2021-04-07, 21:18
Medlem
Charlie Munger har köpt in Alibaba till den fond han förvaltar. Att Munger väljer Alibaba som ett av endast fem innehav är en styrkesignal.
Citera
2021-04-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Charlie Munger har köpt in Alibaba till den fond han förvaltar. Att Munger väljer Alibaba som ett av endast fem innehav är en styrkesignal.

Om man bortser ifrån de politiska riskerna så känns inte värderingen i alibaba helt tokig i dagens marknad.
Citera
2021-04-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om man bortser ifrån de politiska riskerna så känns inte värderingen i alibaba helt tokig i dagens marknad.

Instämmer. Dock bör den politiska risken redan vara diskonterad i dagens kurs. Bolaget växer mycket snabbt och kan räknas hem, billigt, bara på kärnaffären och då får man resten på köpet.
Citera
2021-04-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Instämmer. Dock bör den politiska risken redan vara diskonterad i dagens kurs. Bolaget växer mycket snabbt och kan räknas hem, billigt, bara på kärnaffären och då får man resten på köpet.

Jag tycker dock det är svårt att värdera den politiska risken, främst när det gäller risken att de blir avnoterade i usa. Jag vet inte ens vad som riktigt händer om aktien blir avnoterad i usa, om det sker tvångsförsäljning, eller om man måste gå någon krånglig väg och sälja dem på en sida för avnoterade aktier eller om det rent av är praktiskt omöjligt att sälja dem för en småsparare.
Citera
2021-04-08, 21:51
Medlem
P/E på runt 20 med deras siffror. Vansinne!
Kraftigt undervärderade aktier är alltid trevligt att vara lång i. Kan vara skakigt i korta tidsaspekter, men har svårt att se att detta håller i sig i mer än ett år.
Citera
2021-04-09, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av degish
P/E på runt 20 med deras siffror. Vansinne!
Kraftigt undervärderade aktier är alltid trevligt att vara lång i. Kan vara skakigt i korta tidsaspekter, men har svårt att se att detta håller i sig i mer än ett år.

Det kommer en smäll om några månader när resultatet på antimonopol-utredningen släpps och dom får sälja av delar av konglomeratet t ex media. Men det spelar mindre roll. Efter det så blir det rally.

Bra köplage nu, samt att man kan ligga med lite likvid for ett köp vid dippen som kommer när föregående offentliggörs.
Citera
2021-04-09, 03:56
Medlem
Citat:
Jag tycker dock det är svårt att värdera den politiska risken, främst när det gäller risken att de blir avnoterade i usa. Jag vet inte ens vad som riktigt händer om aktien blir avnoterad i usa, om det sker tvångsförsäljning, eller om man måste gå någon krånglig väg och sälja dem på en sida för avnoterade aktier eller om det rent av är praktiskt omöjligt att sälja dem för en småsparare.

De kommer säkert avnoteras så småningom men de kommer också noteras i Shanghai vilket väger tyngre.
Citera
2021-04-09, 04:03
Medlem
Citat:

Exakt. Alibaba kommer finnas kvar & växa men det är så mycket fluff runt omkring att jag inte vågar lika kvar i aktien, även om jag egentligen vill ha den i portföljen... knepigt är namnet.
Citera
2021-04-09, 10:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Marknaden har konstant felprisat den politiska risken i kinesiska aktier. Den som ger sig in i kinesiska aktier listade i USA bör räkna med en låg tvåsiffrig chans för plötslig totalförlust.
Citera
2021-04-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Marknaden har konstant felprisat den politiska risken i kinesiska aktier. Den som ger sig in i kinesiska aktier listade i USA bör räkna med en låg tvåsiffrig chans för plötslig totalförlust.

Jupp, hög risk. Kanske därför Munger bara la 19 procent av bolagets pengar i Alibaba. Själv ligger jag på 1 procent.
Citera
2021-04-10, 08:26
Medlem
Alibaba får käftsmäll med bot på 23 miljarder:
https://omni.se/peking-straffar-alibaba-tvingas-bota-23-miljarder/a/7KvEKK

Tur att man sålde för ett par veckor sedan
Citera
2021-04-12, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Alibaba får käftsmäll med bot på 23 miljarder:
https://omni.se/peking-straffar-alibaba-tvingas-bota-23-miljarder/a/7KvEKK

Tur att man sålde för ett par veckor sedan

Upp över 7 procent i Hong Kong nu. Marknaden föredrar som förväntat beskedet om böter framför osäkerheten om eventuella sanktioner som sänkt aktien länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in