2021-04-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom §7-undersökningen inte gav något, så är det inte självklart att en RPU kommer begäras. Om det blir en fällande dom, så är det upp till SD eller åklagaren att begära en RPU. Frågan är om den beviljas av domstolen. Om ens SD VILL genomgå en sådan och tillbringa 4 veckor på dårhus. Men legio är det inte.

Kan tillägga att jag menar om SD blir dömd. Att han då genomgår en RPU, vare sig han vill eller ej.
Citera
2021-04-09, 14:16
Medlem
Citat:
"Tänker att det bästa vore om du dog i natt", skriver 46-åringen till Wesström i augusti 2017.

Na.se

Hotelserna lägger upp sig på rad. Den ena efter den andra och det hade varit väldigt intressant att se SDs min just nu.

Undrar om ALLA tilltalade (som inte är häktade) har rätt att ta med sig dator in i rättssalen och ha munskydd...eller om SD av någon mystisk anledning har fått gräddfil.

Har svårt att släppa detta...
Citera
2021-04-09, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Dyker det inte upp fler domkraftskaft eller DNA nånstans så får de nog ta ett omtag eller fortsatta tag kring det tekniska. Men samtidigt ramlar nya ärenden in.

Men det retoriska ser väl bra ut hittills i rapporteringen från hovrätten. De gör nog det bästa med det de har men sen är ju frågan om det finns en chans att få en prövning i HD? Och på vilka grunder.

Men nu har de iaf koll på hur snödjupet var där månadsskiftet feb/mars 2018 och det är ju bra...

Något mordvapen kommer de aldrig att hitta.

Och om jag fattat det rätt (men är ju helt juridiskt okunnig, det är googling som gäller här ) så har jag fattat det som att de fall som kommer upp till HD är de fall där man ansett att domen i TR och HR är baserad på en tolkning av lagen som är otydlig. Då kan HD ta upp fallet på nytt för att titta på hur man ska tolka lagen, och för att skapa ett prejudikat.

Om jag då fattat det rätt, kan man inte ta upp ett fall där det anses som att det saknas bindande bevisning i två instanser, TR och HR, om det inte är så att den som överklagar anser att det är en tolkningsfråga hur lagen ska användas?

Här är det alltså en ren gissning från min sida. Det vore verkligen intressant att få klarhet i det här från någon som är juridiskt insatt. Känner inte att jag har varken (mer) tid och ork än jag tar till tråden nu. Behöver väl tvärtom påbörja en slags avvänjning . Det får bli efter HR domen.

Om det inte blir ett överklagande till HD då .

HD har främst till uppgift att tydliggöra hur lagar och regler ska tolkas. Högsta domstolen fokuserar på mål där det är oklart hur lagar och regler ska tolkas. "Högsta domstolens huvuduppgift är att skapa prejudikat främst på straffrättens och civilrättens område." De tar bara upp ca 100 fall per år.
Citera
2021-04-09, 14:22
Medlem
Citat:
"Tänker att det bästa vore om du dog i natt", skriver 46-åringen till Wesström i augusti 2017.

Na.se

Ja det är ganska ansenlig betänketid från Augusti -17 till själva mordet 14:e maj -18.

Sen vet vi förmodligen hur SDs försvar till gammal skåpmat kommer låta:
”Ja om hon nu var så rädd för honom och han hota henne till döden varför fortsatte hon då ligga med honom..Hon var inte rädd trots allt...”
Citera
2021-04-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan tillägga att jag menar om SD blir dömd. Att han då genomgår en RPU, vare sig han vill eller ej.
Ok, då förstår jag. Nja, av 1500 §7-undersökningar går knappt 500 vidare till RPU. Hälften av dom åker in på RPV (fritt ur minnet). Vad jag menar är att han är alldeles för iskall för att man skall slösa tid på en RPU som skall då visa att han handlat under psykos eller något liknande. Han är "bara" fruktansvärt störd. Men det är bara min enkla gissning i och för sig.
Citera
2021-04-09, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Om det framkommer ny bevisning kan det gå till HD, det hände i Marina målet.
Mgm blev friad i dom två första distanserna, men fälld i högsta domstolen.

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Så allt är möjligt!

Allt är möjligt!
Bästa svaret ever!

Då behöver man inte ge upp!
Avels alla tips kan komma tillanvändning, när polisen har skaffat rätt programvara, fortbildat sin personal och kommit vidare.

Allt är möjligt!

Då verkar jag ha fattat fel om HD ocks?
Citera
2021-04-09, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det är ganska ansenlig betänketid från Augusti -17 till själva mordet 14:e maj -18.

Sen vet vi förmodligen hur SDs försvar till gammal skåpmat kommer låta:
”Ja om hon nu var så rädd för honom och han hota henne till döden varför fortsatte hon då ligga med honom..Hon var inte rädd trots allt...”

Det känns som att åklagarna masar sig fram i en kronologisk ordning.
Man får hoppas att de plockar fram något som är efter årsskiftet också.

Just nu verkar det som de är inne i JSs kompletterande inskickade meddelanden efter TR- domen (mellan HD och honom).

Då är det i februari- 18.
Citera
2021-04-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt är möjligt!
Bästa svaret ever!

Då behöver man inte ge upp!
Avels alla tips kan komma tillanvändning, när polisen har skaffat rätt programvara, fortbildat sin personal och kommit vidare.

Allt är möjligt!

Då verkar jag ha fattat fel om HD ocks?

Nya bevis kan också leda till resning i HD.
Tänker på resningen till HD i ”balkongfallet”, där familjen privat betalade för en ny teknisk analys och nya bevis kom fram.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/balkongfallet-detta-har-hant
Citera
2021-04-09, 14:43
Medlem
[quote=Avel|75428005]
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Ja det är helt klart ett riskfyllt uppdrag! Han kunde ju möta tidningsbudet eller vem som helst där.

Åklagaren har investerat mycket i hans IT-kontrollerande, LW lösenord och alla dessa inloggningar. Men saknas grundliga undersökningar av datorn (DNA, fingeravtryck, windowsloggar o dyl) så bevisvärdet är i princip noll.

Han hade säkert haft en bra ursäkt för det också nått om att han hade bestämt möte med LW och väntade på att hon skulle dyka upp - kanske lite tidig frukost med den där kakan som han aldrig hann med igår då han var så himla upptagen med lite måsten. Så nu tänkte han kika in innan han åkte till jobb eftersom de båda skulle resa bort och han ville säga hej då. Men var sjutton äääär hon?

Det hade bara placerat honom i hennes hem och kanske till och med fått honom att se oskyldig ut. Här satt han och väntade på någon som aldrig skulle dyka upp, så gör väl inte en mördare?
Citera
2021-04-09, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nya bevis kan också leda till resning i HD.
Tänker på resningen till HD i ”balkongfallet”, där familjen privat betalade för en ny teknisk analys och nya bevis kom fram.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/balkongfallet-detta-har-hant

Ok, tack.

Men balkongfallet, det ledde ju till ett prejudikat?
Senast redigerad av notknapparen 2021-04-09 kl. 14:49.
Citera
2021-04-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag. Nja, av 1500 §7-undersökningar går knappt 500 vidare till RPU. Hälften av dom åker in på RPV (fritt ur minnet). Vad jag menar är att han är alldeles för iskall för att man skall slösa tid på en RPU som skall då visa att han handlat under psykos eller något liknande. Han är "bara" fruktansvärt störd. Men det är bara min enkla gissning i och för sig.

Det är också min uppfattning, han är störd men inte psykiskt sjuk. Nog för att jag är ganska säker på vad som fattas honom, men skulle ändå gärna vilja se det på pränt
Citera
2021-04-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det känns som att åklagarna masar sig fram i en kronologisk ordning.
Man får hoppas att de plockar fram något som är efter årsskiftet också.

Just nu verkar det som de är inne i JSs kompletterande inskickade meddelanden efter TR- domen (mellan HD och honom).

Då är det i februari- 18.

Översikten, fokus och tydligheten saknades hos ÅK i TR så tror det är riktigt bra upplägg här med den långa kronologiska tidsaxeln över deras relation och omfattningen av hotelserna.

Jag hoppas på lite kartläggning av LWs ”snigelspår” närmare mordet som kan påvisa brister i SD bevis om något möte tillika DNA överföring runt helgen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in