2021-04-09, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Kan du utveckla vad du menar med det jag har fetat?

Gärna utfrån ett vetenskapligt perspektiv.

Den frågan kan du köra upp i röven om du förväntar dig någon vetenskaplig förklaring.
Vill du ha en utveckling så får du utveckla din egna fråga.
Citera
2021-04-09, 18:54
Medlem
flesh-flutes avatar
7,5 upplevs som mycket starkare än 5 mg. Ta en och en halv tablett. Men undvik den här medicinen om du kan.
Citera
2021-04-09, 19:47
Medlem
Rekommenderar TS att inte ta mer än vad som är förskrivet. Gjorde det av misstag en gång och gick i sömnen vilket inte blev lyckat. Kolla FASS. Be om något att lägga till istället.
Citera
2021-04-09, 19:51
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolpojke
Testa först 7.5mg innan 10. Man blir lätt beroende och aggressiv av detta. Farligare än många benzo-piller skulle jag säga. Ha det i åtanke.

Det beror på hur du definierar farlig, bensodiazepiner är mycket mer beroendeframkallande. Z-analogerna kan dock framkalla hallucinationer och bisarrt beteende under påverkan för vissa.
Citera
2021-04-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Det beror på hur du definierar farlig, bensodiazepiner är mycket mer beroendeframkallande. Z-analogerna kan dock framkalla hallucinationer och bisarrt beteende under påverkan för vissa.

Sen är det ett helvete att sluta med dessa mediciner i alla fall hade jag det. Att öka dosen själv utan att ta kontakt med den som skrev ut dom kommer bara sluta med att man aldrig mer får annat än lergigan utskrivet mot sömnbesvär.

Mina sömnbesvär fick ja bättre ordning på efter jag började träna mycket och ofta detta och bastu gör att ja faktiskt sover okej utan tabletter , menar inte att det hjälper alla men jag tror att bara man tar sig tid till träning så hjälper det lite alla fall.

Sen kan man göra riktigt konstiga saker på imovane/stilnoct , att vakna till att köket såg ut som fan och man hade lagat mat i flera timmar hände mer än en gång
Citera
2021-04-09, 20:13
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Sen är det ett helvete att sluta med dessa mediciner i alla fall hade jag det. Att öka dosen själv utan att ta kontakt med den som skrev ut dom kommer bara sluta med att man aldrig mer får annat än lergigan utskrivet mot sömnbesvär.

Mina sömnbesvär fick ja bättre ordning på efter jag började träna mycket och ofta detta och bastu gör att ja faktiskt sover okej utan tabletter , menar inte att det hjälper alla men jag tror att bara man tar sig tid till träning så hjälper det lite alla fall.

Sen kan man göra riktigt konstiga saker på imovane/stilnoct , att vakna till att köket såg ut som fan och man hade lagat mat i flera timmar hände mer än en gång

Ja, räkna med några helt sömlösa nätter i början. Om en patient höjer dosen utan att rådfråga ansvarig läkare så är risken mycket stor att recepten dras in och det kan bli stora problem att få narkotikaklassade mediciner utskrivet i framtiden och får läkarna reda på det så kommer det även med stor sannolikhet att skrivas en notering i journalerna.

Det är relativt vanligt att Zopiklon ges till patienter som har svårt att sova i sjukhusmiljö.
Citera
2021-04-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ja, räkna med några helt sömlösa nätter i början. Om en patient höjer dosen utan att rådfråga ansvarig läkare så är risken mycket stor att recepten dras in och det kan bli stora problem att få narkotikaklassade mediciner utskrivet i framtiden och får läkarna reda på det så kommer det även med stor sannolikhet att skrivas en notering i journalerna.

Det är relativt vanligt att Zopiklon ges till patienter som har svårt att sova i sjukhusmiljö.

Jag låg vaken i en vecka efter att ha slutat och mådde riktigt dåligt , kommer aldrig mer kolla åt dessa piller.
Citera
2021-04-09, 22:44
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1psykfall
Det är vedertaget att z-analoger både är psykiskt och fysiskt beroendeframkallande.
Användaren twigdoll skrev ”belastning” och ”beroende utan effekt”. Dessa generaliserande påståenden är falska. Jag har själv medicinerat under många år utan problem. Jag tar hellre medicin, än att leva med sömnbrist. Det är tortyr.

Rätt väg framåt för TS är att få göra en sömnutredning. Då får hen svart på vitt hur det är med sömnen. De flesta bästa besluten baseras på fakta.

Jag misstänker att twigdoll är en del av AA-sekten.

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Den frågan kan du köra upp i röven om du förväntar dig någon vetenskaplig förklaring.
Vill du ha en utveckling så får du utveckla din egna fråga.
Hoppsan. Du kanske borde prata med din läkare och se om du kan få medicin mot det humöret? Du verkar inte vara helt frisk. Ta hand om dig vännen.

Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa

Det där med att hitta på knas på piller är något jag råkade ut för när jag fick Stilnoct. Det är en rent av en livsfarlig medicin enligt mig. Läste om en tjej som gav sig ut på cykel och körde slalom mellan strecken på landsvägen efter att ha tagit Stilnoct. Själv började jag möblera om mitt i natten.

Som alltid gäller att en ska göra allt som går för att åtgärda negativa symptom utan att ta till starkare medicinering, men hjälper inget annat, så är det piller som måste till.
Senast redigerad av BIB3l 2021-04-09 kl. 22:57.
Citera
2021-04-09, 22:57
Medlem
poolpojkes avatar
Citat:
Jag har haft flera bensodiazepiner på recept och testat allihopa illegalt men z-analogerna är det enda som jag har blivit hooked på, flera gånger om. Köpte ksalol för att kunna kliva av imovane ffs. Har skadat mig själv med kniv när jag har blandat imovane med alkohol, utan medvetande. Div benzos + alkohol har aldrig gett upphov till något sånt. Max blackout.

Första gången jag tog zolpidem först 5mg (kände inget) så fyllde jag på med två till 30 min senare och då började jag se penntroll springa på fönsterblecket innan jag somnade in. Hallucinationer indeed.
Senast redigerad av poolpojke 2021-04-09 kl. 23:03.
Citera
2021-04-09, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Användaren twigdoll skrev ”belastning” och ”beroende utan effekt”. Dessa generaliserande påståenden är falska. Jag har själv medicinerat under många år utan problem. Jag tar hellre medicin, än att leva med sömnbrist. Det är tortyr.

Rätt väg framåt för TS är att få göra en sömnutredning. Då får hen svart på vitt hur det är med sömnen. De flesta bästa besluten baseras på fakta.

Jag misstänker att twigdoll är en del av AA-sekten.

Hoppsan. Du kanske borde prata med din läkare och se om du kan få medicin mot det humöret? Du verkar inte vara helt frisk. Ta hand om dig vännen.

Jag har redan skrivit vad som händer när man är beroende utan effekt, man får problem med att vakna med ständiga ryck när man inte har tillräcklig dos men samtidigt behöver öka dosen för att få effekten för att somna.

Och nej jag är inte med i AA din pelle-jöns.
Du ber om vetenskapliga belägg när du knappast läst de minsta om preparaten eller lyssnat på läkare.
Citera
2021-04-09, 23:11
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag har redan skrivit vad som händer när man är beroende utan effekt, man får problem med att vakna med ständiga ryck när man inte har tillräcklig dos men samtidigt behöver öka dosen för att få effekten för att somna.

Och nej jag är inte med i AA din pelle-jöns.
Du ber om vetenskapliga belägg när du knappast läst de minsta om preparaten eller lyssnat på läkare.
Du har rätt. Jag är totalt okunnig. 20 år med diagnostiserad insomni har inte lärt mig ett dugg... Påstår inte att jag kan allt, men något har jag lärt mig på vägen. T ex att vården generellt sett är rätt dålig på hantera patienter med sömnproblematik.

Du fortsätter att komma med generaliserande falska påståenden.
Senast redigerad av BIB3l 2021-04-09 kl. 23:31.
Citera
2021-04-09, 23:22
Medlem
neuron-drones avatar
Man kan vara genetiskt immun. Då hjälper inte en större dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in