2021-04-09, 23:48
Medlem
Prova lite styrketräning, melatonin och meditation istället för det där giftet.
5 mg är förövrigt en låg dos. En vuxen man behöver oftast 7,5-10 mg åtminstone.
Citera
2021-04-10, 00:35
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Prova lite styrketräning, melatonin och meditation istället för det där giftet.
5 mg är förövrigt en låg dos. En vuxen man behöver oftast 7,5-10 mg åtminstone.
Precis. Men det gäller att ha dunderkoll på den mentala energibalansen så att en inte blir för utmattad för att orka somna.

GABA och tryptofan är också värt att prova.

Ibland så måste det dock till starka mediciner, och det är viktigt att vården kan använda sig av hela verktygslådan.
Senast redigerad av BIB3l 2021-04-10 kl. 00:38.
Citera
2021-04-10, 00:42
Medlem
Två magnesiumkapslar sen somnar du in som en liten bäbis!
Citera
2021-04-10, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Du har rätt. Jag är totalt okunnig. 20 år med diagnostiserad insomni har inte lärt mig ett dugg... Påstår inte att jag kan allt, men något har jag lärt mig på vägen. T ex att vården generellt sett är rätt dålig på hantera patienter med sömnproblematik.

Du fortsätter att komma med generaliserande falska påståenden.

Såna problem har du tydligen inte då du haft 15 mg imovane i 20 år.
Jag hade 22,5 mg efter 10 år och även de slutade ge effekt och om jag va utan en tablett och tog 2 stycken så fick jag ryckningar osv.

Hur i helvete kan du veta något om de där om du har så grova sömnproblem, men samtidigt skulle kunna sova utan en tablett för att trappa ner?
Citera
2021-04-10, 11:00
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Såna problem har du tydligen inte då du haft 15 mg imovane i 20 år.
Jag hade 22,5 mg efter 10 år och även de slutade ge effekt och om jag va utan en tablett och tog 2 stycken så fick jag ryckningar osv.

Hur i helvete kan du veta något om de där om du har så grova sömnproblem, men samtidigt skulle kunna sova utan en tablett för att trappa ner?
Det är så DU fungerar. Det gäller inte mig. Jag sover inte alls utan mediciner. Det har den sömnutredning jag genomgått visat. Om jag har total avlastning så sover jag en del dock.

22.5 mg kan jag tänka mig ger negativa bieffekter om du då inte kvalar in på +150 kg.

Det andra stycket förstod jag tyvärr inte.

Ha en fin dag.
Citera
2021-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Fick utskrivet tio st av en läkare, mot sömnbesvär.
Testade att ta en igår. Över huvud taget ingen effekt. Det talas om konstig smak i munnen, sån hade jag inte heller.
Ska jag testa med två nästa gång? Har ingen som helst tolerans.

Kan nämna att jag åt sobril för 20 år sen ... en sån på 5mg hjälpte mig att somna gott.
Det är ingen fara att ta två på en gång. Första gången jag var inlagd var det just 10 mg Imovane de stoppade i mig till natten när jag hade varit vaken lite för länge.

Hade även tillåtelse att ta 2 st Propavan till det men avstod.
Citera
2021-04-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Jättesmå tabletter, svåra att dela.
Ska inte ta nu i helgen när jag är ledig. Sover ändå hela lördag och halva söndag.
Tror ni man skulle kunna byta ut Imovanen mot Sobril? Sobrilen kände jag faktiskt av efter 5 mg
Tar du inte Sobril alltför ofta så kan du om du är en normal person sova rätt gott på Sobril med men min personliga favorit av de två är Imovane
Citera
2021-04-15, 13:05
Medlem
Muppetys avatar
Jag hade 7,5 mg x 1 utskrivet. Men ett tag var 7,5 milligrams-tabletterna slut, så jag fick utskrivet 5 mg x 1,5. Men jag tog 2 st istället för att dom var så svåra att dela. Dessutom väger jag rätt mycket.

Det var helt ok för läkaren. I fortsättningen fick jag 5 mg x 2 st utskrivet.

EDIT: Fast egentligen tycker jag att Theralen är bättre. Nu har jag hittat en dos som passar mig, så att jag sover bra och inte blir torr i munnen eller dåsig på morgonen. Så jag behöver nästan aldrig Imovane längre.

Melatonin på 3 mg hjälper också till. Melatonin finns receptfritt, men är billigare på t.ex eBay, o det går att få på recept också.
Senast redigerad av Muppety 2021-04-15 kl. 13:09.
Citera
2021-11-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag hade 7,5 mg x 1 utskrivet. Men ett tag var 7,5 milligrams-tabletterna slut, så jag fick utskrivet 5 mg x 1,5. Men jag tog 2 st istället för att dom var så svåra att dela. Dessutom väger jag rätt mycket.

Det var helt ok för läkaren. I fortsättningen fick jag 5 mg x 2 st utskrivet.

EDIT: Fast egentligen tycker jag att Theralen är bättre. Nu har jag hittat en dos som passar mig, så att jag sover bra och inte blir torr i munnen eller dåsig på morgonen. Så jag behöver nästan aldrig Imovane längre.

Melatonin på 3 mg hjälper också till. Melatonin finns receptfritt, men är billigare på t.ex eBay, o det går att få på recept också.

Var hittar man melatonin i Sverige utan recept? 3 mg är ju ingenting, finns det åtminstone 10 mg?
Citera
2021-11-15, 21:02
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Var hittar man melatonin i Sverige utan recept? 3 mg är ju ingenting, finns det åtminstone 10 mg?
Det ska finnas på apoteket, men tydligen vara svindyrt. Men jag tror bara det finns 2-3 mg i Sverige.

Men kolla på eBay, inom EU. Det är inte brottsligt att beställa det.
Citera
2021-11-24, 00:16
Medlem
När jag fått 5mg tabletter måste jag ta 2st för att få effekt. Bad läkaren skärpa sig tillslut så fick 7,5mg utskrivet istället, först då får jag någorlunda effekt. Tycker 5mg är mesdos
Citera
2022-01-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Två magnesiumkapslar sen somnar du in som en liten bäbis!

Hur många mg tar du och vilket märke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in