2021-04-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Läsarkommentar hämtad från Walls blogg.

''Jag har under påskhelgen läst Lars Olof Lampers välskrivna bok ”Palmemordet – tillbaka till Sveavägen”. Det är inte min avsikt att här göra någon omfattande recension men jag tillåter mig att nedan ge några korta kommentarer.

• Boken handlar framför allt om teorierna kring Stig Engström men den innehåller även en hel del allmän och nyttig information om mordet och mordspaningarna.

• Det ska dock sägas att boken, som jag uppfattat den, främst riktar sig till de som redan är intresserade av mordspaningarna och som dessutom har relativt bra baskunskap om aktörerna och skeendet. Men är man intresserad ger minut- och ibland sekundschemat över händelserna vid mordplatsen nya infallsvinklar och kanske även en delvis ny förståelse.

• Boken beskriver även händelserna vid Sabbatsbergs sjukhus timmarna efter mordet, och även om detta inte har så mycket med Engström att göra, är vad som händer vid Sabbatsberg viktigt om man bl.a. vill förstå inledningen på Lisbeths Palmes lite negativa inställning till polisen. Möjligen kan jag här tycka att Lampers i detta avsnitt kunde varit lite mer strukturerad.

• Jag personligen tycker speciellt att avsnittet ”Skandiamannens tre luckor” i del tre är klart givande och detta avsnitt knyter på ett nytt och intressant sätt ihop Engströms vittnesutsagor med händelserna på mordplatsen. Jag vill inte ta läsupplevelserna ifrån kommande läsare och väljer därför att inte redogöra för Lampers i detta avsnitt mycket givande analys.

• Avslutningsvis blir jag lite betryckt när jag läser hur de senaste tre årens Palmeutredning har behandlat Engströms exfru. Möjligen beror en del av hanteringen på att den drygt 80-åriga (?) exfrun tycks ha glömt bort några 30 år gamla sakförhållanden och händelser (som t.ex. huruvida Engström bar glasögon eller kring Engströms deltagande i Rapport respektive domstolsförhandlingar). Jag tycker dock Lampers här är inne på något väsentligt när han ifrågasätter om exfrun i ett senare skede inte borde ha fått tillgång till någon typ av vittnesstöd eller juridiskt biträde. Åtminstone indirekt verkar den senaste Palmeutredningen varit inne på idén att exfrun i något läge gjort sig skyldig till det preskriberade brottet skyddande av brottsling (eller vad det juridiskt kan heta).

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera boken!

@Lars Olof Lampers: Så en avslutande kommentar till dig som författare om du läser detta. I boken anger du att båda mordkulorna hittades 1986-03-01 samt att Mårten Palme och flickvännen Ingrid på mordnatten fick skjuts av polisen från Ingrids lägenhet i Vasastan direkt till Sabbatsberg. Båda dessa saker är såvitt jag förstår inte helt korrekta och för att undvika att debatten om boken kommer att handla om dessa två slarvfel istället för det väsentliga föreslår jag att du skyndsamt korrigerar detta.''

Vill du inte länka till bloggen av någon anledning? Alla som läser här har ju internet.
Citera
2021-04-06, 08:33
Avslutad
Jag slänger ut en vink i internetrymden för era antenner att plötsligt få en tanke för.
Hela harvardaffären är "staged" en påhittad intern Sapopsyops för socialdemokratiska partiet en smidigare väg för att ge Palme en barmhärtigarre väg att lämna politiken och Sap slippa att fördärva sitt goda partirykte för att få bort fokus på det egentliga snusk/nakenbilder som var på drift okontrollerat. Det är alltså socialdemokraterna själva Holmers städpatruller som gör inbrottet och simulerar. Om Jan Guillou/Aftonbladet som fått del av bilderna o precis som alla media i usa kontrolleras av cia som del djupa staten var med på detta och bara spelade undersökande reporter för att i själva verket styra undan det stora hotetnaken bilderna som var dåligt för alla. Krantz talar om att Op funderat på självmord som en kavellerist detta bör mer handla om bilder än om en påhittad harwardaffär. Enligt Krantz får Palme ingen hjälp med (bilderna) av Feldt eller vänner de enda som vill hjälpa (stjälpa, ta av daga) är boforsadvokaterna.

På något sätt tror jag det är detta Op är på väg till på tunnelgatan/sveavägen
Kanske han ska tala med boforsadvokaterna (tror han) om bilderna o hur man ska göra.
Bofors som hade egenintresse att fortsätta sälja vapen krut var det de som anordnande mötet.
De var behjälpliga att hjälpa palme vilka var boforsadvokaterna som Palme tog hjälp av.
Var bankomatgruppens boforsgrupp samt 2 eftersläntrarna del i detta på något sätt.

Vi har 2 spår går de ihop? Konstspåret Boforspåret
Om vi har bilder på Palme då har ju Gw ljugit i hela sin karriär om Palme som sa att han inte var hos Hopp. Där ju Cia hade riggat våningen samt låg o lyssnade tog bilder samt spelade in vad de sa. Hade de dessa bilder i åratal för att vid ett givet tillfället släppa ut dem när Palme störde deras business.
http://kiremaj70.blogspot.com/2013/01/jan-guillou-och-call-girl.html
citat guillou "Att Olof Palme förtalas i filmen är kristallklart. Han utpekas tveklöst som brottsling och i högsta grad klandervärd eftersom filmen skildrar hur han har sex med ett prostituerat barn. För detta finns inga som helst hållbara belägg och förtalsmålet borde därför vara en säker vinnare.." https://youtu.be/8PTalLjhJ-U?t=1469
https://www.youtube.com/watch?v=_aGbdni7QNs
Senast redigerad av jajagvinner 2021-04-06 kl. 09:17.
Citera
2021-04-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vill du inte länka till bloggen av någon anledning? Alla som läser här har ju internet.
Det går såvitt jag vet inte att länka till specifika kommentarer på hans WordPress-blogg, och eftersom det efter varje inlägg kan följa hundratals kommentarer kan man nog inte ge bättre hänvisning än Google.
Citera
2021-04-06, 12:53
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns en tydlig korrelation mellan Alf Enerströms uttalande och Cenneth Neilbergs uttalande gällande Palmehatare med uppdrag.

Mellan Enerström och Neilberg finns även tydlig personkoppling, nämligen Milan Heidenreich, Rikskrims informatör och SÄPOs informatör. Tjeckisk konsthandlare med kontakter in i underrättelsevärlden och kultureliten. Omkommer i en trafikolycka på E4 , utanför Ängelholm, tredje maj 1992.

https://m.youtube.com/watch?t=2m23s&v=UWJfMBe9cL0&feature=youtu.be

https://m.youtube.com/watch?t=6m42s&v=U-TcPrSZELI&feature=youtu.be

Neilberg får höra, totalt 5 personer, 2 poliser, ytterligare 3 man( Neilberg gissar "troligtvis från utlandet"). Någon/några i denna grupp "jobbar inpå” Olof Palme , vilket kan tyda på SÄPO koppling.

Neilberg behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

Alf Enerström får besök av en grupp på 5 personer, varav 2 är poliser. En av Alf Enerströms polisbesökare lever och den andra är antingen död eller så vet inte Alf om polismannen lever.
Av Alfs uttalande att han känner igen den ena polismannen antyder att polismannen bor i Stockholmsområdet, Alf själv bodde vid tiden,2012, när filmen gjordes i Vällingby.

Att två sådana grupperingar, med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot OP är givetvis möjligt, att två sådana grupperingar med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot O och har kontakt med Milan Heidenreich förefaller dock inte lika möjligt.
Mycket tyder på att det är samma gruppering, finns även möjligheten att Enerström eller Neilberg "lånat" den andras uppgifter.

Alf pratar om polacker och som vi vet figurerar ev polska konsthandlare i MOPs undervegetation.

Det finns ett mått av trovärdighet när UL som i fallet med Neilberg ställer upp inför kameran.
Å andra sidan har Heidenreich avlidit i vad jag förstår en singelolycka ett par år tidigare.

Det borde vara farligt att bevisa framför kameran att man är redo att gola. En grupp som varit kapabla att mörda landets statsminister och komma undan med det, skulle nog vara intresserade att låta det vara så.

Jag handskas försiktigt med dessa utsagor, och inser också att det pågår någonting här med de bägge herrarnas vittnesmål som jag inte riktigt har förstått vidden av än.
Citera
2021-04-06, 13:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns en tydlig korrelation mellan Alf Enerströms uttalande och Cenneth Neilbergs uttalande gällande Palmehatare med uppdrag.

Mellan Enerström och Neilberg finns även tydlig personkoppling, nämligen Milan Heidenreich, Rikskrims informatör och SÄPOs informatör. Tjeckisk konsthandlare med kontakter in i underrättelsevärlden och kultureliten. Omkommer i en trafikolycka på E4 , utanför Ängelholm, tredje maj 1992.

https://m.youtube.com/watch?t=2m23s&v=UWJfMBe9cL0&feature=youtu.be

https://m.youtube.com/watch?t=6m42s&v=U-TcPrSZELI&feature=youtu.be

Neilberg får höra, totalt 5 personer, 2 poliser, ytterligare 3 man( Neilberg gissar "troligtvis från utlandet"). Någon/några i denna grupp "jobbar inpå” Olof Palme , vilket kan tyda på SÄPO koppling.

Neilberg behöver inte fundera, allt ska vara ordnat.

Alf Enerström får besök av en grupp på 5 personer, varav 2 är poliser. En av Alf Enerströms polisbesökare lever och den andra är antingen död eller så vet inte Alf om polismannen lever.
Av Alfs uttalande att han känner igen den ena polismannen antyder att polismannen bor i Stockholmsområdet, Alf själv bodde vid tiden,2012, när filmen gjordes i Vällingby.

Att två sådana grupperingar, med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot OP är givetvis möjligt, att två sådana grupperingar med likartad till identisk sammansättning samtidigt konspirerar mot O och har kontakt med Milan Heidenreich förefaller dock inte lika möjligt.
Mycket tyder på att det är samma gruppering, finns även möjligheten att Enerström eller Neilberg "lånat" den andras uppgifter.

Alf pratar om polacker och som vi vet figurerar ev polska konsthandlare i MOPs undervegetation.

Om det är någon av alla spekulationer om männen bakom mordet som har bärighet så är det här för mig den intressantaste. Heidenreichs roll är påfallande skum. De båda tipsen om de fem männen sammanfaller dessutom med Hamachers "teori". Hamacher tillägger att attentatsgruppen bott hos "en kvinna i GS" vilket är en lite väl specifik uppgift. Hur kan man komma på en sådan om man bara har en teori?

När det gäller Palmes förestående Moskvaresa tror jag Borgnäs m fl tänkt fel. Palme skulle ju träffa Gorbatjov som precis inlett Glasnost. Nedrustning, marknadsekonomi. Den svenska högern borde ha jublat över att få Ryssland som möjlig ny marknad.

Vilka var istället djupt oroade över utvecklingen? Gammelkommunisterna i DDR (läs Erich Honecker) som dessutom tjänade grova stålar på vapenhandeln Bofors-DDR-Iran. Där Palme precis tillsatt Algernon som utredare av vapenbyken.

Jag spekulerar, jag vet. Men här har vi faktiskt ett konkret motiv och en nation med stort våldskapital i form av Stasi.

Att polacker förekommer i tipset gör inte saken mindre intressant.
Citera
2021-04-06, 16:59
Medlem
elysons avatar
Nu skrev jag artigt till Island och frågade ang möjligt tätt alibi för LZJ.

Vore det läge att skapa en särskild LZJ-tråd, eller - om det t ex skulle leda ner mer på Sveavägen - bara dumt?
Citera
2021-04-06, 17:46
Medlem
FurirRevaers avatar
En poäng med att berätta lite lagom som vissa har gjort, Neilberg, Enerström t ex, är att förekomma försök att dumpa dessa som syndabockar.

De måste ju fattat, även om de inte är inblandade, att det behövs en attentatsman. Gärna en som inte är den riktige.

Annars förutsätter det att mördaren och konspiratörerna gärna tar sitt straff och berättar varför man avrättat OP. Vill man undslippa straff krävs en hyfsat bra syndabock.

Den galne österrikaren hade ett osannolikt alibi, VG funkade tydligen inte heller, CP blev friad i HR. Kurderna ska vi bara inte tala om. Det funkade inte alls.

Så att Neilberg mfl berättar lite lagom ser jag som deras försäkring mot att bli syndabockar.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det finns ett mått av trovärdighet när UL som i fallet med Neilberg ställer upp inför kameran.
Å andra sidan har Heidenreich avlidit i vad jag förstår en singelolycka ett par år tidigare.

Det borde vara farligt att bevisa framför kameran att man är redo att gola. En grupp som varit kapabla att mörda landets statsminister och komma undan med det, skulle nog vara intresserade att låta det vara så.

Jag handskas försiktigt med dessa utsagor, och inser också att det pågår någonting här med de bägge herrarnas vittnesmål som jag inte riktigt har förstått vidden av än.
Citera
2021-04-06, 19:02
Medlem
Kom den "långe,blonde" från dåvarande Öst eller Västtyskland eller Schweiz?

" Mannen pratade tyska, troligtvis var han från Schweiz.

"Mannen hade grovt ansikte och relativt rak näsa.
Han såg prydlig ut och det var framför allt blicken som man fastnade vid.
Mannen var ren i ansiktet med ett tyskt utseende.
Längden uppskattades till 185-190 cm.
Han hade cendrefärgat hår"

https://drive.google.com/file/d/1_uY9tPPGQqQMWDBICR1Z7oGSY3UblZTo/view

19860407
Citera
2021-04-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elyson
Nu skrev jag artigt till Island och frågade ang möjligt tätt alibi för LZJ.

Vore det läge att skapa en särskild LZJ-tråd, eller - om det t ex skulle leda ner mer på Sveavägen - bara dumt?
Jag är intresserad av denna man.
Försökte lite halvhjärtat söka på händelsen i p-garaget men gav inget.
Jag hoppas Palme- podden fortsätter utreda honom.

Verkar vara en människa med många strängar på lyran Yoga, astrologi , mycket new age ,religionshistoriker mm
Bra skytt var han enligt hustrun ,en bra egenskap när det gäller detta mord.
Enligt vittnet AB ,han som var berusad, vittnade han om att "de tre såg ut som ett sällskap, alla var lika långa"
Då borde denna LZJ inte vara för kort.
Något annat jag reagerat på att LP beskrivit GM ansikte som kantigt och med ett vitt streck under näsan.
Jag tänker på bortrakad mustasch....
Det här kan vara ett villospår som många andra men han behöver granskas.
En klart udda typ i allafall och tillhör den här skaran som aldrig har varit aktuell att granska.
Synd att änkan höll tyst så länge men jag tror att han var en obehaglig varelse att vara i närheten av.
Hon var förmodligen rädd för honom.

Vore snyggt om någon börjar renovera ett hus på Island och där på vinden ligger ett vapen inbäddat....
Citera
2021-04-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag är intresserad av denna man.
Försökte lite halvhjärtat söka på händelsen i p-garaget men gav inget.
Jag hoppas Palme- podden fortsätter utreda honom.

Verkar vara en människa med många strängar på lyran Yoga, astrologi , mycket new age ,religionshistoriker mm
Bra skytt var han enligt hustrun ,en bra egenskap när det gäller detta mord.
Enligt vittnet AB ,han som var berusad, vittnade han om att "de tre såg ut som ett sällskap, alla var lika långa"
Då borde denna LZJ inte vara för kort.
Något annat jag reagerat på att LP beskrivit GM ansikte som kantigt och med ett vitt streck under näsan.
Jag tänker på bortrakad mustasch....
Det här kan vara ett villospår som många andra men han behöver granskas.
En klart udda typ i allafall och tillhör den här skaran som aldrig har varit aktuell att granska.
Synd att änkan höll tyst så länge men jag tror att han var en obehaglig varelse att vara i närheten av.
Hon var förmodligen rädd för honom.

Vore snyggt om någon börjar renovera ett hus på Island och där på vinden ligger ett vapen inbäddat....

Var bara lugna, allt ska bli uppenbarat. Fortsätt lyssna på podden.
Citera
2021-04-06, 19:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om det är någon av alla spekulationer om männen bakom mordet som har bärighet så är det här för mig den intressantaste. Heidenreichs roll är påfallande skum. De båda tipsen om de fem männen sammanfaller dessutom med Hamachers "teori". Hamacher tillägger att attentatsgruppen bott hos "en kvinna i GS" vilket är en lite väl specifik uppgift. Hur kan man komma på en sådan om man bara har en teori?

När det gäller Palmes förestående Moskvaresa tror jag Borgnäs m fl tänkt fel. Palme skulle ju träffa Gorbatjov som precis inlett Glasnost. Nedrustning, marknadsekonomi. Den svenska högern borde ha jublat över att få Ryssland som möjlig ny marknad.

Vilka var istället djupt oroade över utvecklingen? Gammelkommunisterna i DDR (läs Erich Honecker) som dessutom tjänade grova stålar på vapenhandeln Bofors-DDR-Iran. Där Palme precis tillsatt Algernon som utredare av vapenbyken.

Jag spekulerar, jag vet. Men här har vi faktiskt ett konkret motiv och en nation med stort våldskapital i form av Stasi.

Att polacker förekommer i tipset gör inte saken mindre intressant.

De märkliga omständigheterna runt Milan Heidenreich formligen staplas ovanpå varandra. Både före och efter MOP har han nära kopplingar till Rikskrims Tommy Lindström och Skandias Per Häggström. Trion åker till Schweiz i Augusti 1985 för att återköpa stulen konst och veckan efter MOP kvitterar MH ut ett sex siffriga belopp av PH/Skandia i Skandiahusets källare. Att en utpekad MOP-konspiratörer samarbetar med en av de ledande poliserna i Palmerummet är i sig häpnadsväckande .

Därtill vet vi via nu frisläppta tjeckoslovakiska dokument att Chagallexperten och konsthandlaren Milan jobbat för det kommunistiska Tjeckoslovakiens hemliga tjänster under täcknamnet ”Paganini”. Hur detta samarbete såg återstår att utröna . Värt att komma ihåg att de kommunistiska regimerna snarare hade som regel ätt bedriva utpressning mot exilmedborgare.

Bilden av MH är mångfacetterad . I Göteborgsområdet sponsrade han lokala tennisklubbar som en ansedd medborgare i samhället. Han hade själv en bakgrund som högklassig motocrossförare. Hans död i maj 1992 ska ha skett i en singelolycka med bil. Dyker hans namn upp i samband med Art Atrium eller kretsen runt detta stiger temperaturen ytterligare.
Citera
2021-04-06, 19:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Både Cenneth Neilberg och Alf Enerströms utsagor är förbryllande när vi kommer till Milan Heidenreich , Likväl finns dom med sina märkliga likheter. I fallet AE finns också Ragnar Bjurholms från Portugal hösten 85 med besök av storfinans fruarna May Thunholm och Axson-Johnson(Mamma till Antonia) med tiggarstaven. ”Dom vill ha 50 000 till AE kampanj för att få bort Olof Palme. Jag slängde ut kärringarna” var RBs kommentar.

Runt MOP finns åtskilliga dimridåer som olika intressenter skickar ut för att skymma sikten mot MOP men också för att uppnå egna syften som nödvändigtvis inte behöver vara MOP-relaterade. Stasi/KGBs EAP kampanj med början hos Georgij Arbatov är ett exempel. MI6 pekande mot Sydafrika via en kontakt till KG Bäck är ett annat. Finns många fler och att analysera desinformationen är nästan lika intressant som MOP, men bara nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in