2021-04-08, 13:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Tror det varierar lite, beroende på olika faktorer. Men ja, skulle inte förvåna mig om en och annan kille inte säger det till sin tjej, speciellt om det är ett relativt nytt förhållande.

Sen idag är det ju inte lika stigmatiserande att rösta SD som för 5-10 år sedan.

Allt beror på.

Här får jag nog citera Eddie Meduza - "Fruntimmer sa en ha å knulla mä" , inte prata politik med.
2021-04-08, 14:26
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Håller med, och kvinnorna vet nog att deras män är Sverigedemokrater men de vill inte själv rösta på SD. Eller håller männen det hemligt för sina egna fruar/flickvänner? Erkänner det bara i webb-baserade OU?

Min flickvän vet om att jag röstar på SD. Hon är visserligen också ganska höger så hon kunde nog inte bry sig mindre. Hade min flickvän vart vänster hade jag nog sagt det också men vi hade kanske inte pratat politik vid varje måltid varje dag. Har däremot ingen aning hur andra förhållanden gör. Jag har generellt svårt att se att en vänstertjej skulle göra slut med sin kille bara för han är SD. I alla fall om jag försöker utgå ifrån de tjejer jag känner personligen.
2021-04-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Håller med, och kvinnorna vet nog att deras män är Sverigedemokrater men de vill inte själv rösta på SD. Eller håller männen det hemligt för sina egna fruar/flickvänner? Erkänner det bara i webb-baserade OU?
Härliga förhållanden om man inte kan vara öppen med sin politiska uppfattning! Är vi tillbaka på 1800-talet?
2021-04-08, 15:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Härliga förhållanden om man inte kan vara öppen med sin politiska uppfattning! Är vi tillbaka på 1800-talet?
Snarare Sovjet på 1900-talet.
2021-04-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Snarare Sovjet på 1900-talet.
Du menar att dagens situation liknar Sovjetunionens? Kunde man inte under den tiden vara öppen med sin politiska uppfattning inom familjen?
2021-04-08, 16:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Du menar att dagens situation liknar Sovjetunionens? Kunde man inte under den tiden vara öppen med sin politiska uppfattning inom familjen?
Det var vanligt att barn angav sina föräldrar.
2021-04-08, 16:14
Medlem
Stantormans avatar
Citat:

Absolut inte! Barnen uppfostrades att spionera på sina egna föräldrar via ungdomsrörelsen Komsomol till exempel. Inget är så effektivt som barn när det gäller att vara partiets öron och ögon för vad som händer i hemmets lugna vrå. I en diktatur av den sorten är det omöjligt att vara säker någonstans.
2021-04-08, 16:21
Medlem
Stantormans avatar
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Positivt att SD har en liten uppgång, även positivt att SD är största parti bland männen. Men, det blir helt, helt omöjligt att vinna en konservativ riksdagsmajoritet om bara 35% av kvinnorna röstar höger. Att SD bara når 11% av kvinnornas röster behöver man arbeta med, förbättra sin politik i sakfrågor och även nå ut bättre med sin verkliga politik till den målgruppen. Jag, tror att det kan vara själva nyckeln om man vill få till stånd ett regeringsskifte efter nästa val.
2021-04-08, 16:39
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Positivt att SD har en liten uppgång, även positivt att SD är största parti bland männen. Men, det blir helt, helt omöjligt att vinna en konservativ riksdagsmajoritet om bara 35% av kvinnorna röstar höger. Att SD bara når 11% av kvinnornas röster behöver man arbeta med, förbättra sin politik i sakfrågor och även nå ut bättre med sin verkliga politik till den målgruppen. Jag, tror att det kan vara själva nyckeln om man vill få till stånd ett regeringsskifte efter nästa val.

Jag tror bl.a. kanalen Riks är till för det här. Problemet är att kvinnor troligtvis inte kommer lyssna även fast det är kvinnor som pratar.

Det viktigaste SD måste göra är att få makten och förändra kulturen i Sverige. Kvinnor påverkas mer än män av media, influensers, Hollywood, sociala medier m.m. Det vill säga vad som är trendigt och konsensus. Män har en tendens av att vara mer rebelliska, fristående, faktabaserade osv.

Man skulle kunna säga att vi är i ett information och kulturkrig och just nu vinner högern männen och vänstern kvinnorna. Vart får kvinnorna sin information ifrån? Förr var det ju mer bekanta och närstående, numera är det nog en mix av det och det ovannämnda.

Hur bryter man sig in bland:

1. Media, influensers, Hollywood och sociala medier.
2. Kvinnors vänner och bekanta.

Jag skulle säga att nummer 1 är svårast att påverka eftersom mycket av vår kultur kommer från USA idag. Möjligtvis skulle man kunna starta upp alt-media som man nu gjort med exempelvis Riks. Gäller att försöka dominera nyhetsflödet på sociala media. Problemet här är ju att big tech är allierad med vänstern och globalismen och således fifflar med algoritmer för att trycka ner alt-media på sociala medier. Vi får helt enkelt sätta hoppet till de konservativa i USA här.

Nummer 2 har varit svårt men här har SD lyckats sig bryta in. Det här med att Liberalerna och Sabuni "väljer" SD kommer nog gynna SD på sikt eftersom man blir mer och mer normaliserat. Kvinnor i det stora hela vill nog inte rösta på något som anses vara "utanför". Nu kommer SD mer och mer in i värmen och det här skrämmer nog S rejält, därav alla märkliga utspel från Löfvén. Nu kanske kvinnor börjar prata så småningom sinsemellan. SD kan också vinna på att bli störst i opinionen, för då kommer många kvinnor och dess bekanta tänka att SD är ju normalt för de är mest populära av alla partier. SD fick ju en rejäl boost av kvinnor när man blev största parti för något år sedan i OU.

Någon som har data över hur mycket SD hade bland kvinnor då?
2021-04-08, 17:18
Medlem
Paula Bieler var en kvinna som var bra för SD:s opinion bland kvinnor, även om hon var lite otydlig och ville släppa upp kvotinvandringen. Vilket skapade förvirring. Men hennes lugna framtoning tilltalade en del kvinnor.

Nu är väl Jessica Stegrud den kvinna som borde framträda oftare. Hon har en förmåga att vara ganska tydlig och man tänker inte "fascism" när man ser henne. Det finns några fler väldigt bra kvinnor i bakgrunden som kan tas fram. Det är nödvändigt för att öka SD:s anseende bland kvinnor. Jag vill se tre steg i arbetet:

1) Björn Söder eller Richard Jomshof smäller på med hårda bud enligt "dödsknarkarnazist-modellen".

2) En ömsint kvinna som Jessica Stegrud går in och förklarar och mildrar budskapet.

3) Ledaren, f n Jimmie Åkesson, slår tillbaka och tillrättarvisar massmedia.

Jag tror också att SD måste ge sig in med förslag att förbättra pensionssystemet.

Men i övrigt tycker jag det ser bra ut. Väldigt passivt från C just nu. Det är bra.
2021-04-08, 17:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag vet inte om det är så, jag är SD så jag har inte det problemet.
2021-04-08, 17:57
Medlem
Grevelesevis avatar
Innan pandemin hade SD en toppnotering i Novus på 24%, det var den 19 dec 2019.
Då var andelen kvinnor som röstade SD 16.2 % en underrepresentation på 32,5%.
I dagsläget har man 11,7% av 18,7% en underrepresentation på 37,5%.
Dvs gapet ökar. Det kan ha med pandemin att göra samtidigt som S gör sitt bästa för att skrämma väljare. Det biter dåligt på männen men kvinnor i storstaden stigmatiseras mer.
S satsar nu allt på att man ska skämmas att säga fel parti.
Folk utanför på landsbygden skiter i detta, men det bor många kvinnor i storstäderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in