Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Någon annan som hört något exempel på, att man kan förlora förvärvade språkkunskaper av corona..? (Precis som vid alzeimers, det brukar vara en av de första förmågorna som försvinner.) Jag har inte läst det någonstans, men en vän till mig verkar ha drabbats. 48 år, man, normal vikt, tidigare frisk. Han hade corona för några veckor sedan, och då sa han att det inte var värre än en lite jobbigare omgång med vanlig influensa: förkylningssymptom, och feber som går upp i toppar och ner igen. En vecka i sängen, några dagars konvalescens efter det.
Men nu säger han, att han inte längre hittar orden på främmande språk - och det är speciellt illa som han arbetar med språk. Han har varit tvungen att börja fuska med översättningsprogram (och förlora hela sin egen stil), för det tar för lång tid att slå upp alla ord, som han bara inte kan hitta i minnet längre. ???
Väldigt oroande!
Förra våren fick jag en feber och lungsjukdom otestad naturligtvis, kunde inte gå och prata i uppförbakar i två månader men bara lite feber och lite hosta av sjukdomen i några dagar.
Men jag blev också slö i huvudet. Jag har varit med om något liknande för några år sedan när jag hade en ganska våldsam släng av TBE. För mig var den sjukdomen jag hade för lite mer en ett år sedan och som jag är övertygad att vad covid som en lite mildrar TBE+ en lungpåverkan.
Men vad du frågade om och vad jag ville komma fram till vad att jag då för ett år sedan och med likhet efter TBE hade svårt för att prata andra språk en Svenska. Det krävdes mycket koncentration att prata och att översätta och finna orden. Normalt sätt pratar jag Engelska flytande och behöver inte tänka alls när jag byter språk.
Jag vet inte vad detta beror på men troligtvis någon inflammation i hjärnan. För mig gick det över bägge gångerna, men det tog ett tag. När det gäller TBE så kan ju skadorna bli permanenta, hur det är med covid är väl svårt att veta ännu, när det gäller TBE kan det ju ta ett år innan huvudet fungerar som det ska.
Jag kanske inte behöver ge dig mer att nojas över men jag har en oro som jag har burit med mig hela pandemin, då ja upplever covid har likheter med TBE främst då med hjärna påverkan. När det gäller barn och TBE vaccinerade man inte de tidigare, då barn får en mildrar sjukdom en vuxna och att man efter infektion blir immun på livstid. Men nu gör man det då man uppdagade att barn som haft TBE har lägre hjärnkapacitet en barn som aldrig smittas även om de bara hade en mild sjukdom. Deras hjärnor är tar tydligen mer stryk en vuxna då de inte är färdigutvecklade ännu. Jag hoppas att sjukdomarna skiljer sig åt här.
Jag är ju en mamma till ett barn i skolåren så jag har ju all min oro för hur det kan påverka barnen. Mammor är ju ofta lite hönsiga.
Men barn är ju den enda grupp där vi i Europa inte ser en överdödlighet.