2021-04-08, 17:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Har räknat lite på det, och om IM parkerat bilen då Glenn Malmström hade 10 sekunder kvar på sitt uttag, så var klockan ungefär 23.19.30.
Det är beräknat på att Helena L hörde skotten då hon själv hade tio sekunder kvar på sitt uttag och omvandlat till Fröken Ur tid.
Då skulle IM ha stått där i två minuter.
Felkällorna är just mina uppskattningar om hur långt in i sina respektive uttag Glenn och Helena hade kommit.
Har räknat på att han precis höll på att avsluta, och att Helena L slog in kontrollkoden i slutet av uttaget.
Går det att komma närmare?

Snyggt! Nej, jag tror det är så nära man kan komma.
Vill minnas att Gunnar Wall vid något tillfälle lyfte detta om osäkerheten kring om det var kö innan Malmström, men vad vi sett från dokumenten nu så var det väl ingen där innan.
Citera
2021-04-08, 17:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag märkte det också, det var nog dumt att lägga ut den.
Äsch, alltid tilltalar det någon, skapar intresse och håller den olösta frågan levande.
Citera
2021-04-08, 17:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Finns mer info om detta?

Jag söker febrilt namn på GFs polska bekanta.

Börja med exhustrun. Härstammade från polen.
Citera
2021-04-08, 17:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tror det är lätt att sitta här och "tycka vad man borde gjort eller sett" och ser i princip samma kommentarer kring Skandiamannen.. Man borde ha sett Skandiamannen (samtidigt som vi vet att ingen uppmärksammade Bengt Palm heller) .. o.s.v.
Alla är vi olika och tar fasta på olika detaljer och saker.

Rent teoretiskt så skulle väl finskorna ha kunnat vara passerat innan IM kom på plats, men även då han var på plats då jag uppfattar att IM ömsom tittade i backspegeln, orolig för sin placering av bilen, och ömsom på andra sidan Sveavägen.

Men till de finska flickorna så har vi inte mycket uppgifter som stödjer nåt i deras berättelse egentligen. Ingen har sett dom och inget annat vittne har sett en man där vid den tiden innan mordet.
IM säger sig se en person där innan mordet, men det känns oklart om det är GM han ser eller om det faktiskt skulle kunna var Björkman och en sammanblandning av minnesbilder.

Men som jag skrev inledningsvis. Båda flickorna beskriver samma film. En film som utan tvekan är Manhunter och som alltså hade premiär i maj 1987.
Rätt osannolikt att båda flickorna skulle minnas samma "felaktiga" film ... om de nu ska ha iakttagit Dekorimamannen 28/2 -86...

Finns det inte även några få personer som passerat Dekorimahörnan kanske 90 sekunder innan mordet som inte ser någon vänta där? NF är en tex.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-08 kl. 17:56.
Citera
2021-04-08, 18:06
Medlem
FurirRevaers avatar
Nä inte direkt. Däremot kan man ju misstänka att det bland alla som är ute och rör sig i området finns intressanta figurer. Men nej, inga uppgifter, bara funderingar.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på lapplisan Dahlströms flitiga arbete med att utdela parkeringsböter ställer jag mig tveksam till om det var fri parkering mordkvällen. Men här kanske du har uppgifter om motsatsen .
Citera
2021-04-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns det inte även några få personer som passerat Dekorimahörnan kanske 90 sekunder innan mordet som inte ser någon vänta där? NF är en tex.
Om AB är trovärdig i sin berättelse, d.v.s. inga extra vänteminuter i all ensamhet efter att de andra gått iväg, så bör de ha passerat Tunnelgatan 1.5- 2 minuter före mordet.
20 sekunder för promenaden upp till banken, och 70 sekunder mellan att första kortet sattes in till det sista kortet togs ut.
Sedan okänt antal sekunder för att öppna skjutdörrarna, och eventuellt ett kortare samtal därutanför.
Varken de eller NF har sett någon. Inte heller de som passerat förbi i andra riktningen.
Gärningsmannen bör ha dykt upp tidigast en minut före mordet. Förmodligen senare eftersom AB stått 20 meter därifrån i minst en och en halv minut, men inte sett någon.
Citera
2021-04-08, 20:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om AB är trovärdig i sin berättelse, d.v.s. inga extra vänteminuter i all ensamhet efter att de andra gått iväg, så bör de ha passerat Tunnelgatan 1.5- 2 minuter före mordet.
20 sekunder för promenaden upp till banken, och 70 sekunder mellan att första kortet sattes in till det sista kortet togs ut.
Sedan okänt antal sekunder för att öppna skjutdörrarna, och eventuellt ett kortare samtal därutanför.
Varken de eller NF har sett någon. Inte heller de som passerat förbi i andra riktningen.
Gärningsmannen bör ha dykt upp tidigast en minut före mordet. Förmodligen senare eftersom AB stått 20 meter därifrån i minst en och en halv minut, men inte sett någon.

Ja den som ändå fick åka tillbaka i tiden och stå en bit bort och titta på...

Men inte kan AB ha gått söderut så fort kollegorna kom ut från banken. Även om skotten beskrivits som smällare då tycker jag kollegorna skulle uppmärksammat det om de var så nära. Hade NF sett något om det gått tre personer i bredd hundra meter norr om mordplatsen?

Men visst, den omatchande distansen mellan LOP och NF kanske tyder på att något stoppade upp Palme på vägen till sitt öde. Men jag har svårt att se ett logiskt scenario för Lisbet ljuger om ett möte eller samtal. Man kan ju inte som Borgnäs i stort sett rakt ut påstå att Lisbet försökt skicka en oskyldig man i fängelse.
Å andra sidan är det lite av ett släktdrag. Man kan ju tolka att Olof skickat folk i finkan. Lisbet skickade nästan CP. Mårten verkar sugen på att fängsla varenda person han förevisas. Nu har han varit tungan på vågen som kanske föralltid fängslat historieberättelsen om SE. Trots att det inte finns en chans att Mårten sett SE.
Citera
2021-04-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Inte ovanligt att söner och döttrar introduceras i de hemliga tjänsterna. Alvar omkom tydligen i en explosion vid Möja 1967. Det hände mycket på Östersjön under kalla kriget.

ELLT var ett svenskt arkitektkontor, grundat 1954. Namnet är bildades av fyra kurskamraters efternamn: Alf Engström (1932–1983),[1] Gunnar Landberg (född 1933), Bengt Larsson (1932–2017)[2] och Alvar Törneman (1930–1967).[3]

Noter
[1] Dödsannons i Svenska Dagbladet 13 april 1983 sid.20 och dödsruna 15 april 1983 sid.18
[2] Dödsruna i Svenska Dagbladet 8 december 2017 sid.56
[3] Möjaexplosionen krävde två offer, Svenska Dagbladet 3 juli 1967 sid.11 och dödsannons 4 juli 1967 sid.2
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ELLT

UPPDRAGSRAPPORTER FRÅN VISBY
De oftast handskrivna originalen till dessa uppdragsrapporter finns numera förvarade på Flygvapenmuseet i Linköping. Renskrivningen av alla dessa uppdragsrapporter är på ett förtjänstfullt sätt
gjort av navigatören Lars Westberg. Ett stort tack!

FRÄD 1967 VISBY/F 11/BARKARBY 67-06-25 Fo, Sö, Bm, Est.
Ambulanstransport med hkp-4 den 25 juni 1967 mellan Möja och Stockholm, då tre allvarligt skadade vid båtexplosion fördes till sjukhus, och senare sjuk man hämtades direkt i en andra omgång på annan plats på Möja. Telefonlarm 1330 från Cefyl om tre svårt skadade vid båtolycka intill Möja. Utryckningen gick så snabbt att vi precis 15 min efter telefonlarmet, kunde landa på en gräsmatta nära stranden på Möjas östra sida, dit de skadade förts.

Endast en oljefläck vittnade om den plats där olyckan skett.

Överläkaren Anders Eklund fanns där och gav de skadade första hjälpen. En hade 80 % brännskador och benbrott, de övriga benbrott. De tre togs ombord på den alltid med tre bårar utrustade FRÄD-helikoptern. Överläkaren medföljde mot Stockholm och fortsatte behandla de skadade, assisterade av navigatören och färdmekanikern. Vår sjukvårdsutrustning kom väl till plats. Landning på idrottsplatsen vid Karolinska Sjukhuset 40 min efter larmet på F 8. Två bilambulanser mötte och förde de två svårast skadade vidare. Start igen med den tredje skadade och överläkaren för flygtransport till Danderyds sjukhus. Väl i luften kom radiomeddelande om ett sjukdomsfall på norra delen av Möja. Flygtransport till Stockholmssjukhus var nödvändigt. Sedan vi landat vid Danderyds sjukhus, där en ordentlig helikopterlandningsplats behöver framtagas, och avlämnat den skadade gick färden vidare till nästa patient på Möja. Överläkaren var med och tog hand om även detta fall. Det blev en ny transport till Danderyds sjukhus, där patienten infördes. /Fo
Källa: http://home.swipnet.se/nv/uppvsb.html

Edit: FRÄD står för "Flygräddningsgruppen svenska flygvapnets flygräddningsgrupp" och snabbt var dom på plats, 15 minuter efter telefonlarm och med en överläkare också. Låter välplanerat.
Flygräddningsgruppen, med Försvarsmaktens förkortning FRÄD, var en organisationsenhet som ursprungligen sattes upp vid Roslagens flygkår (F 2) i Hägernäs, 1948 för att ansvara för räddning av fallskärmshoppare och militära flygplan vid haverier. (...)

Inflygning med Helikopter 4 påbörjades 1964. Dessa användes också för civil sjöräddning, sjuktransporter med mera, och från april 1967 hade F 8 en helikopter i beredskap dygnet runt, med basering på Visby flygplats. Catalina-flygplanen avvecklades 1966.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flygr%C3%A4ddningsgruppen

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Både Cenneth Neilberg och Alf Enerströms utsagor är förbryllande när vi kommer till Milan Heidenreich , Likväl finns dom med sina märkliga likheter. I fallet AE finns också Ragnar Bjurholms från Portugal hösten 85 med besök av storfinans fruarna May Thunholm och Axson-Johnson(Mamma till Antonia) med tiggarstaven. ”Dom vill ha 50 000 till AE kampanj för att få bort Olof Palme. Jag slängde ut kärringarna” var RBs kommentar.

Runt MOP finns åtskilliga dimridåer som olika intressenter skickar ut för att skymma sikten mot MOP men också för att uppnå egna syften som nödvändigtvis inte behöver vara MOP-relaterade. Stasi/KGBs EAP kampanj med början hos Georgij Arbatov är ett exempel. MI6 pekande mot Sydafrika via en kontakt till KG Bäck är ett annat. Finns många fler och att analysera desinformationen är nästan lika intressant som MOP, men bara nästan.

Och desinformation kan ju inte ha sitt ursprung i en ensam gärningsman. Särskilt inte om denne anses avliden.
Citera
2021-04-08, 20:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, det är det jag säger/menar.
Vi har inte ett enda vittne som ser någon stå och där och väntar.

Citat:
"..inget annat vittne har sett en man där vid den tiden innan mordet."

NF såg ingen där.. samt inte heller de jag tidigare räknat upp:
Schaeffer med döttrar, Åhlenius/Landgré, Hellgren eller de "nya" vittnena (från 1997) Katarina och Maria..
Citera
2021-04-08, 20:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

För Björkmans sällskap har jag ytterligare en minut än dig... ca. 3 minuter innan mordet.
Detta utifrån att klockan i den bankomaten och Lähdes bankomat, båda skulle ha ställts mot bankgirocentralens system. Och därmed gå lika långt efter "fröken ur".

I annat fall skulle detta sällskap mött paret Palme rätt nära mordplatsen med tanke på att både Gustafsson och Nyberg gör uttag.

Gustafsson gör sitt uttag vid 23:16 (bankomatens tid) D.v.s. drygt 1 minut före Larsson (Morelius sällskap) på andra sidan Sveavägen.
Citera
2021-04-08, 20:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Nu har jag fått palmemordssjukan.

Är inte Anders Delsborn lite lik CP? Lite samma stuk på frisyr. Liknande ansiktsform. Tänk hur han kommer fram 10 m från en krypande Lisbet, han tittar på henne när hon plötsligt tittar honom rakt i ansiktet. Ett stirrande huvud som liknar CP...

När jag läste material med honom nu reagerade jag på två saker:

Han pratar mycket om att Lisbet kryper runt vid sin döde make. Det blir en fascinerande bild i huvudet, samma bildspråk som när Jackie kryper ut på bagageluckan för att plocka upp en bit av Kennedys huvud. Undrar om inte mördaren trodde att skottet ändå skadat Lisbet rejält...

Han säger att det var tre runt Palme när han kommer fram efter kanske 45s, men sen var de närmaste 10-15 meter längre bort. Om man då lägger till ett par bilar hyfsat nära, hörnet av Dekorima och en pelare så inser man att de runt om stod lite utspritt. Lätt för vissa att inte synas. Palm tex.
Citera
2021-04-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ja den som ändå fick åka tillbaka i tiden och stå en bit bort och titta på...

Men inte kan AB ha gått söderut så fort kollegorna kom ut från banken. Även om skotten beskrivits som smällare då tycker jag kollegorna skulle uppmärksammat det om de var så nära. Hade NF sett något om det gått tre personer i bredd hundra meter norr om mordplatsen?

Men visst, den omatchande distansen mellan LOP och NF kanske tyder på att något stoppade upp Palme på vägen till sitt öde. Men jag har svårt att se ett logiskt scenario för Lisbet ljuger om ett möte eller samtal. Man kan ju inte som Borgnäs i stort sett rakt ut påstå att Lisbet försökt skicka en oskyldig man i fängelse.
Å andra sidan är det lite av ett släktdrag. Man kan ju tolka att Olof skickat folk i finkan. Lisbet skickade nästan CP. Mårten verkar sugen på att fängsla varenda person han förevisas. Nu har han varit tungan på vågen som kanske föralltid fängslat historieberättelsen om SE. Trots att det inte finns en chans att Mårten sett SE.

Precis.
Det är just det som skaver.
De borde ha hört skotten om de befann sig på den södra halvan av Skandiahuset, och man kan då undra om de hunnit promenera så långt att de var utanför NF:s synfält norrut. Om de varit 100 meter längre upp tror jag inte att NF lagt dem på minnet.

IM-gänget passar annars ganska bra med AB och de övriga tre förutom att IM tycker att det var ytterligare ett par tre personer.
De passar åtminstone ganska bra sett ur AB:s perspektiv ska tilläggas.

Annars är alternativet ett annat gäng som i så fall passerat Dekorima högst två minuter innan mordet.
Det gänget borde som senast mött Palme vid La Carterie 80 meter norrut, på samma plats som NF eller några meter söderut.
Hm...?

Sen har vi mysteriet med mannen i blå jacka också som liksom lever sitt eget liv.
Detta förbannade Palmemord, inget går ihop riktigt, och på det sättet kan man förstå både LB och TP.
Det är frestande att ta fram släggan och försöka banka ner kuberna i runda hål.
Har svårt att tända till riktigt på ett möte med Länninges uppmätta tidsdifferensen som underlag.
Det troligaste är nog att NF befann sig 50 meter söder om Sveavägen 56 i skottögonblicket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in