2021-04-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju inspelade samtal som visar vem man har att göra med.

Först spelade man upp Lenas samtal till polisen när hon ringde för att anmäla 2016. Det är det långa samtal med den kvinnliga polisen som verkligen lyssnar, då efter att Lena ringt tidigare och uppfattat den första mottagande polisen som tyckte att SD och Lena kunde klara av problemet själva som Lena uppfattade att han skrattade åt henne.

Citerar från FUP idag, för att visa vilka samtal som spelats upp i rätten.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------

A 158/37ff
"L: Att en person höll på och smög runt i mina fönster och fotade mig och skickade bilder på
mig
P: Okej
L: Då ringde jag in och gjorde polisanmälan, och sen så har jag varit bortrest över helgen och
sen så fortsatte det i söndags och igår, när jag kom hem igen alltså
P: Jaa
L: Och, och då så ringde jag sent igår kväll igen till polisen och, och tänkte att jag bara ville
liksom berätta att det har fortsatt
"
//
"P: Och alltså den här Stefan, när deras barn föddes, deras andra barn, då visste man inte att
hon var glutenintollerant utan det barnet skrek dygnet runt, skrek och skrek, och skrek, och
skrek så att dom höll på att bli sinnesjuka och frun som han ju har kontrollerat i 20 år då ...
eem, hon önskade att barnet skulle dö och då sitter Stefan och googlar, och googlar, och
googlar för att hitta hur man kväver ett barn så att det ska se ut som plötslig spädbarnsdöd
P: Hur har du fått reda på det?
L: Han berättade det själv och så flinar han
"
//
"L: Sen (ohörbart)ja för mig är ju det, skapar ju det bilden av honom och som gör att jag
förstår att han är kapabel till mycket. Men det går ju aldrig att bevisa nånting och dom här
hoten han har sagt till mig, dom har ju varit smart nog att säga ... att säga när vi ses, det finns
ju inte på skrift
P: Nej, nej ... okej
L: Utan det är ju det här som nu han har börjat hot. .. skriva, men det är ju så pass förtäckt
liksom
"
//
"P: Mm ... I söndags, den sjätte november när Lena kom hem så hängde det en ljuslykta på
dörrhandtaget på ytterdörren
L:Mm
P: Tillsammans med en lapp "
--------------------------------------------------------------------------------------------
Det andra samtalet de spelar upp är det där SD skriker på slutet:
A158/76ff

"SD: Du är en sjuk människa och du kommer, du går hela tiden närmare att jag verkställer
mina hot i förebyggande syfte
LW: Nu trycker du på en ... SO: Du vet ju svaren, sjuka jävla människa, du vet svaret på alla frågor du ställer, varenda
76 2016-12-19 08:50:31 SD/LW IN_0104522194, PM, 2019-06-17 17:10 diarienr: 5000-K574218-18
fråga, eem men du försöker hitta nån idiotlösning, jag vet inte vad du håller på med. Du, jag
hatar dig Lena Wesström, jag hatar dig, hej då
"
---------------------------------------------------------------------------------------------
Så ett samtal med en (för oss) oidentifierad väninna, också 2016, där Lena berättar ingående om hennes och SDs relation och hur destruktiv den är, en bilincident innan den som anmäls, om hur SD fönsterstalkar Lena och om polisanmälan om ofredandet:

A158/59ff

""L W: Då har han ... nej! Nej, det började ett år sen, i vintras där, det är bara ett år sen, som han
började för första gången att bli hotfull liksom
Kl:Mm
LW: Vad han ska göra med mig om ... om jag avslöjar att,ja men du vet såhär,jag ska inte
vistas på nedervåningen efter mörkrets inbrott och ...
Kl: Ja men gud ...
LW: Ja men sådär
Kl: Ja,ja
L W: Och eem han har ju sagt att han, alltså det kommer inte kröka ett hår på mig så länge
som jag inte säger nånting men om jag gör det, då är det lika med att jag dödar honom eem
och det liv som han känner det.
Kl:Ja,ja
L W: Och om han dödar mig, då, eller om jag dödar honom, då kommer han att döda mig och
då kommer han ju liksom inte ...
Kl: Ja
L W: Sätta, ja men han har uttryckligen sagt att han drar sig inte för att döda mig om det
behövs
"

//

"L W: I höstas nån gång så blev det en incident, han blev arg
L W: Han blev jättearg, eller jag blev arg på honom
L W: Han var jätte, jätte, jättedum
L W: Eem och, och vi cyklade tillsammans på väg hem från stan
LW: Och jag skulle liksom ha honom att be om ursäkt och ta tillbaka, och han fortsatte och
vara elak och då, då liksom frångick jag våran vana att jag stannade hos mig utan jag cyklade
med honom
LW: Ända bort till sig och han bara: Nu får du vända
LW: Nej, du ska be om ursäkt liksom
Kl:Mm,mm
LW: Och det slog bara slint och jag följer med ända fram till hans garageport
L W: Och hon är hemma och han blir ju vettskrämd
Kl:Ja,ja,ja
LW: Vettskrämd
Kl:Ja,ja
LW: Så att då när jag cyklar därifrån då, till slut, alltså det tar ju ingen tid, jag liksom följer
med dit och sen så går jag men ...
LW: Då kommer det en, då sköljer det en våg av elakheter i, i sms och då, då tar han i så
fruktansvärt och där liksom, jag svarade honom litegrann
Kl: Mm
L W: Men sen så backade jag
LW: Men då, då följer det några dagar där han smyger runt mitt hus och fotar mig genom
fönstret och skickar till mig
Kl: Men Lena! Va .. ja, eeh jaa,ja
LW: Och några veckor tidigare hade jag lärt känna en person som heter Kennel, han bor i
Hedemora ... en geocachare
Kl: Men vad gjorde han med fotona då? Sitter han och håller på och skickar dom till dig sen?
Jaa jag ser vad du gör eller?
L W: Ja, oja, och det här borde få dig att förstå att du inte bör gå vidare med några hot och
sådär
"
----------------------------------------------------------------------------------------
Därefter fortsätter åklagare Therese Johansson spela upp bilincidenten i jan- 2017, den som leder till den andra av Lenas anmälningar.

A158/84
"Omedelbart därpå hörs höga prasslande ljud och Lena som skriker "Vad i helvete Släpp mig!"
Därefter hörs några fraser i något lugnare ton, det låter som att Stefan staiiar bilen och åker
ett ko1i stycke för att sedan stanna (något alarm börjar tjuta i bilen)
Det börjar prassla och Lena säger "nu håller du för hårt i mig, det är inte alls skönt". Stefan
säger "men jag håller inte i dig". Sedan säger Lena "jo" och skrattar lite. Sedan hör man att
Lena säger "Hejdå vi ses i morgon", bilmotorn hörs och Lena säger "Nu trycker jag på stopp"
Man hör sedan fotsteg som att Lena går och motorljud som att Stefan kör iväg i bilen.
"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

Åklagaren fortsätter med att läsa upp olika mess mellan SD och Lena för att spegla triangeldramat,
även meddelanden mellan Lena och hennes vänner läses upp.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------

Det här samtalen speglar inte en trevlig SD.
De speglar en person som tar till stalking, hot och våld i situationer då SD blir svartsjuk eller pressad.

I koncentrerad form.

Jag förmodar att motivbilden kommer fram genom att det framkommer i vilka situationer som dödshot och liknande (inlindade) hot från SD kommer fram.
Finns detta att lyssna på?
Citera
2021-04-09, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Precisely. De borde kollat all aktivitet i loggarna där. Före och efter 05:23. Nu har de bara EN webbadress.

Tog första bästa guide från nätet om man är nyfiken på in- och utlogg:
https://www.tenforums.com/tutorials/117980-read-logoff-sign-out-logs-event-viewer-windows.html

Mer on koderna:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/threat-protection/auditing/event-4647

Ja ni känner kanske igen. Jag har länkat till hela listan på ”Windowskoder” tidigare.

Resultatet av det man letar efter beror såklart på inställningar användaren gjort i Windows.

Men även inställningar går att utläsa så man alltså kan se om någon stängt av nån funktion kopplat till säkerhetslogg osv.

Som synes i guiden så kan den som har tillgång till datorn kolla sånt här. Att polisen inte kollat är bra mysko. Men min hypotes är klar där varför de inte kollat.

Så nu ligger ärendet antagligen fortfarande i pipelinen hos NFC och blir väl utrett eller inte lagom till kräftpremiären typ.
Fråga från IT-forensiken i Örebro angående 23:34 och 05:23: ”Kan man utläsa om någon använt datorn?”

Suck...

Men det kanske inte är för sent?

Rent logiskt tänker jag att om man efter HR förhandlingarna (och det blir en friande dom) framkommer mer bevisning som knyter någon till mordet, kan det väl inte finnas problem med att åtala på nytt?

Det kan väl ändå inte vara så illa med vårt rättssystem att bara för att man inte kunnat fälla en person i HR, så är det spikat för all framtid? Att man får någon slags rättslig immunitet för att bli dömd för det här mordet?
Citera
2021-04-09, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan stämma. Jag tror hon var en av flera (tre?) rådmän som avslog SD:s överklagan.

Edit
Det är ju ingen idé att leta i tråden eller är det bara jag som inte kan använda sök-funktionen längre?

Jag vet inte om jag orkar leta rätt på det, men minns något liknande som du. Att "sim-pampen" var inblandad i något som hade med häktning eller överklagande av en häktning att göra (SD).
Citera
2021-04-09, 13:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan stämma. Jag tror hon var en av flera (tre?) rådmän som avslog SD:s överklagan.

Edit
Det är ju ingen idé att leta i tråden eller är det bara jag som inte kan använda sök-funktionen längre?

Inte heller jag kan söka.
Dock kan jag nu logga in, alltid något!
Citera
2021-04-09, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Bra namn på den cachen.
Hon kanske stöder budskapet, Kumla nästa.
HD är fortfarande ett mysterium för mig.
Kanske tycker hon att Kumla nästa är den utveckling hon hoppas på för SD.
Sedan är hon av med båda två som har sårat henne.

Tyvärr tror jag inte det.
Jag får en känsla av att HD står bakom SD ännu. Klart att det är en gissning.

Då utifrån att även SOA tagit denna cache nu, och att hans ord känns som gliringar till CO.

Jag tror absolut att det är en maktdemonstration från både HDs och SOAs håll.

Såg nu att C*ajjoo också tagit den, och kanske kan man läsa en liten undermening i slutat av hans logg? Som en slags motvikt till de andras då:

[...]"Tack så mycket Låw för en fin gammal gömma, som har möjlighet att göra avsedd tjänst lång tid framöver!"
Citera
2021-04-09, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Finns detta att lyssna på?

Mitt minne börja blekna, men det känns som att jag har lyssnat på detta.
Får en minnesbild av att vi diskuterad i tråden vem väninnan är, och att hon har en lugn och mogen röst. Men det kan bara vara så att jag har gjort upp det i mitt eget huvud.
Citera
2021-04-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När det gäller mord är det väl legio att den tilltalade genomgår en RPU? Eller har jag fel?
Många frågor får sina svar. Frågetecken rätas ut.
Eftersom §7-undersökningen inte gav något, så är det inte självklart att en RPU kommer begäras. Om det blir en fällande dom, så är det upp till SD eller åklagaren att begära en RPU. Frågan är om den beviljas av domstolen. Om ens SD VILL genomgå en sådan och tillbringa 4 veckor på dårhus. Men legio är det inte.
Citera
2021-04-09, 13:49
Medlem
Citat:

Rent logiskt tänker jag att om man efter HR förhandlingarna (och det blir en friande dom) framkommer mer bevisning som knyter någon till mordet, kan det väl inte finnas problem med att åtala på nytt?

Det kan väl ändå inte vara så illa med vårt rättssystem att bara för att man inte kunnat fälla en person i HR, så är det spikat för all framtid? Att man får någon slags rättslig immunitet för att bli dömd för det här mordet?

Dyker det inte upp fler domkraftskaft eller DNA nånstans så får de nog ta ett omtag eller fortsatta tag kring det tekniska. Men samtidigt ramlar nya ärenden in.

Men det retoriska ser väl bra ut hittills i rapporteringen från hovrätten. De gör nog det bästa med det de har men sen är ju frågan om det finns en chans att få en prövning i HD? Och på vilka grunder.

Men nu har de iaf koll på hur snödjupet var där månadsskiftet feb/mars 2018 och det är ju bra...
Citera
2021-04-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Inte heller jag kan söka.
Dock kan jag nu logga in, alltid något!

Kör nån variant på detta i Google som work around tillsvidare kanske:

site:flashback.org wesström tummetott
Citera
2021-04-09, 13:57
Medlem
"Tänker att det bästa vore om du dog i natt", skriver 46-åringen till Wesström i augusti 2017.

Na.se
Citera
2021-04-09, 13:59
Medlem
notknapparens avatar
Om man jag tolka förhandlingsdagen idag; verkar förmiddagens ljudklipp varit avsedda för att spegla tiden före avslöjandet och hur infekterat och hotfullt det varit redan då.

Efter detta verkar man övergå till att förhållandet börjat ändras mot att bli alltmer hemligt och hur avslöjandet påverkade relationen. Åklagaren läser upp olika mess, bla annat från en vän och från SD, där det framgår att Lena och SD försöker hålla förhållandet hemligt. Mycket av deras tjafs i messen.

Även den film som vi fått länk till där SD filmar sig själv i bilen, medan han spelar in en monolog till Lena. Där säger han å ena sidan att han älskar Lena, men att "buset" är slut. Även filmen där Lena gråter för att hon inte vill bli lämnad visas upp.

https://www.na.se/artikel/dag-2-hjarstamordet-i-hovratten-jag-vet-inte-om-han-kommer-bli-fysisk-mot-mig-las-rapporten-fran-dom stolen

Sammantaget känns det som att åklagarna nu i HR lyckats samla ihop den bild av relationen både i kronologisk ordning och ur dynamisk synvinkel på ett mer lättbegripligt sätt än i TR. Med hot när det blir pressat och i vilka situationer, bindningar och ökat hemlighetsmakeri. Ökat tjafs och mer hot från båda håll. Alltmer sjukt och destruktivt...

Och hur sjuka hot och önskningar om döden han skriver till Lena.

Det är inte säkert att det är så, bara en känsla jag får.

Motivbilden blir klarare.
Hoppas jag.
Citera
2021-04-09, 14:02
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:

Om det framkommer ny bevisning kan det gå till HD, det hände i Marina målet.
Mgm blev friad i dom två första distanserna, men fälld i högsta domstolen.

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Så allt är möjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in