2021-04-09, 18:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Skulle vara kul att veta vilka vilka öl som dyker upp mest per person på bolagets kassa,de flesta undersökningar är ju antal sålda liter så en gubbe som köper massor med Norrlands drar ju upp statitiken och får folk att tro att svenskar bara dricker skräpöl.
Ipor,stouts,belgisk osv köper man inga stora mängder av men dessa borde kunna dyka upp rätt frekvent på kassabandet med tanke på dess populäritet.
Ungefär 90% av ölförsäljningen utgörs av ljus lager, så oavsett hur man räknar så är andra öltyper inte särskilt vanliga. Ta en titt hur det ser ut framför dig i kön en fredag, det är boxvin, Famous Grouse och Sofiero i de flesta korgarna.
Citera
2021-04-09, 21:27
Medlem
liten.igelkotts avatar
Dricker en öl från Amundsen. Dessert in a can barrel aged pistachio cookie dough ice cream. 4,23 på untappd.
God öl om man gillar pastry stout. 11,5% som göms ganska bra i ölen.
Citera
2021-04-10, 00:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ungefär 90% av ölförsäljningen utgörs av ljus lager, så oavsett hur man räknar så är andra öltyper inte särskilt vanliga. Ta en titt hur det ser ut framför dig i kön en fredag, det är boxvin, Famous Grouse och Sofiero i de flesta korgarna.
Räknar man i pengar och inte hur många liter öl Svensson hivar i sig så måste ju alla finare bryggerier håva in en del i kassan,annars hade de knappast funnits, de är inte lika beroende på att sälja kvantiteter eftersom deras öl oftast är betydligt dyrare.
Citera
2021-04-10, 00:40
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Dricker en öl från Amundsen. Dessert in a can barrel aged pistachio cookie dough ice cream. 4,23 på untappd.
God öl om man gillar pastry stout. 11,5% som göms ganska bra i ölen.
Pecan och maple pie var riktig god.
Dessert i a can är bra grejer.
Citera
2021-04-10, 09:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Räknar man i pengar och inte hur många liter öl Svensson hivar i sig så måste ju alla finare bryggerier håva in en del i kassan,annars hade de knappast funnits, de är inte lika beroende på att sälja kvantiteter eftersom deras öl oftast är betydligt dyrare.
Samtidigt så är det ju också betydligt dyrare att framställa kvalitetsöl i liten skala, men självklart så har de ju vinst på sin produkt. Jag tror dock att många av de minsta bryggerierna inte gör några gigantiska vinster, det räcker till lön för 2-3 personer och fasta kostnader.
Citera
2021-04-11, 00:27
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Så här brukar det vara:

Kvinnorna köper lådviner.

Männen köper billig öl gärna någon av de starkare sorterna och kanske en flaska vodka eller whiskey.
Citera
2021-04-11, 01:03
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Samtidigt är omkostnaderna extremt mycket högre för små än för stora bryggerier som köper in råvaror i bulk och därmed kan pressa kostnaderna till fraktioner av vad småbryggerierna får betala.

En liter öl producerad av ett svenskt hantverksbryggeri ligger på några hundra gånger motsvarande kostnad för de stora. Att småbryggerierna inte "fuskar" lika mycket utan exempelvis har i extremt mycket mer humle per liter öl (Ganska ofta några 1000% mer.) som produceras gör det inte direkt till ett penagregn.

Att producera öl kan vara extremt lukrativt, men du måste upp ganska högt i volym för att det verkligen ska ge resultat. Den "kritiska massan" som gör det hela "självgående" når man inte särskilt snabbt i ett bryggverk på 2000 liter...
Citera
2021-10-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Old ale och barley wine är två olika ölstilar. En old ale ligger normalt runt 6,0-6,8 vol.%. Ett barley wine brukar ligga runt 8-12 vol.%. Men jag skulle säga att de är snarlika och närbesläktade i bemärkelsen att de är ganska mörkbruna till färgen men ljusare än porter och stout. Och präglas av smaker som portvin, russin, fikon och torkad frukt. Smaken är kraftigare och mer koncentrerad i ett barley wine än i en old ale. Men båda är mycket fina ölstilar och de ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Sent att säga nu men svaret passar mig som handsken.
Citera
2021-10-24, 11:30
Medlem
Maackans avatar
Newcastle brown ale är riktigt fin,helt ok pris med på bolaget.
Någon mer som diggar dem samt Kral lev? bra öl till bra pris.
Har även börjat digga veteöl typ Weihenstephaner
Citera
2021-10-26, 21:20
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Berry Noir Boulevard, 25,90 kr, 4,2%, suröl.

Jävligt god öl, har blivit min to go efter Margarita goose försvann. Jänkar öl dessutom. Gött att få en liten sötma i munnen utan att fräta sönder tänderna på samma sätt som med cider. Smaken påminner mer om cider, men konsistensen är likt öl.
Citera
2021-11-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanWho
Sent att säga nu men svaret passar mig som handsken.
Glad att man kan vara till hjälp här på forumet.

Mvh
rogerQ
Citera
2021-11-16, 17:52
Medlem
Liten undran jag gått och tänkt på som jag gissar att någon i tråden skulle kunna vara behjälplig med.
Undrar helt enkelt vad literpriset ligger på när puben handlar in öl till sin verksamhet? Mycket skillnad på standardölen t.ex. falcon carlsberg åbro norrland och de mindre bryggerierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in