2021-04-08, 19:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Innan pandemin hade SD en toppnotering i Novus på 24%, det var den 19 dec 2019.
Då var andelen kvinnor som röstade SD 16.2 % en underrepresentation på 32,5%.
I dagsläget har man 11,7% av 18,7% en underrepresentation på 37,5%.
Dvs gapet ökar. Det kan ha med pandemin att göra samtidigt som S gör sitt bästa för att skrämma väljare. Det biter dåligt på männen men kvinnor i storstaden stigmatiseras mer.
S satsar nu allt på att man ska skämmas att säga fel parti.
Folk utanför på landsbygden skiter i detta, men det bor många kvinnor i storstäderna.

Tror det har med pandemin att göra.

När SD toppnoterades var invandringsfrågan och speciellt säkerhetsfrågan väldigt viktig för även kvinnor. Det sprängdes betydligt mer då och var väldigt osäkert generellt. Nu har pandemin tagit över narrativet.
2021-04-08, 19:55
Medlem
I opartiska och objektiva SVT i Rapport ikväll beskrivs +0,6 för S som att ”Socialdemokraterna stärker sin position som största parti” medan +0,8 för SD beskrivs som att ”Sverigedemokraterna ökar något”.
2021-04-08, 20:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
I opartiska och objektiva SVT i Rapport ikväll beskrivs +0,6 för S som att ”Socialdemokraterna stärker sin position som största parti” medan +0,8 för SD beskrivs som att ”Sverigedemokraterna ökar något”.

Det bästa man kan göra för att stärka demokratin och friheten i Sverige är att lägga ned PS.
2021-04-08, 22:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vill se tre steg i arbetet:

1) Björn Söder eller Richard Jomshof smäller på med hårda bud enligt "dödsknarkarnazist-modellen".

2) En ömsint kvinna som Jessica Stegrud går in och förklarar och mildrar budskapet.

3) Ledaren, f n Jimmie Åkesson, slår tillbaka och tillrättarvisar massmedia.

Steg 1 är helt onödigt. Särskilt Jomshof med sina islamofoba tirader är ju en belastning för SD.
2021-04-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Paula Bieler var en kvinna som var bra för SD:s opinion bland kvinnor, även om hon var lite otydlig och ville släppa upp kvotinvandringen. Vilket skapade förvirring. Men hennes lugna framtoning tilltalade en del kvinnor.

Nu är väl Jessica Stegrud den kvinna som borde framträda oftare. Hon har en förmåga att vara ganska tydlig och man tänker inte "fascism" när man ser henne. Det finns några fler väldigt bra kvinnor i bakgrunden som kan tas fram. Det är nödvändigt för att öka SD:s anseende bland kvinnor. Jag vill se tre steg i arbetet:

1) Björn Söder eller Richard Jomshof smäller på med hårda bud enligt "dödsknarkarnazist-modellen".

2) En ömsint kvinna som Jessica Stegrud går in och förklarar och mildrar budskapet.

3) Ledaren, f n Jimmie Åkesson, slår tillbaka och tillrättarvisar massmedia.

Jag tror också att SD måste ge sig in med förslag att förbättra pensionssystemet.

Men i övrigt tycker jag det ser bra ut. Väldigt passivt från C just nu. Det är bra.

Den kvinna som inte känner sig skrämd av invandringen, röstar inte på SD. En kvinna som är skrämd av invandringen, föredrar sannolikt en stark man framför både en harmlös man och en empatisk kvinna.
2021-04-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Steg 1 är helt onödigt. Särskilt Jomshof med sina islamofoba tirader är ju en belastning för SD.

Du förstår kanske hur jag menar. Det gäller att märkas, det skall tränga fram. Men det skall vara bra substans, vi får se vad som händer. SD är med i matchen nu, C verkar utslagna men allt kan sluta med att Stefan Löfvén sitter ytterligare en mandatperiod och drar ned Sverige i skiten ännu mer. Jag är kluven till när en konservativ regering egentligen skall tillträda i denna hemska röra.
2021-04-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den kvinna som inte känner sig skrämd av invandringen, röstar inte på SD. En kvinna som är skrämd av invandringen, föredrar sannolikt en stark man framför både en harmlös man och en empatisk kvinna.

Vem är denne starke man? Finns nog inte att uppbringa. Jag menar att det är ett samspel och den auktoritära typen som Orbán finns inte i Sverige.

Men SD är med i matchen igen. Dom märks mer och det påverkar opinionssiffrorna positivt.
2021-04-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Det tror jag inte alls. Svenskarna är inte särskilt positiva till Islam och de allra flesta tycker illa om religionen.

Källa: https://www.myndighetensst.se/download/18.3503cfdc16c417dd2ae2b805/1565953663886/1735854_433-454-lennart-weibull-2.pdf som hänvisar till SOM institutet för siffror.

Skulle jag gissa själv så tror jag att de flesta partier tjänar på att ha politiker som kritiserar Islam. När det gäller (M) har de Hanif Bali. Jag tror att han lockar väljare till partiet. Björn Söder håller jag med om nog är en belastning men Rikard Jomshof hjälpte partiet att öka sin trovärdighet bland väljarna när han kritiserade Islam i TV.

Bland partiera är det nog bara (V), (S) och (MP) som skulle förlora mer än de vinner på att kritisera Islam. Jag tror till och med att Annie Lööf och (C) skulle tjäna väljare på att kritisera Islam- Åtminstone om hon höll det lite abstrakt genom att läsa innantill ur Koranen och deklarera att hon inte gillar det som står där. Hon behöver ju inte gå på enskilda och anklaga dem för att stödja hederskultur eller terrorism...
2021-04-09, 10:40
Bannlyst
Demoskop är skit. En självrekryterande webbpanel ska man aldrig lita på.
2021-04-09, 10:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Demoskop är skit. En självrekryterande webbpanel ska man aldrig lita på.
Den där skiten avhandlades & avfärdades i tråden för många år sedan.
2021-04-09, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den där skiten avhandlades & avfärdades i tråden för många år sedan.
Menar du att jag har fel?
2021-04-09, 11:31
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Menar du att jag har fel?

Hen menar nog att det redan stötts o blötts i tråden till leda. Ingen är sugen på att dra upp det igen. Finns många skilda åsikter. Jag tänker inte ens uppge min.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in