2021-04-08, 13:01
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Gäääsp, så det är dags igen för klassisk sovjetisk kontrapropaganda?
Den finländska ockupationspolitiken i ryska Karelen har redan blivit rannsakad. Finland slöt fred med Sovjetunionen i Paris år 1947 och hela fjorton personer i Finland för krigsbrott på de ockuperade områdena
Varför anklagades inte finnarna för krigsbrott under Leningrad-blockaden där 1,5 miljoner civila dog i svält?
Varifrån kom den oförklarliga kärlek mellan Lenin, Stalin och Finland? Finska kommunister räddade Lenin under 1917 för att han skulle komma till Sankt Petersburg och leda revolutionen. Därefter ett år senare i tacksamhet fick Finland självständighet.
Citera
2021-04-08, 17:52
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja, så den "seriöse sovjet-rysshataren" har kapat tråden och framställer det som den ende som kartlägger sovjet/Stralin-regimens brott mot befolkningen ställs inför rätta med av Putin påhittade anklagelser. Så innihelvete enkelt kanske det inte är som i dina USA-länkade "analyser". Du ser dig ju faktiskt tvungen att själv ifrågasätta deras klokhet vad gäller andra saker...,.

He he. Humor eller fyllsnack? Jag tror jag låter experterna avgöra saken.

Men kul att tråden får lite liv igen, även om ämnet kanske snarare borde avhandlas på Historia. Här är det ju faktiskt historiska fakta som efterlyses, inte exempel på Kreml-despotens och hans knärackors förvanskning av dylika.

Citat:
Hur gick evakueringen av civilbefolkningen till i Karelen och i de av Finland till när de blev tvingade att dra sig tillbaka under forsättningskriget?

Evakuerades all befolkning eller valdes vissa ut? Skedde evakueringen med frivillighet?n Skedde evakueringen med påtryckningar från Rödas Armens-sida. (Till exempel ryktades det om mycket grova övergrepp mot tysk civilbefolkning när Röda Armen trängde in i de första byarna i nuvarnade Kaliningradområdet?) Tvångsevakuerade Sovjet kvarstannad finsk civilbefolkning efter krigsslutet liksom man gjorde med kvarstannade tyskar i kaliningradområdet?

Hela befolkningen lämnade området utan desto mer övertalning eller tvång, precis som efter vinterkriget 1940. Det var ett i praktiken helt folktomt land som ryssarna kunde sätta i gång att vansköta efter behag.

https://military.wikia.org/wiki/Evacuation_of_Finnish_Karelia

Ämnet har behandlats i denna artikel i Populär historia, som dock främst handlar om händelserna 1940.

Flykten från Karelen
https://popularhistoria.se/krig/andra-varldskriget/flykten-fran-karelen

Inom parentes kan sägas, att vid den sovjetiska invasionen 1939 invånarna i vissa gränsbyar inte hunnit lämna sina hem. Det gällde i synnerhet cirka 1.700 människor i Hyrsylä, den där konstiga utbuktningen som gränsen gjorde en bit norr om Ladoga (se karta på länken nedan). Området intogs av sovjettrupperna under krigets första dag den 30 november, och dess invånare "internerades" - samlades ihop och tvingades förflytta sig en bit in på sovjetiskt område. Efter krigets slut blev de fria, och återvände då mangrant till sitt stympade fosterland - förutom de drygt 100, som dött under "interneringen".

https://i.imgur.com/twYt8QZ.jpg
https://www.reddit.com/r/TheWayWeWere/comments/gm8psu/old_woman_from_hyrsyl%C3%A4_1943/

Citat:
Jag har säkert läst om evakueringen av Karelen och hur den gick till men minns inte och jag måste för övrigt tillägga att jag aldrig någonsin träffat någon med ursprung i Karelen+erövrade områden i fortsättningskriget som inte betecknat sig som finne. Det fanns ju faktiskt andra folk där och det fanns motsättningar så mycket vet jag.

Nu förväntar jag mig en precisering. Vilka andra folk? Vad då för motsättningar?

Befolkningen i det område som Finland avträdde 1940 och 1944 var till mer än 90 procent etniskt finsk och finsktalande. I Viborg fanns en del svensk-, rysk- och tyskspråkig befolkning samt en avsevärd mängd judar - staden hade sedan gammalt rykte om sig att vara en verkligt kosmopolitisk miljö, även om finskan under de första decennierna av Finlands självständighet blivit huvudspråket. Några verkliga motsättningar förekom inte, annat än kanske en del skrän och stickord mellan skolbarn under 1920- och 30-talens språkstrid.

https://uppslagsverket.fi/sv/sok/view-170045-Viborg

I Kronoborgs (Kurkijoki) socken fanns den svenska språkön Sorjos, som grundats av svenskösterbottningar på 1860-talet, och i Kyyrölä på Näset fanns sedan 1700-talet en avsevärd rysk befolkning. Även dessa områdens invånare lämnade sina hemtrakter hellre än att komma under Moskvas herravälde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorjos
http://www.loffe.net/emigration-mainmenu-59/347-sorjos-minnesrik-svenskby-i-karelen
https://no.wikipedia.org/wiki/Krasnoselskoje
https://www.languagesoftheworld.info/russia-ukraine-and-the-caucasus/russian-finnish-borderlands-territorial-changes-population-transfers-linguistic-changes.html (se de två sista styckena)

Befolkningen i socknarna norr om Ladoga - Suojärvi, Salmis, Impilax och Suistamo - bestod till stor del av "äkta" karelare, som var av grekisk-ortodox tro. Deras dialekt, uppblandad med ryska ord, skilde sig så mycket från standardfinskan att man kan kalla den ett skilt språk. Många invånare hade också ryska namn. Men de identifierade sig som finländare, och även de lämnade sina hemtrakter då kriget kom.

Om man tvunget vill ta del av sovjetisk "historieskrivare" och dess putinistiska arvtagare, kan man säkert hitta andra uppgifter om områdets befolkning. Ett exempel är den herostratiskt ryktbara boken Finland som vän och fiende, som gavs ut här i Finland 1969, under finlandiseringens dystraste år, skriven av en sovjetisk kulinarist vid namn Pochljobkin - läs mer om honom här. Där hävdades bland annat att Karelska näsets befolkning hade en blandad befolkning vari förutom finnar utan också ingick tyskar, ryssar och "västkarelare" (ett för västerländsk vetenskap okänt folk), varför området snarare "hörde samman" med Leningrad än med det övriga Finland.

Citat:
(Enstaka tyskar försökte stanna vid tvångsevakueringarna av Kaliningradområdet och någon/några enstaka lyckades. En som lyckades vågade berätta om detta först för ganska få år sedan. Själv har jag besökt Kaliningradområdet och även beskådat det vackra H-Huset som är en prydnad för staden med sin framtidsoptimistiska arkitektur. Jag har även träffat tyska efterlevande på besök där som förutom att de känner området som sin fosterjord även känner de där nu levande som sitt folk - men de får nog kanske betecknas som extremister :-) )

Du eller någon annan kan kanske svara och förhoppningsvis ge ammunition till oss "Putin-troll"?

Det pågår en mycket omfattande turisttrafik (då pandemier inte trasslar till det) från Finland till de förlorade områdena. Karelarnas ättlingar besöker sina gamla hemtrakter, krigsveteraner (de börjar vara utdöda så småningom) och andra militärhistoriskt intresserade inspekterar gamla slagfält och reser monument, aktivister avtäcker minnesstenar på områdets gruvligt skändade kyrkogårdar och så vidare. De berättelser jag läst och hört från sådana safaris tyder på ett mycket vänligt bemötande från områdets nuvarande befolkning.
Senast redigerad av Ördög 2021-04-08 kl. 17:57.
Citera
2021-04-08, 21:23
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Varför anklagades inte finnarna för krigsbrott under Leningrad-blockaden där 1,5 miljoner civila dog i svält?
Varifrån kom den oförklarliga kärlek mellan Lenin, Stalin och Finland? Finska kommunister räddade Lenin under 1917 för att han skulle komma till Sankt Petersburg och leda revolutionen. Därefter ett år senare i tacksamhet fick Finland självständighet.

Jag tänkte väl att du ställt samma konstiga fråga en gång tidigare. Läste du de svar du då fick?

(FB) Stora tråden om Vladimir Putin

Finnarna tvingades avstå territorium, betala krigsskadestånd, döma ett antal "krigsansvariga" med stöd av retroaktiv lagstiftning, och därefter i årtionden kröka rygg inför gangstrarna i Kreml, idka självcensur, smickra och hymla och lisma och krypa i stoftet. Vad borde de ha gjort utöver detta, för att gottgöra för allt elände som åsamkades Leninbljads befolkning?
Citera
2021-04-08, 22:07
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag tänkte väl att du ställt samma konstiga fråga en gång tidigare. Läste du de svar du då fick?

(FB) Stora tråden om Vladimir Putin

Finnarna tvingades avstå territorium, betala krigsskadestånd, döma ett antal "krigsansvariga" med stöd av retroaktiv lagstiftning, och därefter i årtionden kröka rygg inför gangstrarna i Kreml, idka självcensur, smickra och hymla och lisma och krypa i stoftet. Vad borde de ha gjort utöver detta, för att gottgöra för allt elände som åsamkades Leninbljads befolkning?
Vad som är konstig i min fråga? Att finnarna tillsammans med Hitler anfallit Leningrad, finska trupper avskärmade Leningrad från matleveranser från väst, tyskarna från söder, öst och norr. Och finska ÖB Gustav Mannerheim fick aldrig ställas till svars i Nürnbergtribunalen tillsammans med tyska krigsförbrytare Höring, Hess, Jodl för sina brott mot mänskligheten? Är Leningrad-invånares liv värd mindre än judarnas liv?
Citera
2021-04-09, 06:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Vad som är konstig i min fråga? Att finnarna tillsammans med Hitler anfallit Leningrad, finska trupper avskärmade Leningrad från matleveranser från väst, tyskarna från söder, öst och norr. Och finska ÖB Gustav Mannerheim fick aldrig ställas till svars i Nürnbergtribunalen tillsammans med tyska krigsförbrytare Höring, Hess, Jodl för sina brott mot mänskligheten? Är Leningrad-invånares liv värd mindre än judarnas liv?

Duh! Ja, och varför skickades inte Stalin och Molotov och deras medbrottslingar till tribunalen, trots att Sovjet invaderat Polen i samråd med Tyskland, slaktat folk l Katyn, inlett angreppskrig mot Finland och för den skull kickats ut ur Nationernas Förbund, ockuperat de baltiska staterna och skickat tiotusentals människor till Sibirien, med mera...

Finland hade inte kapitulerat, och det var inte möjligt för "de allierade" att dra i gång likadana processer som i Tysklands fall. Dessutom hade britterna och amerikanerna inte något otalt med Finland, och skulle aldrig ha kommit på något så idiotiskt som att föra några finländare, Marskalken eller andra, till en tribunal i Tyskland. Vidare hyste Stalin en icke obetydlig respekt för Finland och Mannerheim själv, och ansåg att det var bäst att låta Finland sköta sig självt så länge inte landet inte utgjorde något hot.
Senast redigerad av Ördög 2021-04-09 kl. 06:18.
Citera
2021-04-09, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
He he. Humor eller fyllsnack? Jag tror jag låter experterna avgöra saken.

Men kul att tråden får lite liv igen, även om ämnet kanske snarare borde avhandlas på Historia. Här är det ju faktiskt historiska fakta som efterlyses, inte exempel på Kreml-despotens och hans knärackors förvanskning av dylika.

Hela befolkningen lämnade området utan desto mer övertalning eller tvång, precis som efter vinterkriget 1940. Det var ett i praktiken helt folktomt land som ryssarna kunde sätta i gång att vansköta efter behag.

https://military.wikia.org/wiki/Evacuation_of_Finnish_Karelia

Ämnet har behandlats i denna artikel i Populär historia, som dock främst handlar om händelserna 1940.

Flykten från Karelen
https://popularhistoria.se/krig/andra-varldskriget/flykten-fran-karelen

Inom parentes kan sägas, att vid den sovjetiska invasionen 1939 invånarna i vissa gränsbyar inte hunnit lämna sina hem. Det gällde i synnerhet cirka 1.700 människor i Hyrsylä, den där konstiga utbuktningen som gränsen gjorde en bit norr om Ladoga (se karta på länken nedan). Området intogs av sovjettrupperna under krigets första dag den 30 november, och dess invånare "internerades" - samlades ihop och tvingades förflytta sig en bit in på sovjetiskt område. Efter krigets slut blev de fria, och återvände då mangrant till sitt stympade fosterland - förutom de drygt 100, som dött under "interneringen".

https://i.imgur.com/twYt8QZ.jpg
https://www.reddit.com/r/TheWayWeWere/comments/gm8psu/old_woman_from_hyrsyl%C3%A4_1943/

Nu förväntar jag mig en precisering. Vilka andra folk? Vad då för motsättningar?

Befolkningen i det område som Finland avträdde 1940 och 1944 var till mer än 90 procent etniskt finsk och finsktalande. I Viborg fanns en del svensk-, rysk- och tyskspråkig befolkning samt en avsevärd mängd judar - staden hade sedan gammalt rykte om sig att vara en verkligt kosmopolitisk miljö, även om finskan under de första decennierna av Finlands självständighet blivit huvudspråket. Några verkliga motsättningar förekom inte, annat än kanske en del skrän och stickord mellan skolbarn under 1920- och 30-talens språkstrid.

https://uppslagsverket.fi/sv/sok/view-170045-Viborg

I Kronoborgs (Kurkijoki) socken fanns den svenska språkön Sorjos, som grundats av svenskösterbottningar på 1860-talet, och i Kyyrölä på Näset fanns sedan 1700-talet en avsevärd rysk befolkning. Även dessa områdens invånare lämnade sina hemtrakter hellre än att komma under Moskvas herravälde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorjos
http://www.loffe.net/emigration-mainmenu-59/347-sorjos-minnesrik-svenskby-i-karelen
https://no.wikipedia.org/wiki/Krasnoselskoje
https://www.languagesoftheworld.info/russia-ukraine-and-the-caucasus/russian-finnish-borderlands-territorial-changes-population-transfers-linguistic-changes.html (se de två sista styckena)

Befolkningen i socknarna norr om Ladoga - Suojärvi, Salmis, Impilax och Suistamo - bestod till stor del av "äkta" karelare, som var av grekisk-ortodox tro. Deras dialekt, uppblandad med ryska ord, skilde sig så mycket från standardfinskan att man kan kalla den ett skilt språk. Många invånare hade också ryska namn. Men de identifierade sig som finländare, och även de lämnade sina hemtrakter då kriget kom.

Om man tvunget vill ta del av sovjetisk "historieskrivare" och dess putinistiska arvtagare, kan man säkert hitta andra uppgifter om områdets befolkning. Ett exempel är den herostratiskt ryktbara boken Finland som vän och fiende, som gavs ut här i Finland 1969, under finlandiseringens dystraste år, skriven av en sovjetisk kulinarist vid namn Pochljobkin - läs mer om honom här. Där hävdades bland annat att Karelska näsets befolkning hade en blandad befolkning vari förutom finnar utan också ingick tyskar, ryssar och "västkarelare" (ett för västerländsk vetenskap okänt folk), varför området snarare "hörde samman" med Leningrad än med det övriga Finland.

Det pågår en mycket omfattande turisttrafik (då pandemier inte trasslar till det) från Finland till de förlorade områdena. Karelarnas ättlingar besöker sina gamla hemtrakter, krigsveteraner (de börjar vara utdöda så småningom) och andra militärhistoriskt intresserade inspekterar gamla slagfält och reser monument, aktivister avtäcker minnesstenar på områdets gruvligt skändade kyrkogårdar och så vidare. De berättelser jag läst och hört från sådana safaris tyder på ett mycket vänligt bemötande från områdets nuvarande befolkning.

Det där allra sista tror jag på och det stämmer med det lilla jag sett.

Tror för min del att just det här att hur övrig befolkning/civil evakuerades och vilka (om man selekterade folkslag) är något som de här Putin historikerna bör titta närmare på. Tror för min del att de kan hitta en del godbitar där. :-) Att de inte gjort det beror nog på att de är lite blinda eftersom sovjeterna gjort i princip samma sak fast med mycket grövre och fruktansvärdare metoder.

Inom det område finland behärskade under fortsättningskriget som mest ingick dels mark som aldrig hört till storfurstendömet och dels fanns där folkgrupper som inte var finnar och inte bara typ tyskar eller judar i Viborg det finns faktiskt andra "urfolk" i trakterna förutom finnar, ryssar.

Dessutom verkar du ganska korkad med boende. Vart du än kommer i världen finns det människor/individer som känner sig mer bundna till jorden de lever på än människorna/samhället/folkgruppen ta vad du vill. Det fanns tyskar i Kaliningradområdet som för allt i världen ville stanna där fast alla andra evakuerats - dessa tvingades brutalt av sovjeterna. Men det TROR jag inte man gjorde i de fd finskt besatta områdena av sovjetunionen.

Tycker du faktiskt kan ta det där Ryss-hatare av någon som själv kallar sig Putintroll utan att börja jiddra om fyllesnack.

I varenda sådan här debatt finns det folk som själv tillhör en etnisk grupp som på något sätt är inblandad i konflikten. Jag för min tillhör det med men det tycker jag faktiskt inte framgår av mina tankar och funderingar. (tyskt) På något vis har jag det ändå i blodet eftersom jag är uppfostrad i kominterns anda - spelar ingen roll vilket folk du är född in i. Proletärer i alla lände: Förenen er! Det var faktiskt på allvar hemma hos mig och det är jag glad för. Man kan faktiskt se nyktrare på etniska konflikter och se hur dessa utnyttjas av makthavare som Hitler och Stalin.

Tycker du att din etniska bakgrund framgår av dina tankar?
Citera
2021-04-09, 23:55
Medlem
Baisers avatar
Citat:

Leningrad befolkning hade sig helt själv att skylla.

Hade inte Sovjet anfallit 1939, hade det aldrig blivit något fortsättningskrig 1941-44.
Dessutom hade Leningrad kunnat kapitulerat om man verkligen brydde sig om sin civilbefolkning.
Finska armen besköt tex INTE sovjetiska lastbilar på "dödensväg" på Ladoga.
Citera
2021-08-09, 08:09
Medlem
Ördögs avatar
En ny rättegång mot Jurij Dmitriev / Dmitrijev pågår. Utvecklingen kan följas med här.

https://dmitrievaffair.com/
https://khpg.org/en/1608809360
A third trial of imprisoned Russian historian of the Soviet Terror Yury Dmitriev is currently underway at the same court which has already acquitted him twice. Since the first acquittal was not only quashed at appeal, but resulted in a new concocted charge, it seems clear that those who decided in December 2016 to persecute the world-renowned historian and head of the Karelia branch of Memorial have no intention of giving up.
/---/
There are strong grounds for linking the persecution of Dmitriev and, probably, of fellow historian of the Terror, Sergei Koltyrin, with attempts by the current Russian regime to whitewash the darkest pages of Soviet history. Dmitriev’s arrest coincided with the beginning of attempts to claim that some of the unmarked graves at Sandarmokh are those of Soviet soldiers supposedly killed by the Finnish Army. There are no grounds for believing this, and both Dmitriev and Koltyrin had publicly rejected the claims.
Citera
2021-08-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Är påståendet att tyskar skulle ha gasat judar, zigenare, homosexuella och handikappade mindre makabert? Det är nog dags att man en gång för alla grundligt utreder dessa "sanningar".

Vi fick aldrig höra något om orsakerna till "Ryska revolutionen" i skolan. Kanske är det så att de som låg bakom ryska revolutionen är de samma människorna som styr politik, medier, ekonomi och rättsväsende än idag.

Som general Patton sa 6 månader innan han mördades; vi har bekämpat fel fiende. Kanske var det inte rätt sida som vann andra världskriget.

Ryssland har gått från Auktoritär Tsar till Auktoritär kommunism till auktoritär kleptokrati. Samma tradition med olika namn.

Om Tysklan vunnit först världskriget och det snabbt hade enormt mycket lidande undvikits och det andra hade inte blivit av.
Citera
2022-10-21, 11:33
Medlem
Ördögs avatar
Utöver gaskamrandet i Karelen var tjuchontserna även involverade i folkmordet på Leningrads befolkning. Det har en domstol i Piter nu fastslagit.

https://novayagazeta.eu/articles/2022/10/20/saint-petersburg-court-recognises-siege-of-leningrad-as-genocide-en-news
(FB) Samlingstråd om Kremls historietolkning & angrepp på påstådd "historieförfalskning"
Senast redigerad av Ördög 2022-10-21 kl. 11:41.
Citera
2023-08-06, 08:04
Medlem
teori om nazi tysklands hakkors -
finlands flygvapen hade hakkorset som deras officiella symbol fram till bara for nagra ar sedan.
det var den svenske greven eric von rosen som 1918 intoducerade swastikan till finland och dess flygvapen, samma ar hade von rosen blivit god van med herman goring, goring kom ganska snart efter det att bli en av hitlers favorit medarbetare, mycket tyder pa att det kan vara sa att hitler kom att ta till sig hakkorssymbolen via goring som inspirerats av svensken von rosen.
sjalv hade eric von rosen tagit till sig swastikan redan 1900 utifran svenska hallristningar vars hakkors var/ar cirkel formade samma som det hemliga thule-sallskapet anvande, dar eric von rosen mycket val kan ha varit en ledande person.
Citera
2023-12-26, 22:24
Medlem
Ördögs avatar
Nästa sommar ska en "rättegång" inledas i Putleristan, med mål att klassa den finska ockupationen av Karelen 1941-44 som "folkmord". Avsikten är att kräva att Finland betalar "skadestånd" till de ännu kvarlevande personer, som på olika sätt drabbades av ockupationen. Enligt Ilta-Sanomat har medierna i Putleristan de senaste dagarna presenterat de mest hisnande skrönor om finnarnas grymheter, till exempel påstår den välrenommerade blaskan Moskovskij Komsomolets att finska soldater kokade sovjetiska krigsfångar i järngryta, skar dem i stycken eller plågade dem på andra vis.
Intresserade kan försöka läsa de här texterna med hjälp av översättningsprogram.

https://www.verkkouutiset.fi/a/venalaisten-kannattaisi-keskittya-omien-rikostensa-tutkimiseen/#69c1b220
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010081153.html
https://www.mk.ru/politics/2023/12/07/svastika-iz-suomi-otkuda-idut-istoki-finskoy-rusofobii.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in