2021-04-09, 08:18
Medlem
[quote=Tufsankatt|75427483]
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Jag har lite svårt att se honom smyga in hos LW vid 05.23. Han vet att sonen fyller år och en sån liten knatte sover kanske lite oroligt inför sin födelsedag. Det är dessutom några timmar efter mordet så adrenalinet borde ha klingat av lite.

Misstänker att han hade rätt bra koll på LW:s lösen och kunde fixa det han ville via sin telefon/dator eller mixtrat via LW:s telefon så länge den "levde".

Ps Detta kanske är en önskan från mig då jag inte ens vill tänka tanken på vad som kunde ha hänt om sonen kom ner sömndrucken. Ds

Sjukt obehagligt att tänk på. Jag skulle dock tro att SD i så fall hade sagt att han letade efter LW. Vill tro det iaf.
Citera
2021-04-09, 08:24
Medlem
Citat:
Hypotesen är? (sorry om jag är seg)

Du är inte seg det var bara jag som inte skrev ut det i klarspråk.

Men jag har varit inne lite på det tidigare och när de får två direktiv från åklagaren att kika närmare på, i det här fallet 23:34 och 05:23, så tar det tid även om man kan tycka det är prio.

De bör även kika på varför SD:s webbläsare visar ”Misstä” kl. 09:56 15/5 såklart.

Men skon klämmer inte bara pga att de har mycket att göra.

Att de behövde skicka frågan om 23:34 till NFC visar på att de var osäkra på hur man gjorde ”inhouse” eller helt enkelt inte hade kunskapen eller tid/resurser att göra det själva.

Sen ska vi komma ihåg också att när SD:s mobil skulle tömmas så fanns det en osäkerhet hos den som skulle göra det så PW fick visa ”metoden”.

Och sen har vi väl sett då i den där rapporten jag länkade till häromdan. Där revisorer kikat på hur det ligger till inom IT-forensiken. Ingen munter läsning. Likaså i nåt polisfacks tidning.

Så hypotesen är att de behöver hjälp för att lösa detta och då av NFC kan man tänka och ja då är två månader helt enkelt för kort tid. På helgerna lär det inte hända så mkt osv.

1,5 månad från det att det uppmärksammats tog det att producera ett PM för att rätta ang koordinaterna 2018-10-07. Och där fick de svaret svart på vitt då alla fakta var kända för att reda ut det åt dem.
Mot bakgrund av det samt att de behöver NFC/NOA:s hjälp med annat pekar åt ett visst håll.

Sen begriper inte jag varför jag får fram mer detaljerad info i inloggningshistorik Instagram än den som NOA fick fram åt utredningen.
Datan får man alltså när man begär ut via

Instagram > Inställningar > Säkerhet > Ladda ned data > Begär nedladdning.

Man får inte bara ut IP-nummer utan även operativsystem, märke/modell på mobil/dator och evtl platsdata.

Hade kanske inte gett nåt men de måste vara grundligare i sina efterforskningar i fortsättningen om de nu har så många olösta brott där.

Sen kollade jag lite på vad de lär sig vid 180 p på högskolan i Halmstad IT-forensik och Informationssäkerhet som den ena killen var hyfsat nyexad från. Fetade kurserna är väl relevanta då för att lösa det som behöver lösas i det här fallet. Så han bör ha kunskapen men antagligen har kanske arbetsfördelningen blivit lite tokig vad vet jag. Blir inte riktigt klok på varför de inte löst detta efter tre år utan extern inblandning av en ”privatspanare”.

Begreppet ”Ethical hacking” nedan kanske nån reagerar på och förenklat kan man väl säga att det är när organisationer behöver hjälp att kolla sårbarheten i sina IT-system. 7,5 hp är inte mycket men sätter man sig in i det så lär man sig samma metoder som en ”riktig” hacker använder. Vet inte vad som ingår i kursen men antagligen en orientering i nåt som heter Kali-Linux eller Parrot OS som är en ”virtuell dator” bombad med olika hackingverktyg för just såna uppdrag.

År 1

Administration av datorsystem, 7,5 hp *
Programmering, 7,5 hp *
Linuxadministration, 7,5 hp *
Grundläggande webbsystem och databaser, 11 hp *
Datautvinning från digitala lagringsmedia, 7,5 hp *
Kriminologi och IT-relaterad brottslighet, 7,5 hp *
Juridik med IT-rätt, 5,5 hp *
Kunskap och verkan – hur människan formar världen, 2 hp (Common Core- kurs)
Akademisk kommunikation, 4 hp (Common Core- kurs)
År 2

Datornätverk, 11 hp *
Tillämpad matematik och statistik för IT-forensik, 15 hp
Avancerade IT-forensiska verktyg, 7,5 hp *
Biometrisk identifiering, 5,5 hp
Utredning av IT-brott, 5,5 hp
IT-forensiskt projekt, 7,5 hp *
Valbara kurser:

Två kurser á 4 hp vardera ur Högskolans Common Core-utbud
År 3

Ethical hacking, 7,5 hp *
Internet of things och nätverksapplikationer, 7,5 hp *
Cyber- och informationssäkerhet, 11 hp
Samhällskritisk infrastruktur, 7,5 hp *
Krypteringsmetoder och säkring av datasystem, 7,5 hp *
Kandidatuppsats i digital forensik, 15 hp *
Citera
2021-04-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Om jag förstått det rätt så var det enligt aktbilaga 133 (2019-12-19)
Ulla som ensam beslutade om att avskriva HD?
Då kan cirkeln slutas?
Vad har ni andra för tro?
Citera
2021-04-09, 08:31
Medlem
[quote=Tufsankatt|75427483]
Citat:

Jag har lite svårt att se honom smyga in hos LW vid 05.23. Han vet att sonen fyller år och en sån liten knatte sover kanske lite oroligt inför sin födelsedag. Det är dessutom några timmar efter mordet så adrenalinet borde ha klingat av lite.

Misstänker att han hade rätt bra koll på LW:s lösen och kunde fixa det han ville via sin telefon/dator eller mixtrat via LW:s telefon så länge den "levde".

Ps Detta kanske är en önskan från mig då jag inte ens vill tänka tanken på vad som kunde ha hänt om sonen kom ner sömndrucken. Ds

Ja det är helt klart ett riskfyllt uppdrag! Han kunde ju möta tidningsbudet eller vem som helst där.

Åklagaren har investerat mycket i hans IT-kontrollerande, LW lösenord och alla dessa inloggningar. Men saknas grundliga undersökningar av datorn (DNA, fingeravtryck, windowsloggar o dyl) så bevisvärdet är i princip noll.
Citera
2021-04-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja det vore väl en riktigt långsint och långsiktig plan! Hämnd är en rätt som smakar bättre ju längre den får puttra...

För min del har jag lättare för att förstå SD:s mentalitet och personlighet (alltså inte att identifiera mej med den!) än HD:s.
Han är mer ”platt”, eller hur jag ska säga, medan hon verkar ha flera motsägelsefulla lager.

Det som gör mej brydd är att HD har vänninor som förefaller både kloka och empatiska. De har hållit fast vid henne, så nåt måste hon ju ha.
Å andra sidan vet jag inte hur det är nu. Är TB fortfarande lojal? Och hur är det med grannen, Kar*in?

TB som numera är kommunikationsstrateg hos polisen och golade ner både SD och HD kan väl inte vara så mycket polare längre eller?

En annan tanke på samma tema. Hennes berättelse i förhör att hon inte var intresserad av utredningen ”motbevisas” av alla de nyfikna frågor hon ställer till SD i chatten men annars var hennes vittnesmål bra angående det SMS SD skickade efter den kväll då TB helt ”ointresserat” lyssnade på HD:s berättelse om blod m.m.

Ett mysko indicium men faller tyvärr platt som bevis det också den påverkanskampanj som SD och HD verkade ha där.
Citera
2021-04-09, 09:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
TB som numera är kommunikationsstrateg hos polisen och golade ner både SD och HD kan väl inte vara så mycket polare längre eller?

En annan tanke på samma tema. Hennes berättelse i förhör att hon inte var intresserad av utredningen ”motbevisas” av alla de nyfikna frågor hon ställer till SD i chatten men annars var hennes vittnesmål bra angående det SMS SD skickade efter den kväll då TB helt ”ointresserat” lyssnade på HD:s berättelse om blod m.m.

Ett mysko indicium men faller tyvärr platt som bevis det också den påverkanskampanj som SD och HD verkade ha där.
Golade ner?

Hon har väl ändå inte satt dit dem.
Citera
2021-04-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sd skriver på flera ställen att det är vad han kommer att säga; dvs att han drog ut henne ur bilen och att hon höll i växelspaken och bröt naglarna. Hon ramlade i asfalten...
Underförstått att han tänker ljuga om vad som hände.

Lena döljer inte sina brister eller sina fel. Hon erkänner allt och lite till. Därför är hon extremt trovärdig. Till skillnad mot SD, som är beredd att ljuga om allt, och lite till. Därför är han extremt icke trovärdig.

Här hittade jag lite bakgrund till bilicidenten:

"Lite bakgrund till bilincidenten 10 jan- 17:

A168/3325

Messengerchatt med SJ

s.3327

"Lena Wesström
för ett år sedan var S ute och åkte skidor. Nån timme senare kom han till min gata. några minuter
senare hade jag brutna naglar som blödde
9 jan 2018 22:59 "

"Ja, tack. Det var natten till min födelsedag det hände. Han skulle kommit in och grattat, present i
baksätet. Blev arg på något, vägrade komma in, vägrade säga grattis. Jag fick komma ut till bilen
några minuter om jag ville ses alls. Det blev inte bra
10jan 2018 11:44"

A 168/299

Chatt med EM:

"På natten till min födelsedag gick han för första gången på mig rakt på. Inte direkt sig då heller, men
hårt, brutna naglar, blod, ett par märken på kroppen. Jag ringde polisen medan han var kvar, men la
på innan jag pratat klart. Han kramade om mig och gick hem.[...]
"

A168A/567
Chatt med FR:

"Lena Wesström
Det var VERKLIGEN längst ned på väldsskalan. Men ÄNDA, det krävs en del för riven hud och
brutna naglar. Det var inte nagelspetsarna, det var blod, brutna ända in. Blåmärken på armar och
ned mot bröstet
29 dec 2017 19:05

FR
Ja. Och Stefan själv sa till mig att polisen har ögon på honom. Då frågade jag vad som hade hänt
mig. Han hade tagit i lite när han skulle stoppa dig från att gå hem till dem sa han då men inget
allvarligt menade han.
29 dec 2017 19:04

Lena Wesström
Ah, så han har sagt det till dig också? Det var alltså inte bara i stundens hetta han gick till försvar för
sin avgud!
29 dec 2017 19:04
"

Hm, inte riktigt samma berättelse.
SD är en fena på skriv om.
Hmm, tycks ana ett samband med födelsedagar, sena kvällar/nätter och att följa med ut....
Citera
2021-04-09, 09:48
Avslutad
Citat:
Är detta korrekt? Simkvinnan? Akt 133?
Citera
2021-04-09, 09:59
Bannlyst
Vad gäller det filmklipp som visades upp under gårdagen (Stefan hittar skaftet) så har det varken åberopats som bevisning i målet eller lämnats in till hovrätten.
Citera
2021-04-09, 10:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Då kan cirkeln slutas?
Jag tror inte att någon domare kan besluta om att avskriva HD.
Domaren/Tingsrätten kan neka häktning eller fortsatt häktning men åklagaren kan nog utreda så länge hen tycker att det behövs.
Det är nog bara åklagaren som kan avskriva HD och det var det hon gjorde om jag minns rätt.
Citera
2021-04-09, 10:07
Bannlyst
Citat:
Då kan cirkeln slutas?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är detta korrekt? Simkvinnan? Akt 133?

God Förmiddag.

Det var Åsa som avförde Hanna som misstänkt.

"Åklagaren har underrättat tingsrätten om att Hanna Davidsson avförts som misstänkt
från förundersökningen."

Tingsrätten måste besluta om att avskriva målet mot Hanna och det gör man efter att Åklagaren har beslutat om att inte gå vidare, utan avför henne.

Enkelt sagt, eftersom Tingsrätten protokollfört när Hanna kom in i målet, så måste Tingsrätten protokollföra när Hanna avfärdas från målet.
Men beslutet var Åkl Åsa´s
Citera
2021-04-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Golade ner?

Hon har väl ändå inte satt dit dem.

Där hittade du ett ordval att anmärka på ja.

Med tanke på antal förhör och innehållet i dem så ville hon nog åt SD iaf.

Skvallra, tjalla och tipsa är synonymer till gola.

Jag vet att du håller hennes insats högt och det ska man men det håller inte bevismässigt. Kanske som stöd om de haft nåt bättre men kan av försvaret viftas bort rätt enkelt.

HD berättar om blod m.m.
SD vill bjuda på lunch.
SD tycker det är bra att de pratat.

Ingen smoking gun tyvärr men ett av de vettigare vittnesmålen till skillnad från alla andra mähän i kretsen kring den tilltalade.

Sen hade hon precis anställts vid polisen vid förhör rättegången icke att förglömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in