Citat:
Du blandar ihop dina fantasier och åsikter med det som är känt om ärendet.Ditt inlägg motsäger sig självt.
- Om jag hade frågat dig 1/1 2021 om GL hade var skyldig till våldtäkt så hade ditt svar varit nej (eller?).
- Om jag hade frågat dig samma sak när det blev GL satt häktad på sannolika skäl så hade du förmodligen svarat: ”sannolikt” (i alla fall i lagens mening av våldtäkt).
- nu när han släppts så är ditt svar: ”vet inte”.
Han är alltså inte, och kommer aldrig att komma, tillbaka på ruta 1.
Så GLs oskuldspresumption må gälla om han hamnar i rättssalen, men den gäller inte för polis och åklagare (det tog till tvångsmedel och låste in honom). Och den gäller inte för allmänhetens åsikt om GL. Han ju bara ”släppt i brist på bevis”. Detta är kärnan i detta fall och liknande: om polis och åklagare går så långt att de häktar någon med så svaga bevis som här (inget nytt material tillkom egentligen innan frisläppandet) så är skadan redan skedd. Vi har därför rätt att kräva mer.
- Om jag hade frågat dig 1/1 2021 om GL hade var skyldig till våldtäkt så hade ditt svar varit nej (eller?).
- Om jag hade frågat dig samma sak när det blev GL satt häktad på sannolika skäl så hade du förmodligen svarat: ”sannolikt” (i alla fall i lagens mening av våldtäkt).
- nu när han släppts så är ditt svar: ”vet inte”.
Han är alltså inte, och kommer aldrig att komma, tillbaka på ruta 1.
Så GLs oskuldspresumption må gälla om han hamnar i rättssalen, men den gäller inte för polis och åklagare (det tog till tvångsmedel och låste in honom). Och den gäller inte för allmänhetens åsikt om GL. Han ju bara ”släppt i brist på bevis”. Detta är kärnan i detta fall och liknande: om polis och åklagare går så långt att de häktar någon med så svaga bevis som här (inget nytt material tillkom egentligen innan frisläppandet) så är skadan redan skedd. Vi har därför rätt att kräva mer.
- Vilka bevis fanns innan Lambertz häktades? Hur vet du att dessa var svaga?
- Hur vet du att inget nytt material tillkom egentligen innan frisläppandet?
Om du hade läst vad Lambertz har skrivit hade du vetat att han menar att han blev frisläppt efter att nytt material tillkommit. Enligt dig så ljuger Lambertz på den punkten. Var kommer din information?
Det är meningslöst att bemöta din halmgubbe. Dina fantasier om vad jag tyckt under resans gång är meningslösa att bemöta eftersom facit finns i tråden. Om du läst vad jag skrivit och tyckt hade du vetat att du är helt fel ute när det gäller min syn på Lambertz och om han gjort sig skyldig till våldtäkt.