2021-04-09, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
USA.

33% Har fått första dosen
19% har fått andra dosen.

Er det % af hele befolkningen eller % af 18+ år?
Citera
2021-04-09, 06:29
Medlem
Merwinnas avatar
Någon annan som hört något exempel på, att man kan förlora förvärvade språkkunskaper av corona..? (Precis som vid alzeimers, det brukar vara en av de första förmågorna som försvinner.) Jag har inte läst det någonstans, men en vän till mig verkar ha drabbats. 48 år, man, normal vikt, tidigare frisk. Han hade corona för några veckor sedan, och då sa han att det inte var värre än en lite jobbigare omgång med vanlig influensa: förkylningssymptom, och feber som går upp i toppar och ner igen. En vecka i sängen, några dagars konvalescens efter det.

Men nu säger han, att han inte längre hittar orden på främmande språk - och det är speciellt illa som han arbetar med språk. Han har varit tvungen att börja fuska med översättningsprogram (och förlora hela sin egen stil), för det tar för lång tid att slå upp alla ord, som han bara inte kan hitta i minnet längre. ???

Väldigt oroande!
Citera
2021-04-09, 06:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Någon annan som hört något exempel på, att man kan förlora förvärvade språkkunskaper av corona..? (Precis som vid alzeimers, det brukar vara en av de första förmågorna som försvinner.) Jag har inte läst det någonstans, men en vän till mig verkar ha drabbats. 48 år, man, normal vikt, tidigare frisk. Han hade corona för några veckor sedan, och då sa han att det inte var värre än en lite jobbigare omgång med vanlig influensa: förkylningssymptom, och feber som går upp i toppar och ner igen. En vecka i sängen, några dagars konvalescens efter det.

Men nu säger han, att han inte längre hittar orden på främmande språk - och det är speciellt illa som han arbetar med språk. Han har varit tvungen att börja fuska med översättningsprogram (och förlora hela sin egen stil), för det tar för lång tid att slå upp alla ord, som han bara inte kan hitta i minnet längre. ???

Väldigt oroande!
Förra våren fick jag en feber och lungsjukdom otestad naturligtvis, kunde inte gå och prata i uppförbakar i två månader men bara lite feber och lite hosta av sjukdomen i några dagar.

Men jag blev också slö i huvudet. Jag har varit med om något liknande för några år sedan när jag hade en ganska våldsam släng av TBE. För mig var den sjukdomen jag hade för lite mer en ett år sedan och som jag är övertygad att vad covid som en lite mildrar TBE+ en lungpåverkan.

Men vad du frågade om och vad jag ville komma fram till vad att jag då för ett år sedan och med likhet efter TBE hade svårt för att prata andra språk en Svenska. Det krävdes mycket koncentration att prata och att översätta och finna orden. Normalt sätt pratar jag Engelska flytande och behöver inte tänka alls när jag byter språk.

Jag vet inte vad detta beror på men troligtvis någon inflammation i hjärnan. För mig gick det över bägge gångerna, men det tog ett tag. När det gäller TBE så kan ju skadorna bli permanenta, hur det är med covid är väl svårt att veta ännu, när det gäller TBE kan det ju ta ett år innan huvudet fungerar som det ska.

Jag kanske inte behöver ge dig mer att nojas över men jag har en oro som jag har burit med mig hela pandemin, då ja upplever covid har likheter med TBE främst då med hjärna påverkan. När det gäller barn och TBE vaccinerade man inte de tidigare, då barn får en mildrar sjukdom en vuxna och att man efter infektion blir immun på livstid. Men nu gör man det då man uppdagade att barn som haft TBE har lägre hjärnkapacitet en barn som aldrig smittas även om de bara hade en mild sjukdom. Deras hjärnor är tar tydligen mer stryk en vuxna då de inte är färdigutvecklade ännu. Jag hoppas att sjukdomarna skiljer sig åt här.
Jag är ju en mamma till ett barn i skolåren så jag har ju all min oro för hur det kan påverka barnen. Mammor är ju ofta lite hönsiga.
Men barn är ju den enda grupp där vi i Europa inte ser en överdödlighet.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-09 kl. 07:00.
Citera
2021-04-09, 07:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förra våren fick jag en feber och lungsjukdom otestad naturligtvis, kunde inte gå och prata i uppförbakar i två månader men bara lite feber och lite hosta av sjukdomen i några dagar.

Men jag blev också slö i huvudet. Jag har varit med om något liknande för några år sedan när jag hade en ganska våldsam släng av TBE. För mig var den sjukdomen jag hade för lite mer en ett år sedan och som jag är övertygad att vad covid som en lite mildrar TBE+ en lungpåverkan.

Men vad du frågade om och vad jag ville komma fram till vad att jag då för ett år sedan och med likhet efter TBE hade svårt för att prata andra språk en Svenska. Det krävdes mycket koncentration att prata och att översätta och finna orden. Normalt sätt pratar jag Engelska flytande och behöver inte tänka alls när jag byter språk.

Jag vet inte vad detta beror på men troligtvis någon inflammation i hjärnan. För mig gick det över bägge gångerna, men det tog ett tag. När det gäller TBE så kan ju skadorna bli permanenta, hur det är med covid är väl svårt att veta ännu, när det gäller TBE kan det ju ta ett år innan huvudet fungerar som det ska.

Jag kanske inte behöver ge dig mer att nojas över men jag har en oro som jag har burit med mig hela pandemin, då ja upplever covid har likheter med TBE främst då med hjärna påverkan. När det gäller barn och TBE vaccinerade man inte de tidigare, då barn får en mildrar sjukdom en vuxna och att man efter infektion blir immun på livstid. Men nu gör man det då man uppdagade att barn som haft TBE har lägre hjärnkapacitet en barn som aldrig smittas även om de bara hade en mild sjukdom. Deras hjärnor är tar tydligen mer stryk en vuxna då de inte är färdigutvecklade ännu. Jag hoppas att sjukdomarna skiljer sig åt här.
Jag är ju en mamma till ett barn i skolåren så jag har ju all min oro för hur det kan påverka barnen. Och barn är ju den enda grupp där vi i Europa inte ser en överdödlighet. Men mammor är ju ofta lite hönsiga.

Du ville inte oroa mig, men nu lyckades du oroa mig! Nåja, mina kids är fullvuxna, och har inte varit sjuka i corona (eller om de förkylningssymptom de haft var coronan, så gick de över fort och jag märker inget annorlunda på dem efteråt). Hur eller hur, så tycker jag att det var väldigt fel att ha skolorna öppna, och låta barn smittas av en helt ny sjukdom, som kan få vilka följder som helst som ingen känner till. Det skriks om föräldrar som vägrar vaccinera sina barn för t.ex. mässlingen, men mässlingen vet man ju i alla fall vad det ÄR. Nästan alla blir friska igen utan följdtillstånd. Men med en helt ny sjukdom kan det ju hända vad som helst. Tänk om en hel generation skulle bli sinnesslö, liksom - vad skulle vi göra då?

Den som lever får se... Det är inte SÅ många veckor sedan min vän blev frisk i övrigt, så det kan vara bara en allmän matthet som är kvar också ett tag till. Får hoppas det...
Citera
2021-04-09, 07:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du ville inte oroa mig, men nu lyckades du oroa mig! Nåja, mina kids är fullvuxna, och har inte varit sjuka i corona (eller om de förkylningssymptom de haft var coronan, så gick de över fort och jag märker inget annorlunda på dem efteråt). Hur eller hur, så tycker jag att det var väldigt fel att ha skolorna öppna, och låta barn smittas av en helt ny sjukdom, som kan få vilka följder som helst som ingen känner till. Det skriks om föräldrar som vägrar vaccinera sina barn för t.ex. mässlingen, men mässlingen vet man ju i alla fall vad det ÄR. Nästan alla blir friska igen utan följdtillstånd. Men med en helt ny sjukdom kan det ju hända vad som helst. Tänk om en hel generation skulle bli sinnesslö, liksom - vad skulle vi göra då?

Den som lever får se... Det är inte SÅ många veckor sedan min vän blev frisk i övrigt, så det kan vara bara en allmän matthet som är kvar också ett tag till. Får hoppas det...

Om jag skulle vara din kompis skulle jag vänta lite. Jag kunde prata Engelska bra igen efter ca två, tre månader.

Det är ju tur att barnen inte dör, det dör ju till och med färre barn nu en normalt. Men om sjukdomen påverkar dem och t.ex. deras hjärnor, vet vi ju inte. Så länge vi inte vet det tycker jag att det är fel att ha de i fronten av sjukdomen. Troligtvis har de flesta barn minst en gång varit sjuka. Jag tror t.ex. inte att den brittiska mutationen smittar barn i större utsträckning utan bara att vi märker det på fler av dem nu. Hoppningsvis får de ett skydd för framtida sjukdomar och inte bli skadade och då är det bra, men om det inte är så och vi kommer se en hel generation som inte kan koncentrera sig, mer aggressiva, ha svårt för att sova o.s.v. förlorar vi så mycket att jag inte tycker att riskerna är värda den ekonomiska förlust det skulle kosta att ha säkra skolor och kanske deltidsstudier även på grundskolan.

När det gäller mitt barn, så märker jag ingen skillnad. Däremot trängs barnen i skolan, alla går in vid samma tillfälle genom samma ingång och i den lilla hall som är där tar de alla av sig skorna och lägger de i sina skåp, t.ex. Det är ju som ett skämt, den lilla kostnad eller besvär det skulle vara att även barn kunde hålla avstånd är så liten jämfört med den kostnad som skulle bli om alla våra barn blir trögtänkta.

Edit men jag fattar att både du och din vän upplever det jobbigt. Man vill inte förlora sin tanke förmåga, men om jag ännu en gång ska dra likhetstecken med TBE så återhämtar sig de flesta utan kvarvarande skador. Det kommer din kompis också göra!
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-09 kl. 07:34.
Citera
2021-04-09, 07:45
Avslutad
Vad är er analys inför juli-augusti? Kommer regeringen att släppa restriktionerna till den grad att man kan åtminstone ha ett fysisk möte med 50 personer eller mer?
Citera
2021-04-09, 08:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är er analys inför juli-augusti? Kommer regeringen att släppa restriktionerna till den grad att man kan åtminstone ha ett fysisk möte med 50 personer eller mer?

Får man ett ras så blir det så , de är iva belastningen som avgör hur mycket restriktioner vi har.
Inte vaxningsgrad , förra årets häftiga dropp kan bli än brutalare med immunitet och vaxning.

Vården tror t.ex att alla anställda kommer ges normal.semester detta år så det kan ljusna fort.

Restsmittspridning sen mot okt/nov behöver man inte bry sig om med en fullvaxad population
Citera
2021-04-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Du är nog den sista att komma med krav om färska siffror när du bevisligen själv använnt veckogammal statistik. Byxorna dina...Och den håriga röven...

Angående Frankrike har du rätt, även om jag måste googla texten för att du är för slö och intetsägande för att ens prestera en länk.

Nog om det. Här är verkligheten.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..latest&pick erSort=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls= true&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=SWE~EST

Dödsfall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..latest&pick erSort=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls= true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=EST~SWE

Som synes ökar incidensen i Sverige samt minskar kraftigt i Estland. Antalet avlidna minskar i Estland när den däremot ökar i Sverige. Om än svaga trender gällande det sistnämnda, men sådana brukar ju du få erektion av om det passar din agenda.

Det är bara att inse att du är avslöjad som en desinformatör.

Är du en mytoman eller totalt oförmögen att läsa en graf??

Här är återigen, för tredje gången grafen mellan Sverige och Estland vad gäller antalet döda per capita.

Och du påstår att Estland kurva går ned och Sverige uppåt?
Påstår man det så är man uppenbarligen korkad på riktigt och förmodligen går i särskola. Du måste väl kunna titta på en graf människa? Eller vad är ditt problem??

https://ourworldindata.org/covid-deaths?country=SWE~EST

Och Estland fortsätter alltså ha en skyhög högre insidens än vad Sverige har.
Du har suttit och tjatat om detta i en vecka nu men ändå är vi på samma plats. Estland med långt högre insidens än Sverige.
Citera
2021-04-09, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Får man ett ras så blir det så , de är iva belastningen som avgör hur mycket restriktioner vi har.
Inte vaxningsgrad , förra årets häftiga dropp kan bli än brutalare med immunitet och vaxning.

Vården tror t.ex att alla anställda kommer ges normal.semester detta år så det kan ljusna fort.

Restsmittspridning sen mot okt/nov behöver man inte bry sig om med en fullvaxad population

Jag har alltid utgått att då älgjakten börjar lär det mesta gå över till det normala
Citera
2021-04-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

50 max. Det spelar ingen roll om det ekar på iva och inte en jävel är sjuk längre. Löfven, Hallonet och Ygeman är ledsna för att de fått kritik om att ha gjort för lite och ska nu minsann visa att de allt är handlingskraftiga. Så fungerar vår regering och jag förstår inte varför det skulle bli annorlunda i sommar.
Citera
2021-04-09, 08:21
Medlem
Madagascars avatar
Jag har hoppats att vi peakat nya fall i tredje vågen vid påsk. Tidigare data pekade åt det hållet. Men Örebros uppdatering idag gör mig osäker. De rapporterar 344 nya fall idag. Förra fredagen rapporterade de 157 nya fall.

(Till på köpet fortsätter antalet inlagda att stiga. Nu 74. All time high (för ett år sedan) är 78.)

Källa: Regionen och Platz
Citera
2021-04-09, 08:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
50 max. Det spelar ingen roll om det ekar på iva och inte en jävel är sjuk längre. Löfven, Hallonet och Ygeman är ledsna för att de fått kritik om att ha gjort för lite och ska nu minsann visa att de allt är handlingskraftiga. Så fungerar vår regering och jag förstår inte varför det skulle bli annorlunda i sommar.

https://www.dn.se/sverige/manga-sjukhus-raknar-med-lang-sommarsemester/

Efter brittiska vågen är nog immuniteten hög mot sommaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in