser, och där de ibland själva verkar inse att de kan ha förväxlat olika vittnen med varandra.

Att Nicola F och Lisbeth P vittnar om en mystisk man med ett blått plagg är däremot helt klart, det är förstahandsuppgifter. Både Nicola F och Lisbeth P verkar dock ha kunnat få sina bilder färgade av att de också har sett Anders B, strax innan han försvinner in i Dekorimaingången efter skotten:
http://www.itdemokrati.nu/36e/mpv120.png

En tredje som har vittnat om en blå täckjacka är SE, och vad han egentligen kan ha sett eller hört är mer oklart. Några menar att han har sett Lars J:s blå täckjacka inne i gränden, och var SE själv skall ha befunnit sig när han gör den observationen kommer det att tvistas om för evigt. Personligen tror jag inte att han såg någon därinne, utan att han helt enkelt hörde uppgifterna om "mörkblå täckjacka" som gick ut i media under natten/morgonen, och att han då skapade en fiktiv gärningsman som han placerade längs flyktvägen för att vilseleda polisen. Det här är väl det vittnesmål som har orsakat mest förvirring i utredningen, mycket beroende på att det sedan av ett rent sammanträffande faktiskt råkade befinna sig en person (vittnet Lars J) med just en mörkblå täckjacka där inne:
http://www.itdemokrati.nu/36am/mpv548.png
Senast redigerad av Draifos 2021-04-10 kl. 09:11.
Citera
2021-04-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan vara bättre att gå på de förstahandsuppgifter som finns i förhören med vittnena själva. Att även Anders B och Lars J skulle ha sagt att gm hade blå täckjacka verkar vara hörsägen, dvs. andrahandsuppgifter som kommer till när olika poliser förhör varandra en månad efter mordet. Det är illa nog att vittnen kan ha misstagit varandra för att vara gärningsmannen. Ännu rörigare blir det om man lägger vikt vid de här senare förhören där poliser förhör poliser, och där de ibland själva verkar inse att de kan ha förväxlat olika vittnen med varandra.

Att Nicola F och Lisbeth P vittnar om ett blått plagg är däremot helt klart, det är förstahandsuppgifter. Både Nicola F och Lisbeth P verkar dock ha kunnat få sina bilder färgade av att de också har sett Anders B, strax innan han försvinner in i Dekorimaingången efter skotten.

En tredje som har vittnat om en blå täckjacka är SE, och vad han egentligen kan ha sett eller hört är mer oklart. Några menar att han har sett Lars J:s blå täckjacka inne i gränden, och var SE själv skall ha befunnit sig när han gör den observationen kommer det att tvistas om för evigt. Personligen tror jag inte att han såg någon därinne, utan att han helt enkelt hörde uppgifterna om "mörkblå täckjacka" som gick ut i media under natten/morgonen, och att han då skapade en fiktiv gärningsman som han placerade längs flyktvägen för att vilseleda polisen. Det här är väl det vittnesmål som har orsakat mest förvirring i utredningen, mycket beroende på att det sedan av ett rent sammanträffande faktiskt råkade befinna sig en person (vittnet Lars J) med just en mörkblå täckjacka där inne.

Min uppfattning är att SE inte såg GM utan bara reciterar LP.

Vi kommer inte runt att PU visar på att samtliga 4 säger blå täckjacka i sina respektive första förhör. Hur du väljer att värdera dessa uppgifter är upp till dig.
Citera
2021-04-10, 09:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min uppfattning är att SE inte såg GM utan bara reciterar LP.

Vi kommer inte runt att PU visar på att samtliga 4 säger blå täckjacka i sina respektive första förhör. Hur du väljer att värdera dessa uppgifter är upp till dig.
Som jag skrev så kan jag alltså bara se att det är tre personer som i sitt första förhör uppger att en mystisk man skall ha haft ett blått plagg, och det är Nicola F, Lisbeth P och Stig E. Dessutom finns det alltså andra och minst lika rimliga förklaringar till att de säger så, än att de verkligen skulle ha sett en gärningsman i blått.

Lars J talar väl i sitt första förhör bara om ett mörkt plagg:
http://www.itdemokrati.nu/36am/mpv479.png

Inte heller Anders B nämner i sitt första förhör något annat än ett mörkt plagg som gick ner till knäna:
http://www.itdemokrati.nu/36e/mpv104.png
Senast redigerad av Draifos 2021-04-10 kl. 09:38.
Citera
2021-04-10, 09:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Att Nicola F och Lisbeth P vittnar om en mystisk man med ett blått plagg är däremot helt klart, det är förstahandsuppgifter. Både Nicola F och Lisbeth P verkar dock ha kunnat få sina bilder färgade av att de också har sett Anders B, strax innan han försvinner in i Dekorimaingången efter skotten:
http://www.itdemokrati.nu/36e/mpv120.png

En tredje som har vittnat om en blå täckjacka är SE, och vad han egentligen kan ha sett eller hört är mer oklart. Några menar att han har sett Lars J:s blå täckjacka inne i gränden, och var SE själv skall ha befunnit sig när han gör den observationen kommer det att tvistas om för evigt. Personligen tror jag inte att han såg någon därinne, utan att han helt enkelt hörde uppgifterna om "mörkblå täckjacka" som gick ut i media under natten/morgonen, och att han då skapade en fiktiv gärningsman som han placerade längs flyktvägen för att vilseleda polisen. Det här är väl det vittnesmål som har orsakat mest förvirring i utredningen, mycket beroende på att det sedan av ett rent sammanträffande faktiskt råkade befinna sig en person (vittnet Lars J) med just en mörkblå täckjacka där inne:
http://www.itdemokrati.nu/36am/mpv548.png

I så fall gissar SE väldigt rätt inte bara vad gäller LJ:s position utan också på tiden då LJ befann sig i den positionen. Från förhöret den 25:e april (samma version finns mindre utförlig i tidigare förhör):

"F: Sen nästa fråga, vem var först framme vid platsen, var det du, var det den där unga flickan eller den unge mannen?
E: Ja de båda fanns framme strax före jag kom fram." [Hur lång tid har det gått då, 15-20 sek?]

"E: [efter att ha funderat en kort stund] tittar jag runt omkring, och när jag får blicken bort mot Luntmakargatan så ser jag siluetten utav en person som står alldeles stilla i en 5-6 sekunder, och tittar väldigt intresserat bort mot vårt håll där vi står, vid Sveavägen. [...]
F: Du säger utifrån den skiss som du har framför dig att mannen står i linje med Luntmakaregatan, och han står sett från ditt håll till vänster om budbarackerna i budbarackernas slutända?
E: Ja det är riktigt."

Det tar enligt mätningar GM runt 20 sek att springa Tunnelgatan ner mot trappen, och efter ytterligare 20-30 sek befinner han sig i övre halvan av trappen eller börjar närma sig krönet, och det är då LJ står exakt där, i den positionen, och tittar ner några sekunder mot Sveavägen, samt tittar upp för att hinna se GM kasta en blick över axeln.

Enligt SE själv ser han alltså AH och SG vid kroppen, och då torde det ha gått en 15-20 sek, och efter att ha betraktat kroppen i 15-20 sek tittar han vänster och få se LJ på vänster sida om barackerna.

Efter vad som framkommer var SE där, i korsningen vid kroppen, och tämligen kort tid efter skotten dessutom ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-04-10 kl. 09:43.
Citera
2021-04-10, 09:45
Medlem
Citat:
Som jag skrev så kan jag alltså bara se att det är tre personer som i sitt första förhör uppger att en mystisk man (oklart vem) skall ha haft ett blått plagg, och det är Nicola F, Lisbeth P och Stig E. Dessutom finns det alltså andra och minst lika rimliga förklaringar till att de säger så, än att de verkligen skulle ha sett en gärningsman i blått.

Lars J talar väl i sitt första förhör bara om ett mörkt plagg:
http://www.itdemokrati.nu/36am/mpv479.png

Inte heller Anders B nämner i sitt första förhör något annat än ett mörkt plagg som gick ner till knäna:
http://www.itdemokrati.nu/36e/mpv104.png

Jag vet inte om du hakar upp dig på att jag använde ordet ”förhör”, men AB anger alltså blå täckjacka första gången han lämnar signalement till polisen, enligt länken jag postade ovan (Lena Löhr).

LJ anger ”mörkt jackliknande plagg” och mörk dunjacka” (okej, blå täckjacka var inte helt korrekt återgivet av mig, men det ligger betydligt närmare lång rock).
http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Om det finns ännu tidigare anteckningar från samtal med LJ än 2 timmar efter mordet vet jag inte, vet du?
Citera
2021-04-10, 09:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag vet inte om du hakar upp dig på att jag använde ordet ”förhör”, men AB anger alltså blå täckjacka första gången han lämnar signalement till polisen, enligt länken jag postade ovan (Lena Löhr).
//
Vad denna Lena Löhr lämnar för uppgifter i ett förhör en månad senare är väl ändå rätt ointressant. Dessutom säger hon ju själv att hon kan minnas fel och ha blandat ihop vad olika vittnen har sagt. Läs förstahandsuppgifterna från de som var på plats vid själva skjutningen i stället:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2021-04-10 kl. 09:58.
Citera
2021-04-10, 10:05
Medlem
Citat:
Vad denna Lena Löhr lämnar för uppgifter i ett förhör en månad senare är väl ändå rätt ointressant. Dessutom säger hon ju själv att hon kan minnas fel och ha blandat ihop vad olika vittnen har sagt. Läs förstahandsuppgifterna från de som var på plats vid själva skjutningen i stället:
(FB) Skandiamannen

Citera
2021-04-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"En man som satt i en bil uppmärksammade henne på [...]" Det kan väl inte vara någon annan än JA, eller möjligen LL?

Det var en kvinnlig polis som tog vittnesuppgifter på plats alltså? Kom att tänka på ett förhör med SE, där han nämner "en relativt kort ung polisman, också ung till åldern". Kan det vara så att han på avstånd misstog en tjej för en kille, p.g.a. uniformen?

Bara en gissning. Alla tjejer är förstås inte relativt korta. Eller så kallades även tjejer 1986 för "polismän"?

Pa = polisassistent, en yngre polis?

Undras om denna polis har något minne av SE?

Intressant att flera på plats tycks ha reagerat på stackars AB:s utseende och beteende. Så även SE:

"F: [...] du benämner honom som att han var lite högljudd. Han hade också skägg, men du har minnesbild av att det skulle vara lite rödare. På vad sätt var han högljudd?

E: Jag tyckte inte att han verkade riktigt nykter egentligen."

(Eftersom förhöret meddelar att SE la märke till AB först efter sin språngmarsch inne på Tunnelgatan, måste han ha befunnit sig med ryggen mot Dekorimas port hela tiden. Annars hade han antagligen sett AB tidigare.)

P.S.
Anmärkningsvärt det här med "mörk stickad mössa". IM säger i förhören "mörk mössa" och "någon typ av stickad mössa" med upprullad kant, en sån som Jack Nicholson har i "Gökboet". Även det med fickan stämmer: "han tog upp handen ur [högra] fickan och så small det", enligt IM.

Men ingen handledsväska i sikte?

Analys: Revolvern i fickan tyder på ett förberett dåd snarare än på impuls. Antagligen tyckte GM att kusten var klar för att sätta tillbaka revolvern i hölstret eller fodralet när han kommit uppför trappen. Han kunde inte veta att YN med sällskap skulle svänga in från en annan gata ...

Det verkar som om dragkedjan kärvade något. Eller så blev det bråttom när det plötsligt var folk på ingående.

Även stickad mössa tyder på förberedelse. Den sitter stabilt och blåser inte av lika lätt som en keps.

Eller var Lena Löhr hermafrodit?😉

Jag gissar att PU har gått igenom samtliga anteckningar från de poliser som var på plats, med mål att utesluta SE som GM.
Citera
2021-04-10, 10:16
Medlem
Citat:
Vad säger du om rocken då, ser du ngn skillnad?

Mellan vadå och vadå?

Mellan Polisfotot och expressenfotot?
Ja det är olika rockar.

Mellan Expressenfotot och vad SE ev. hade?
Vet ej. Vi vet inte med säkerhet vilken rock SE ev. hade.

Fortfarande: Att YN påtalar att hon upplevde den springande mannen som något längre med en tunnare rock än vad hon får se på bilden, kan man knappast kalla ett avfärdande. Lika lite som man kan kalla det för ett utpekade utifrån de saker YN menar stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in