Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Du är inte seg det var bara jag som inte skrev ut det i klarspråk.
Men jag har varit inne lite på det tidigare och när de får två direktiv från åklagaren att kika närmare på, i det här fallet 23:34 och 05:23, så tar det tid även om man kan tycka det är prio.
De bör även kika på varför SD:s webbläsare visar ”Misstä” kl. 09:56 15/5 såklart.
Men skon klämmer inte bara pga att de har mycket att göra.
Att de behövde skicka frågan om 23:34 till NFC visar på att de var osäkra på hur man gjorde ”inhouse” eller helt enkelt inte hade kunskapen eller tid/resurser att göra det själva.
Sen ska vi komma ihåg också att när SD:s mobil skulle tömmas så fanns det en osäkerhet hos den som skulle göra det så PW fick visa ”metoden”.
Och sen har vi väl sett då i den där rapporten jag länkade till häromdan. Där revisorer kikat på hur det ligger till inom IT-forensiken. Ingen munter läsning. Likaså i nåt polisfacks tidning.
Så hypotesen är att de behöver hjälp för att lösa detta och då av NFC kan man tänka och ja då är två månader helt enkelt för kort tid. På helgerna lär det inte hända så mkt osv.
1,5 månad från det att det uppmärksammats tog det att producera ett PM för att rätta ang koordinaterna 2018-10-07. Och där fick de svaret svart på vitt då alla fakta var kända för att reda ut det åt dem.
Mot bakgrund av det samt att de behöver NFC/NOA:s hjälp med annat pekar åt ett visst håll.
Sen begriper inte jag varför jag får fram mer detaljerad info i inloggningshistorik Instagram än den som NOA fick fram åt utredningen.
Datan får man alltså när man begär ut via
Instagram > Inställningar > Säkerhet > Ladda ned data > Begär nedladdning.
Man får inte bara ut IP-nummer utan även operativsystem, märke/modell på mobil/dator och evtl platsdata.
Hade kanske inte gett nåt men de måste vara grundligare i sina efterforskningar i fortsättningen om de nu har så många olösta brott där.
Sen kollade jag lite på vad de lär sig vid 180 p på högskolan i Halmstad IT-forensik och Informationssäkerhet som den ena killen var hyfsat nyexad från. Fetade kurserna är väl relevanta då för att lösa det som behöver lösas i det här fallet. Så han bör ha kunskapen men antagligen har kanske arbetsfördelningen blivit lite tokig vad vet jag. Blir inte riktigt klok på varför de inte löst detta efter tre år utan extern inblandning av en ”privatspanare”.
Begreppet ”Ethical hacking” nedan kanske nån reagerar på och förenklat kan man väl säga att det är när organisationer behöver hjälp att kolla sårbarheten i sina IT-system. 7,5 hp är inte mycket men sätter man sig in i det så lär man sig samma metoder som en ”riktig” hacker använder. Vet inte vad som ingår i kursen men antagligen en orientering i nåt som heter Kali-Linux eller Parrot OS som är en ”virtuell dator” bombad med olika hackingverktyg för just såna uppdrag.
År 1
Administration av datorsystem, 7,5 hp *
Programmering, 7,5 hp *
Linuxadministration, 7,5 hp *
Grundläggande webbsystem och databaser, 11 hp *
Datautvinning från digitala lagringsmedia, 7,5 hp *
Kriminologi och IT-relaterad brottslighet, 7,5 hp *
Juridik med IT-rätt, 5,5 hp *
Kunskap och verkan – hur människan formar världen, 2 hp (Common Core- kurs)
Akademisk kommunikation, 4 hp (Common Core- kurs)
År 2
Datornätverk, 11 hp *
Tillämpad matematik och statistik för IT-forensik, 15 hp
Avancerade IT-forensiska verktyg, 7,5 hp *
Biometrisk identifiering, 5,5 hp
Utredning av IT-brott, 5,5 hp
IT-forensiskt projekt, 7,5 hp *
Valbara kurser:
Två kurser á 4 hp vardera ur Högskolans Common Core-utbud
År 3
Ethical hacking, 7,5 hp *
Internet of things och nätverksapplikationer, 7,5 hp *
Cyber- och informationssäkerhet, 11 hp
Samhällskritisk infrastruktur, 7,5 hp *
Krypteringsmetoder och säkring av datasystem, 7,5 hp *
Kandidatuppsats i digital forensik, 15 hp *
Tusen tack Avel. Känns som de (Örebro men vete sjutton om inte IT-hörnan av NFC också) borde boka in dig som föreläsare.
Var det du som uppmärksammade dem på koordinaterna? Vilka koordinater gällde det? Kroppens placering? (Jag har en tendens blanda ihop grejer nu pga sömnbrist, sorry).
Sjukt imponerad av dina ansträngningar och kunskaper.
Och så tacksam för piastrones ljudfiler! Lyssnade på bla JG och ÅH igen idag, typ:
"du ringde polisen"
"ja jag känner ju alla inblandade"
"Vad menar du när du säger att du känner alla inblandade?"
"Eeehhh..." *kraftigt darr på rösten*