2021-04-08, 21:33
Medlem
Jag ser Bitcoin som en begränsad tillgång. Det finns 21 miljoner Bitcoin och det är det hela. Däremot urholkas traditionella valutor just nu kraftigt då penningmängden ökar på grund av alla stödpaket.

Därför är det bättre för mig att ha mina likvida medel i Bitcoin istället för SEK elle USD. Jag tror att en stor del av värdeökningen beror på denna utspädning plus att efterfrågan ökar då bitcoin är en stabilare tillgång.

Har köpt en liten post (4% av portföljen) men räknar med att öka vartefter.
2021-04-08, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Emot: Att någon form av attack mot blockkedjan (ex 51 procents attack) skulle kunna leda till att BTC blir värdelöst på några sekunder. Möjligt, men extremt osannolikt då något sådant enbart skulle ha förlorare om det upptäckts. Få användningsområden om ens något förutom att vara SOV vilket förvisso inte är unikt för BTC. Nuvarande volatilitet.
Det är bara den transaktionen som går åt helvete, inte hela blockkjedjan.
2021-04-08, 23:18
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Att man utnyttjar en uppkommen skillnad i pris mellan två geografiska platser för att göra vinst. Ett land som försöker stoppa Bitcoin skulle avvika prismässigt från det globala marknadspriset, och därmed inbjuda till ett geografiskt arbitrage.

Det är lite samma sak som att du får låna pengar för 1% ränta hos en bank och att du kan få 4% i inlåningsränta på en annan bank.

Men hur ska du köpa Bitcoin i ”ett land” och sälja i ”ett annat land”?!? Med kontanter?
2021-04-08, 23:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det har ju visat sig gång på gång att människor i dysfunktionella ekonomier är mycket betjänta av Bitcoin. Venezuela är ett bra exempel.

Jag tror att det där är lite av en vandringssägen. Beskriv för mig hur du skulle använda Bitcoin i Venezuela när en transaktion tar en timme och kostar 7 USD.
2021-04-08, 23:30
Medlem
Det är Bitcoin Cash och Dash som är populärast i Venezuela eftersom de funkar bättre för mindre betalningar.
2021-04-08, 23:40
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Det är Bitcoin Cash och Dash som är populärast i Venezuela eftersom de funkar bättre för mindre betalningar.

Som man kunde tänka sig alltså!

Så då var inte det heller något argument för Bitcoin.
2021-04-09, 08:25
Medlem
fffffuuuuuus avatar
*svarade på ett gammalt inlägg av misstag*
2021-04-09, 08:37
Medlem
Argument för: Fortfarande potential till stor uppsida, 2017 var en spekulationsbubbla där exchanges blev överbelasteade och det knappt gick att göra affärer, det var för tidigt. Nu har marknaden mognat och det finns mer real world-implementationer för cryptos.

Argument mot: Regleringsrisken är här på riktigt. Nu är det också en fråga om miljön. Det är nära till hands att banna bitcoin för att det anses ha för stor miljöpåverkan. "Det är kriminella OCH miljöbovar!"

Det fundamentala är starkare än för 4 år sedan och jag tycker egentligen att bubbeltendenserna är färre nu än då, men som sagt, hotet om reglering är att ta på allvar.
2021-04-09, 08:38
Medlem
MeinKampfs avatar
Många lyckosökare här i tråden. Jag har förstått att ni alla blivit miljonärer på eran fantastiska förmåga att förvandla några tusenlappar SEK till några promille BTC. Men faktum är att det är större odds att vinna på triss än att vinna på BTC. Men den ekvationen går såklart inte in till alla fantasi visionärer.
2021-04-09, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Många lyckosökare här i tråden. Jag har förstått att ni alla blivit miljonärer på eran fantastiska förmåga att förvandla några tusenlappar SEK till några promille BTC. Men faktum är att det är större odds att vinna på triss än att vinna på BTC. Men den ekvationen går såklart inte in till alla fantasi visionärer.

Och detta påståendet kan du komma med, för att du är en av de mest insatta i kryptovalutor och makroekonomi?

Eller var det som hos många andra kritiker, bara något du snöt ur näsan?

Tolka det inte fel, jag är allvarligt intresserad av all kritik mot krypto så att jag snabbt kan göra en exit innan allt kraschar. Men ju mer jag sätter mig in, desto mer övertygad blir jag att jag skall hodla.
Så ge mig gärna dina bästa argument du grundar ditt påstående på. Tills dom kommer, så måste du ha förståelse att man gör rätt i att anta att du inte har en aning om vad du snackar om?

Kom nu inte med "7 transkationer per sekund" eller "de små djuren dör", för dom har vi redan avhandlat.
2021-04-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Men hur ska du köpa Bitcoin i ”ett land” och sälja i ”ett annat land”?!? Med kontanter?

En stat kan inte hindra dess medborgare från att ladda hem en Bitcoinplånbok. De kan heller inte hindra någon från att köra en Bitcoin-nod, eller utföra en Bitcointransaktion med mindre än att de behöver stänga ner hela Internet.

Samtidigt kan man föra över fiat-valuta in- och ut från landet. Tjänster som tex Revolut fungerar.

Jag förutsätter här att du inte syftar på en Nordkorea-situation.....
2021-04-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är bara den transaktionen som går åt helvete, inte hela blockkjedjan.

Möjligt, men om det skulle hända kommer tilltron till bitcoin sjunka som en Sten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in