2021-04-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det är väldigt snävt att påstå att hon avfärdar SE utifrån fotot. Hon påtalar vad hon tycker stämmer och vad hon inte tycker stämmer. Jag läser det som att hon menar att det kan vara han men att några saker inte stämmer.

Vad säger du om rocken då, ser du ngn skillnad?
Citera
2021-04-09, 16:37
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Problemet är resonemanget kring att signalementet på GM stämmer in på SE är just tolkningar. Om man kollar på vad AB, LP, LJ uppger för vittnesmål så handlar det om blå täckjacka och stickad mössa. De var nära och såg den blåa nyansen på jackan som senare har tolkats om till mörk rock. LJ uppger keps för att han ser GM snett bakifrån och då ser den egentliga stickade mössan med skärm.

Även NF uppger blå jacka om Tensonmannen om nu Tensonmannen var GM.

Det finns vittnesmål att följa ända från Sveavägen längs flyktvägen till Snickarbacken och Birger Jarlsgatan och ännu längre som alla stämmer överens nästan på en man som har en blå parkasliknande jacka och nån form av stickad mössa med skärm. Det kan vara GM.

Det håller inte med resonemanget att signalementet på GM stämmer överens med SE så att då kan det inte finnas två personer med det signalementet kring mordplatsen och att då måste SE vara GM. Då gör man det väldigt enkelt för sig. Jag håller med om att man inte ska krångla till saker men oftast är inte verkligheten svartvit. Det finns nyanser i allt.

Ingen har känt igen SE som GM på mordplatsen. De flesta vittnesmål pekar åt en bredaxlad, vältränad , mörkhårig man i 35-45 årsåldern. Hur kommer ens SE in i den här bilden? Jo, detta tjat om mörk fladdrande rock och handledsväska som baseras på några osäkra tolkningar.
Visst ska man väga in flera vittnesmål och jag har inga problem med att du ser saker på ett annat sätt.

Däremot säger väl AB snarare mörk rock som räcker till knäna ...

LJ kan ha påverkats av andra uppgifter, inser detta och justerar till mörka plagg.

Tror också LP kan ha rört i hop det rätt ordentligt pga chocken - synd, för hon hade kunnat vara till stor nytta ...

Det som är lite synd med att följa GM är också att man är 34 år efter - hade varit svårt nog att följa en sådan man om han befann sig där NU - men tyvärr blir det nog närmast omöjligt att komma vidare från Birger Jarlsgatan nu - 34 år efteråt - om det nu är rätt man !
Citera
2021-04-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Visst ska man väga in flera vittnesmål och jag har inga problem med att du ser saker på ett annat sätt.

LJ kan ha påverkats av andra uppgifter, inser detta och justerar till mörka plagg.

Tror också LP kan ha rört i hop det rätt ordentligt pga chocken - synd, för hon hade kunnat vara till stor nytta ...

Det som är lite synd med att följa GM är också att man är 34 år efter - hade varit svårt nog att följa en sådan man om han befann sig där NU - men tyvärr blir det nog närmast omöjligt att komma vidare från Birger Jarlsgatan nu - 34 år efteråt - om det nu är rätt man !

Ja, du kan ha rätt där gällande vad AB säger om rock men jag tänkte närmare på vad AB säger om den stickade mössan, att han var helt säker på att den var mörkblå. Då borde ju AB ha sett att rocken/jackan var blå också kan man tycka. Ja, jag har inget bra svar på det

Visst blir det svårt att komma vidare men jag tycker ändå det görs en del framsteg i den stora MOP-tråden.
Citera
2021-04-09, 17:27
Medlem
Citat:

Edit: AB verkar faktiskt säga mörk rock.. mindes fel från igår...
Senast redigerad av AggeAgent 2021-04-09 kl. 17:32.
Citera
2021-04-09, 19:41
Medlem
Citat:

Nej fan jag mindes rätt! Lena Löhr tog upp första signalementet från AB på plats, då säger han blå täckjacka och jämför med sin egen!

https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view
Citera
2021-04-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Nej fan jag mindes rätt! Lena Löhr tog upp första signalementet från AB på plats, då säger han blå täckjacka och jämför med sin egen!

https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view
Bra, men hur kan de skriva mörk rock senare då kan man undra?
Citera
2021-04-09, 20:06
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Jättemärkligt - även i LJ:s fall sker en justering !?!?
Citera
2021-04-09, 20:09
Medlem
Citat:

Han vaknade väl upp sjukt bakfull med stora minnesluckor som sedan polisen och media fyllde i med ”mörk rock”.

Skämt åsido, men det är ju tydligt hur polisen påverkar och vrider till LJs beskrivning från blå täckjacka till mörk rock, jag är inte främmande att samma sak hände här.

De fyra främsta vittnena som såg GM (NF, AB, LP, LJ) säger blå täckjacka. Så det är inte solklart att det är GM som YN ser.
Citera
2021-04-09, 20:14
Medlem
Citat:
Jättemärkligt - även i LJ:s fall sker en justering !?!?
Ja, det är lite det jag varit inne på förut. Att det är omedvetna eller medvetna misstolkningar av polisen och senare även av TP.
Citera
2021-04-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Han vaknade väl upp sjukt bakfull med stora minnesluckor som sedan polisen och media fyllde i med ”mörk rock”.

Skämt åsido, men det är ju tydligt hur polisen påverkar och vrider till LJs beskrivning från blå täckjacka till mörk rock, jag är inte främmande att samma sak hände här.

De fyra främsta vittnena som såg GM (NF, AB, LP, LJ) säger blå täckjacka. Så det är inte solklart att det är GM som YN ser.
Ja polisen verkar vilja styra det åt ett håll men det ser vi ju flera bevis för senare också.
Det kan ju vara någon annan än GM som YN ser men det kan också bero på att det är så mörkt uppe på åsen så hon misstar den blåa parkasliknande jackan för en mörk rock.
Citera
2021-04-09, 22:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är lite det jag varit inne på förut. Att det är omedvetna eller medvetna misstolkningar av polisen och senare även av TP.

Men detta är väl taget från Löhrs egna minne? För anteckningar från mordplatsen finns ju inte.

Huvudbonad blir hon osäker på och skyller på att hon kunde blanda ihop olika personers uppgifter.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-09 kl. 22:37.
Citera
2021-04-09, 22:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja polisen verkar vilja styra det åt ett håll men det ser vi ju flera bevis för senare också.
Det kan ju vara någon annan än GM som YN ser men det kan också bero på att det är så mörkt uppe på åsen så hon misstar den blåa parkasliknande jackan för en mörk rock.

Att NF ser mördaren är inte säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in