2021-04-09, 18:02
Medlem
Ja islamofobi är inget bra, det drabbar inte bara muslimer utan även de som antas
vara det.
Citera
2021-04-09, 18:09
Medlem
Har du något emot kvinnliga präster?

Jag är emot präster, vad ska man svara?
Citera
2021-04-09, 18:09
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ord får sin betydelse genom hur de används, oavsett hur de konstruerats eller uppstått. Vad gäller orden islamofobi och antisemitism så är deras betydelse idag hat och hets mot muslimer respektive judar.

Jag är benägen att hålla med om att det är genom konvention ord får sin betydelse. Intressant är dock hur pass återkommande just fobi är: islamofobi, homofobi, transfobi med mera, trots att du menar att det inte ska ha någonting med faktisk fobi att göra, utan att det snarare blivit synonymt med hat.
Citera
2021-04-09, 18:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Ja islamofobi är inget bra, det drabbar inte bara muslimer utan även de som antas vara det.

Så är det. Och det drabbar även moderata muslimer som pådyvlas en islamistisk stereotyp.
Citera
2021-04-09, 18:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Om man använder I-ordet borde man få sitta i stupstocken på Stortorget naken på vintern medans medborgarna kastar ruttna grönsaker på en.
Citera
2021-04-09, 18:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det fetade är ett islamofobt påstående. Du pådyvlar alla muslimer stereotypen att de är islamister, precis som Jomshof gjorde.

"Islamist" är ett annat diffust begrepp. Enl. wikipedia så är det någon som favors reordering government and society in accordance with laws prescribed by Islam.

Islam är en lagreligion, som gör anspråk på staten. Ingen, absolut ingen, muslim kan ta avstånd från vad koranen stipulerar t.ex. halv arvsrätt för kvinnor.
Citera
2021-04-09, 18:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Jag är benägen att hålla med om att det är genom konvention ord får sin betydelse. Intressant är dock hur pass återkommande just fobi är: islamofobi, homofobi, transfobi med mera, trots att du menar att det inte ska ha någonting med faktisk fobi att göra, utan att det snarare blivit synonymt med hat.

Det senare håller jag med om. I politiska sammanhang betyder fobi numera hat. SAOL borde uppdateras på den punkten.
Citera
2021-04-09, 18:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Islamist" är ett annat diffust begrepp. Enl. wikipedia så är det någon som favors reordering government and society in accordance with laws prescribed by Islam.

Islam är en lagreligion, som gör anspråk på staten. Ingen, absolut ingen, muslim kan ta avstånd från vad koranen stipulerar t.ex. halv arvsrätt för kvinnor.

Även judendomen och kristendomen är ju lagreligioner. Den främsta skillnaden mot islam är att de är äldre och därför mer reformerade eller sekulariserade.

Detta sagt, så finns det bokstavstroende judar och kristna, och å andra sidan moderata icke-islamistiska muslimer. Så vi bör undvika stereotypa påståenden om alla religioner.
Citera
2021-04-09, 18:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nej, det behöver det inte vara. Men det är lätt att motvilja mot en religion slår över i hat och hets mot dem som praktiserar den. Och då är det islamofobi. Så den som kritiserar islam (eller andra religioner) måste väga sina ord. Stereotypa påståenden som "alla muslimer är islamister", och "islam är ett hot mot det svenska samhället" är uttryck för islamofobi.

Tycker du detta är ett liberalt påstående? Jag trodde liberaler var för ett sekulärt samhälle och yttrandefrihet? Liberalerna under franska revolutionen hade skickat dig till giljotinen om di sa att man måste väga sina ord när man kritiserar religioner. Det var själva liberalismens kärna att kritisera religion. Vi är skadade av USA-liberalismen där religionsfrihet har fått en helt annan betydelse än frihet från religion p.g.a. att alla religiösa dårar och sekter i Europa flyttade dit.
Citera
2021-04-09, 18:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Även judendomen och kristendomen är ju lagreligioner. Den främsta skillnaden mot islam är att de är äldre och därför mer reformerade eller sekulariserade.

Detta sagt, så finns det bokstavstroende judar och kristna, och å andra sidan moderata icke-islamistiska muslimer. Så vi bör undvika stereotypa påståenden om alla religioner.

Nej kristendomen säger att Nya testamentet går föra gamla testamentet och kristna behöver inte följa judisk lag (Det är Paulus kristendom som alla kristna samfund idag spårar sin historia till). Det fanns kristna som hävdade att man skulle följa judisk lag men de finns inte kvar, de blev nog rabbinska judar.
Citera
2021-04-09, 18:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej kristendomen säger att Nya testamentet går föra gamla testamentet och kristna behöver inte följa judisk lag (Det är Paulus kristendom som alla kristna samfund idag spårar sin historia till). Det fanns kristna som hävdade att man skulle följa judisk lag men de finns inte kvar, de blev nog rabbinska judar.

Tio Guds Bud gäller dock för alla kristna. Sedan har fundamentalistiska kristna samfund ofta detaljerade lagar och levnadsregler som de hävdar är grundade i bibeln.
Citera
2021-04-09, 18:30
Medlem
Svar nej.

Betyder dock inte att man inte ska fortsätta.

Dom försöker lagföra åsikter. Lycka till säger jag bara, driver bara folk åt mer extrema håll.

För 4-5 år sedan hade jag inget emot blattar, bögar och feminazis.
Nu skulle jag utan tvekan mörda allihopa om jag kan komma undan med det.

Istället för att ta debatter drivs folk till våldsamheter.

Jättetolerant tycker dom ni röstar på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in