2021-04-09, 15:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur skulle det annars fungera? Självklart är kravet satt till byggnadens ålder.
Man kan inte kräva att skolor ska byggas om till dagens standard vad gäller ventilation.

Då skulle skolorna behöva byggas om vart 20 år.
Absolut!
Det jag vill framföra är att OVK inte är någon garanti för god ventilation.

Edit
Det skulle nog inte skada om kraven på ventilationslösningar var lite strängare i en miljö där våra barn vistas i 15 - 20 år.

Med tanke på corona/covid är det ju katastrof om använd redan inandad luft sprutas in i klassrummen på nytt. Det är inte vanligt längre, men det förekommer nog dessvärre fortfarande.

Även dålig ventilation (litet luftombyte) är ju olämpligt, men det går ju att vädra.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-09 kl. 15:52.
Citera
2021-04-09, 15:48
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo men det är väl det minsta problemet att sitta med ansiktsblöja på ett flyg. Bara att äta och dricka under lång tid så slipper du ha den på dig. Inga problem och inget som kommer förhindra något resande.

Och varför ska du ha det om flygplanet är vaccinerade? Finns ju ingen anledning då.
För att världen kommer inte att gå i takt vad gäller vaccinationerna.
Vissa länder kommer att endast leva upp till kravet på negativt PCR-test exempelvis.

Reser du internationellt så kommer olika passagerarströmmar att blandas på ditt nästa flyg.
Därmed kommer restriktionerna att vara aktiva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Menar du som
  • Konungariket Sverige
  • United States of America

Kongeriget Danmark (eller Danmarks Rige) er et konstitutionelt monarki, som består af 3 rigsdele, selve landet Danmark i det nordlige Europa og den danske stats to selvstyrende områder: øgruppen Færøerne i Nordatlanten og øen Grønland i Arktis, som geografisk hører til det nordamerikanske kontinent, men geopolitisk til Europa. Forholdet mellem Danmark, Færøerne og Grønland bygger på Rigsfællesskabet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kongeriget_Danmark
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Absolut!
Det jag vill framföra är att OVK inte är någon garanti för god ventilation.
Absolut, men den ska vara så bra som det är tekniskt möjligt.
Citera
2021-04-09, 15:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Anmärkningsvärda brösttoner för att komma från en som menar att befolkningstäthet beräknat som totalt antal invånare delat med total landarea är en relevant faktor för smittspridningen.

Hope that helps.
Du menar att det är anmärkningsvärt för att komma från forskare? Du verkar ha OLIDLIGT svårt att hålla isär fakta och åsikter.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352771420303049
Citera
2021-04-09, 15:53
Medlem
17% nästan fått första dosen.

Tror vi är på 30% inom 3-4 veckor.
Citera
2021-04-09, 15:55
Medlem
Citat:
Hur menar du då?
Jag kan hålla med om att vissa kan behöva en månads framförhållning för att kunna boka en tid för vaccination, men de flesta klarar sig nog med betydligt kortare framförhållning.

Bokningen kraschade för 70+ och 18+ är väl betydligt fler ån 'proppen Orvar'
Citera
2021-04-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även jag vill ut och resa så snart som det bara går, men det lär inte bli direkt som vanligt.

Att resa i tjänsten lär gå an, men nöjesresandet kommer att få sig en törn på grund av alla nya krav och anpassningar.

Enig, men jag tror också att tjänsteresandet kommer gå ner kraftigt. Och det kommer medföra att nöjesresorna kommer bli dyrare. London t.o.r. för 399kr hör till historien.
Citera
2021-04-09, 15:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jag förstår inte varför allt ska se ut som det är rättvist!?

[B]Det är väl bättre att så många som möjligt har det bra än att alla har det lika dåligt?[/b]

Har du börjat med exakt samma retorik som förnekarna i tråden som du tyckt varit inhuman?

Du vet "lås in riskgrupper och låt den stora majoriteten vara"

Jag har ingen åsikt i ämnet men tyckte det var kul att just du uttrycker dig så
Citera
2021-04-09, 15:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Kongeriget Danmark (eller Danmarks Rige) er et konstitutionelt monarki, som består af 3 rigsdele, selve landet Danmark i det nordlige Europa og den danske stats to selvstyrende områder: øgruppen Færøerne i Nordatlanten og øen Grønland i Arktis, som geografisk hører til det nordamerikanske kontinent, men geopolitisk til Europa. Forholdet mellem Danmark, Færøerne og Grønland bygger på Rigsfællesskabet.

Grønlands og Færøernes selvstyre er ikke eksplicit udtrykt i Grundloven, som har gyldighed for hele riget, og Grønland og Færøerne har ikke status af selvstændige lande. Den statsretslige konstruktion adskiller sig således fra f.eks. forholdet mellem Storbritannien og den engelske dronnings øvrige stater.
Som dansk vet man naturligtvis hur det ligger till och man upplever Grönland på ett visst vi, men lagligt sett så verkar Grönland vara en del av Danmark ungefär på samma vis som Åland är en del av Finland.

Alla med förståndet i behåll räknar inte med Grönland när man ska räkna befolkningstäthet (för att jämföra smittspridning) i Danmark och samma sak med tex. Sveriges stora skogsområden där ingen bor.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-09 kl. 16:01.
Citera
2021-04-09, 16:05
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du menar att det är anmärkningsvärt för att komma från forskare? Du verkar ha OLIDLIGT svårt att hålla isär fakta och åsikter.

Du verkar ha olidligt svårt att hålla isär vilka inlägg du redan har svarat på och att ditt svar därefter också bemötts. Mycket att stå i på arbetet idag, kanske?

Var god se nedan referenser. Hope that helps.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, forskarna menar att det finns en viss länk mellan befolkningstäthet och smittspridning. Inte jag. Du verkar i likhet med andra ha OLIDLIGT svårt att skilja mellan fakta och åsikt.
Physical distancing has been argued as one of the effective means to combat the spread of COVID-19 before a vaccine or therapeutic drug becomes available. How far people can be spatially separated is partly behavioral but partly constrained by population density. Most models developed to predict the spread of COVID-19 in the U.S. do not include population density explicitly. This study shows that population density is an effective predictor of cumulative infection cases in the U.S. at the county level. Daily cumulative cases by counties are converted into 7-day moving averages. Treating the weekly averages as the dependent variable and the county population density levels as the explanatory variable, both in logarithmic scale, this study assesses how population density has shaped the distributions of infection cases across the U.S. from early March to late May, 2020. Additional variables reflecting the percentages of African Americans, Hispanic-Latina, and older adults in logarithmic scale are also included. Spatial regression models with a spatial error specification are also used to account for the spatial spillover effect. Population density alone accounts for 57% of the variation (R-squared) in the aspatial models and up to 76% in the spatial models. Adding the three population subgroup percentage variables raised the R-squared of the aspatial models to 72% and the spatial model to 84%. The influences of the three population subgroups were substantial, but changed over time, while the contributions of population density have been quite stable after the first several weeks, ascertaining the importance of population density in shaping the spread of infection in individual counties, and in their neighboring counties. Thus, population density and sizes of vulnerable population subgroups should be explicitly included in transmission models that predict the impacts of COVID-19, particularly at the sub-county level.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0242398

In this study, we analyzed the spread and decay durations of the COVID-19 pandemic in several cities of China, England, Germany, and Japan, where the first wave has undergone decay. Differences in medical and health insurance systems, as well as in regional policies incommoded the comparison of the spread and decay in different cities and countries. The spread and decay durations in the cities of the four studied countries were reordered and calculated based on an asymmetric bell-shaped model. We acquired the values of the ambient temperature, absolute humidity, and population density to perform multivariable analysis. We found a significant correlation (p < 0.05) of the spread and decay durations with population density in the four analyzed countries. Specifically, spread duration showed a high correlation with population density and absolute humidity (p < 0.05), whereas decay duration demonstrated the highest correlation with population density, absolute humidity, and maximum temperature (p < 0.05). The effect of population density was almost nonexistent in China because of the implemented strict lockdown. Our findings will be useful in policy setting and governmental actions in the next pandemic, as well as in the next waves of COVID-19.

Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Båda de länkade studierna jämför befolkningstäthet i olika områden i olika länder internt. Det är en helt annan sak, och närmar sig betydligt den relevanta faktorn var folk faktiskt bor, än att gasta om total befolkning delat med total landarea.

Hope that helps.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-04-09 kl. 16:08.
Citera
2021-04-09, 16:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du börjat med exakt samma retorik som förnekarna i tråden som du tyckt varit inhuman?

Du vet "lås in riskgrupper och låt den stora majoriteten vara"

Jag har ingen åsikt i ämnet men tyckte det var kul att just du uttrycker dig så
Lite kul!
Det jag vänder mig mot är ledstjärnan att "alla ska ha det lika dåligt".

Jag vänder mig också mot att allt ska verka vara så rättvist, men så är det ju ändå inte.

På vilket vis har jag utryckt att förnekarna är inhumana?
Jag kan inte minnas detta, men det kan vara så???

Jag tycker det är rimligt att vidta åtgärder som sammantaget påverkar samhället så lite som möjligt, men det får inte till 100 % drabba en viss grupp som det har blivit med 70+:arna.
De har i stort sett varit inlåsta, men frågan är vad alternativet hade varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in