2021-04-09, 14:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 26
Nya fall: 7 777

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: [Ingen rapport 2/4], 28, 27, 35, 26, 28, 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: [Ingen rapport 2/4], 6 360, 5 753, 5 339, 4832, 4 858, 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.
Ser tyvärr lite ut som att nedgången kan ha handlat om mindre testning under påsken.
Citera
2021-04-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Anmärkningsvärda brösttoner för att komma från en som menar att befolkningstäthet beräknat som totalt antal invånare delat med total landarea är en relevant faktor för smittspridningen.

Hope that helps.

Det är ju fullständigt irrelevant. Att räkna tomma ytor ger ju ingenting. Där sprids per automatik ingen smitta.

Skulle man räkna befolkningstätheten på det sättet så skulle Kanada vara det land på jorden som klarat detta absolut sämst.
Och de har ju gjort det ganska bra.

Även Australien skulle vara enormt usel helt plötsligt.

Om man nu ska räkna tomma ytor i ett land...

Det säger såklart ingenting. Totalt feltänk att räkna på det sättet.
Citera
2021-04-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tanken är att faserna ska kunna ske parallellt i viss mån om vaccin-tillgången är god.
Men prio ligger på de första faserna.

Förlåt, uttryckte mig nog klumpigt. Jag menar bara inom Fas 4. Kommer 18 åringar och 30 åringar vaccineras samtidigt som 55 åringar, t ex?
Citera
2021-04-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och vaccinpassen bromsar antagligen in lika hårt de. I alla fall något positivt.

Vaccinpassen är ju bara ännu ett corona-trams som inte kommer fylla någon funktion och som ingen kommer kontrollera. För vem ska ha resurser att kontrollera detta?

Gör som UK istället. När tillräckligt många (50-70%) är vaccinerade så återgår vi till normalitet och öppnar upp rubbet.
Citera
2021-04-09, 14:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Förlåt, uttryckte mig nog klumpigt. Jag menar bara inom Fas 4. Kommer 18 åringar och 30 åringar vaccineras samtidigt som 55 åringar, t ex?
Bra fråga, fas 4 är väl fas 4?
Dvs det blir en huggsexa om att få bli huggen i överarmen?
Citera
2021-04-09, 14:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ser tyvärr lite ut som att nedgången kan ha handlat om mindre testning under påsken.

Faran med att hoppas med anledning av enstaka dagar.
Det ser dock ut som att vi kommer att hamna i nivå med de två senaste veckorna (give or take) vilket i så fall skulle innebära att vi har den berömda platån igen. På en väldigt hög nivå så klart..
Citera
2021-04-09, 14:10
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är ju fullständigt irrelevant. Att räkna tomma ytor ger ju ingenting. Där sprids per automatik ingen smitta.

Skulle man räkna befolkningstätheten på det sättet så skulle Kanada vara det land på jorden som klarat detta absolut sämst.
Och de har ju gjort det ganska bra.

Även Australien skulle vara enormt usel helt plötsligt.

Om man nu ska räkna tomma ytor i ett land...

Det säger såklart ingenting. Totalt feltänk att räkna på det sättet.
Ja, naturligtvis är det så. Det förstår förhoppningsvis de flesta tänkande varelser förutom vissa användare i den här tråden, sensationslystna journalister och -- olyckligt nog -- åtminstone en person som arbetar med att hitta de faktorer som påverkar den initiala smittspridningen i UK.

Edit: Och lika självklart bör jag infoga referenser. Kursiveringarna är mina.

Referenser

Takadongtakadangs inlägg av den 5 april 2021 kl. 15.21 (GMT+02:00)
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej.
De mindre begåvade menade först att Sverige var befolkningstätare än UK. När jag levererat fakta ändrade de sig till att Sveriges STÄDER var befolkningstätare än UKs. När jag levererat fakta som motbevisat det också ändrade de sig IGEN och menade nu att Stockholm var befolkningstätare än London. När jag överbevisat det också menade de att Stockholm var befolkningstätare än London om man bara mäter ett par kvarter på Kungsholmen och tar bort alla grönområden i Stockholm.

Ja, du fattar - det mentala haveriet är totalt. Att någon skulle få för sig att hävda att Stockholm är befolkningstätare än London måste vara det yttersta beviset på total faktaresistens och övertro på sin egen förmåga att översätta sina åsikter till fakta.

Saken i DET fallet är ganska enkel.
1. UK är mer tätbefolkat än Sverige
2. London är mer tätbefolkat än Stockholm
3. Om man väljer att endast räkna stadskärnan i London (det som kallas Inner London), så är London mer tätbefolkat än motsvarigheten i Stockholm (innerstaden).
4 Om man väljer att endast räkna de 30 mest tätbefolkade stadsdelsområdena innanför tullarna och jämför med Londons 200 mest tätbefolkade Wards så är London mer tätbefolkat än Stockholm

I UK är befolkningstätheten 275 personer per km2
I Sverige är befolkningstätheten 25 personer per km2

I London är befolkningstätheten 5,701 personer per km2
I Stockholm är befolkningstätheten 4,800 personer per km2

I Stockholms innerstad (47,51 km2) är befolkningstätheten 7,224 personer per km2
I Inner London (319,3 km2) är befolkningstätheten 11,621 personer per km2

Stockholms 30 mest tätbebyggda stadsdelsområden har en befolkningstäthet på 13,137 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Stadsdelsområden är 0.77 km2.
Londons tvåhundra (200) mest tätbebyggda Wards har en befolkningstäthet på 14,593 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Wards är 1.1 km2.

OT för denna tråden naturligtvis, så läs mer HÄR:
(FB) Är Stockholm mer trångbott än London?

Frågan är dock hur befolkningstätheten påverkar smittspridningen av SARS-CoV-2. Det gör den naturligtvis. Och det är DÄR som det brister för de faktaresistenta tomtarna i denna tråden - de menar helt enkelt att Sverige är befolkningstätare än UK, och att det därför inte kan anses vara en anledning till att UK har fler smittade än Sverige. Att det förhåller sig precis tvärtom är inget förnekarna bryr om.

Det här forumets begåvningsreserv är i sanning fascinerande.

Takadongtakadangs inlägg av den 9 april 2021 kl. 13.25 (GMT+02:00)
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alltså allvarligt - det du använder dig av nu är ett fullständigt meningslöst mått på boende inom en enskild km2. Rent teoretiskt är jag ganska övertygad om att jag inte skulle ha några som helst problem att hitta en km2 i UK med BETYDLIGT högre antal boende (vi genomför just nu en folk-och bostadsräkning så vi får återkomma i frågan). Frågan är vad det skulle bevisa? Ingenting, enligt min mening. Och vad i själva greven har ett enskilt område med smittspridningen nationellt att göra?

Om du vill hitta faktorer som påverkar den initiala smittspridningen i en nation så är det bara att fråga oss som arbetar med det här så förklarar jag vilka statistiska områden vi identifierat och undersöker. Ett av de viktigaste är t.ex. antal internationella pendlare IN och UT från respektive nation. Den statistiken är dessutom enkel att plocka fram eftersom den är framtagen på uppdrag av European Commission redan 2009. Notera här att jag infogar en källhänvisning (en princip som du borde lära dig av). Studera i synnerhet tabell 4 på sidan 25.

Scientific Report on the Mobility of Cross-Border Workers within the EU-27/EEA/EFTA Countries

Hope that helps.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-04-09 kl. 14:18.
Citera
2021-04-09, 14:15
Avslutad
Om vi nu ska tro på siffrorna...

Så har Sverige med det mesta öppet 26 döda. Polen (fyra gånger Sveriges befolkning) har 768!!! döda senaste dygnet trots lockdown och munblöjetvång även utomhus.

Vad krävs det för att förstå att lockdowns i allmänhet och munblöjor i synnerhet inte hjälper ett jävla skit?
Nu är jag förvisso övertygad om att hela pandemin är hoax, men om vi låtsas att den är på riktigt så kan man fråga sig hur jävla dumma i huvudet är ledarna i Polen, Frankrike och de andra lockdown länderna?
Hur länge ska dessa clowner få fördärva livet för vanligt folk innan folk får nog och gör processen kort?
Citera
2021-04-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Varför är FHM så jävla sega med att uppdatera vaccin? Jävla u-land.
Kanske inte finns så mycket att uppdatera?
Citera
2021-04-09, 14:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Låter som en bra skola. Jag försökte kräva utomhusgymnastik i höstas, men inte en enda gång detta läsår har det varit utomhusgymnastik.

Några andra föräldrar krävde stop på sång på musiklektionerna och det har de slutat med. Jag mins att jag blev chockad. De stod alltså i grupper och sjöng hela våren förra året!!

Jag frågade rektorn om vi föräldrar skulle få information om det fans smitta på skolan och hen var väldigt bestämd på den punkten, vi skulle inte få någon info om det. Det var integritetskränkande eller något.

Man får nog vara glad om ens barn går på en bra skola.
Det är ju mycket märkligt att skolan du hänvisar till, och tyvärr väldigt många andra har jag förstått, nästan inte försöker göra något. Man vet ju numera att det förekommer långtidseffekter av covid även hos barn!

Det kan ju vara så att skolornas uppdrag att utbilda är så prioriterat och att man inte kan göra allt för mycket så länge de inte får nya direktiv. Då är det ju en fråga för Regeringen att ta tag i.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-09 kl. 14:24.
Citera
2021-04-09, 14:21
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vaccinpassen är ju bara ännu ett corona-trams som inte kommer fylla någon funktion och som ingen kommer kontrollera. För vem ska ha resurser att kontrollera detta?

Gör som UK istället. När tillräckligt många (50-70%) är vaccinerade så återgår vi till normalitet och öppnar upp rubbet.
Öppna upp när det kan komma nya mutationer?
Citera
2021-04-09, 14:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Om man kollar stora regioner så ser det faktiskt inte lika illa ut..
Tex Västra Götaland. Där har man en förhållandevis låg fredagssiffra. (Om man går några veckor tillbaka) åtminstone ingen fortsatt ökning.
Sjudagars blir ju väldigt missvisande då siffror från förra veckan släpar med till denna. Följaktligen blev förra veckans siffror för små, och denna veckans för höga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in