2021-04-04, 16:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Kan ju också vara att någon vill att vi ska tänka just så och att det är tvärt om så att säga

Att de riktiga mördaren i stil med "Sista kontraktet" ringer några filurer och lockar dom till Sveavägen för att uppta utredningens uppmärksamhet efter mordet?
Citera
2021-04-04, 16:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Bilaga till HE-15241 med slagningar. HE-15241-01, -03.

https://drive.google.com/file/d/1NwsLt82jPeIAgFF0s_kqPQz3hykBAup9/view?usp=sharing
Citera
2021-04-04, 17:17
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Så kan det vara. Men vi hade en bordellhärva med illustra polskor i marginalen som höll på att välta regeringen. Min utredningsnäsa säger att det kan finnas något här bakom. Och då menar jag inte Staffan Tapper.

Inte bara kan finnas här bakom. Rörelsen och familjen Palme är båda nöjda med "lösningen" låt gå av olika skäl. Min tolkning av familjens agerande/ positionerande genom åren.

BTW, högerextrema poliser har inget med detta mord att göra och därför inte heller relevant för tråden. Önskvärt att slippa detta framöver. Som Lidbom sa när det begav sig, det här är bara trams.
Citera
2021-04-04, 18:31
Avslutad
Palme skulle enligt teatergruppen som arrangerade mordet skjutas med en Magnum därav alla förberedda spår som ska leda till Magnum. Spåren ska vara övertygande och leda in till poliser eller militär/Säpo och andra med sekretess så man kan kontrollera dessa spår och efter hand kyla ned utredningen. Detta scenario fungerar bra även om man vill döda Op på riktigt också- Mordet doldes i en övning med ett tema Gustav 3. Den mördaren som gick Op bakom var ingen mördare det var en närstående som med en startpistol sköt Palme
Oklart hur många som visste vad som skulle ske. Det som överaskade alla och som tog en ny vändning var att Op Lp blev beskjutna på riktigt på avstånd av prickskyttar
Eventuellt kan man med den knäckta grenen och Op dra ett sträck för att få riktningen varthän de stod. Skulle va kul om någon ritade en sådan tavla med streck och posibiliteter Personligen tror jag det kan ha varit en holk på andra sidan Sveavägen som är i linje med grenen o Op´s kropp.
Mårten får en tavla med ett kikarsikte o en man som gav han obehag.
Lisbet blev skjuten men kunde ju inte visa dokumentera det då man på förhand ju hade bestämt att teatermordet skulle ske med en Magnum. Någon i övningen läckte eller blev avlyssnade av folk som verkligen vill döda Palme på riktigt. Mordet hände på riktigt alltså. Hage och Glans försökte rädda han. Gösta såg ingen reflez när han tryckte Olof på ögat. I efterhand var det panik och man fick trixa med Lacbandet. Förmodligen hade man innan mordet snackat ihop sig hur mördaren skulle va klädd blå täckjacka förmodligen är något av vittnena med i konspirationen för att förstärka den i förhand skapade gärningsmannen.

Ps Jag kommer inte lägga kraft på att försvara mig och gå in i clinch med oneliners. Jag skriver det
Jag skriver så här för att intresserade ska fundera Ni som inte är intresserade av detta kan hoppa över inlägget och kommentera inlägg som ni tror på som ni vill pröva och tala om. Det är onödigt att bara skriva ned mitt inlägg med negativiteter då de inte biter på mig. Som sagt har ni andra teorier diskutera dem då med likasinnade och hoppa över mitt inlägg. Fast ni som
gillar mitt inlägg och ser en möjlighet i det kommer jag diskutera med. Ps en sak som talar emot att Op överhuvudtaget sköts är att Lp försökte knuffa bort första hjälpen gänget. Då skulle Op alltså leva och Glans var med på teatermordet och skulle skydda att ingen såg att han inte var skjuten tills Holmers ambulans med sin inhyrda personal kom. Jag tror att Lac kan varit förberedda på att det skulle vara en övning varav kommentaren " Var det verkligen Olof som sköts" Det som skulle skaka svensken i dess grundvalar är att man skulle icensätta ett mord med en 100 procentig före stundom efter kontrollerad paketlösning som kapades eller var planerad av ett fåtal hela tiden och OP blev skjuten på riktigt. Jag tror föllinge o wt männen var holmers gubbar som skulle spela upp teatermordet därav att man till varje pris vill undvika o identifiera dem från Pu.

Lokaliser man Mårten tavlan vem som gjorde den o på vems uppdrag har man kommitlångt.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-04-04 kl. 18:38.
Citera
2021-04-05, 00:02
Medlem
OPK123s avatar
H*inz-H*rro Fr*tz P*tzke är en person som fallit under radarn...
Citera
2021-04-05, 17:22
Medlem
När finskorna var vid Dekorima-hörnet och stannade till vid den personen som stog där och frågade hur mycket klockan var....

Hur lång tid hade förflutit då dom gick vidare från Dekorima och tills de hörde skotten,

Är det någon som har något tid på detta?

Hade det gått 1 minut eller 10 minuter ?
Citera
2021-04-05, 18:43
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att Holmér publicerade fantombilden den 6 mars 1986 och dränkte polisen i sjutusen mer eller mindre värdelösa tips berodde på att han gillade David Bagares gata som flyktväg. På David Bagares gata 12 låg PKK:s bokkafé. Som kvällstidningen GT skrev den 3 mars. Dagen efter förhöret med Yvonne Nieminen. Vars vittnesuppgifter Holmér också gillade. Av samma orsak.

På temat fantombild lägger jag nu min nyupptäckt att Sanna Törnemans farfar var Algot Törneman, professor och konstnär. Men också VD för C-byråns bulvanföretag Skandiastål, som utreddes efter kriget i den sk C-byråutredningen av rådmannen Erik Tammelin. Carl Petersén som dåvarande chef för C-byrån var misstänkt för att ha berikat sig tillsammans med andra genom Skandiaståls import av vapen från Finland och export till motståndsrörelserna i Danmark och Norge. Tammelin fann att de inblandade hade agerat på sin fritid och egensinnigt, varför inga sanktioner mot chefer vidtogs.

Algot Törneman var dessförinnan chef för C-byrån i Dalarna (T-gruppen) och samarbetade där med grannchefen i Värmland Thede Palm (P-gruppen), så småningom legendarisk chef för T-kontoret.

Jag tar med mig detta i den fortsatta värderingen av uppslag.
Senast redigerad av 14thInt 2021-04-05 kl. 19:30.
Citera
2021-04-05, 19:16
Medlem
Citat:
På temat fantombild lägger jag nu nyupptäcktes att Sanna Törnemans farfar var Algot Törneman, professor och konstnär. Men också VD för C-byråns bulvanföretag Skandiastål, som utreddes efter kriget i den sk C-byråutredningen av rådmannen Erik Tammelin. Carl Peterséns som dåvarande chef för C-byrån var misstänkt för att ha berikat sig tillsammans med andra genom Skandiaståls import av vapen från Finland och export till motståndsrörelserna i Danmark och Norge. Tammelin fann att de inblandade hade agerat på sin fritid och egensinnigt, varför inga sanktioner mot chefer vidtogs.

Algot Törneman var dessförinnan chef för C-byrån i Dalarna (T-gruppen) och samarbetade där med grannchefen i Värmland Thede Palm (P-gruppen), så småningom legendarisk chef för T-kontoret.

Jag tar med mig detta i den fortsatta värderingen av uppslag.

Så här gick mina funderingar 2016, men jag vet inte mer nu än då.

Citat:
Varför fastnade spaningsledningen för just "Tecknerskans" observation ? det fanns många observationer i områdena kring mordplatsen som man kunde gjort fantombild efter men varför var det just den som nådde fram till utredarna ?
Var det så enkelt att det var för att hon kunde göra en skiss själv på direkten ?
Hade hon något släktskap , bekanta eller liknande som gjorde att hon kunde få sin röst hörd ?

Man reagerar lite på namnet då det inte är jätte vanligt. Konstnären Algot Wilhelm Törneman var del av ledningen i C-byrån, han var också i styrelsen för företaget Skandiastål AB som drevs av C-byrån. Även hans fru Birgit var aktiv i C-byrån. Algots far axel var också konstnär så inte konstigt om man gör en naturlig koppling till "Tecknerskan". De gjorde mycket gott under kriget så all heder åt dem

Om de sen gick vidare till T-byrån och fortsatte att vara aktiva inom underrättelsetjänsten det får någon annan svara på. Inte ovanligt att släktskap leder till vägar in i de kretsarna.

Min tanke är väl då mest att "Tecknerskan" kanske berättat för någon släkting om sin observation och de genom sin position kan nå fram lättare till spaningsledningen. HH har sen utnyttjat det till att sprida en fantombild som passar in i hans favorit scenario. Tecknerskan sägs ju ej vara nöjd med fantombilden , vilket är förståeligt då man ser hennes original teckning.
Citera
2021-04-05, 19:29
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Så här gick mina funderingar 2016, men jag vet inte mer nu än då.

Tack

Jag hade glömt bort det inlägget. Då vet du nu att de är släkt. Sonen Alvar, känd arkitekt, var alltså Sannas pappa.
Senast redigerad av 14thInt 2021-04-05 kl. 19:42.
Citera
2021-04-05, 21:26
Medlem
Citat:
Tack

Jag hade glömt bort det inlägget. Då vet du nu att de är släkt. Sonen Alvar, känd arkitekt, var alltså Sannas pappa.

Inte ovanligt att söner och döttrar introduceras i de hemliga tjänsterna. Alvar omkom tydligen i en explosion vid Möja 1967. Det hände mycket på Östersjön under kalla kriget.

ELLT var ett svenskt arkitektkontor, grundat 1954. Namnet är bildades av fyra kurskamraters efternamn: Alf Engström (1932–1983),[1] Gunnar Landberg (född 1933), Bengt Larsson (1932–2017)[2] och Alvar Törneman (1930–1967).[3]

Noter
[1] Dödsannons i Svenska Dagbladet 13 april 1983 sid.20 och dödsruna 15 april 1983 sid.18
[2] Dödsruna i Svenska Dagbladet 8 december 2017 sid.56
[3] Möjaexplosionen krävde två offer, Svenska Dagbladet 3 juli 1967 sid.11 och dödsannons 4 juli 1967 sid.2
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ELLT

UPPDRAGSRAPPORTER FRÅN VISBY
De oftast handskrivna originalen till dessa uppdragsrapporter finns numera förvarade på Flygvapenmuseet i Linköping. Renskrivningen av alla dessa uppdragsrapporter är på ett förtjänstfullt sätt
gjort av navigatören Lars Westberg. Ett stort tack!

FRÄD 1967 VISBY/F 11/BARKARBY 67-06-25 Fo, Sö, Bm, Est.
Ambulanstransport med hkp-4 den 25 juni 1967 mellan Möja och Stockholm, då tre allvarligt skadade vid båtexplosion fördes till sjukhus, och senare sjuk man hämtades direkt i en andra omgång på annan plats på Möja. Telefonlarm 1330 från Cefyl om tre svårt skadade vid båtolycka intill Möja. Utryckningen gick så snabbt att vi precis 15 min efter telefonlarmet, kunde landa på en gräsmatta nära stranden på Möjas östra sida, dit de skadade förts.

Endast en oljefläck vittnade om den plats där olyckan skett.

Överläkaren Anders Eklund fanns där och gav de skadade första hjälpen. En hade 80 % brännskador och benbrott, de övriga benbrott. De tre togs ombord på den alltid med tre bårar utrustade FRÄD-helikoptern. Överläkaren medföljde mot Stockholm och fortsatte behandla de skadade, assisterade av navigatören och färdmekanikern. Vår sjukvårdsutrustning kom väl till plats. Landning på idrottsplatsen vid Karolinska Sjukhuset 40 min efter larmet på F 8. Två bilambulanser mötte och förde de två svårast skadade vidare. Start igen med den tredje skadade och överläkaren för flygtransport till Danderyds sjukhus. Väl i luften kom radiomeddelande om ett sjukdomsfall på norra delen av Möja. Flygtransport till Stockholmssjukhus var nödvändigt. Sedan vi landat vid Danderyds sjukhus, där en ordentlig helikopterlandningsplats behöver framtagas, och avlämnat den skadade gick färden vidare till nästa patient på Möja. Överläkaren var med och tog hand om även detta fall. Det blev en ny transport till Danderyds sjukhus, där patienten infördes. /Fo
Källa: http://home.swipnet.se/nv/uppvsb.html

Edit: FRÄD står för "Flygräddningsgruppen svenska flygvapnets flygräddningsgrupp" och snabbt var dom på plats, 15 minuter efter telefonlarm och med en överläkare också. Låter välplanerat.
Flygräddningsgruppen, med Försvarsmaktens förkortning FRÄD, var en organisationsenhet som ursprungligen sattes upp vid Roslagens flygkår (F 2) i Hägernäs, 1948 för att ansvara för räddning av fallskärmshoppare och militära flygplan vid haverier. (...)

Inflygning med Helikopter 4 påbörjades 1964. Dessa användes också för civil sjöräddning, sjuktransporter med mera, och från april 1967 hade F 8 en helikopter i beredskap dygnet runt, med basering på Visby flygplats. Catalina-flygplanen avvecklades 1966.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Flygr%C3%A4ddningsgruppen
Senast redigerad av Utredaren 2021-04-05 kl. 21:47.
Citera
2021-04-06, 00:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ändå bättre blir det när man kollar följande:

https://www.youtube.com/watch?v=U-TcPrSZELI

Två svensktalande poliser kom till Alf Enerström och ville likvidera Palme. Utan att nämna några namn. Hur känsligt kan det vara strax före han dog. Ingen biktar sig föra de dör. Ett mycket stort problem. De som sympatiserade med avlivningen kommer aldrig att öppna sig. Det var det bästa som kunde hända från det hållet. Svårt att förstå för de som inte hatade Palme. Där jag förstår varför. Därför kommer det aldrig att förekomma några dödsbekännelser.

Det gagnar ingen makt idag om sanningen skulle komma fram. Finns inga fördelar eller politiska poänger att hämta. Det är enbart vi som är intresserade av en lösning. Därav motståndet och svärtandet av dokument. Byfånen Löfven tackade Petersson för den slutliga lösningen. Som sig bör utan att en byfåne vet någonting. Det går inte idag att se att KP blivit belönad efter ett eventuellt beställningsverk.

Det finns en tydlig korrelation mellan Alf Enerströms uttalande och Cenneth Neilbergs uttalande gällande Palmehatare med uppdrag.

Mellan Enerström och Neilberg finns även tydlig personkoppling, nämligen Milan Heidenreich, Rikskrims informatör och SÄPOs informatör. Tjeckisk konsthandlare med kontakter in i underrättelsevärlden och kultureliten. Omkommer i en trafikolycka på E4 , utanför Ängelholm, tredje maj 1992.

https://m.youtube.com/watch?t=2m23s&v=UWJfMBe9cL0&feature=youtu.be

https://m.youtube.com/watch?t=6m42s&v=U-TcPrSZELI&feature=youtu.be

Neilberg får höra, totalt 5 personer, 2 poliser, ytterligare 3 man( Neilberg gissar "troligtvis från utlandet"). Någon/några i denna grupp "jobbar inpå” Olof Palme , vilket kan tyda på SÄPO koppling.

Neilberg behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

Alf Enerström får besök av en grupp på 5 personer, varav 2 är poliser. En av Alf Enerströms polisbesökare lever och den andra är antingen död eller så vet inte Alf om polismannen lever.
Av Alfs uttalande att han känner igen den ena polismannen antyder att polismannen bor i Stockholmsområdet, Alf själv bodde vid tiden,2012, när filmen gjordes i Vällingby.

Att två sådana grupperingar, med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot OP är givetvis möjligt, att två sådana grupperingar med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot O och har kontakt med Milan Heidenreich förefaller dock inte lika möjligt.
Mycket tyder på att det är samma gruppering, finns även möjligheten att Enerström eller Neilberg "lånat" den andras uppgifter.

Alf pratar om polacker och som vi vet figurerar ev polska konsthandlare i MOPs undervegetation.
Citera
2021-04-06, 02:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Läsarkommentar hämtad från Walls blogg.

''Jag har under påskhelgen läst Lars Olof Lampers välskrivna bok ”Palmemordet – tillbaka till Sveavägen”. Det är inte min avsikt att här göra någon omfattande recension men jag tillåter mig att nedan ge några korta kommentarer.

• Boken handlar framför allt om teorierna kring Stig Engström men den innehåller även en hel del allmän och nyttig information om mordet och mordspaningarna.

• Det ska dock sägas att boken, som jag uppfattat den, främst riktar sig till de som redan är intresserade av mordspaningarna och som dessutom har relativt bra baskunskap om aktörerna och skeendet. Men är man intresserad ger minut- och ibland sekundschemat över händelserna vid mordplatsen nya infallsvinklar och kanske även en delvis ny förståelse.

• Boken beskriver även händelserna vid Sabbatsbergs sjukhus timmarna efter mordet, och även om detta inte har så mycket med Engström att göra, är vad som händer vid Sabbatsberg viktigt om man bl.a. vill förstå inledningen på Lisbeths Palmes lite negativa inställning till polisen. Möjligen kan jag här tycka att Lampers i detta avsnitt kunde varit lite mer strukturerad.

• Jag personligen tycker speciellt att avsnittet ”Skandiamannens tre luckor” i del tre är klart givande och detta avsnitt knyter på ett nytt och intressant sätt ihop Engströms vittnesutsagor med händelserna på mordplatsen. Jag vill inte ta läsupplevelserna ifrån kommande läsare och väljer därför att inte redogöra för Lampers i detta avsnitt mycket givande analys.

• Avslutningsvis blir jag lite betryckt när jag läser hur de senaste tre årens Palmeutredning har behandlat Engströms exfru. Möjligen beror en del av hanteringen på att den drygt 80-åriga (?) exfrun tycks ha glömt bort några 30 år gamla sakförhållanden och händelser (som t.ex. huruvida Engström bar glasögon eller kring Engströms deltagande i Rapport respektive domstolsförhandlingar). Jag tycker dock Lampers här är inne på något väsentligt när han ifrågasätter om exfrun i ett senare skede inte borde ha fått tillgång till någon typ av vittnesstöd eller juridiskt biträde. Åtminstone indirekt verkar den senaste Palmeutredningen varit inne på idén att exfrun i något läge gjort sig skyldig till det preskriberade brottet skyddande av brottsling (eller vad det juridiskt kan heta).

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera boken!

@Lars Olof Lampers: Så en avslutande kommentar till dig som författare om du läser detta. I boken anger du att båda mordkulorna hittades 1986-03-01 samt att Mårten Palme och flickvännen Ingrid på mordnatten fick skjuts av polisen från Ingrids lägenhet i Vasastan direkt till Sabbatsberg. Båda dessa saker är såvitt jag förstår inte helt korrekta och för att undvika att debatten om boken kommer att handla om dessa två slarvfel istället för det väsentliga föreslår jag att du skyndsamt korrigerar detta.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-04-06 kl. 02:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in